Hjälp! Fastnar på 60hz refresh rate i Warzone 2 *** LÖST! ***

Permalänk
Medlem

Hjälp! Fastnar på 60hz refresh rate i Warzone 2 *** LÖST! ***

Tjena,

Verkar helt omöjligt att hitta en lösning, googlat i 2 dagar nu...

Spec:
AMD Ryzen 5 5600X
Asus Rog B550-i gaming
Sapphire Radeon 6800 refkort - körs med DP kabel ej HDMI
Samsung G7 32" - 240hz

Jag kör normalt 2560x1440p i Warzone 2, har funkat fint men nu senaste tiden tycker jag att FPS börjar bli lite lågt så ville gå över till 1920x1080 och testa. Men när jag försöker byta upplösning så låser sig refresh rate på 60hz... labbat runt med att ändra inställningar i spelet såväl som i Adrenalin etc.

Windows inställning för uppdateringsfrekvens är satt till 240hz, Adrenalin säger att skärmen kör i 240hz men spelet vägrar, den byter automatiskt tillbaka till 60hz hela tiden.

Alla tips tas tacksamt emot!

Edit: Kör inte freesync på skärmen

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra t ex "fullscreen borderless" i spelet (under display settings)? Då bör det inte vara spelet som bestämmer uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

Får du 60 FPS eller 60 Hz? Två olika saker som hör ihop men inte är samma och när det blandas ihop blir situationen rörigare.

Skärmens egna menyer/info-knapp kan berätta vilken frekvens (i Hz) den får på signalen. Det är en viktig faktor då rapporter i drivrutin och Windows under omständigheter kan visa fel vilket kan leda till frame skipping-problem. Windows, drivrutiner och mjukvara anser att de kör en viss frekvens. Signalen som faktiskt skickas över är något annat och nere på hårdvarunivå kastas det bort bildrutor.

Om skärmen själv rapporterar 240 Hz medan spelet endast renderar 60 FPS har du någon spelinställning igång som spökar. Det kan vara v-sync: on till exempel eller att det ligger FPS-limiter igång i spelen. Som exempel.

Ifall skärmen också slår om till 60 Hz med 60 FPS från spelet är det som skrivet i tidigare inlägg något med Fullscreen-läget i spelet som inte fungerar som det ska. Då kan borderless Windows hjälpa – om inte annat som ett led i felsökningen. Ifall det fortfarande i Borderless window är en skärm som kör 240 Hz med 60 FPS i spelet, då faller det åerigen tillbaka på någon inställning i spelet.

Man kan alltid deduktivt testa sådant. Är det samma problem med alla spel? Då är det något med drivrutin eller signal till grafikkort. Enbart ett enda spel? Då är specifikt det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat att köra t ex "fullscreen borderless" i spelet (under display settings)? Då bör det inte vara spelet som bestämmer uppdateringsfrekvens.

Yes, normalt kör jag boaderless men nu med senaste versionerna av Warzone upptäckte jag att den inte låter mig byta upplösning. Enda valet jag har är Fullscreen Exclusive som låter mig trixa med upplösningen... där får jag problemet med Refresh Rate.

Skrivet av Laxpudding:

Får du 60 FPS eller 60 Hz? Två olika saker som hör ihop men inte är samma och när det blandas ihop blir situationen rörigare.

Skärmens egna menyer/info-knapp kan berätta vilken frekvens (i Hz) den får på signalen. Det är en viktig faktor då rapporter i drivrutin och Windows under omständigheter kan visa fel vilket kan leda till frame skipping-problem. Windows, drivrutiner och mjukvara anser att de kör en viss frekvens. Signalen som faktiskt skickas över är något annat och nere på hårdvarunivå kastas det bort bildrutor.

Om skärmen själv rapporterar 240 Hz medan spelet endast renderar 60 FPS har du någon spelinställning igång som spökar. Det kan vara v-sync: on till exempel eller att det ligger FPS-limiter igång i spelen. Som exempel.

Ifall skärmen också slår om till 60 Hz med 60 FPS från spelet är det som skrivet i tidigare inlägg något med Fullscreen-läget i spelet som inte fungerar som det ska. Då kan borderless Windows hjälpa – om inte annat som ett led i felsökningen. Ifall det fortfarande i Borderless window är en skärm som kör 240 Hz med 60 FPS i spelet, då faller det åerigen tillbaka på någon inställning i spelet.

Man kan alltid deduktivt testa sådant. Är det samma problem med alla spel? Då är det något med drivrutin eller signal till grafikkort. Enbart ett enda spel? Då är specifikt det spelet.

Både och, den capar på 60 fps och som du ser i bilden ovan här så kan jag inte välja annat än 60hz (jag kan men varje gång jag sparar inställningarna går den tillbaka till 60hz av någon anledning).

Skärmen är ställd på 240hz det ser jag såväl i Windows (inställningar -> bildskärm -> avancerat och uppdateringsfrekvens) som på skärmens egna meny. Har inga fps caps i spelet heller, testat utan (hade tidigare 240 fps på gameplay och lite lägre när man är ur fokus etc...).

Jag har faktiskt inte testat i annat spel, va som sagt i Warzone jag ville ner lite i upplösning för högre fps.

Trixade även runt med att skapa en custom resolution men den fucka ur så jag installerade om drivrutinerna, därav som du ser upp i skärmdumparna att shaders håller på att installeras om. Men det beror inte på det...

EDIT: Har nollat all BS inställning i Adrenalin också, enda jag gjort är OC på kortet som jag också kört med i 2 år nu utan några som helst problem... men ingen anti-lag, super resolution och sånt

EDIT2: Testade att ändra upplösning i Frostpunk och det gick utan problem med 1920x1080@240hz

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Jag har ditt svar

Satt själv med samma problem, jag tror du försökt sätta på freesync eller något kanske? Jaja spelar mindre roll just nu.

Men gå in i Call Of Duty mappen (jag sitter ej vid datorn och kan inte sökvägarna) men typ:

C:\Users\dittnamn\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players

Där inne ska det finnas lite filer, gör en backup till skrivbordet.

Ta bort allt i mappen och starta upp spelet igen.

Hoppas detta hjälper ✌🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Satt själv med samma problem, jag tror du försökt sätta på freesync eller något kanske? Jaja spelar mindre roll just nu.

Men gå in i Call Of Duty mappen (jag sitter ej vid datorn och kan inte sökvägarna) men typ:

C:\Users\dittnamn\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players

Där inne ska det finnas lite filer, gör en backup till skrivbordet.

Ta bort allt i mappen och starta upp spelet igen.

Hoppas detta hjälper ✌🏻

Hmm ska testa detta. Nej jag har stängt av Freesync, aldrig kört med det men har testat med det specifikt för det här problemet utan att lyckas.

Om du sitter vid datorn sen får du gärna peka vart Jag kör via Battle net så kanske annorlunda sökväg?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Problem solved!

Skrivet av frenetikern:

Satt själv med samma problem, jag tror du försökt sätta på freesync eller något kanske? Jaja spelar mindre roll just nu.

Men gå in i Call Of Duty mappen (jag sitter ej vid datorn och kan inte sökvägarna) men typ:

C:\Users\dittnamn\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players

Där inne ska det finnas lite filer, gör en backup till skrivbordet.

Ta bort allt i mappen och starta upp spelet igen.

Hoppas detta hjälper ✌🏻

LEGEND! Funkar, tack för hjälpen!

EDIT: För den med liknande problem så låg filerna som skulle tas bort (tas backup på) här:
C:\Users\ANVÄNDARENSNAMN\OneDrive\Dokument\Call of Duty\players

Notera att jag har mina liggande på Onedrive, kan skilja sig för någon som inte har det...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

LEGEND! Funkar, tack för hjälpen!

EDIT: För den med liknande problem så låg filerna som skulle tas bort (tas backup på) här:
C:\Users\ANVÄNDARENSNAMN\OneDrive\Dokument\Call of Duty\players

Notera att jag har mina liggande på Onedrive, kan skilja sig för någon som inte har det...

Skönt att kunna hjälpa en fellow gamer, var rätt så frustrerad själv innan jag testade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Skönt att kunna hjälpa en fellow gamer, var rätt så frustrerad själv innan jag testade..

Har verkligen letat överallt och googlat runt men ingen har kunnat hitta en lösning på det verkar det som… grymt tacksam för hjälpen 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag uppskattar bekräftelsen att det är ett problem specifikt knuten till spelet! Kommer ofta frågor av den här sorten där man först letar bland drivrutiner i Windows, för AMD och Nvidia och bland spelinställningar för att till slut fundera ifall det är skärmen eller kabeln som det är fel på. Och det är väldigt sällan hårdvaran.

Deduktionen är att om det endast sker med ett enda spel, då är det spelet. Men inte helt lätt att veta exakt var man ska ändra där. Därav att det ofta löser sig när man tar till metoden att blåsa datorn eller radera spelet och installera om. Vilket är drastiskt men den samlade tiden det tar att blåsa eller radera/installera är ofta kortare än att försöka "fixa" felet.