Elon Musk lanserar chattbotten Grok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vänta, när och hur blev Wikipedia en propagandaplattform?

Det är precis detta som är ett bra exempel på ’falska nyheter’ och ’alternativa sanningar’. Man ifrågasätter objektiva sanningar med subjektiva upplevelser och förvrider verkligheten till något man själv tjänar på. 2+2 = 5, det har jag minsann sett med egna ögon… den typen av total nonsens kan man ofta höra idag

Jag hatar att se vart världen är på väg, men det gör alla andra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det var inte ens i närheten av vad jag varken sa eller menade, ditt inlägg är omoget och du tillför ingenting till diskussionen. Men du har förmodligen mognad på samma nivå som Elon, som inte kan se hans röda tråd ända sedan han kom upp på världsscenen.

Du tillför inget heller till diskussionen än att gnälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det var inte ens i närheten av vad jag varken sa eller menade, ditt inlägg är omoget och du tillför ingenting till diskussionen. Men du har förmodligen mognad på samma nivå som Elon, som inte kan se hans röda tråd ända sedan han kom upp på världsscenen.

Snygg ad hominem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast är det verkligen ett sånt val?

Jag tror det är bättre om man fokuserar på att hjälpa dem minska lusten istället för att normalisera den för dem.

Som sagt, man har ju försökt liknande grejer med homosexuella under decennier vilket inte verkar ha fungerat. I en tid där "alla" sexualiteter ska hyllas och normaliseras och man "föds som man är" osv så låter det inte trovärdigt att just pedofiler skulle vara något undantag. Sen kan man ju medicinera bort folks sexlust men det blir jävligt svårt att tvångsmedicinera bort en sån grej.

I min hjärna är det lite som med droger, man kan önska hur mycket man vill att det inte skulle finnas över huvud taget men det ändrar inte det faktum att folk känner ett sug. Då kan man antingen välja att slå "hårt mot hårt" och skapa en svart marknad eller att skademinimera. Och handen på hjärtat, vem far illa av att en pedofil tittar på AI-genererat innehåll?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Som sagt, man har ju försökt liknande grejer med homosexuella under decennier vilket inte verkar ha fungerat. I en tid där "alla" sexualiteter ska hyllas och normaliseras och man "föds som man är" osv så låter det inte trovärdigt att just pedofiler skulle vara något undantag. Sen kan man ju medicinera bort folks sexlust men det blir jävligt svårt att tvångsmedicinera bort en sån grej.

I min hjärna är det lite som med droger, man kan önska hur mycket man vill att det inte skulle finnas över huvud taget men det ändrar inte det faktum att folk känner ett sug. Då kan man antingen välja att slå "hårt mot hårt" och skapa en svart marknad eller att skademinimera. För handen på hjärtat, vem far illa av att en pedofil tittar på AI-genererat innehåll?

Vet inte varför du tar upp homosexualitet.

Attraktion till barn är problematiskt eftersom det är skadligt om de handlar på det. Därför ska det inte normaliseras och de ska de få hjälp för det. Man kan visst minska risken för att de begår handlingar genom att minska sexualdriften (du kan också argumentera för att det hjälper dem själva att inte må dåligt över något de aldrig kommer kunna göra, om man vill se det humanistiskt). Det handlar inte om något botemedel utan att hjälpa dem att inte begå något brott.

Kan vi sluta prata om ämnet nu? Jag har inget annat att säga om det. Jag pekade bara på att det är väldigt svårt att ha open source för detta just eftersom du kommer sprida en AI som kan skapa sådant innehåll som är illegalt. Det är väldigt illegalt oavsett vad någon tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vet inte varför du tar upp homosexualitet.

Attraktion till barn är problematiskt eftersom det är skadligt om de handlar på det. Därför ska det inte normaliseras och de ska de få hjälp för det. Man kan visst minska risken för att de begår handlingar genom att minska sexualdriften (du kan också argumentera för att det hjälper dem själva att inte må dåligt över något de aldrig kommer kunna göra, om man vill se det humanistiskt). Det handlar inte om något botemedel utan att hjälpa dem att inte begå något brott.

Kan vi sluta prata om ämnet nu? Jag har inget annat att säga om det. Jag pekade bara på att det är väldigt svårt att ha open source för detta just eftersom du kommer sprida en AI som kan skapa sådant innehåll som är illegalt. Det är väldigt illegalt oavsett vad någon tycker om det.

Homosexualitet tas upp (som jag redan har skrivit) eftersom det är en sexuell läggning (precis som pedofili) som man har försökt göra sig av med under långa perioder av människans historia, man kan därför enkelt dra logiska paralleller mellan dom. Och absolut, man har tidigare lyckats förmå homosexuella att förtrycka sin sexualitet så i det avseendet förstår jag absolut hur du menar.

Vad du skriver är ju beroende av att personerna söker hjälp, vilket otroligt få gör innan dom blir tvugna att göra det. Och dom flesta pedofiler begår inga brottsliga handlingar förutom just anförskaffandet av materialet (som i dag innebär att titta på övergrepp, vilket det inte hade gjort med AI-genererat material.)

Sen behöver inte en lag vara rätt och jag är och har alltid varit för skademinimering, morallagar skadar bara människor och skapar onödigt förakt mot rättsväsendet. Lagar mot pedofili finns i grund och botten till för att skydda barn, inga barn kommer till skada av att någon ser på AI-genererat material, det är min grundtanke till detta.

Men absolut, nu släpper vi detta. Blir lite väl OT.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://i.imgur.com/oNdxZGv.jpg

jag håller med, förbjud alla som har roligt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Tycker vi saknar lite humor här.

https://youtu.be/XQcNYb3DydA?si=VgJCCgQyVcZtGxZe

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk

Vad mycket snack det blev kring personen Musk av detta, själv tycker jag det är bra att det kommer fler som försöker göra bra AI modeller men Grok ligger ju klart efter GPT-4, Claude och Palm-2 så för mig är det iaf relativt ointressant. Förhoppningsvis så fortsätter Musk plöja in pengar så vi kan få något bättre än vad de andra stora spelarna har att erbjuda. Om Xai har bästa modellen så byter jag från chatgpt premium till xai premium direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vänta nu en sekund…om AIn är modellerad efter Hitcherhikers Guide to the Galaxy, varför i hela friden är den då döpt efter en term från Stranger in a Strange Land?

(För övrigt tror jag att både Douglas Adams och Robert Heinlein skulle vrida sig i sina gravar om de hörde talas om detta. Kan inte tänka mig att någon av dem hade varit fans av Rymd-Karen.)

Precis. Och att "grok"'a ett ämne är något som en LLM aldrig kommer att göra.

"Full Self Driving" igen ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av OptiMizer:

"aktuell information" med tanke på all skit som läggs ut på x så känns det inte så hoppfullt.

Well... han kallade ju inte det kommande spektaklet för "aktuell fakta"... 🙄

"Aktuell information" "kan" ju lika gärna vara "aktuell DESinformation"/vilseledande propaganda (i X fall troligen den typiska från långt högerut, typ "libertarian/alt-right alt-truth/post-truth"). 🤪

Med tanke på vad plattformen X/Twitter är (och länge varit, i varierande grad), så blir enda sanningshalten "aktuell bullshit". 💩
Det blir tragikomiskt att bevittna... i bästa fall leder det till en fet näsbränna för Elon Muskva & X/Twitter, i värsta fall leder till tredje världskriget ☢️ ... 💸😬

Tillägg: nämnde inte chattboten "Grok"/"xAI" i inlägget men syftade på att just den lär bli ett spektakel, med träning på ideologiskt utvald data från X/Twitter.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Precis. Och att "grok"'a ett ämne är något som en LLM aldrig kommer att göra.

"Full Self Driving" igen ...

Och jag grok:ar inte hur Stranger in a Strange Land blivit en sån sci fi klassiker.
Är 3/4 igenom den nu och de enda boken bestått utav hittills är helt menlösa konversationer. Handlingen kunde verkligen fått plats på en sida.
Gillar Heinlein annars, men funderar starkt på att bara skita i å läsa klart denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Och jag grok:ar inte hur Stranger in a Strange Land blivit en sån sci fi klassiker.
Är 3/4 igenom den nu och de enda boken bestått utav hittills är helt menlösa konversationer. Handlingen kunde verkligen fått plats på en sida.
Gillar Heinlein annars, men funderar starkt på att bara skita i å läsa klart denna.

Personligen tycker jag att värdet i den boken är att jämföra den med Starship Troopers och The Moon is a Harsh Mistress. Tre helt olika visioner av framtiden, skrivna av samma författare vid ungefär samma tidpunkt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Källkoden verkar ha släppts av på github.
https://github.com/xai-org

Frågan är om någon privatperson kommer lyckas köra den
(Någon nämnde att det krävs 8st H100 Tensor Core GPUs)

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.