Intel kan lansera Core 14000-serien den 17 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag sitter på en I7 7700k och den är stenålders mot vad Intel har idag.
Ändå är det väldigt lite nytt just för spelande, som är vad jag gör.

Jag följer utvecklingen lite halvhjärtat får jag erkänna då min cpu har klarat mina behov än.
Så vad är egentligen nytt för en spelare som mig förutom ren IPC?

Samt, vilken cpu i alla serier efter min i budgetsegmentet ger en märkbar bump upp i prestanda?
Det vill säga, vilken är det lönt att köpa när det är dags?

(Vi håller oss till Intel för nu, ok?)

Sitter också på en i7-7700K så är i valet och kvalet om det blir en uppgradering till vintern eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo ironi över internet är lika passande som årgångs mjölk till kaffet

Är du ironisk nu?? 😉

Permalänk
Medlem

Antar att uttrycket ”flertrådad prestanda” inte syftar på SMT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggo:

Antar att uttrycket ”flertrådad prestanda” inte syftar på SMT?

Det syftar till prestanda på distribuerade problem som använder alla resurser, fysiska och logiska kärnor, inklusive SMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det syftar till prestanda på distribuerade problem som använder alla resurser, fysiska och logiska kärnor, inklusive SMT

Tror jag förstår, undrar dock kring "distribuerade problem"; är det instruktioner som program/ appar skickar till processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggo:

Tror jag förstår, undrar dock kring "distribuerade problem"; är det instruktioner som program/ appar skickar till processorn?

Ett program kan lösa många problem samtidigt genom att skapa trådar där varje tråd gör några beräkningar på en egen kärna, och sen sammanslår man resultaten

Kanske du har ett stort exceldokument så kan olika trådar räkna ut ekvationerna för varje kolumn/ruta separat samtidigt och sen skicka resultaten till skärmen oberoende av varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggo:

Tror jag förstår, undrar dock kring "distribuerade problem"; är det instruktioner som program/ appar skickar till processorn?

Om vi tar Cinebench som exempel

Varje liten sån ruta som renderas kör en egen tråd och Cinebench delar upp testet så det blir lika många trådar som processorn klarar att köra samtidigt.
Exempelvis bilden jag hittade körs på en Ryzen 7 1800X, 8 cores 16 threads.
Då kör Cinebench 16 samtidiga trådar och varje tråd renderar en sån liten ruta.
När en ruta är färdig renderad kan den tråden dödas och en ny tråd skapas för nästa ruta.
När det är färre rutor kvar än, i detta fallet 16, så blir det färre och färre trådar.

En sak som gör att Cinebench skalar så bra med fler kärnor/trådar är att det behövs ingen eller väldigt lite synkronisering/kommunikation mellan trådar.
De kan mer eller mindre köra som om varje tråd var ett eget separat program.

Om vi tar exempelvis spel så är det mer komplicerat.
För det spelaren gör påverkar NPC och andra saker i världen och andra spelare (om det är multiplayer) och saker som händer runt omkring påverkar spelaren.
Om vi exempelvis tar ett bilspel.
Om en bil kör in i en annan bil så blir båda påverkade.
De kan inte bara köra helt oberoende som om de körde i olika parallella världar.

Såna saker gör det mer komplicerat och det kan uppstå situationer när en tråd behöver vänta på resultatet av en annan.
Så saker som spel och realtidssimuleringar skalar inte lika bra som exempelvis Cinebench.

Många server applikationer skalar också bra.
Säg att en server har många inloggade användare.
Det varje enskild användare gör kanske skalar dåligt med fler kärnor/trådar.
Men totalt sett kan servern ha många samtidiga användare och kan behandla varje användare som "ett enskilt problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi tar Cinebench som exempel

https://store-images.s-microsoft.com/image/apps.12423.14241737495367733.49b272ca-c8b6-458a-b04e-3fee3a31b33a.b3ba83a5-6c72-439a-ad44-69f255ee5107

Varje liten sån ruta som renderas kör en egen tråd och Cinebench delar upp testet så det blir lika många trådar som processorn klarar att köra samtidigt.
Exempelvis bilden jag hittade körs på en Ryzen 7 1800X, 8 cores 16 threads.
Då kör Cinebench 16 samtidiga trådar och varje tråd renderar en sån liten ruta.
När en ruta är färdig renderad kan den tråden dödas och en ny tråd skapas för nästa ruta.
När det är färre rutor kvar än, i detta fallet 16, så blir det färre och färre trådar.

En sak som gör att Cinebench skalar så bra med fler kärnor/trådar är att det behövs ingen eller väldigt lite synkronisering/kommunikation mellan trådar.
De kan mer eller mindre köra som om varje tråd var ett eget separat program.

Om vi tar exempelvis spel så är det mer komplicerat.
För det spelaren gör påverkar NPC och andra saker i världen och andra spelare (om det är multiplayer) och saker som händer runt omkring påverkar spelaren.
Om vi exempelvis tar ett bilspel.
Om en bil kör in i en annan bil så blir båda påverkade.
De kan inte bara köra helt oberoende som om de körde i olika parallella världar.

Såna saker gör det mer komplicerat och det kan uppstå situationer när en tråd behöver vänta på resultatet av en annan.
Så saker som spel och realtidssimuleringar skalar inte lika bra som exempelvis Cinebench.

Många server applikationer skalar också bra.
Säg att en server har många inloggade användare.
Det varje enskild användare gör kanske skalar dåligt med fler kärnor/trådar.
Men totalt sett kan servern ha många samtidiga användare och kan behandla varje användare som "ett enskilt problem".

Aaa, förstår! Ska läsa igenom några gånger så det sitter Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett program kan lösa många problem samtidigt genom att skapa trådar där varje tråd gör några beräkningar på en egen kärna, och sen sammanslår man resultaten

Kanske du har ett stort exceldokument så kan olika trådar räkna ut ekvationerna för varje kolumn/ruta separat samtidigt och sen skicka resultaten till skärmen oberoende av varandra

Jaa, förstår nu! Tack för hjälpen!