Grafikkort till en dator med 310 watt nätaggregat

Permalänk
Medlem

Grafikkort till en dator med 310 watt nätaggregat

Hej,

Sitter med följande system:

CPU: i5-10400 CPU @ 2.90GHz
RAM: 24 GB 2667 Mhz två slot
PSU: 310W 80 PLUS GOLD
M2: 512 GB

Är på jakt efter en grafikkort till datorn utan att behöva byta nätaggregat. Vilket grafikkort är bästa sett till förutsättningarna?
Nätaggregat har 6+2 pin och utrymme finns för att stoppa in fullstora kort.
Jag har försökt söka efter tänkbara kort, exempelvis 1060 6GB som verkar sitta in en del OEM "gaming" burkar med 310w nätagg och använt någon Power Supply Calculator för att kunna räkna ut vad mitt system drar med olika grafikkort.
Men när jag söker på hur starkt nätagg som krävs till 1060 så rekommenderas minst 400 watt. Då blir jag lite avskräckt att 310 watt inte kommer att räcka till.

Kommer inte bli mycket spelande på datorn, men när det spelas är det Killing Floor 2 och PUBG som gäller.

Hur ska jag tänka?

Permalänk

Gissar på oem dator.

Och ja 1060 eller 1050ti är nog det skarpaste som går rekomendera på den snåla strömbudgeten även om det pushar gränsen lite speciellt ett 1060.

Vet inte riktigt hur mycket ett 3050 behöver men kan kanske va värt att kolla på och gämföra med.

Sen rekomendera byta agg ändå oem agg är generellt det billigaste kina skiten de kunde få tag på som ändå klarade specarna och håller till garantinär slut.

Och sen börjar 1060 bli rätt gamla så räkna med att fläkt osv troligen är döende på kortet vid detta laget speciellt om det gått mycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Detta är med 12900KS.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Blir knepigt med sånt klent nätagg.. även ett 1050 utan strömkontakt drar bara det 75w..

Permalänk
Medlem

Ett 4060 har väl rekommenderat PSU på 300 W?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort som helst som inte kräver extra strömförsörjning bör fungera. För antar att nätaggregatet som sitter i datorn inte har det.

Så ett RX6400 eller ett GTX 1650 är väl de bästa man kan få tag på, ligger också väldigt lika i prestanda som det ser ut som.

Skrivet av Snusious:

Ett 4060 har väl rekommenderat PSU på 300 W?

550W enligt Nvidia själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gissar på oem dator.

Och ja 1060 eller 1050ti är nog det skarpaste som går rekomendera på den snåla strömbudgeten även om det pushar gränsen lite speciellt ett 1060.

Vet inte riktigt hur mycket ett 3050 behöver men kan kanske va värt att kolla på och gämföra med.

Sen rekomendera byta agg ändå oem agg är generellt det billigaste kina skiten de kunde få tag på som ändå klarade specarna och håller till garantinär slut.

Och sen börjar 1060 bli rätt gamla så räkna med att fläkt osv troligen är döende på kortet vid detta laget speciellt om det gått mycket.

Ja, det har du rätt i, det är en OEM-dator.
Ett 3050 ser ut att dra mindre än ett 1060. 1060 6gb drar ca 255/260 medans ett 3050 "bara" drar 190. I mina ögon är 3050 ett bättre val om jag vill slippa oroa mig om att pusha systemet.

Absolut, håller helt med om att byta nätaggregat. Tyvärr är inte det aktuellt då det blir mycket dyrare än vad jag vill investera i. Kortet kommer främst användas till dubbla skärmar. Spela spel blir det max 1 gång i månanden om ens det. Då känns det inte värt att byta ut nätaggregatet.

Tack för tipset om 3050!

Permalänk
Medlem

Tack @olga32, för den övergripande bilden. Då borde ett GTX 3050 kunna nyttjas utan att jag ska vara rädd för att nätaggregat inte ska stå pall.

Skrivet av HazZarD:

Blir knepigt med sånt klent nätagg.. även ett 1050 utan strömkontakt drar bara det 75w..

Ett 1050 4 gb borde inte vara något problem, det drar ca 185 watt som högsta värde vid spel. Antigen 1050 eller 3050 som drar 5 watt mer. Eller missar jag något?

Vad är det värsta som kan hända om nätaggregat är underdimensionerat? Skada på cpu, moderkort? Eller slår systemet ifrån innan skador sker?

Permalänk
Skrivet av Edgar:

Tack @olga32, för den övergripande bilden. Då borde ett GTX 3050 kunna nyttjas utan att jag ska vara rädd för att nätaggregat inte ska stå pall.

Ett 1050 4 gb borde inte vara något problem, det drar ca 185 watt som högsta värde vid spel. Antigen 1050 eller 3050 som drar 5 watt mer. Eller missar jag något?

Vad är det värsta som kan hända om nätaggregat är underdimensionerat? Skada på cpu, moderkort? Eller slår systemet ifrån innan skador sker?

Det värsta som kan hända?

Tja nätagget röker varenda komponent med en smäll och doften av magisk rök när det lämnar in.

Bästa fall inget mer än att nätagget släpper ut den magiska röke men allt annat överlever.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vilket grafikkort som helst som inte kräver extra strömförsörjning bör fungera. För antar att nätaggregatet som sitter i datorn inte har det.

Så ett RX6400 eller ett GTX 1650 är väl de bästa man kan få tag på, ligger också väldigt lika i prestanda som det ser ut som.

550W enligt Nvidia själva.

Nätaggregatet har extra strömförsörjning genom 6+2 pin. Ett 1650 drar mer eller lika som ett 3050. Då borde väll ett 3050 vara det bästa alternativet om jag bortser från motsvarande AMD-kort.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att detta stämmer jämt, men vi kan ju dra ett exempel.
Mitt Strix 3080 ligger och drar uppemot 400W stundvis, trots en specad effekt på typ 320W (om minnet inte sviker, länge sen jag kollade). Sen kan man ju undervolta och dona, men ibland sticker det iväg. Nu gör säkert inte ett 3050 det, men risken finns ju. Inbillar mig någonstans att ditt system exklusive grafikkort drar uppemot 100W. Så ett 3050 på det, även om det inte drar mycket känns ganska nära på maxeffekten. Finns ju billigare agg än guldcertifierade som säkert duger. Då behöver man kanske inte tänka på att man pressar saker för hårt. Tror en tumregel är att iaf ha 20-25% tillgodo.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Ett 3050 ser ut att dra mindre än ett 1060. 1060 6gb drar ca 255/260 medans ett 3050 "bara" drar 190.

Om du ser såna siffror så kollar du nog på strömförbrukningen på hela systemet, det är rätt svårt att mäta enbart grafikkortet så de flesta recensioner (inklusive Sweclockers) brukar bara redovisa hela systemet istället.

En sida som brukar redovisa förbrukningen för enbart korten är TechPowerUp, i deras tester så drog t.ex. 3050 ca 130W som mest medan 1060 låg på 120W. Det stämmer även överens med kortens TDP som ligger på just 130W respektive 120W. 1650 och 1050 ligger betydligt lägre på 75W som jämförelse, medan 1650 Super ligger mittemellan på 100W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Kan inte säga att detta stämmer jämt, men vi kan ju dra ett exempel.
Mitt Strix 3080 ligger och drar uppemot 400W stundvis, trots en specad effekt på typ 320W (om minnet inte sviker, länge sen jag kollade). Sen kan man ju undervolta och dona, men ibland sticker det iväg. Nu gör säkert inte ett 3050 det, men risken finns ju. Inbillar mig någonstans att ditt system exklusive grafikkort drar uppemot 100W. Så ett 3050 på det, även om det inte drar mycket känns ganska nära på maxeffekten. Finns ju billigare agg än guldcertifierade som säkert duger. Då behöver man kanske inte tänka på att man pressar saker för hårt. Tror en tumregel är att iaf ha 20-25% tillgodo.

Tack för din återkoppling, @mrnez.
Värdefullt exempel som får mig att omvärdera val av kort till ett 1650, närmare bestämt ett GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC. Titta igenom lite tester på techpowerup.com som @perost tipsade om och hittade GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC. De rekommenderar ett nätaggregat på 250 w, då borde jag god marginal till att inte överbelasta nätaggregatet.

Jag håller med dig. Det vore optimalt att byta ut nätaggregat till ett mer kraftfullt. Dock så är det någon HP speciallösning för nätaggregatet och jag har försökt leta runt efter ett alternativ som inte kostar skjortan utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du ser såna siffror så kollar du nog på strömförbrukningen på hela systemet, det är rätt svårt att mäta enbart grafikkortet så de flesta recensioner (inklusive Sweclockers) brukar bara redovisa hela systemet istället.

En sida som brukar redovisa förbrukningen för enbart korten är TechPowerUp, i deras tester så drog t.ex. 3050 ca 130W som mest medan 1060 låg på 120W. Det stämmer även överens med kortens TDP som ligger på just 130W respektive 120W. 1650 och 1050 ligger betydligt lägre på 75W som jämförelse, medan 1650 Super ligger mittemellan på 100W.

Tack för tipset, @persot.

Jag var inne på TechPowerUp och sökte runt lite efter ditt exempel på 3050 och dess förbrukning. Med ett 3050 kommer jag nog ligga farligt nära gränsen för vad mitt nätaggregat klarar av eller över gränsvärdet. Hittade detta kort GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC. Att köra detta kort i datorn ihop med det klena nätaggregat borde inte utgöra någon risk för att skada komponenterna i mitt system. Till kortet rekommenderar TechPowerUp ett nätaggregat på 250 watt och kortet har ett
TDP 75 W. Kanske inte det bästa kortet i 1650-serien, men inte heller det sämsta? Anledningen till att jag intresserar mig för GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC är att jag eventuellt kommer över det för en rimlig peng begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack för din återkoppling, @mrnez.
Värdefullt exempel som får mig att omvärdera val av kort till ett 1650, närmare bestämt ett GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC. Titta igenom lite tester på techpowerup.com som @perost tipsade om och hittade GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC. De rekommenderar ett nätaggregat på 250 w, då borde jag god marginal till att inte överbelasta nätaggregatet.

Jag håller med dig. Det vore optimalt att byta ut nätaggregat till ett mer kraftfullt. Dock så är det någon HP speciallösning för nätaggregatet och jag har försökt leta runt efter ett alternativ som inte kostar skjortan utan resultat.

Förstod nästan att det är något udda format på nätagget. Bara att prova ett kort du är sugen på. Förmodligen går det bra. Kanske finns något annat man kan köpa begagnat på typ Tradera med högre effekt på sikt. Bara att prova och se tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Förstod nästan att det är något udda format på nätagget. Bara att prova ett kort du är sugen på. Förmodligen går det bra. Kanske finns något annat man kan köpa begagnat på typ Tradera med högre effekt på sikt. Bara att prova och se tycker jag.

Efter mitt senaste inlägg har jag införskaffat ett GIGABYTE GTX 1650 MINI ITX OC och jag är nöjd med prestandan i förhållande till mitt användningsområde. Dock så upptäckte jag fläkten konstans ligger på 56% och går inte att ställa lägre. Vilket resulterar till ett störande surr från datorn hela tiden. Trodde jag skulle vänja mig men icke. Verkar inte finnas någon lösning för att sänka hastigheten på fläkten och då återstår bara att se sig om efter ett nytt kort.

Såg att Palit har ett fläktlös 1650 kort, men dessa verkar inte lätta att hitta begagnade.

Är det bara Gigabyte som begränsar möjligheten att reglera hastigheten på fläktarna eller är det fler tillverkare som infört detta på sin 1650-kort med låg energiåtgång? (som referens till kortet jag har)

Permalänk

Gigabyte brukar vara låsta till min 30% om de inte är halvpassiv kylning marknadsfört på kortet.

Och iom att du ligger på gränsen för där halvpassiva brukar dra igång så även om kortet är halvpassivt så kommer de trolige ligga där nånstans och snurra med det kortet ändå.

Kan ev gå att justera med msi afterburner. Nvidia tillhandahåller inget i kontrollpanelen för oc eller fläktjustering utan är 3e part mjukvara som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gigabyte brukar vara låsta till min 30% om de inte är halvpassiv kylning marknadsfört på kortet.

Och iom att du ligger på gränsen för där halvpassiva brukar dra igång så även om kortet är halvpassivt så kommer de trolige ligga där nånstans och snurra med det kortet ändå.

Kan ev gå att justera med msi afterburner. Nvidia tillhandahåller inget i kontrollpanelen för oc eller fläktjustering utan är 3e part mjukvara som gäller.

Tack för snabb återkoppling. Har redan provat med MSI Afterburner och fläkthastigheten är låst till min 56 %, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Läser man runt verkar dessa kort ha en minimumhastighet på just 56%. Tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

om det bara är för dubbla skärmar, köp en sån där usb dongel/docka för dubbla skärmar och kringutrustning