Råkade dela upp min hårddisk. Kolla bilderna

Permalänk
Medlem

Råkade dela upp min hårddisk. Kolla bilderna

Jag råkade dela upp min ordinarie hårddisk, antagligen när jag försökte installera ububntu, och skapade två partitioner. Jag har försökt med alla sätt, formatera daton , tagit bort nya volymen, men förgäves.

Någon som är kunnig och kan hjälpa mig att fixa detta katastrofala misstaget? Bifogar bilder nedan

#1

https://imgtr.ee/images/2023/09/25/438207aa1284a4f41c0cfd7b07...

#2

https://imgtr.ee/images/2023/09/25/460ca144251c867e8b6106a706...

Rop på hjälp borttaget /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Radera partitionen Momu, sedan högerklicka på partitionen C: och välj utöka.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av momu:

Jag råkade dela upp min ordinarie hårddisk, antagligen när jag försökte installera ububntu, och skapade två partitioner. Jag har försökt med alla sätt, formatera daton , tagit bort nya volymen, men förgäves.

Någon som är kunnig och kan hjälpa mig att fixa detta katastrofala misstaget? Bifogar bilder nedan

#1

https://imgtr.ee/images/2023/09/25/438207aa1284a4f41c0cfd7b07...

#2

https://imgtr.ee/images/2023/09/25/460ca144251c867e8b6106a706...

Att ta bort M: och sedan expandera C: kan fungera, men jag skulle vilja se en bild innefrån ubuntu (GParted) också för att se vad som hänt, efter som du säger att du både formaterat om datorn och tagit bort nya volymen. Kan vara så att M: är en container åt ubuntu vilket innebär andra saker.

Speciellt eftersom en standardpartition i windows kan vara ganska olika saker i ett annat os.

Det skulle antagligen gå att göra en blåsning av hela disken i bios, men inget jag rekommenderar då du blir helt utan OS på datorn.

Vill du pröva så skulle jag istället köra med Linux Mint Cinnamon, har ett bättre GUI än Ubuntu som är mer likt Windows och deras Live-ISO kan köras utan att installeras. Dessutom medföljer en massa program på ISO:n och du kan virtuellt installera fler program utan att påverka din fysiska disk.

Jag skulle titta på hur din disk ser ut med GParted, som medföljer Linux Mint Cinnamon och se där hur din disk ser ut.

Det är cinnamon som är "utseendet" Linux Mint. I Ubuntu är det Gnome, vilket är ganska annorlunda om man kommer från Windows. Linux Mint bygger på Ubuntu men dom har behållit det bästa och slängt det värsta kan man säga.

Linux Mint Cinnamon ser ut så här på skrivbordet:

Gparted:

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av momu:

Jag råkade dela upp min ordinarie hårddisk, antagligen när jag försökte installera ububntu, och skapade två partitioner. Jag har försökt med alla sätt, formatera daton , tagit bort nya volymen, men förgäves.

Någon som är kunnig och kan hjälpa mig att fixa detta katastrofala misstaget? Bifogar bilder nedan

#1

https://imgtr.ee/images/2023/09/25/438207aa1284a4f41c0cfd7b07...

#2

https://imgtr.ee/images/2023/09/25/460ca144251c867e8b6106a706...

Antaget att du vill köra Windows på datorn, och inte har något emot att installera om det, kan du köra Windows-setupen från USB-sticka eller vad du vill som vanligt, men välja "Custom: install Windows only (advanced)" när setupen frågar efter installationstyp. Radera alla befintliga partitioner på disken när partitioneringsverktyget dyker upp, välj disken som nu är tömd/oallokerad att installera på, så sköter setupen själv partitioneringen, och tar allt tillgängligt utrymme i anspråk.

Skulle inte det funka kan du testa att starta om setupen, men denna gång välja Repair-alternativet. Välj Command Prompt, vill minnas det finns under Advanced Options.

I konsolen kör du:

diskpart

...som startar partitioneringsverktyget. I detta kollar du vilka diskar som finns tillgängliga med:

list disk

Nu får du upp en lista över installerade diskar. Märk väl att USB-stickan du bootar från kommer vara med i den. Identifiera disken du vill installera på, notera vilket nummer den har. Kör sedan:

select disk X

..där X är diskens nummer. Därefter kör du:

clean

...vilket rensar disken helt.

Därefter startar du om datorn/setupen och försöker installera som vanligt igen.

Givetvis kopplar du ur all annan eventuell lagringsmedia innan du sätter igång med något av ovanstående, för att inte riskera att rensa fel disk. Lämna bara disken du vill ha Windows på och USB-stickan inkopplade.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Radera partitionen Momu, sedan högerklicka på partitionen C: och välj utöka.

Tyvärr samma sak

Permalänk
Medlem

[quote postid="20202111" userid="217857" name="OldComputer"]
Att ta bort M: och sedan expandera C: kan fungera, men jag skulle vilja se en bild innefrån ubuntu (GParted) också för att se vad som hänt, efter som du säger att du både formaterat om datorn och tagit bort nya volymen. Kan vara så att M: är en container åt ubuntu vilket innebär andra saker.

Speciellt eftersom en standardpartition i windows kan vara ganska olika saker i ett annat os.

Det skulle antagligen gå att göra en blåsning av hela disken i bios, men inget jag rekommenderar då du blir helt utan OS på datorn.

Jag skulle titta på hur din disk ser ut med GParted, som medföljer Linux Mint Cinnamon och se där hur din disk ser ut.

Hur kan jag expandera C till orginala tillstånd? jag kan visa hur det ser ut i BIOS när jag väljer Ubuntu men jag kan ingenting om linux och sånt, ville bara testa och när jag insåg att det var inget för mig så fucka jag till det helt omedvetande

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Antaget att du vill köra Windows på datorn, och inte har något emot att installera om det, kan du köra Windows-setupen från USB-sticka eller vad du vill som vanligt, men välja "Custom: install Windows only (advanced)" när setupen frågar efter installationstyp. Radera alla befintliga partitioner på disken när partitioneringsverktyget dyker upp, välj disken som nu är tömd/oallokerad att installera på, så sköter setupen själv partitioneringen, och tar allt tillgängligt utrymme i anspråk.

Skulle inte det funka kan du testa att starta om setupen, men denna gång välja Repair-alternativet. Välj Command Prompt, vill minnas det finns under Advanced Options.

I konsolen kör du:

diskpart

...som startar partitioneringsverktyget. I detta kollar du vilka diskar som finns tillgängliga med:

list disk

Nu får du upp en lista över installerade diskar. Märk väl att USB-stickan du bootar från kommer vara med i den. Identifiera disken du vill installera på, notera vilket nummer den har. Kör sedan:

select disk X

..där X är diskens nummer. Därefter kör du:

clean

...vilket rensar disken helt.

Därefter startar du om datorn/setupen och försöker installera som vanligt igen.

Givetvis kopplar du ur all annan eventuell lagringsmedia innan du sätter igång med något av ovanstående, för att inte riskera att rensa fel disk. Lämna bara disken du vill ha Windows på och USB-stickan inkopplade.

nu hänger jag inte med, jag får inte till den andra utan bara det orginala. Bild kommer upp snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av momu:

Hur kan jag expandera C till orginala tillstånd? jag kan visa hur det ser ut i BIOS när jag väljer Ubuntu men jag kan ingenting om linux och sånt, ville bara testa och när jag insåg att det var inget för mig så fucka jag till det helt omedvetande

Gparted är med som standard på Linux Mint Cinnamon:s Live-ISO som du ser på bilden. Linux Mint Cinnamon har samma kortkommandon och ganska likt Windows 7 gränssnitt och GUI. Dessutom medföljer Firefox så du kan i realtid snacka med oss här på Sweclockers när du håller på. Linux Mint Cinnamon:s Live-ISO är ett fullt fungerande OS, inte en installationsskiva. Enda skillnaden är att den inte sparar något på din hårddisk om du inte exklusivt begär det.

Linux Mint Cinnamon 21.2 (Direktlänk till fil)

Linux Mint Cinnamon 21.2 - hämtningssida.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ladda ner ISO-fil med Gparted eller Parted Magic och starta datorn med iso-filen eller installera och starta programmen. Där borde det gå att göra en utökning utan problem?

https://www.youtube.com/watch?v=kkhM5XoN9uc

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dom första bilderna visar att du har en trasig installation på disken.

Jag skulle hämta Linux Mints Live-ISO där du inte installerar något utan kör direkt från den. Sedan kan du gå in och se vad som ligger på disken och det går att manuellt redigera installationen och på så vis plocka ur installationen på rätt sätt.

Antar att Windows fortfarande startar iom tredje bilden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Dom första bilderna visar att du har en trasig installation på disken.

Jag skulle hämta Linux Mints Live-ISO där du inte installerar något utan kör direkt från den. Sedan kan du gå in och se vad som ligger på disken och det går att manuellt redigera installationen och på så vis plocka ur installationen på rätt sätt.

Antar att Windows fortfarande startar iom tredje bilden.

saken är att jag kan inget om linux haha

Men om jag inte kan återställa det så som det var innan, kan jag ha något nytta med den extra hårddisken? typ experimentera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av momu:

saken är att jag kan inget om linux haha

Men om jag inte kan återställa det så som det var innan, kan jag ha något nytta med den extra hårddisken? typ experimentera ?

Jag kan guida dig direkt här eller genom PM.

Bor du i Stockholm kan jag göra ett hembesök under morgondagen hos dig.

Felet jag ser på dina andra tre bilder är att Ubuntu installerades brevid Windows där den andra partitionen blev en extra hårddisk. Men att Grub, som startar systemet har tappat partitionen och inte vet vad som finns på. Windows ser denna som en partition, men Linux ser den som en virtuell hårddisk.

Du har alltså en korsreferens mellan vad som är disk och partition här. Det här kan innebära att partitionerna har en annan storlek en vad som uppges och det kan även vara så att dom överlappar varandra. Det farliga här är att dom kan börja skriva på varandra.

Vad har du för installationsmedia tillgängligt? Det du ska vara försiktig med här är att inte hamna i en situation så du står utan installationsmedia och en tom hårddisk.

Du pratar om den andra hårddisken men jag kan bara se en disk i ditt system från ditt första inlägg. Eller är det M: du tänker på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag kan guida dig direkt här eller genom PM.

Bor du i Stockholm kan jag göra ett hembesök under morgondagen hos dig.

Felet jag ser på dina andra tre bilder är att Ubuntu installerades brevid Windows där den andra partitionen blev en extra hårddisk. Men att Grub, som startar systemet har tappat partitionen och inte vet vad som finns på. Windows ser denna som en partition, men Linux ser den som en virtuell hårddisk.

Du har alltså en korsreferens mellan vad som är disk och partition här. Det här kan innebära att partitionerna har en annan storlek en vad som uppges och det kan även vara så att dom överlappar varandra. Det farliga här är att dom kan börja skriva på varandra.

Vad har du för installationsmedia tillgängligt? Det du ska vara försiktig med här är att inte hamna i en situation så du står utan installationsmedia och en tom hårddisk.

Du pratar om den andra hårddisken men jag kan bara se en disk i ditt system från ditt första inlägg. Eller är det M: du tänker på.

Jag tänker på M disken som jag vill baka ihop med originalen men det gör väl inget om har den såhär och använda M till kanske bilder oh viktiga dokument?

PS. jag har 6 st oanvända USB 3.2 med 128Gb , kan jag flytta över C -drive till något av usb? Eller dags och bränna ISO windows med licens key som jag har köpt häromdagen ifall något händer?

Permalänk
Medlem

Jag löste det, fick radera disken och utöka C som SirMacke nämnde, däremot går man in på bios så står ubuntu kvar men det la skitsamma så länge jag kommer åt windows, får nog boota windows ISO just in case