Intel bekräftar: Meteor Lake kommer till stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar: Meteor Lake kommer till stationära datorer

Ryktena om att Intel kommer skippa Meteor Lake på den stationära sidan och gå direkt till Arrow Lake-S visar sig ha varit fel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgadera då? hmm

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar tills det finns på marknaden för att se vad uttalandet innebär.
Jag hade inte blivit förvånad om det endast släpps en begränsad utgåva eller för ett ytterst specifik segment.
Jag tycker mig känna igen mycket från intels 10nm lansering.

Permalänk
Medlem

En NUC är väl också stationär beroende på vem man frågar, jag menar bara desktop betyder inte socklad processor nödvändigtvis, detta kan bara vara det vanliga med att laptop-chip används till udda formfaktorer

Permalänk
Medlem

Kan det tänkas vara som så att Intel åter igen har fått problem och inser att det är enklare att släppa Meteor lake nästa å och skjuta på lanseringen av Arrow lake?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan det tänkas vara som så att Intel åter igen har fått problem och inser att det är enklare att släppa Meteor lake nästa å och skjuta på lanseringen av Arrow lake?

Skulle vara riktigt skumt med tanke på denna sliden de delade på sitt event:

Permalänk
Medlem

Intressant video.

Det hon säger i korthet i intervjun, är att många efterfrågar lägre energiförbrukning och de verkar ha jobbat mycket med att E-cores ska kunna hantera bakgrundsprocesser och videohantering. Detta ska ju vara möjligt att få till på både laptopsidan och stationära sidan.

Apple har ju sina effektiva men starka "E-cores", medans Intel har sina svaga och begränsade "E-cores" i kombination relativt energiineffektiva "P-cores", som kan aktiveras vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Apple har ju sina effektiva men starka "E-cores", medans Intel har sina svaga och begränsade "E-cores" i kombination relativt energiineffektiva "P-cores", som kan aktiveras vid behov.

Tror nog det blev lite ”bak och fram” här

Intels E-cores är väl ganska starka i förhållande till Apples diton.

OT, blir ganska intressant hur Intel har tänkt sig positionerna dessa och om det blir socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Skulle vara riktigt skumt med tanke på denna sliden de delade på sitt event:

https://cdn.videocardz.com/1/2023/09/INTEL-PANTHER-LAKE-1.jpg

Vilket event? Är en produkt som är en produkt som är ett år eller mer bort i tiden, helt klart möjligt att dom kan ha hittat en bugg eller något som dom inte får till, bara kolla hur lanseringen för deras grafikkort sköts upp.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En NUC är väl också stationär beroende på vem man frågar, jag menar bara desktop betyder inte socklad processor nödvändigtvis, detta kan bara vara det vanliga med att laptop-chip används till udda formfaktorer

Eller så vill man begränsa mängden med chiplets man måste producera iom att generationerna ska komma så tätt. Och MTL får helt enkelt ta det lägre segmentet för 15th gen. Och man produceras bara 8+16 för Arrow lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vilket event? Är en produkt som är en produkt som är ett år eller mer bort i tiden, helt klart möjligt att dom kan ha hittat en bugg eller något som dom inte får till, bara kolla hur lanseringen för deras grafikkort sköts upp.

Intel Innovation förra veckan. Min gissning är nog att lower end Arrow Lake bara blir Meteor Lake istället så man tvingas köpa dyrare cpuer för att få det nya :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Intel Innovation förra veckan. Min gissning är nog att lower end Arrow Lake bara blir Meteor Lake istället så man tvingas köpa dyrare cpuer för att få det nya :/

Asså ja inte omöjligt, men mest troligt är nog att meteor lake helt enkelt inte kommer till desktop utan bara någon form av desktop med laptop cpu, precis som det nämnts innan i tråden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Intel Innovation förra veckan. Min gissning är nog att lower end Arrow Lake bara blir Meteor Lake istället så man tvingas köpa dyrare cpuer för att få det nya :/

Meteor lake är ju också "tiles" om det var det du menade. "Lower end" vs Arrow Lake har det alltid varit tal om; det kan ske som du skriver att att det som var tänkt som desktop Meteor lake blir "Arrow lake lower end" I guess. Vet inte varför det skulle vara dåligt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså ja inte omöjligt, men mest troligt är nog att meteor lake helt enkelt inte kommer till desktop utan bara någon form av desktop med laptop cpu, precis som det nämnts innan i tråden.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Meteor lake är ju också "tiles" om det var det du menade. "Lower end" vs Arrow Lake har det alltid varit tal om; det kan ske som du skriver att att det som var tänkt som desktop Meteor lake blir "Arrow lake lower end" I guess. Vet inte varför det skulle vara dåligt.

Låter rimligt med NUC som ni säger, jag skulle iaf bli ganska besviken om lower end SKUernas CPU tile i Arrow Lake ersätts med Meteor Lake som kommer till laptop ett år innan...

Permalänk
Medlem

Meteor lake till de gamla moderkorten och Arrow Lake till de nya, det låter vettigt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.