Intel satsar på staplat cacheminne för framtidens processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel satsar på staplat cacheminne för framtidens processorer

Bolaget meddelar att en konkurrerande lösning till AMD:s 3D V-Cache är i görningen för kommande processorer – något som potentiellt kan öka spelprestandan markant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"AMD har rönt stora framgångar med sin staplade cacheteknik 3D V-Cache"

Har dom verkligen det? Jag motsätter mig inte prestandan. Jag ställer mig frågande till hur många som faktiskt har en sådan processor.
Kan det med det antalet sägas vara stora framgångar?
Det vore ju trevligt om så. Trevligare vore om fler hade råd med dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"AMD har rönt stora framgångar med sin staplade cacheteknik 3D V-Cache"

Har dom verkligen det? Jag motsätter mig inte prestandan. Jag ställer mig frågande till hur många som faktiskt har en sådan processor.
Kan det med det antalet sägas vara stora framgångar?
Det vore ju trevligt om så. Trevligare vore om fler hade råd med dom.

Gissar att de syftar på prestandan.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nice AMD har ju tagit rätt saftig premiumavgift för att de varit de enda som haft tekniken. Men om Intel ger sig in i leken så borde det innebära att ingen av dem kan ta ut överpriser och hänvisa till avsaknaden av alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"AMD har rönt stora framgångar med sin staplade cacheteknik 3D V-Cache"

Har dom verkligen det? Jag motsätter mig inte prestandan. Jag ställer mig frågande till hur många som faktiskt har en sådan processor.
Kan det med det antalet sägas vara stora framgångar?
Det vore ju trevligt om så. Trevligare vore om fler hade råd med dom.

Nu är det här inte speciellt vetenskapligt, men tittar du på vad folk rekommenderar för folk som bygger gaming-datorer i detta forum så är det nästan alltid x3d-processorer som rekommenderas. Jag tror inte vi kommer få se några detaljerade siffror från AMD.

Permalänk
Medlem

En framgång kan vara försäljningsmässig men kan också avse prestanda, framgångar i tester etc.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Intel var väll först med det för flera år sedan. Det blev riktiga spel processorer av misstag då 128mb reserverats för inbyggda grafik delen men kunde även användas som cache minne av cpun vilket gjorde att dom var väldigt bra för tex spel.

kanske kan dom göra något liknade igen?

Har vi tur blir det storleks strid så vi alla sitter med 2tb L3 cache om ett par år, inte nog med att allt går undan utan man kan även lagra det mesta man använder ofta där också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intel var väll först med det för flera år sedan. Det blev riktiga spel processorer av misstag då 128mb reserverats för inbyggda grafik delen men kunde även användas som cache minne av cpun vilket gjorde att dom var väldigt bra för tex spel.

kanske kan dom göra något liknade igen?

Har vi tur blir det storleks strid så vi alla sitter med 2tb L3 cache om ett par år, inte nog med att allt går undan utan man kan även lagra det mesta man använder ofta där också

Det var L4 cache och ej staplat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nice AMD har ju tagit rätt saftig premiumavgift för att de varit de enda som haft tekniken. Men om Intel ger sig in i leken så borde det innebära att ingen av dem kan ta ut överpriser och hänvisa till avsaknaden av alternativ.

Jag skulle vilja hoppas på det, men 2 är ingen konkurrens. Ett bra exempel GPU Amd/nVidia.

Permalänk
Medlem

Gissa att en stämning från amd bör ju komma mot Intel i någon form via patent. Ha bara en känsla om det.

Rättelse av mening
Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Fortfarande förvånad att inte AMD kastat på 2GB HBM som L4 på någon APU under alla dessa år. Man hade ju lite mer förhoppning sen de köpte upp Ati

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Gissa att en stämning från amd bör ju komma mot Intel i någon form via patent. Ha bara ha en känsla om det.

Njae, Gelsinger nämnde just att de kommer implementera det på ett annorlunda sätt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Fortfarande förvånad att inte AMD kastat på 2GB HBM som L4 på någon APU under alla dessa år. Man hade ju lite mer förhoppning sen de köpte upp Ati

HMB-on-package är något Intel redan har i det man kallar Xeon Max

Verkar på flera sätt vara likande marknaden man går efter med Xeon Max som AMD jagar med deras Epyc med 3D V-cache.
HMB kan hantera större "working-set", fast 3D V-cache har fördel med lägre latens.

För konsument finns ju egentligen bara ett use-case där "väldigt stor cache" ger något relevant tillskott, fast det råkar vara ett rätt viktigt fall: nämligen spel.

HBM-on-die är nog lite för dyr teknik för konsument-marknaden, vad är egentligen fördelen med iGPU+HBM-on-die mot dGPU på en konsumentdator?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag skulle vilja hoppas på det, men 2 är ingen konkurrens. Ett bra exempel GPU Amd/nVidia.

Vad gäller GPU så har ju båda där låst in kunderna på olika sätt. Det är inte riktigt samma feature set. Lika stor skillnad är det ju inte på processorer, och särskilt inte om man "bara spelar" som en del tror att de gör, och det är väl även där större L3 cache gör mest nytta. Så det känns i alla fall spontant som om det blir något som är mer likt konkurrens än det vi ser på grafikkortsmarknaden. Men där får man ju istället hoppas att Intel fortsätter priskrig fast då med mer mogna produkter som faktiskt levererar en bra upplevelse. Alchemist nådde inte riktigt dit men hoppas Battle Mage gör det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

HMB-on-package är något Intel redan har i det man kallar Xeon Max
https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2022/11/Intel-Tech-at-SC22-Intel-Xeon-Max-CPU-Building-Blocks-scaled.jpg

Verkar på flera sätt vara likande marknaden man går efter med Xeon Max som AMD jagar med deras Epyc med 3D V-cache.
HMB kan hantera större "working-set", fast 3D V-cache har fördel med lägre latens.

För konsument finns ju egentligen bara ett use-case där "väldigt stor cache" ger något relevant tillskott, fast det råkar vara ett rätt viktigt fall: nämligen spel.

HBM-on-die är nog lite för dyr teknik för konsument-marknaden, vad är egentligen fördelen med iGPU+HBM-on-die mot dGPU på en konsumentdator?

Nej på desktop finns det nog inte, men NUC och laptop kan det finnas en poäng om det kan lyfta IGP lite kanske?

Nej för det mesta är nog en CPU långt mer begränsad av latens än bandbredd, inte riktigt tänkt på det märker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det var L4 cache och ej staplat.

Japp men effekten nästan desamma

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad gäller GPU så har ju båda där låst in kunderna på olika sätt. Det är inte riktigt samma feature set. Lika stor skillnad är det ju inte på processorer, och särskilt inte om man "bara spelar" som en del tror att de gör, och det är väl även där större L3 cache gör mest nytta. Så det känns i alla fall spontant som om det blir något som är mer likt konkurrens än det vi ser på grafikkortsmarknaden. Men där får man ju istället hoppas att Intel fortsätter priskrig fast då med mer mogna produkter som faktiskt levererar en bra upplevelse. Alchemist nådde inte riktigt dit men hoppas Battle Mage gör det.

Jag vet att nVidia låste en stor grupp gpu konsumenter till sina CUDA kärnor mha specifika programvara som endast accepterar CUDA. Men jag har inte hört talats om någon liknande från AMD, förutom bättre raster prestanda. Har du någon information om det (alltså någon annan inlåsnings taktik från AMD sidan)? Du behöver inte länka bara berätta kort.
Rent intressant från min sida.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag vet att nVidia låste en stor grupp gpu konsumenter till sina CUDA kärnor mha specifika programvara som endast accepterar CUDA. Men jag har inte hört talats om någon liknande från AMD, förutom bättre raster prestanda. Har du någon information om det (alltså någon annan inlåsnings taktik från AMD sidan)? Du behöver inte länka bara berätta kort.
Rent intressant från min sida.

Tack

Kan väl t. ex vara om man föredrar FidelityFX-super resolution, håller sig till AMD för att man köpt en Freesync-skärm och då tycker att Nvidia är bortkastade pengar. Deras version av ReBAR (Smart access Memory) skiljer sig något från Nvidias etc etc.

Säger inte att AMD är värst, men både AMD och Nvidia utvecklar proprietära lösningar på sådant som borde vara öppna standarder, så har man väl köpt det ena eller andra så finns en tröskel att byta som enligt mig inte borde få finnas där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan väl t. ex vara om man föredrar FidelityFX-super resolution, håller sig till AMD för att man köpt en Freesync-skärm och då tycker att Nvidia är bortkastade pengar. Deras version av ReBAR (Smart access Memory) skiljer sig något från Nvidias etc etc.

Säger inte att AMD är värst, men både AMD och Nvidia utvecklar proprietära lösningar på sådant som borde vara öppna standarder, så har man väl köpt det ena eller andra så finns en tröskel att byta som enligt mig inte borde få finnas där.

Är inte fidelity fx, rebar free/adaptive sync open source? eller tänker du andra proprietära lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Är inte fidelity fx, rebar free/adaptive sync open source? eller tänker du andra proprietära lösningar?

Själva koncepten är ju ofta i grunden redan stödda i hårdvara. Men sen kommer de med eget kladd. Har för mig det var så att man var tvungen att ha AMD-processor för att smsrt access memory skulle funka, men de kanske backade på det sen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven runt den här typen av cacheminne som bara fungerar i spel. Största problemet för mig är att det fungerar inte i alla spel. Vad jag förstår är 5800X3D inget bra för Hogwarts med raytracing, och den verkar inte vara supersnabb i Starfield, Ratchet & Clank maxat med RT är ett annat exempel som inte ger jättehöga framerates.. Det är en ganska ny CPU och det knakar redan i fogarna. Inte heller 7800X3D verkar ge så mycket extra boost i Starfield.

Jag gissar på att dessa spel helt enkelt har för stort dataset och cachen kan inte utnyttjas effektivt. Det är inte generell prestanda vilket också visas med att det mest bara verkar fungera i spel. Nyare spel har större dataset förståss och större risk att inte kunna utnytja dessa vilket kan ge en tidig pension av CPU.

Ett annat möjligt problem är att nya spel streamar väldigt mycket data till GPU, som iallafall för tillfället går genom CPU. Jag har inte sett detta utrett någonstans, men det låter ju intre jättebra för cacheträffar och 1%-low att solka ner cachen med textur-data om det inträffar.

Som sagt, jag är kluven. Det finns helt klart fördelar. En rejäl framerate-boost i de flesta spel är ju helt klart bra. Men också nackdelar, när det inte fungerar blir det inte alls bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag är kluven runt den här typen av cacheminne som bara fungerar i spel. Största problemet för mig är att det fungerar inte i alla spel. Vad jag förstår är 5800X3D inget bra för Hogwarts med raytracing, och den verkar inte vara supersnabb i Starfield, Ratchet & Clank maxat med RT är ett annat exempel som inte ger jättehöga framerates.. Det är en ganska ny CPU och det knakar redan i fogarna. Inte heller 7800X3D verkar ge så mycket extra boost i Starfield.

Jag gissar på att dessa spel helt enkelt har för stort dataset och cachen kan inte utnyttjas effektivt. Det är inte generell prestanda vilket också visas med att det mest bara verkar fungera i spel. Nyare spel har större dataset förståss och större risk att inte kunna utnytja dessa vilket kan ge en tidig pension av CPU.

Ett annat möjligt problem är att nya spel streamar väldigt mycket data till GPU, som iallafall för tillfället går genom CPU. Jag har inte sett detta utrett någonstans, men det låter ju intre jättebra för cacheträffar och 1%-low att solka ner cachen med textur-data om det inträffar.

Som sagt, jag är kluven. Det finns helt klart fördelar. En rejäl framerate-boost i de flesta spel är ju helt klart bra. Men också nackdelar, när det inte fungerar blir det inte alls bra.

Men om du tar 2 likvärdiga homogena processorer där den ena har extra cache så kommer den aldrig vara långsammare än den andra så varför säger du att det ger nackdelar? Inget blir långsammare av en större cache.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men om du tar 2 likvärdiga homogena processorer där den ena har extra cache så kommer den aldrig vara långsammare än den andra så varför säger du att det ger nackdelar? Inget blir långsammare av en större cache.

Jag förstår den vinkeln, ja. Men ta 5800X3D, den såldes in som ett monster i spel som kommer hålla länge, i just spel. Men visar det sig att vissa spel inte kan utnyttja den speciellt bra och dom spelen kanske är viktiga för mig, ja vad är det då värt? Det blir väldigt ojämn prestanda. Jämför med t.ex en 7700X som har jämnare prestanda överlag. Sen är det ju så att det är inte gratis, den kretsyta cachen tar upp kunde kanske användas bättre.

Det kan ju bli så att spelen i framtiden börjar optimeras för denna typ av CPU, och då är det lite annorlunda. Men som det ser ut nu så är det CPU som är optimerad för spelen, i dom flesta fallen. Det skulle ju vara intressant om dom gör ett omtag på Starfield och får upp 7800X3D på förstaplatsen, där den borde vara, AMD sponsrat som spelet är.

Som sagt, jag är inte emot. Men jag ser för och nackdelar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Men om du tar 2 likvärdiga homogena processorer där den ena har extra cache så kommer den aldrig vara långsammare än den andra så varför säger du att det ger nackdelar? Inget blir långsammare av en större cache.

Det är sant om enda förändringen är en större cache.

Problemet är att en större cache medför nästan allt också högre latens jämfört med en mindre cache på samma "nivå". Just för L3 är dock ofta storleken viktigare än väldigt låg latens.

Sen betyder väldigt stor cache någon form av staplad lösning. Nu var Intel lite sketchy kring detaljer, men tyckte det lite lät som man deras fall kommer stapla i omvänd ordning, d.v.s. compute-die slipper i så fall att det ligger en till krets ovanpå som begränsar kylförmågan.

För 5800X3D/7800X3D är ju faktiskt långsammare än motsvarande icke-3D modeller i det mesta då de förra är lite lägre klockade p.g.a. hur cache är stack:ad.

Det trevliga med stack:ad cache är att det gör det realistiskt att skapa CPU-modeller för specifika marknader, som t.ex. spel, för en rimlig kostnad. Men vad vi sett både med i7-5775C och 5800X3D (och antagligen snart med 7800X3D) är att stor cache är knappast någon ersättning för snabbare beräkningsenheter, det är en hjälp mot CPU-modeller i samma generation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Japp men effekten nästan desamma

Det kan man nog säga ja.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själva koncepten är ju ofta i grunden redan stödda i hårdvara. Men sen kommer de med eget kladd. Har för mig det var så att man var tvungen att ha AMD-processor för att smsrt access memory skulle funka, men de kanske backade på det sen.

Jag trodde att smart access memory var en optimerad variant av rebar om man kombinerar AMD CPU+GPU, känns ju helt ok isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är sant om enda förändringen är en större cache.

Problemet är att en större cache medför nästan allt också högre latens jämfört med en mindre cache på samma "nivå". Just för L3 är dock ofta storleken viktigare än väldigt låg latens.

Sen betyder väldigt stor cache någon form av staplad lösning. Nu var Intel lite sketchy kring detaljer, men tyckte det lite lät som man deras fall kommer stapla i omvänd ordning, d.v.s. compute-die slipper i så fall att det ligger en till krets ovanpå som begränsar kylförmågan.

För 5800X3D/7800X3D är ju faktiskt långsammare än motsvarande icke-3D modeller i det mesta då de förra är lite lägre klockade p.g.a. hur cache är stack:ad.

Det trevliga med stack:ad cache är att det gör det realistiskt att skapa CPU-modeller för specifika marknader, som t.ex. spel, för en rimlig kostnad. Men vad vi sett både med i7-5775C och 5800X3D (och antagligen snart med 7800X3D) är att stor cache är knappast någon ersättning för snabbare beräkningsenheter, det är en hjälp mot CPU-modeller i samma generation.

Men den större cachens latens påverkar inte den redan närvarande cachens latens så det är fel att det är ett problem.
Visst kan lägre klockning sänka prestandan under vissa laster men de är väldigt få. Under samma frekvens kommer den med 3D cache alltid vara lika snabb eller snabbare än den utan.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Men den större cachens latens påverkar inte den redan närvarande cachens latens så det är fel att det är ett problem.
Visst kan lägre klockning sänka prestandan under vissa laster men de är väldigt få. Under samma frekvens kommer den med 3D cache alltid vara lika snabb eller snabbare än den utan.

Det är faktiskt lite högre latens i L3$ för 5800X3D/7800X3D jämfört med L3$ i 5800X/7700X, men fördelar lär väga upp nackdelarna här.

Och ja, om det är samma frekvens är det i praktiken allt lika bra eller bättre med större cache. Men nu ser det inte ut på det sättet. Får se om Intel kommer runt problemet, låter lite som de staplar CPU/cache i omvänd ordning (men de sa det inte explicit, så vi får se längre fram exakt hur det ser ut).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer