Intel Core i9-14900K efter AMD Ryzen 9 7950X i flertrådad prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-14900K efter AMD Ryzen 9 7950X i flertrådad prestanda

Trots att Intel återigen skruvar upp effektbudgeten och klockfrekvenserna är det inte självklart att de konsekvent kan leverera högre flertrådad prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte vem som är snabbast. Men det är bra för marknaden att AMD stärker sitt varumärke med att vara snabbast.
Intel är den där stora besten som inte gick att besegra och Intel visste om det.
Därför vi bara fick mer av samma under lång tid.
Så you go AMD.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Och schemaläggare med dessa ecore krånglar ibland (bl.a. Vmware Esxi) så folk avaktiverar dem, vilket hade försämrat den flertrådade prestandan.

För min egen del avvaktar jag nästa generation, får se om det blir AMD eller Intel då. Jag är även sugen på en Macbook fast då inte ändamålet workstation.

Permalänk

Blir spännade nästa år. Zen 5 med enligt AMD läckt slides med minst 15% ökad IPC och Intel Arrow Lake där de Intel hintat om minst lika mycket. Nu fattas bara för kronan att stärkas 30% mot dollarn så blir jag nöjd!

Permalänk
Medlem

Tur att Intel släpper en en modell över 14900k som är snabbare.

Permalänk
Medlem

Känns mer intressant hur törstig den är jämfört med vem som är 2% snabbare. Undrar i5 blir klokaste valet igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och schemaläggare med dessa ecore krånglar ibland (bl.a. Vmware Esxi) så folk avaktiverar dem, vilket hade försämrat den flertrådade prestandan.

För min egen del avvaktar jag nästa generation, får se om det blir AMD eller Intel då. Jag är även sugen på en Macbook fast då inte ändamålet workstation.

Om du menar problemet folk haft att Vmware Esxi lägger VM:ar i första hand på E-cores är ju det inte bara "löst" utan det var ju ett fall av "uppenbarligen läser ingen dokumentationen". Beroende på val av energiläge kommer Windows i första hand lägga program som inte har "input-focus" på E-cores eller P-cores, så man kan alltså välja hur man vill att det ska bete sig.

Men kanske finns fler problem? (Har bara använt containers senaste 15 åren, så har dålig koll på VM:ar utöver att jag är medveten om att WSL2 kör på HyperV).

Och vad är fel med en Macbook som workstation? Om Blender benchmark är måttstocken får min M1 Pro laptop trots allt 512 poäng där och den drog ~11 W för att nå dit (den har ju en iGPU, huvudanledningen att köra CPU är att komma åt all RAM vilket en iGPU gör)...

Skrivet av Dinkefing:

Blir spännade nästa år. Zen 5 med enligt AMD läckt slides med minst 15% ökad IPC och Intel Arrow Lake där de Intel hintat om minst lika mycket. Nu fattas bara för kronan att stärkas 30% mot dollarn så blir jag nöjd!

Det är rätt mycket rykten, men i fallet Intel pratar man inte om 15 % utan om 30 % i Lion Cove över Lunar Cove (som av allt att döma i praktiken bara är en krympning av Raptor Cove med).

Men det är bara rykten i detta läge. Det som ändå talar för att det vore möjligt är att både Apple M2 och men även Arm (Cortex X3, "stora" kärnan i t.ex. Galaxy S23) idag ligger en bra bit före Raptor Cove / Zen4 i perf/MHz. Apple ligger ~45 % före medan Cortex X3 ligger ~15 % före (fast i det senare fallet kommer både Cortex X4 och server versionen Neoverse V2 ut under hösten och förväntas ha ~13 % högre IPC).

15 % går säkert att få enbart genom att "slänga fler transistorer på problemet". Att nå de 30 % som ryktas om i Intel fall tror jag, om det har någon form av sanning i sig, bara är möjligt ihop med det Intel kallar APX.

APX är den största förändringen av x86 ISA sedan introduktionen av x86_64.

Det positiva är att det lär fungera, man lyfter in fler av de saker som visat sig vara ett genidrag i designen av ARM64 och som är en viktig orsak varför ARM64 mikroarkitekturer kan ha så långt mycket bättre perf/MHz jämfört med dagens x86_64.

Det negativa är att man inte kan stoppa in alla genidrag i ARM64, så det kommer inte bli lika bra. En annan, kanske större nackdel givet till varför vi fortfarande envisas med att släpa runt en ISA design från 1970-talet, är att APX kommer ju bara fungera på nya CPUer och tittar man på saker som SSE, AVX och liknande har det typiskt tagit närmare 10 år från introduktion till att det är hyfsat självklart att använda funktionen i nya program.

TL;DR tror 30 % IPC ökning är realistiskt i Lion Cove, men kommer i praktiken inte realiseras fullt ut inom överskådlig tid (specifika program kommer säker optimeras tidigare, speciellt de som använder Intels OneAPI).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om du menar problemet folk haft att Vmware Esxi lägger VM:ar i första hand på E-cores är ju det inte bara "löst" utan det var ju ett fall av "uppenbarligen läser ingen dokumentationen". Beroende på val av energiläge kommer Windows i första hand lägga program som inte har "input-focus" på E-cores eller P-cores, så man kan alltså välja hur man vill att det ska bete sig.

Men kanske finns fler problem? (Har bara använt containers senaste 15 åren, så har dålig koll på VM:ar utöver att jag är medveten om att WSL2 kör på HyperV).

Och vad är fel med en Macbook som workstation? Om Blender benchmark är måttstocken får min M1 Pro laptop trots allt 512 poäng där och den drog ~11 W för att nå dit (den har ju en iGPU, huvudanledningen att köra CPU är att komma åt all RAM vilket en iGPU gör)...

Jag har ingen cpu med ecore, läser att diverse har olika problem i bl.a. Vmware Esxi, det gör mig mindre intresserad att köpa. Det är exakt samma som när folk klagar att någon annan pryl krånglar, ens köpintresse minskar då.

Apples problem som workstation är priset. Idag till PC kan man köpa 192GB DDR5 ram för 9000kr, att gå upp riktigt mycket ssd är hellre inte dyrt. Precis all lagring man har behöver inte ligga i 7000MB/s eller högre. Detsamma med grafikkort, man får bra prestanda för liten peng i PC.

Macbooken för mig skulle vara en enkel laptop som jag hade använt väldigt mycket och fjärrstyrt workstationen på. Eller ibland lagt laster på workstationen, liksom databaserna behöver ej ligga lokalt etc.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om du menar problemet folk haft att Vmware Esxi lägger VM:ar i första hand på E-cores är ju det inte bara "löst" utan det var ju ett fall av "uppenbarligen läser ingen dokumentationen". Beroende på val av energiläge kommer Windows i första hand lägga program som inte har "input-focus" på E-cores eller P-cores, så man kan alltså välja hur man vill att det ska bete sig.

Men kanske finns fler problem? (Har bara använt containers senaste 15 åren, så har dålig koll på VM:ar utöver att jag är medveten om att WSL2 kör på HyperV).

Och vad är fel med en Macbook som workstation? Om Blender benchmark är måttstocken får min M1 Pro laptop trots allt 512 poäng där och den drog ~11 W för att nå dit (den har ju en iGPU, huvudanledningen att köra CPU är att komma åt all RAM vilket en iGPU gör)...

Det är rätt mycket rykten, men i fallet Intel pratar man inte om 15 % utan om 30 % i Lion Cove över Lunar Cove (som av allt att döma i praktiken bara är en krympning av Raptor Cove med).

Men det är bara rykten i detta läge. Det som ändå talar för att det vore möjligt är att både Apple M2 och men även Arm (Cortex X3, "stora" kärnan i t.ex. Galaxy S23) idag ligger en bra bit före Raptor Cove / Zen4 i perf/MHz. Apple ligger ~45 % före medan Cortex X3 ligger ~15 % före (fast i det senare fallet kommer både Cortex X4 och server versionen Neoverse V2 ut under hösten och förväntas ha ~13 % högre IPC).

15 % går säkert att få enbart genom att "slänga fler transistorer på problemet". Att nå de 30 % som ryktas om i Intel fall tror jag, om det har någon form av sanning i sig, bara är möjligt ihop med det Intel kallar APX.

APX är den största förändringen av x86 ISA sedan introduktionen av x86_64.

Det positiva är att det lär fungera, man lyfter in fler av de saker som visat sig vara ett genidrag i designen av ARM64 och som är en viktig orsak varför ARM64 mikroarkitekturer kan ha så långt mycket bättre perf/MHz jämfört med dagens x86_64.

Det negativa är att man inte kan stoppa in alla genidrag i ARM64, så det kommer inte bli lika bra. En annan, kanske större nackdel givet till varför vi fortfarande envisas med att släpa runt en ISA design från 1970-talet, är att APX kommer ju bara fungera på nya CPUer och tittar man på saker som SSE, AVX och liknande har det typiskt tagit närmare 10 år från introduktion till att det är hyfsat självklart att använda funktionen i nya program.

TL;DR tror 30 % IPC ökning är realistiskt i Lion Cove, men kommer i praktiken inte realiseras fullt ut inom överskådlig tid (specifika program kommer säker optimeras tidigare, speciellt de som använder Intels OneAPI).

Jag tror det när jag ser det. 30% har väl ingen varken AMD eller Intel lyckats på många år? Hur mycket var den med Sandy Brigde? Bulldozer till Zen 1 var väl mer än 30%?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror det när jag ser det. 30% har väl ingen varken AMD eller Intel lyckats på många år? Hur mycket var den med Sandy Brigde? Bulldozer till Zen 1 var väl mer än 30%?

30 % är väldigt mycket. Men orsaken att det kanske inte är helt orealistiskt är att det redan idag finns mikroarkitekturer som har minst så mycket bättre perf/MHz * + flera av orsakerna till att dessa mikroarkitekturer kan nå dit är något intel kommer "kopiera" med deras Advanced Performance Extensions.

Så även om man lyckas är det en sanning med modifikation. För ingen av dagens program kommer i så fall se några 30 %, utan de måste kompileras om och eventuellt justeras lite.

Sen är det också frågetecken kring hur många saker som inte kommer gå att "kopiera" utan att helt bryta bakåtkompatibiliteten med x86, det kring hur stor andel dessa saker är för totalen (men det mesta kring detta påverkar mer prestanda och skalbarhet i flertrådade scenarion, vi pratar ju bara om prestanda per kärna här).

* M2 har nästan samma prestanda som i9-13900K per kärna, det trots att den senare är klockad 60-65 % högre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge vi kommer bencha CPUer som GPUer. Tradigt med ignoransen.