ShikakuOfThe.Day - Dagliga shikaku pussel

Permalänk
Medlem

Saknar möjligheten att starta om spelen. På samma sätt finns det inget sätt att spela samma karta igen efter man klarat den.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tror jag löst problemet med att tiden stannar nu. Har även lagt till en "Clear all" knapp ifall man trasslar till det och vill börja om.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul och lätt att komma igång med, bra jobbat!
Just nu känns det dock som att skillnaden på svårighetsgrader endast är tiden det tar att klicka i alla rutor, och inte hjärnkapacitet. Går det att göra det spelet svårare så hade det verkligen varit homerun!😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Saknar möjligheten att starta om spelen. På samma sätt finns det inget sätt att spela samma karta igen efter man klarat den.

Tanken är att man bara får en chans, förut fick man spela om hur många gånger man ville, fick dock sen önskemål från flera att låsa nivån efter man klarat den. Jag låter det vara såhär just nu och samlar in mer feedback innan jag ändrar tillbaka igen.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Jäkligt kul och lätt att komma igång med, bra jobbat!
Just nu känns det dock som att skillnaden på svårighetsgrader endast är tiden det tar att klicka i alla rutor, och inte hjärnkapacitet. Går det att göra det spelet svårare så hade det verkligen varit homerun!😄

Jag ska försöka göra det svårare, många som skriver att det är för enkelt så är prio att försöka fixa nu.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

#ShikakuOfTheDay #EASY230715
⏱️ 00:00:13
https://shikakuofthe.day

#ShikakuOfTheDay #MEDIUM230715
⏱️ 00:01:09
https://shikakuofthe.day

#ShikakuOfTheDay #HARD230715

⏱️ 00:06:47
https://shikakuofthe.day

Var klar efter ca 5 minuter på svåra men såg inte att en 3 och 1 hade lagt sig i samma ruta.
Börjar få in snitsen på mobilen nu även om det blir en del missklick.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket knepiga kontroller på mobil, sidan scrollar när man försöker spela det som på dator där man håller inne musknappen och drar.
Tyckte inte spelet riktigt förstod hur många rutor jag ville markera på mobilen också.
Sen får man inte samma ”förhandsvisning” där man ser hur många rutor man markerat, vilket gör spelet ”svårare” på mobil, speciellt när det blir mindre rutnät.
Kul annars.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Jag ska försöka göra det svårare, många som skriver att det är för enkelt så är prio att försöka fixa nu.

Tror det skulle bli betydligt svårare om man tog bort eller minskade rutorna med ettor. De blockerar väldigt många möjligheter för närliggande siffror.

Permalänk
99:e percentilen

Var på god väg att klara Hard idag och såg glatt fram emot att skriva ett inlägg om mina nya insikter. Men så skulle jag sätta ut en liten rektangel uppe till vänster efter att ha gett upp på att radera ett par stycken långt till höger (fattar verkligen inte hur man raderar), och då hände detta:

Dold text

Antar att jag var ”mitt i att sätta ut en rektangel” och inte ”mellan rektanglar” som jag trodde. Men jag hittade inget sätt att ångra, och jag hade redan fyllt nästan halva planen med rektanglar, så det kändes inte alls roligt att börja om från början.

Så möjligheten att ångra åtminstone det senaste draget skulle vara en stor förbättring.

Spelade på en iPad i det här fallet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Var på god väg att klara Hard idag och såg glatt fram emot att skriva ett inlägg om mina nya insikter. Men så skulle jag sätta ut en liten rektangel uppe till vänster efter att ha gett upp på att radera ett par stycken långt till höger (fattar verkligen inte hur man raderar), och då hände detta:

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Antar att jag var ”mitt i att sätta ut en rektangel” och inte ”mellan rektanglar” som jag trodde. Men jag hittade inget sätt att ångra, och jag hade redan fyllt nästan halva planen med rektanglar, så det kändes inte alls roligt att börja om från början.

Så möjligheten att ångra åtminstone det senaste draget skulle vara en stor förbättring.

Spelade på en iPad i det här fallet.

Skulle också kunna blockeras enkelt med lite logik:
- Tillåt inte att sätta ut rektanglar större än största siffran i dem
- Tillåt inte att sätta ut rektanglar med mer än en siffra i dem
- Tillåt inte att sätta ut tomma rektanglar

Möjligen också en bekräftelse på att sätta ut en som korsar mer än två befintliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Mycket knepiga kontroller på mobil, sidan scrollar när man försöker spela det som på dator där man håller inne musknappen och drar.
Tyckte inte spelet riktigt förstod hur många rutor jag ville markera på mobilen också.
Sen får man inte samma ”förhandsvisning” där man ser hur många rutor man markerat, vilket gör spelet ”svårare” på mobil, speciellt när det blir mindre rutnät.
Kul annars.

Jobbar fortfarande på att göra mobil versionen bättre. På mobil så drar man inte som på datorn, där klickar man istället var man vill att rektangeln ska börja och sen klickar man var den ska sluta. Detta för att man ska kunna zooma och dra runt spelplanen. Är inte optimalt men ska försöka göra det bättre

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Jobbar fortfarande på att göra mobil versionen bättre. På mobil så drar man inte som på datorn, där klickar man istället var man vill att rektangeln ska börja och sen klickar man var den ska sluta. Detta för att man ska kunna zooma och dra runt spelplanen. Är inte optimalt men ska försöka göra det bättre

När klickar första gången borde den kanske zooma istället?

1. Zoom
2. Select
3. Zoom
4. Rectangle/Cancel (om man väljer startrutan och inte är på en etta)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kul, men tog en stund att lista ut då jag trodde man var tvungen att utgå från siffran.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kul och lite beroendeframkallande spel

Jag skulle önska att det fanns ett alternativ att spela random kartor hur mycket man vill också istället för att behöva vänta en hel dag innan man kan köra en ny omgång.

#ShikakuOfTheDay #EASY230715
⏱️ 00:00:17
https://shikakuofthe.day

#ShikakuOfTheDay #MEDIUM230715
⏱️ 00:00:53
https://shikakuofthe.day

#ShikakuOfTheDay #HARD230715
⏱️ 00:03:48
https://shikakuofthe.day

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Har tänkt göra en reset knapp som återställer till startläget. Frågan är om man ska få göra det även när man redan löst ett pussel? Eller bara innan man löst pusslet? Vad tycker ni?

Personligen tycker jag att det finns väl bara två anledningar till varför man vill resetta efter att man är klar, antingen för att man vill "fuska" till sig en bättre tid, eller för att man vill spela mer. Alternativ ett kan jag tycka är en ganska dålig anledning, och alternativ två känns det som att den bättre lösningen är att kunna spela tidigare dagar eller slumpmässiga pussel istället.
Så för min del är jag helt för en reset-knapp innan man löst pusslet, men inte efter.

Skrivet av Spelkritik:

Tack för feedbacken, ska försöka lägga till fler färger eller se till att rektanglar bredvid varann inte har samma färg.

Fler färger kan nog vara lite lättsammare till en viss del.
Som färgblind (röd-grön, vilket är den vanligaste formen), så har jag inga problem att särskilja de färger du valt hittills, vet ej om det är slumpmässigt eller ett medvetet val, men kudos för det iallafall! Väldigt vanligt att det blir missar där, så kul att se när det fungerar bra! (kan dock inte tala för personer med andra former av färgblindhet, eller grövre färgblindhet än vad jag har, kan vara så att andra har problem med de nuvarande färgerna).

Skrivet av Spelkritik:

Tanken är att man bara får en chans, förut fick man spela om hur många gånger man ville, fick dock sen önskemål från flera att låsa nivån efter man klarat den. Jag låter det vara såhär just nu och samlar in mer feedback innan jag ändrar tillbaka igen.

Jag tycker att det fungerar bättre så som det är nu.
Den bättre lösningen för de av oss som gärna vill spela mer är som sagt möjligheten att spela fler pussel utöver bara dagens, vilket då löser detta problem.

#ShikakuOfTheDay #EASY230715
⏱️ 00:00:09
https://shikakuofthe.day

#ShikakuOfTheDay #MEDIUM230715
⏱️ 00:00:28
https://shikakuofthe.day

#ShikakuOfTheDay #HARD230715
⏱️ 00:03:08
https://shikakuofthe.day

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Vill man spela om kan man öppna nytt fönster i inkognito eller rensa cache. Tycker det borde finnas knapp för att spela om fast det bästa vore nya slumpmässiga pussel eftersom det går så snabbt att lösa dagens pussel.

Permalänk
Medlem

Ser att flera skriver att dom vill kunna köra flera pussel varje dag, ska se vad jag kan hitta på. Jobbar just nu på att göra det svårare då det verkar vara det flest ger feedback på (att det är för enkelt just nu).

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Ser att flera skriver att dom vill kunna köra flera pussel varje dag, ska se vad jag kan hitta på. Jobbar just nu på att göra det svårare då det verkar vara det flest ger feedback på (att det är för enkelt just nu).

Gör en ’ranked’ lista
När någon vill ha nytt pussel kollar du i listan och ger samma som tidigare spelat
Annars generera en seed och spara den som [date][difficulty][index] i en tabell

Så kan man dessutom ha en lista med ’bästa tider’ på dagens pussel synlig

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle också kunna blockeras enkelt med lite logik:
- Tillåt inte att sätta ut rektanglar större än största siffran i dem
- Tillåt inte att sätta ut rektanglar med mer än en siffra i dem
- Tillåt inte att sätta ut tomma rektanglar

Möjligen också en bekräftelse på att sätta ut en som korsar mer än två befintliga

Sjukt irriterande att man kan sätta ut rektanglar av ’fel’ storlek, det borde vara extremt tydligt på färgen att de inte är giltiga (eller helt enkelt blockeras helt)

Framförallt på mobilen kan det bli sådana absurda misstag som visades igår så man tappar allt man gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sjukt irriterande att man kan sätta ut rektanglar av ’fel’ storlek, det borde vara extremt tydligt på färgen att de inte är giltiga (eller helt enkelt blockeras helt)

Framförallt på mobilen kan det bli sådana absurda misstag som visades igår så man tappar allt man gjort

Ska fixa en ångra knapp som en första åtgärd mot detta problem.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

vilken tid läggs nya upp? är det samma tid varje dag eller görs det manuellt?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Ska fixa en ångra knapp som en första åtgärd mot detta problem.

Rimlig början helt klart!

Nästa klagomål blir ’varför kan jag inte ångra x+1 gånger, x räcker inte!’

Jag bara ser inte poängen med att ens kunna sätta ut felaktiga rektanglar alls

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

vilken tid läggs nya upp? är det samma tid varje dag eller görs det manuellt?

Det görs ca kl 00:00 server tid. Så är lite olika beroende på vilken tidszon man befinner sig i. Har tänkt lägga till en countdown för att göra det tydligare när nästa pussel kommer.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day