Intel Core i9-14900K halkar efter i flertrådad prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-14900K halkar efter i flertrådad prestanda

När Core i9-14900K dyker upp i Geekbench tappar nykomlingen i flertrådad prestanda och kammar hem färre poäng än Core i9-13900K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är varma processorer. I flertrådat spelar kylning roll och den kör på lägre frekvenser om kylningen inte räcker till.
Så eftersom det är okänd testmiljö så skulle jag säga dålig kylning, alternativt något förhöjd spänning på tidigt ex eller med tidig bios. Men det sistnämnda är mindre troligt då det bara är en refresh av en etablerad arkitektur.
I och med att det är en refresh så kan de pressas hårdare än sina föregångare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är varma processorer. I flertrådat spelar kylning roll och den kör på lägre frekvenser om kylningen inte räcker till.
Så eftersom det är okänd testmiljö så skulle jag säga dålig kylning, alternativt något förhöjd spänning på tidigt ex eller med tidig bios. Men det sistnämnda är mindre troligt då det bara är en refresh av en etablerad arkitektur.
I och med att det är en refresh så kan de pressas hårdare än sina föregångare också.

Ja med tanke på att min 13900k som är nedklockad med 0.2 ghz per P-core och nedvoltad och endå får högre score på multi thread så är det helt klart kylningen som är problemet. Den klockar ner sig så fort den touchar 100 grader.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Skrattar i 13600K

Permalänk
Medlem

I alla fall intels 12 och 13 gen prollar är ju så sjukt jädra skitvarma att de kör in i 100 graders väggen direkt och throttlar. I alla fall om man kör med B chipset, och lite bättre med z chipset. Men undervoltning är ju livsnödvändig på dessa och misstänker än mer så på 14 gen.

Permalänk
Medlem

Mina tankar när det gäller 14900K...

Permalänk
Medlem

Är dom där 200MHz ens en bra idée, värmetaket är väl fortfarande 100°C-105°C grader, den borde således throttla snabbare om man inte har en sjuhelvetes kylanläggning.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk

Jag har alltid varit en intel fan boi, men varför ska man ens köpa en intel som gamer nu, skiten går inte ens att kyla, medans en 7800x3d går att kyla med en billig 400 kr luftkylare...

Och sedan så kan man sätta in en 9800x3d på samma mobo när tiden är inne.

i9900k var nog den sista bra gaming cpun intel har gjort, jämfört med amd.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har alltid varit en intel fan boi, men varför ska man ens köpa en intel som gamer nu, skiten går inte ens att kyla, medans en 7800x3d går att kyla med en billig 400 kr luftkylare...

Och sedan så kan man sätta in en 9800x3d på samma mobo när tiden är inne.

i9900k var nog den sista bra gaming cpun intel har gjort, jämfört med amd.

Instämmer med dig, har alltid kört med Intel, men bytte ut min 11700k nu mot en 8700x3d. Ångrar mig inte en sekund!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Instämmer med dig, har alltid kört med Intel, men bytte ut min 11700k nu mot en 8700x3d. Ångrar mig inte en sekund!

11700k är en jättebra processor. Varför bytte du den mot en lite bättre? Var det inte dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Instämmer med dig, har alltid kört med Intel, men bytte ut min 11700k nu mot en 8700x3d. Ångrar mig inte en sekund!

Jag är väldigt intresserad av hur du upplever skillnaden?
Sitter själv med en 11900K och funderar på att uppgradera Mobo och Cpu.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.E:

Jag är väldigt intresserad av hur du upplever skillnaden?
Sitter själv med en 11900K och funderar på att uppgradera Mobo och Cpu.

Jag upplever skillnad absolut. Speciellt i CPU tunga spel. Nu får mitt 4080 sträcka på benen ordentligt.
1%low eller vad det kallas för, är det störst skillnad på.

Jag ångrar inte uppgraderingen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

11700k är en jättebra processor. Varför bytte du den mot en lite bättre? Var det inte dyrt?

Den är ganska mycket bättre på spel. *X3D modellerna har en riktigt bra boost där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har alltid varit en intel fan boi, men varför ska man ens köpa en intel som gamer nu, skiten går inte ens att kyla, medans en 7800x3d går att kyla med en billig 400 kr luftkylare...

Och sedan så kan man sätta in en 9800x3d på samma mobo när tiden är inne.

i9900k var nog den sista bra gaming cpun intel har gjort, jämfört med amd.

Inga problem att kyla inte processorer men man måste undervolta dem för att det ska gå, annars är de mer värmeelement än processor. Utan undervolt är det katastrofalt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Den är ganska mycket bättre på spel. *X3D modellerna har en riktigt bra boost där.

"ganska mycket" = 5-10%. Woohoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

"ganska mycket" = 5-10%. Woohoo

Om man bara tittar på snitt-FPS eller högre upplösningar. Men där ser du inte CPU-prestandan för den döljs av grafikkort. När vi ska ange prestandaskillnaden på CPU så ska man mäta på ett sätt så att skillnaderna syns.
CPU-prestanda är viktigt för flytet, det är med bristande CPU-prestanda du kan få framedrops som inte syns mycket i snitt-FPS.
Om man bara bryr sig om medel-FPS i 4K så kan man sitta på nästan vilken vanlig processor som helst idag. Om flytet är detsamma är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Inga problem att kyla inte processorer men man måste undervolta dem för att det ska gå, annars är de mer värmeelement än processor. Utan undervolt är det katastrofalt.

Detta tål att upprepas!

Det skiljer dock en hel del från exemplar till exemplar. Min 12900K klarar sig på 1.2V för 8x5GHz (4.7GHz uncore) och den går så klart enkelt att kyla, den drar typ 150W när man kör Cinebench eller liknande.

Min 12700K vill ha 1.4+ volt för att vara stabil vid 8x5GHz (4.5 GHz uncore) och drar då mer än 250w... ska man kyla det exemplaret enkelt så får man sikta in sig på max 4.7 - 4.8 GHz.

Så här såg det ut med min 12900K igår kväll efter ett par timmar surf och Youtube... I snitt 5.1W för processorn, det är med de 8 små fästingarna inaktiverade.

Tog bilden för en liknande diskussion på Discord.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Om man bara tittar på snitt-FPS eller högre upplösningar. Men där ser du inte CPU-prestandan för den döljs av grafikkort. När vi ska ange prestandaskillnaden på CPU så ska man mäta på ett sätt så att skillnaderna syns.
CPU-prestanda är viktigt för flytet, det är med bristande CPU-prestanda du kan få framedrops som inte syns mycket i snitt-FPS.
Om man bara bryr sig om medel-FPS i 4K så kan man sitta på nästan vilken vanlig processor som helst idag. Om flytet är detsamma är en annan fråga.

Bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Detta tål att upprepas!

Det skiljer dock en hel del från exemplar till exemplar. Min 12900K klarar sig på 1.2V för 8x5GHz (4.7GHz uncore) och den går så klart enkelt att kyla, den drar typ 150W när man kör Cinebench eller liknande.

Min 12700K vill ha 1.4+ volt för att vara stabil vid 8x5GHz (4.5 GHz uncore) och drar då mer än 250w... ska man kyla det exemplaret enkelt så får man sikta in sig på max 4.7 - 4.8 GHz.

Så här såg det ut med min 12900K igår kväll efter ett par timmar surf och Youtube... I snitt 5.1W för processorn, det är med de 8 små fästingarna inaktiverade.

<Uppladdad bildlänk>

Tog bilden för en liknande diskussion på Discord.

Stängt av e cores? Man får ju mindre fps då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Stängt av e cores? Man får ju mindre fps då?

Jag får mer FPS utan E-cores. Allt annat lika finns det fall där man tappar FPS men eftersom P-cores och L3-cache klockar bättre med E-cores inaktiverade så är så klart inte "allt annat lika".

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Bortkastade pengar.

Kanske för dig. För en annan person så kankse det är en avsevärd förbättring.

Permalänk
Medlem

BIOSTAR? Ja vad säger man där är nog felkällan...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Bortkastade pengar.

Så till ett 4090 för 4K-gaming skulle du kunna nöja dig med en Ryzen 5 3600?
Snitt-FPS är ju typ samma som för vilken annan processor som helst. Eller finns det saker snitt-FPS inte visar?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Inga problem att kyla inte processorer men man måste undervolta dem för att det ska gå, annars är de mer värmeelement än processor. Utan undervolt är det katastrofalt.

Och du förlorar prestanda...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av användare-234:

"ganska mycket" = 5-10%. Woohoo

Upp till 150% i Cpu tunga mmo spel som planetside 2 och world of warcraft, så ja mycket mycket bättre.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och du förlorar prestanda...

Inte enligt cinebench i alla fall.. Snarare vinner man lite prestanda för den inte throttlar.. Men visst, om man drar det ett snäpp längre börjar man förlora prestanda men då har man hittat gränsen för vad chipet klarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Inga problem att kyla inte processorer men man måste undervolta dem för att det ska gå, annars är de mer värmeelement än processor. Utan undervolt är det katastrofalt.

Jag har då ökat spänningen och frekvensen på min, och den är inte ens nära att throttla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har då ökat spänningen och frekvensen på min, och den är inte ens nära att throttla.

Vad har du för prolle och vad kör du för vcore osv? Bra kylning?
Gissar att du kör z690 eller z790. Då verkar man ha mer vettig vcore från start.

Permalänk
Medlem

Testet säger väl inte så mycket eftersom vi inte vet hur nära den testade processorn ligger den version som kommer att släppas till allmänheten.
Har man ens bestämt vilken basfrekvens som kommer att gälla?