Knapp prestandavinst för Apples färska A17 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Testet jag såg igår hade bara 1600 på SD8G2 och precis under 3000 för A17.
Hittade detta idag.
<Uppladdad bildlänk>

https://beebom.com/apple-a17-pro-vs-snapdragon-8-gen-2/

Varför skulle det inte gå att jämföra så?

Så världens snabbaste ST har nu ökat med ’bara’ 10% på ett år och folk har mage att klaga? Jag fattar ingenting

Man får tycka vad man vill om Apple såklart, men det är sjukt imponerande att de kan fortsätta den här utvecklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är fler än några.
Men ja, artikeln jag såg var inte bästa representationen. Skillnaden med lite mer data ser ju ut att vara att A17 är runt 50% snabbare single core. Man kan nog vara ganska säker på att den kommer vara snabbare än Gen 3 också.

Ja så blir det nog tills Qualcom faktiskt lyckas göra något vettigt med Nuvia.

Permalänk
Medlem

Ok, men när får vi se iPhone kopplas upp som desktop mot en skärm? Prestandamässigt skulle det ju fungera fint.

För egen del anser jag att iPhone är bra och genomarbetade, men skulle aldrig lägga över 10000 på en mobil (möjligen om den samtidigt kan ersätta en riktig dator).

Jag har en Galaxy s21 som ju är åtskilligt slöare men ändå bra nog för att jag ska ha svårt att motivera ett köp av ny telefon, skulle vara om S23 ultra såldes bundet för 399kr/mån i 24 månader eller något sådant

I många avseenden var min Galaxy s4 i9506 (10 år gammal nu) tillräckligt snabb för allt utom nyare spel och riktigt usla/tunga webbsidor. I stort sett lika bra skärm som på dagens mobiler. Tar bra bilder utomhus men inte inomhus. De flesta jag känner som inte är "teknikintresserade" uppgraderar pga bstteriproblem eller skador numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så världens snabbaste ST har nu ökat med ’bara’ 10% på ett år och folk har mage att klaga? Jag fattar ingenting

Man får tycka vad man vill om Apple såklart, men det är sjukt imponerande att de kan fortsätta den här utvecklingen

Riktigt världens snabbaste är de väl ändå inte. Ligger strax efter Intel där. Håller annars med. Det är galet att en jäkla telefon kan mäta sig med strömslukande skrivbordsprocessorer.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är fler än några.
Men ja, artikeln jag såg var inte bästa representationen. Skillnaden med lite mer data ser ju ut att vara att A17 är runt 50% snabbare single core. Man kan nog vara ganska säker på att den kommer vara snabbare än Gen 3 också.

Absolut blir A17 snabbare. Jag TROR A17 kommer vara ~30% snabbare single core och ~10% snabbare multicore än SD 8 gen 3.

Detta enligt tidiga prestanda för SD 8 gen 3
https://www.notebookcheck.net/Qualcomm-Snapdragon-8-Gen-3-Fla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ok, men när får vi se iPhone kopplas upp som desktop mot en skärm? Prestandamässigt skulle det ju fungera fint.

Kommer delvis med iPhone 15: https://www.macrumors.com/2023/09/13/all-iphone-15-models-sup...

Permalänk
Medlem

Imponerande prestandasiffror för single core, med tanke på TDP verkar ligga omkring 8-10 watt. Däremot så verkar A17 ha högre frekvens än A16 (cirka 8%). Verkar som att Apple har finpolerat artitekturen med mer klockning, cache, ram osv..

Noterar också att ARM är mycket bra för single core prestanda medans för multicore så har den lite kvar att ge. Samtidigt så drar den oerhört lite jämfört med en dator.

Permalänk
Medlem

Ja... Det är steg åt rätt håll men förr eller senare kommer ju mobiler att helt ersätta datorer och spelkonsoler för ganska många gissar jag, Apple kan om de vill ta ett grepp här. Samsung har ju DEX, vilket är rätt ok men ganska begränsat speciellt för spel. Samsung hade väl planer på att köra typ Ubuntu men backade.

Skrivet av NonGamer:

Noterar också att ARM är mycket bra för single core prestanda medans för multicore så har den lite kvar att ge. Samtidigt så drar den oerhört lite jämfört med en dator.

Ja, och lätt att kyla många kärnor också i en dator om inte annat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Testet jag såg igår hade bara 1600 på SD8G2 och precis under 3000 för A17.
Hittade detta idag.
<Uppladdad bildlänk>

https://beebom.com/apple-a17-pro-vs-snapdragon-8-gen-2/

Varför skulle det inte gå att jämföra så?

De andra två är inte färdiga ännu.

Snapdragon från Qualcomm är tänkt till oktober och få vet ens om det blir tillverkning hos TSMC eller Samsung. Vilken nod det blir.
Du jämför nu mot 8 gen 2 och det blir ju rätt missvisande.

Xiaomi som verkar vara först ut med SD8 gen 3 och den telefonen skall lanseras till November i China. Den har monster spec jämfört mot Apple maxade telefon.

Permalänk
Medlem

vad är de för jävla rubrik.. skärpning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Om du inte redan väljer att köra iPhone för de egenskaper den har idag så tror jag inte du kommer att ändra dig om den får en batterilucka. Jag tror helt enkelt inte på det du skriver. Jag misstänker att du är en sur typ som gnäller om dagarna.

Jag fattar inte vad du dillar om riktigt, haft iPhone sen 3Gs och är det nåt jag har velat kunna göra så är det
1. Byta batteri
2. Få bättre batteritid

Detta borde ju vara en dealbreaker oavsett märke egentligen - så du är nog bara en sån där typ som har förutfattade meningar om folk som var och varannan mor talar om för sina barn att; äsch en sån där är inget att bry sig om. Eller hade jag en förutfattad mening jag också nu? Moment 22.

Ha en fin helg!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

De andra två är inte färdiga ännu.

Snapdragon från Qualcomm är tänkt till oktober och få vet ens om det blir tillverkning hos TSMC eller Samsung. Vilken nod det blir.
Du jämför nu mot 8 gen 2 och det blir ju rätt missvisande.

Xiaomi som verkar vara först ut med SD8 gen 3 och den telefonen skall lanseras till November i China. Den har monster spec jämfört mot Apple maxade telefon.

Spelar det någon roll om det är TSMC eller Samsung? Det är osannolikt att den gör ett sånt prestandaskutt att den går om A17 oavsett.
Inget nytt med att andra har högre specar än Apples cpuer, de har länge varit snabbare ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Spelar det någon roll om det är TSMC eller Samsung? Det är osannolikt att den gör ett sånt prestandaskutt att den går om A17 oavsett.
Inget nytt med att andra har högre specar än Apples cpuer, de har länge varit snabbare ändå.

Jag gissar mer på att de andra inte får lov att vara bättre.

Tittar du på till exempel spec för 9200+ så känns det som något är suspekt. Jag läste den och tänkte jaha hur kommer det sig att A chip anses vara bättre.
Både Exynos 2400 och Snapdragon 8 gen 3 är båda 10 core och utav det jag läst hittills så känns det som det luktar fult spel på hög nivå.
Min egen mening om det hela.

I övrigt om jag jämför bästa Android mot Iphone 15 pro max, vilket för närvarande är Xiaomi 13 pro så förstår jag knappt vad är det som gör att Iphone är så åtråvärd/efterfrågad.

Skärmen är ju en Samsung display eller LG. Super retina är bara ett fancy namn för att inte erkänna vad som egentligen är i telefonen.

En kamera trio som känns som förra generation. Inte ens Sony:s bästa sensor. Den där nya så kallade periscope tror jag är förra generation annars hadde det stått LG sensor.

USB-C , wow

Insidan är säkert lika låst som förra versionen. Du får inte lov att byta något för Ios sätter säkert sinna käppar i lås.

Om det inte är senaste Qualcomm modem i telefonen så är det sjukt what, för det priset.

Priset- skojar de med kund eller vad?

Som sagt jag säger pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag gissar mer på att de andra inte får lov att vara bättre.

Vem är det som bestämmer detta?

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Jag gissar mer på att de andra inte får lov att vara bättre.

Tittar du på till exempel spec för 9200+ så känns det som något är suspekt. Jag läste den och tänkte jaha hur kommer det sig att A chip anses vara bättre.
Både Exynos 2400 och Snapdragon 8 gen 3 är båda 10 core och utav det jag läst hittills så känns det som det luktar fult spel på hög nivå.
Min egen mening om det hela.

I övrigt om jag jämför bästa Android mot Iphone 15 pro max, vilket för närvarande är Xiaomi 13 pro så förstår jag knappt vad är det som gör att Iphone är så åtråvärd/efterfrågad.

Skärmen är ju en Samsung display eller LG. Super retina är bara ett fancy namn för att inte erkänna vad som egentligen är i telefonen.

En kamera trio som känns som förra generation. Inte ens Sony:s bästa sensor. Den där nya så kallade periscope tror jag är förra generation annars hadde det stått LG sensor.

USB-C , wow

Insidan är säkert lika låst som förra versionen. Du får inte lov att byta något för Ios sätter säkert sinna käppar i lås.

Om det inte är senaste Qualcomm modem i telefonen så är det sjukt what, för det priset.

Priset- skojar de med kund eller vad?

Som sagt jag säger pass.

iPhone är det mest pålitliga man kan köpa just nu när det gäller datasäkerhet.
Xiaomi känns väldigt riskabelt när det är så nära anknutet till Kina, absolut inget som jag skulle vilja ha något känsligt på. Så de mobilerna är så olika när det gäller säkerhet så hårdvaran är ej jämförbar.

Jag själv är sugen på en iPhone 15. Men jag har insett att om man vill ha schyssta Apple prylar så blir det svindyrt. Majoriteten löser detta genom att välja de enklaste Appleprylarna som för mig fullkomligt är ointressanta. Andra har hårdvaran en evighet och inte har så höga krav när de kan ha den så länge.

Så jag har funderat på en iPhone Pro Max för 20500kr tyckte det blev dyrt, funderade istället på en basic Apple 15" laptop och den kostade 23 000kr. Och det skulle vara en laptop som jag har som slängs, flitigt använder överallt och ej vara rädd om.

Jag är inte heller förtjust i övriga märken, så det blir att jag ej köper något.
Så för att summera. Jag vill supergärna ha en både iPhone 15, Macbook, iPad, iWatch, iAirpoods etc nu. Inget snack om saken jag verkligen vill ha dessa prylar och jag skulle använda dem väldigt mycket. Men om jag ska ha prylar som uppfyller mitt allra mest grundläggande krav så blir det extremt dyrt, speciellt när jag efter några år vill ha ännu bättre pryar.

*edit*
Om jag hade bott i kina så hade jag vågat köpa Xiaomi.. Det är inte alls bra detta som håller på att hända att man inte kan lita på alla märken och det hämnar konkurrensen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone är det mest pålitliga man kan köpa just nu när det gäller datasäkerhet.
Xiaomi känns väldigt riskabelt när det är så nära anknutet till Kina, absolut inget som jag skulle vilja ha något känsligt på. Så de mobilerna är så olika när det gäller säkerhet så hårdvaran är ej jämförbar.

Jag själv är sugen på en iPhone 15. Men jag har insett att om man vill ha schyssta Apple prylar så blir det svindyrt. Majoriteten löser detta genom att välja de enklaste Appleprylarna som för mig fullkomligt är ointressanta. Andra har hårdvaran en evighet och inte har så höga krav när de kan ha den så länge.

Så jag har funderat på en iPhone Pro Max för 20500kr tyckte det blev dyrt, funderade istället på en basic Apple 15" laptop och den kostade 23 000kr. Och det skulle vara en laptop som jag har som slängs, flitigt använder överallt och ej vara rädd om.

Jag är inte heller förtjust i övriga märken, så det blir att jag ej köper något.
Så för att summera. Jag vill supergärna ha en både iPhone 15, Macbook, iPad, iWatch, iAirpoods etc nu. Inget snack om saken jag verkligen vill ha dessa prylar och jag skulle använda dem väldigt mycket. Men om jag ska ha prylar som uppfyller mitt allra mest grundläggande krav så blir det extremt dyrt, speciellt när jag efter några år vill ha ännu bättre pryar.

*edit*
Om jag hade bott i kina så hade jag vågat köpa Xiaomi.. Det är inte alls bra detta som håller på att hända att man inte kan lita på alla märken och det hämnar konkurrensen.

Håller mig utanför den diskussionen om Kina. Jobbar inom viss form utav logistik och kan bara säga som sådan. Mesta parten utav det vi förbrukar kommer från Kina. Javisst det är skrämmande. Vi har inget val.
Som sagt vissa delar utav Apple tillverkas också i Kina det blundar vi över.
Helt annan diskussion.
Skummade igenom nätet för att se vad för hårdvara det är i den bästa Iphone.
Inget som direkt fick mig att vilja ha. Ändå kommer det att sälja som vatten I saharaöknen.

Permalänk

Vi kan starta en diskussion om detta istället . Varför har dom tagit bort silver/stjärnglans/vita. Finns inte kvar på deras sida heller . Hur blir det med dom som beställt i de färgerna ?

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Vi kan starta en diskussion om detta istället . Varför har dom tagit bort silver/stjärnglans/vita. Finns inte kvar på deras sida heller . Hur blir det med dom som beställt i de färgerna ?

Hur menar du? Har de tagit bort en del av iPhone 15 modellerna redan?

Permalänk
Medlem

Geekerwan med sin väldigt detaljerade A17 review: https://www.youtube.com/watch?v=TX_RQpMUNx0