Permalänk

Billig laptop för linux?

Hej! Vilken är den billigaste laptopen som fungerar ok med linux? Tänkt att använda för att bygga hemsidor i wordpress på ett webbhotell.

Permalänk
Medlem

En begagnad dator.
Speciellt nu när folk gör sig av med äldre win 10 datorer "som inte går att köra win11 på"*.

Du kan t.ex. använda den här sidan för att se om datorn är linuxkompatibel.
https://linux-hardware.org/

Men i princip kan alla äldre datorer köra linux så länge de inte har någon konstig nividia-hybridgrafik.

Erfarenhetsmässigt brukar man ha väldigt lite problem med Dell, Asus, Lenovo, Hp.

*Det går givetvis utmärkt att köra win11 på äldre datorer, men vanligt folk vet inte hur man gör - därför säljer de sin gamla dator och köper nytt.

Permalänk
Medlem

1 undvik laptops med Nvidia, hybridgraffik fungerar men det är fortfarande PIA.

2 kolla upp vilket wifi-chip som sitter i. Broadcom behöver ibland kompileras separat, och kan vara instabila. Intels wifi-chip fungerar bäst.

Förutom det så är det bara att välja och vraka. Du vill antagligen ha mycket ram, 16GB eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1 undvik laptops med Nvidia, hybridgraffik fungerar men det är fortfarande PIA.

2 kolla upp vilket wifi-chip som sitter i. Broadcom behöver ibland kompileras separat, och kan vara instabila. Intels wifi-chip fungerar bäst.

Förutom det så är det bara att välja och vraka. Du vill antagligen ha mycket ram, 16GB eller mer.

16 gig ram för att bygga sidor på ett webbhotell? Tror 8 räcker gott o väl. Även 4 räcker i de flesta fall. Bara o ta en lättviktsversion av fönsterhanteraren

Fokus var trots allt "billigast"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1 undvik laptops med Nvidia, hybridgraffik fungerar men det är fortfarande PIA.

2 kolla upp vilket wifi-chip som sitter i. Broadcom behöver ibland kompileras separat, och kan vara instabila. Intels wifi-chip fungerar bäst.

Förutom det så är det bara att välja och vraka. Du vill antagligen ha mycket ram, 16GB eller mer.

Instämmer om 16 GB, jag skulle aldrig köpa en dator idag med mindre än 16 GB RAM. idag

Men om den "bara" ska användas till att bygga WP-sidor räcker 4 GB mer än väl.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på priset på respektive laptop i det ögonblicket du tänker klicka på köpknappen…
Om du nöjer dig med ”en billig” laptop så kommer det säkert någon annan och ger tips.

Det finns vad jag vet ingen försäljare som säljer flera märken som låter dig filtrera på ”fungerar felfritt med Linux”. Det närmaste jag vet är Ubuntus lista med certifierade laptops. Den har tyvärr bara HP, Dell och Lenovo och i alla fall saknas Lenovos billiga konsumentmodeller där Linux-stödet tyvärr är bristande. Det kan ju också finnas nya modeller som funkar med Linux och som inte hunnit certas.

Jag ägnade tisdagskvällen åt att prova distributioner på en gammal Lenovo-laptop (Thinkpad) som inte finns på cert-listan. Debian och Pop hade olika problem (med 4K ut på TV genom dockan), medan Ubuntu fungerade fint. Så det gäller även att ha lite tur med att välja rätt distribution om man inte vill felsöka.

Du skulle kunna överväga att köpa en renoverad laptop som finns på cert-listan. Det borde vara ett relativt säkert och billigt alternativ. Det finns väl fler svenska firmor numera, men Inrego är kända. Då slipper du antagligen problem med att modellen är för ny för att ha hunnit få stöd i kärnan i din valda distribution.

Vad gäller nVidia så är min erfarenhet (av flera Lenovo Thinkpad med hybridgrafik) att det fungerar bra om man kör endast nVidia-kortet och en dist som integrerar de proprietära drivrutinerna väl (Ubuntu). Ja, man får köra X. Och hibernate är ett clusterfuck, men som jag förstår det är det så i alla fall, om man försöker kryptera boot-partitionen. Mitt användarfall är i och för sig mer server/TV-dator än knämaskin.

Permalänk
Permalänk

De flesta HP laptopparna fungerar bra med tex Fedora, Ubuntu och LinuxMint. Har testat de flesta modellerna ur deras elitebook serie.
Jag själv sitter på en gammal x30 1020 med i5:a och 8gig ram. Fungerar galant på Pop!_os.

Pris på elitebooks från tex 7th Gen Intel serien är la runt 3000kr.

Permalänk
Medlem

Rekonditionerade datorer med garanti:

Reuseit:
https://reuseit.se/produkter/barbara-datorer/
Inrego outlet:
https://shop.inrego.se/outlet

HP, DELL och Lenovo fungerar bra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag köpte en beg från inrego, och den är fin utvändigt men skruven till ssdn är så hårt dragen att jag inte lyckades få dän den och dessutom förstörde huvudet på skruven.
Samt att det saknas 3-4 skruvar som ska hålla moderkortet, men det funkar ändå.
Antingen var förra ägaren en stolle som tog hand om det yttre men misshandlade det inre, eller nån supporttok varit framme med mejsel och spara några kronor på slarvjobb.

Jag har dessutom inte nämnt att inrego skrev att den hade en Xeon, när jag fick den stod det i7-7700 på etikett och när jag bootar den har den en i7-7820HQ.
Det enda jag har mest problem med är väl den inkompetenta hanteringen av skruvarna, men sammantaget är det inte toppen.

Om du köper begagnat, undersök ordentligt innan du accepterar varan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Köpa begagnat är nog bästa valet, släng upp en köpes annons här på Sweclockers eller kolla på andra ställen efter begagnade laptops. Som många andra skriver så en trevlig gammal företags dator av känt märke kommer fungera kanon.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Hittade du någon bra laptop? Lite nyfiken på hur det gick.

Permalänk

Kan dela på vad jag kör just nu, köptes begagnat:
https://versus.com/sv/hp-elitebook-x360-1020-g2-12-5-intel-co...

Kör dessa speccs just nu med Pop!_os.
Vad den används till:
Spelar via steam link (mot min cloud gaming server) i 4k.

Positivt:
Helt ok att använda till vardagen.
Surfar är fine på 8gb.
Batteriet börjar bli slitet nu, går dock att köpa nytt för en billig peng. Finns gott om reserv delar.
Touchen är tyvärr "decent at best" på linux så jag använder den inte. Den fungerade ok på Fedora och katastrofalt på Debian/Pop.

Negativt:
i5 och 8gb tar lite stryk om jag spelar (via en 4k stream), kör youtube och andra program samtidigt.
fingerprintsensors verkar sakna drivrutiner.
Ljudkortet med de inbyggda högtalarna har svårt att fungera optimalt i vissa OS. dock verkar de fungera ok i Pop!_os

Overall, kan inte klaga för en laptop som bara kostade 3000kr för ca 3 år sedan. hade jag köpt en ny idag så hade jag nog tagit i7 och 16gb ram. Men enbart pga streamingen i 4k. Hade det inte varit med på kravspecen hade jag lätt tagit en i5 eller till och med i3.