Leds fungerar inte med hyperion

Permalänk

Leds fungerar inte med hyperion

Hej, kör hyperion som root på min pi 3b+ och lyckas inte få leds att fungera får följande fel:

(error) device disabled, device 'ws281x' signals error: 'failed to open. error message: hardware revision is not supported'

Körde tidigare samma setup på en 3b, men fick byta då den gick sönder. Någon som har någon ide på hur man kan lösa detta?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Har du kollat på tex github om det finns några problem rapporterade där?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Har du kollat på tex github om det finns några problem rapporterade där?

Kikat lite och lyckas få bort felet i hyperion. Dock så fungerar inte ledlisten fortfarande ibland lyser bara första lampan eventuellt de första fem, den svarar inte på några kommandon som hyperion skickar. Provade även med en annan list och samma problem där. Provade att köra gpiotest på pi och enligt den ska alla pins fungera, pi:n är också nästan helt ny.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att PSU:n inte är tillräckligt stark, men du kanske har kört exakt samma sak innan och det har funkat?
Vilken pin har du kopplat rpi:n till psu:n till? kan du skicka bild på hur din config under LED output i Hyperion UI:t ser ut?

Edit: antar att du körde

sudo updateHyperionUser -u root

för att få bort felmeddelandet om signals error?

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Spontant känns det som att PSU:n inte är tillräckligt stark, men du kanske har kört exakt samma sak innan och det har funkat?
Vilken pin har du kopplat rpi:n till psu:n till? kan du skicka bild på hur din config under LED output i Hyperion UI:t ser ut?

Edit: antar att du körde

sudo updateHyperionUser -u root

för att få bort felmeddelandet om signals error?

Körde som root redan innan och fick även det felmeddelandet, ändrade DMA channel till 10 och då funkade det. Dock om jag byter tillbaka nu till 5 så blir det inget fel längre.

Psu:n är inte kopplad till någon pin. Har en separat för led och en för pi:n och det funkade bra tidigare. Sedan är datakabeln för leds kopplad till gpio 18 (pin nr 6).

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Hm.. har du kört med en ny installation eller flyttade du bara över sd kortet till nya RPI:n? Tänker om det är andra inställningar som behöver göras? Du har satt upp led layouten korrekt?

För du ser ut o ha samma setup som mig, jag kör ws281x, 196 leds, pin18, DMA kanal 10.
Juste.. hur ser det ut i dashboarden? Är LED output på eller av?

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Hm.. har du kört med en ny installation eller flyttade du bara över sd kortet till nya RPI:n? Tänker om det är andra inställningar som behöver göras? Du har satt upp led layouten korrekt?

För du ser ut o ha samma setup som mig, jag kör ws281x, 196 leds, pin18, DMA kanal 10.
Juste.. hur ser det ut i dashboarden? Är LED output på eller av?

<Uppladdad bildlänk>

Kör från en ssd då även home Assistant körs på den. Men installerade helt om hyperion har även provat lite olika versioner och inget resultat.

Den är tydligen av men lyckas inte få igång den. Dem blir automatiskt till av efter refresh eller restart.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Alright, så för min del tror jag det var den där root kommandot som löste problemet - för jag hade LED output off också & vi refresh gick den tillbaka till off.

Testa det här kanske?
https://hyperion-project.org/forum/index.php?thread/12760-led...

Led layouten har inte ändrats av någon konstig anledning? För min resettades märkte jag..

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Alright, så för min del tror jag det var den där root kommandot som löste problemet - för jag hade LED output off också & vi refresh gick den tillbaka till off.

Testa det här kanske?
https://hyperion-project.org/forum/index.php?thread/12760-led...

Led layouten har inte ändrats av någon konstig anledning? För min resettades märkte jag..

Kanske är det som är problemet att de inte ändras, provade att ta bort .hyperion katalogen i Home men har fortfarande kvar alla inställningar. Eller hamnar den katalogen någon annanstans när man kör som root?

Provade även det på länken och ingen lycka tyvärr.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Skrivet av Albin0208:

Kanske är det som är problemet att de inte ändras, provade att ta bort .hyperion katalogen i Home men har fortfarande kvar alla inställningar. Eller hamnar den katalogen någon annanstans när man kör som root?

Provade även det på länken och ingen lycka tyvärr.

Hittade att det fanns .hyperion i root då men tog bort den och då resetades led output. Men nu återkom felet

[LEDDEVICE|First LED Hardware instance] (ERROR) Device disabled, device 'ws281x' signals error: 'Failed to open. Error message: Hardware revision is not supported'

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Hittade att det fanns .hyperion i root då men tog bort den och då resetades led output. Men nu återkom felet

[LEDDEVICE|First LED Hardware instance] (ERROR) Device disabled, device 'ws281x' signals error: 'Failed to open. Error message: Hardware revision is not supported'

Det här felet kvarstår även när du ändrar DMA till 10 istället för 5?
För min om jag ska vara ärlig, det enda jag gjorde när jag fick det felmeddelandet var att köra

sudo updateHyperionUser -u root

och se till att LED layouten matchar siffrorna under LED Controller & sen klicka igång LED Output i dashboarden.

Har inte felsökt mer än så, även gällande DMA kanalen, varken 5 eller 10 funkade tills jag körde root & sen efter det funkade både 5 och 10..

Frågan är om PSU:n till LED:n håller på att strula. Har du testat effects configurator i Hyperion UI:t för o se om du på något sätt kan få slingan att lysa något alls?

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Det här felet kvarstår även när du ändrar DMA till 10 istället för 5?
För min om jag ska vara ärlig, det enda jag gjorde när jag fick det felmeddelandet var att köra

sudo updateHyperionUser -u root

och se till att LED layouten matchar siffrorna under LED Controller & sen klicka igång LED Output i dashboarden.

Har inte felsökt mer än så, även gällande DMA kanalen, varken 5 eller 10 funkade tills jag körde root & sen efter det funkade både 5 och 10..

Frågan är om PSU:n till LED:n håller på att strula. Har du testat effects configurator i Hyperion UI:t för o se om du på något sätt kan få slingan att lysa något alls?

Får slingan att lysa 5 lampor men den svarar inte på något oavsett vilken effekt jag kör.

Felet är kvar på båda DMA.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Det här felet kvarstår även när du ändrar DMA till 10 istället för 5?
För min om jag ska vara ärlig, det enda jag gjorde när jag fick det felmeddelandet var att köra

sudo updateHyperionUser -u root

och se till att LED layouten matchar siffrorna under LED Controller & sen klicka igång LED Output i dashboarden.

Har inte felsökt mer än så, även gällande DMA kanalen, varken 5 eller 10 funkade tills jag körde root & sen efter det funkade både 5 och 10..

Frågan är om PSU:n till LED:n håller på att strula. Har du testat effects configurator i Hyperion UI:t för o se om du på något sätt kan få slingan att lysa något alls?

Lyckades fixa det. Provade att köra nightly versionen igen och denna gången verkade det funka. Skulle tro att det var något med revisionen på pi:n som gjorde att det inte fungerade med stable.

Tack för all hjälp och alla ideér.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Hela grejen och dess olika revisioner är så ostabila, men skönt att det löste sig!

Hojta till om du lyckats lösa lagget med att LED:n inte byter färg direkt. Har märkt att det går långsamt för LED:n o få exakt färg om man går från en rörlig bild till typ menyn. Tar ca 1-1.5 sek tills LED:n ändras.. jag var tvungen o stänga av black bar detection. Så om du löst det får du gärna säga hur

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Hela grejen och dess olika revisioner är så ostabila, men skönt att det löste sig!

Hojta till om du lyckats lösa lagget med att LED:n inte byter färg direkt. Har märkt att det går långsamt för LED:n o få exakt färg om man går från en rörlig bild till typ menyn. Tar ca 1-1.5 sek tills LED:n ändras.. jag var tvungen o stänga av black bar detection. Så om du löst det får du gärna säga hur

För min del verkar det inte som att det är ett problem det lilla jag har testat, verkar som att det är mer eller mindre instant när jag hoppar från rörlig bild till en meny eller liknande. I normala fall släcker jag LED:n när media uppspelningen pausas och tänder lite andra lampor osv så slipper det problemet.

Har dock för mig att jag hade liknande på mitt förra bygge och tror jag löste det genom att ändra upplösningen och size decimation för inspelning kortet, var ett bra tag sedan så kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk