Krönika: ARM-revolutionen är äntligen här! Eller?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MegaMuztek:

Nä, jag pratar inte om enbeded, utan om de datorer som operatören använder för att tex mata in de program som tillverkar den specifika produkten, dessa styr sen olika enbededsystem via styrkort och är inget som operatören behöver tänka på eller ens förstå (dock slängde vi ut den sista 95-burken för 2 år sedan att den fortfarande var kvar var för att tillverkaren av de styrkorten gick i konken för sådär 15 år sedan) , däremot att det blivit just windows har mycket att göra med att det även körs program för att få upp CAD-ritningar på skärmen osv. Ytterligare en sak är att dessa datorer sköts av lokal it-personal och då vill man ha supportavtal med en OS-utvecklare. Skulle dessa datorer köra tex linux så skulle antagligen varje maskintillverkare välja den distro de tycker passar dem och det skulle riskera att bli väldigt splittrat och kräva massor med olika avtal istället för ett hos Microsoft.
Så övergång till ARM är inte helt enkel och framförallt inte gratis för företagen

Fast just det fallet har rätt lite bäring på om man kör ARM64 eller x86_64, enda som spelar roll är att man kör Windows.

Historiskt har det ofta betytt mer jobb än "kompilera om" för att stödja en extra ISA. Även idag betyder det en hel del jobb om man behöver byta OS.

Att däremot få igång en existerande Windows-applikation på Windows/ARM64 i stället för Windows/x86_64 är enkelt, i alla fall så länge man har tillgång till källkoden till allt som används (eller i alla fall har access till ARM64 baserad bibliotek man beror på).

Vad de gäller bibliotek var även det ett betydligt större problem historiskt, få satt på andra system än x86 baserade utanför embedded, så inte helt ovanligt att stöta på problemen jag nämnde ovan om man satt på MIPS, PowerPC, SPARC eller liknande. Specifikt för ARM64 är ju det idag typiskt väldigt väl testat då mobil är så stort, Linux har lysande ARM64 stöd samt MacOS är nu ARM64 och majoriteten av de populära biblioteken finns på flera eller alla av dessa plattformar.

I en övergångsfas går det ju att köra binäröversättning. Men tycker vi egentligen aldrig fick en bra bild av hur bra/dåligt det fungerar i större skala då övergång från MacOS/x86_64 till MacOS/ARM64 skedde så väldigt snabbt för alla populära program och verktyg (vilket i sig är en rätt stark indikator på hur enkelt det är numera).

Är egentligen bara spel på Steam och App-Store (exklusive Arcade där allt verkar vara ARM64-native) Rosetta2 används i någon form av skala. Men MacOS är inte precis en stor gaming-plattform...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men kanske ännu viktigare var att portning från x86 till t.ex. MIPS eller PowerPC hade en del "foot-guns" som kunde göra något som borde vara enkelt till ett rätt utmanande projekt. I grunden handlade det i 9/10 att programmen innehöll buggar i form av "undefined behavior", men på ett sätt som i praktiken råkade fungera korrekt på x86 men (i bästa fall) kraschade på RISC:arna, eller i värsta fall bara gav fel resultat.

Av två stora anledningar är detta ett nära nog icke-problem just i övergången från x86_64 -> ARM64.

Dels "accepterade" Arm det faktum att väldigt mycket skrivs på x86_64 datorer, så de har gjort så ARM64 fungerar på samma sätt som x86_64 på punkter som "byte endianness (båda är little-endian, nästan alla tidigare RISC:ar var big-endian)" samt man kan läsa/skriva på "fel" alignment (vilket än idag är "undefined behavior" i C/C++, men alla "vet" att det fungerar ändå på x86 och nu ARM64).

Dels skrivs allt större andel av aktuell programvara i språk/miljöer där den här typen av fel inte (enkelt/naturligt) kan göras.

Nämen fy då, kompilatorn borde göra en bedömning här tycker jag och se att programmeraren trots allt inte bör göra alltför arkitekturspecifika saker, och helt enkelt tvinga fram objekt som följer goda CPU-agnostiska principer.

Men ja, jag traskade runt i C-träsket för en herrans massa år sen och med en mer naiv approach går det bra att krypa lite för nära en specifik arkitektur även i fall där man kanske inte avsåg det... det fanns så att säga inte mycket hängslen och livrem där.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns ett stort operativsystem som stödjer arm så kommer det ej ersätta windows. x86 krävs nog att windows arm blir så pass bra att det kan konkurera med sig själv. Alla dessa mobiloperativsystem google, apple, osv (även apple lider av detta elände, kör mac os själv på en dator sorgligt nog & ibland känns det som en iphone i stort format bara)

Linux e ok kör en drös linuxmaskiner hemma men kan inte säga att nåt fungererar lika bra som windows. Ubuntu e klunkigt & känns omständigt liksaså de flesta andra arm/linux os. Tror på att arm e bra när de ska utföra en uppgift tex i server funktion eller andra specifika uppgifter. men skulle bli positivt överaskad utifall det skulle dyka upp nåt arm os som fungerar lika bra som windows.
Sen vet jag inte om Qualcom är den man önskar att få större marknads andelar heller.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Någon får gärna tala om varför ARM är bättre? Om det nu är det?!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Någon får gärna tala om varför ARM är bättre? Om det nu är det?!!

x86 är över 40 år gammalt och släpar med sig mycket baggage som begränsar prestandan man kan få ut på olika sätt. ARM64 är istället designat med dagens behov i åtanke, och kan uppnå samma prestanda med färre transistorer och lägre strömförbrukning jämfört med x86.

Permalänk
Skrivet av perost:

x86 är över 40 år gammalt och släpar med sig mycket baggage som begränsar prestandan man kan få ut på olika sätt. ARM64 är istället designat med dagens behov i åtanke, och kan uppnå samma prestanda med färre transistorer och lägre strömförbrukning jämfört med x86.

Amd var ju nästan där med en socket kompatibel arm cpu för desktop med AM4

Och vi fick aldrig se den tyvärr. Hade gärna slopat x86, gärna igår för fortsätter det såhär så kommer en desktop kräva trefas och AC bara för att kunna köra lite legacy program/spel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

WinRT och diverse inkompatibla ramverk och körverk är varför Microsoft har misslyckats på ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Amd var ju nästan där med en socket kompatibel arm cpu för desktop med AM4

Och vi fick aldrig se den tyvärr. Hade gärna slopat x86, gärna igår för fortsätter det såhär så kommer en desktop kräva trefas och AC bara för att kunna köra lite legacy program/spel

Nu missar jag inte sarkasmen, men man ska ju även ha i åtanke att topmodeller inte direkt är representativa. T ex så testade techpowerup 14900k vid olika effektnivåer; med CPU begränsad till 125W mot 250W så tappa man 9% prestanda i produktivtettesterna, och 3% i 1080p speltesterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu missar jag inte sarkasmen, men man ska ju även ha i åtanke att topmodeller inte direkt är representativa. T ex så testade techpowerup 14900k vid olika effektnivåer; med CPU begränsad till 125W mot 250W så tappa man 9% prestanda i produktivtettesterna, och 3% i 1080p speltesterna.

Fast problemet är väl att hela marknaden av datorer (utanför datacentret) är i princip bärbart.
Och då är det inte 125w man vill ha utan vi pratar snarare om 10-15w och där har inte x86-marknaden hängt med utvecklingen.

Men även inom datacentrer har ju x86-världens höga värmeutveckling skapat problem då man inte kan bli av med värmen och kan inte packa lika hög densitet som man vill.

Permalänk
Medlem

Det uppstår väl problem när vi har så många olika hårdvaror som då ska fungera mot windows ARM?
Kommer kräva mycket finslipande av drivrutiner. Dvs mycket arbete.
Eller har jag fel?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

x86 är över 40 år gammalt och släpar med sig mycket baggage som begränsar prestandan man kan få ut på olika sätt. ARM64 är istället designat med dagens behov i åtanke, och kan uppnå samma prestanda med färre transistorer och lägre strömförbrukning jämfört med x86.

Arm härstammar också från 70-talet med Acorn som grundare. Det går inte att jämföra X86 med Arm64. Amd64 är mer jämförbart och det är inte 40 år gammalt direkt. Det är olika filosofier helt enkelt.

Apple tvingar sina användare att byta till Arm eftersom det är ett inlåst system. De skiter i om användarna kan köra sina gamla program effektivt. Du blir tvingad att köpa nytt eftersom Apple tjänar mest på att byta till Arm. Med Apple som enda härskare kan de göra precis som de vill och deras kunder skriker av glädje och försvarar dem med näbbar och klor. Lustigt..

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Nä, jag pratar inte om enbeded, utan om de datorer som operatören använder för att tex mata in de program som tillverkar den specifika produkten, dessa styr sen olika enbededsystem via styrkort och är inget som operatören behöver tänka på eller ens förstå (dock slängde vi ut den sista 95-burken för 2 år sedan att den fortfarande var kvar var för att tillverkaren av de styrkorten gick i konken för sådär 15 år sedan) , däremot att det blivit just windows har mycket att göra med att det även körs program för att få upp CAD-ritningar på skärmen osv. Ytterligare en sak är att dessa datorer sköts av lokal it-personal och då vill man ha supportavtal med en OS-utvecklare. Skulle dessa datorer köra tex linux så skulle antagligen varje maskintillverkare välja den distro de tycker passar dem och det skulle riskera att bli väldigt splittrat och kräva massor med olika avtal istället för ett hos Microsoft.
Så övergång till ARM är inte helt enkel och framförallt inte gratis för företagen

Grundproblemet är att typ 100% som jobbar med detta har jobbat främst med windows de senaste 30åren.
Det finns dock väldigt många som inte alls jobbar inom området, som tycker det borde vara superlätt att bara gå över till ett annat operativsystem som typ ingen av de som jobbar inom området har.

På frågan när sker det förändring. Ja vi pratar om ett trög marknad som inte hoppar på nymodigheter. Sakta men säker går det emot lösningar som inte kräver installation på någon dator, detta för att det är problematisk att ha 100tals olika vm ett för varje program på ens laptop. Detta får sedan följdeffekten att det går att använda en Linux och macdator att programmera det ena och andra.

Så slutsats för var år som det går så blir bara Macbook, Linux m.m mer användbar att programmera det ena och andra. Men orsaken är att det är förlegat att ha mjukvara lokalt på ens egen dator, man jobbar ifrån detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Arm härstammar också från 70-talet med Acorn som grundare. Det går inte att jämföra X86 med Arm64. Amd64 är mer jämförbart och det är inte 40 år gammalt direkt. Det är olika filosofier helt enkelt.

Apple tvingar sina användare att byta till Arm eftersom det är ett inlåst system. De skiter i om användarna kan köra sina gamla program effektivt. Du blir tvingad att köpa nytt eftersom Apple tjänar mest på att byta till Arm. Med Apple som enda härskare kan de göra precis som de vill och deras kunder skriker av glädje och försvarar dem med näbbar och klor. Lustigt..

Eller så skriver man mjukvara som fungerar att kompilera på alla plattformar på en gång.
Det är faktiskt bara Windows applikationsutbud av de stora systemen som är låst till en enda hw-plattform.

Linux och alla tusentals applikation är klart mer utbrett och har fler installationer än Windows och hanterar flera arkitekturer samtidigt. Samma gäller *BSD etc. Hela poängen med "högnivå"-språk som C och dess släktingar var ju att det var portabelt och att kompilatorn ska lösa ut dina problem.

Så bra skrivna programvaror som nyttjar operativsystemets funktioner/bibliotek behöver inte skrivas om när man byter ISA. Det är sådant som är beroende av specifika drivrutiner för specifik hårdvara som får det jobbigare, men generellt använder ju slutanvändare ganska få sådana lösningar. I linux används dbus för att prata med hw på en högre abstruktionsnivå till exempel så programvaror inte behöver byggas om när du byter ut t.ex ditt 4g-modem.

Det är därför inte ett problem för utvecklare av Mac-applikationer. De behöver ju oftast bara kompilera om programvaran så fungerar det automatiskt, precis som på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Fast problemet är väl att hela marknaden av datorer (utanför datacentret) är i princip bärbart.
Och då är det inte 125w man vill ha utan vi pratar snarare om 10-15w och där har inte x86-marknaden hängt med utvecklingen.

Fast den jag citerade pratade just om desktop, och just därför jag pratade om desktop-modeller. Och jag förstår inte riktigt din invändning, ju lägre man går ner i effektklasserna ju "bättre" (mindre dålig) ser ju x86 ut i jämförelsen mot arm. Alltså om man jämför effektiviteten mellan kretsar så är det ju inte bara arm-kretsar som får 200-300W x86 desktopkretsar att se dåliga ut; x86 kretsar i 15-35W klassen har 5 gånger så hög prestanda/w i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast den jag citerade pratade just om desktop, och just därför jag pratade om desktop-modeller. Och jag förstår inte riktigt din invändning, ju lägre man går ner i effektklasserna ju "bättre" (mindre dålig) ser ju x86 ut i jämförelsen mot arm. Alltså om man jämför effektiviteten mellan kretsar så är det ju inte bara arm-kretsar som får 200-300W x86 desktopkretsar att se dåliga ut; x86 kretsar i 15-35W klassen har 5 gånger så hög prestanda/w i jämförelse.

x86 från Intel/AMD har ju knappast 5x högre prestanda/w i jämförelse än Apples Mx-cpuer.
Är ju snarare det omvända, och jag pratade klart lägre effekt än 35w.

Permalänk
Medlem

Ge oss Zen Arm från AMD.Det är väl på G.Men kommer till xbox ps6 först ARM.Sedan lär det ta fart som fan.
Men först ska det ju hända.Jag tror Sony är bra sugen på ARM och då kommer PC hänga på med tanke på alla
spel som börjats göra på konsollerna med ARM.Så tänker jag då.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

x86 från Intel/AMD har ju knappast 5x högre prestanda/w i jämförelse än Apples Mx-cpuer.

I jämförelse mot dekstop-modellerna, inte mot Apple.

Alltså, ställer man 10-35W Zen4 kretsar mot M2:orna, så pratar vi väl mer om 25-50% högre effektivetet hos apple (kollade fort på 7840U mot M2 Pro i geekbench), sämre visst, men mil bättre än man jämför ARM mot dom sönderklockade desktop-modellerna.

Permalänk

Tror inte som många andra att det kommer gå så fort. Att köra x86 emulerade spel kommer hålla tillbaka ARM ytterligare ett par år eller mer.

Se bara Windows emulerade spel på de nyaste M3 modellerna. Det är fortfarande stora prestandaskillnader.

Dessutom ser vi fortfarande stora hopp mellan x86 generationer. Zen 5 ryktas få minst 15% ökad IPC. Inte ens Apple kan slå det med varken med M2 eller M3.

Jag tror AMD redan arbetar på en ARM-variant men den kommer ut när väl ARM för desktop blir mer relevant på mjukvarusidan.

Frågan är om ARM kan hålla någon form av momentum när det väl mognat. Att det mer energieffektiva kanske inte råder några tvivel om men sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

I jämförelse mot dekstop-modellerna, inte mot Apple.

Alltså, ställer man 10-35W Zen4 kretsar mot M2:orna, så pratar vi väl mer om 25-50% skillnad i effektivetet (kollade fort på 7840U mot M2 Pro i geekbench), sämre visst, men mil bättre än man jämför ARM mot dom sönderklockade desktop-modeller.

Det finns ju knappast några desktop-modeller av ARM-proppar egentligen.
Det finns server-hw och det finns mobila/integrerade plattformar, där i mellan är det ett vakum för att det finns ingen marknad där längre.

Edit:
"Desktop"-marknaden är legacy likt klassiska unix-workstations som blev uppätna av stationära x86-datorer en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det finns ju knappast några desktop-modeller av ARM-proppar egentligen.
Det finns server-hw och det finns mobila/integrerade plattformar, där i mellan är det ett vakum för att det finns ingen marknad där längre. "Desktop"-marknaden är legacy.

Du får nog läsa om mina inlägg... För jag förstår inte vad det är du svara på. Det enda jag säger är att effektiviteten hos sönderklockade x86-modeller för skrivbordet inte representativt för effektiviteten för x86 i stort, när man får ut 90% av prestandan när man halverar effekten, eller när mobila x86 kretsar har fem gånger så hög effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du får nog läsa om mina inlägg... För jag förstår inte vad det är du svara på. Det enda jag säger är att effektiviteten för sönderklockade x86-modeller för skrivbordet inte representativt för effektiviteten för x86 i stort. Att man inte ska säga "titta x86 behöver 300W!" när man får ut 90% av prestandan vid hälften av det, eller fem gånger så hög effektivitet för mobila enheter.

Jag köper det du säger att det inte är representativt.
Samtidigt så är det ju så att även Intels laptop-cpuer har en tendens att överklocka sig själv enormt, för att de ska kunna få den utlovade prestandan. Men har man last som varar i över några minuter så börjar dessa CPUer oftast throttla.
Det finns ju därför en viss relation till samma energiineffektivitet på överklockade desktop-cpuer för x86 och för dess mer representativa vanliga bärbara CPUer.

I allt för många benchmarks ser t.ex laptop-cpuer som i7or ut att se bra ut. Men i real work usecases så börjar de throttla så snabbt att prestandan blir gräslig och att det mesta som genereras är värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Arm härstammar också från 70-talet med Acorn som grundare. Det går inte att jämföra X86 med Arm64. Amd64 är mer jämförbart och det är inte 40 år gammalt direkt. Det är olika filosofier helt enkelt.

ARM64 är en ny instruktionsuppsättning och fundamentalt annorlunda jämfört med deras tidigare, medan x86-64 bara är en utökning av x86 som inte förändrar de grundläggande problemen med t.ex. minnesmodellen.

Permalänk
Medlem

Det som kommer hända när ARM kommer på marknaden, är att den öppna PC kommer försvinna. Förvisso bli våra datorer mer och mer terminaler emot internet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ceji:

Arm härstammar också från 70-talet med Acorn som grundare. Det går inte att jämföra X86 med Arm64. Amd64 är mer jämförbart och det är inte 40 år gammalt direkt. Det är olika filosofier helt enkelt.

Apple tvingar sina användare att byta till Arm eftersom det är ett inlåst system. De skiter i om användarna kan köra sina gamla program effektivt. Du blir tvingad att köpa nytt eftersom Apple tjänar mest på att byta till Arm. Med Apple som enda härskare kan de göra precis som de vill och deras kunder skriker av glädje och försvarar dem med näbbar och klor. Lustigt..

Som nämnts i tråden är 32-bit Arm (som härstammar från 80-talet, inte 70-talet) och ARM64 två helt separata instruktionsuppsättning. Det är inte en utökning av existerande teknik på ett binärt kompatibelt sätt.

Orsaker var att Arm gjorde insikten att flera av de saker som var en bra idé på 70, 80 och 90-talet (egentligen så länge Dennard scaling fungerade) i många fall vändes till ett sänke när det inte längre gick att skriva upp frekvenserna, utan man fick i stället bygga "breda" designer (hög IPC) för att öka enkeltrådprestanda + flera kärnor för att öka total kapacitet.

Alla ISA som designades innan millenieskiftet har en rad designbeslut som var vettiga då, men som man inte skulle göra idag.

Nog för att x86_64 fixade några av de värsta grodorna i x86, men är helt uppenbart att poletten trillat ned för Intel att x86_64 har ett problem när det ställs mot ARM64 (och eventuellt RISC-V längre fram).

Under sensommaren presenterade Intel "Advanced Performance Extensions" (APX), den största förändring av x86 ISA någonsin. Tittar man på detaljerna ser man i praktiken en total rip-off av ARM64 så långt det överhuvudtaget är möjligt utan att bryta bakåtkompatibilitet med dagens x86_64.

Problemet med APX är flera

1. det kommer bli en klar förbättring mot x86_64, men lär med väldigt nära 100 % sannolikhet inte bli lika bra som ARM64. Vissa fördelar ARM64 har kring användandet av många CPU-kärnor går inte att stoppa in i x86_64 med mindre än att bryta kompatibilitet. Går inte heller att fixa variabel storlek på instruktioner (försvårar riktigt "breda" designer).

2. "risken" jag ser det är att likt x86_64 det blir något som är "tillräckligt bra" så man haltar vidare med x86 till Windows. Men även om det blir bra kvarstår problemet att APX inte ger något alls för existerande program, det krävs att man kompilerar om allt (och om man ska göra det, varför inte gå till ARM64 som är bättre?).

Just tidsaspekten i 2:an tror jag leder till att APX är kan ha lanserats för sent. Fler spelar är på väg in i ARM64 lägret, Nvidia har gett sig in i servermarknaden i år (med standard Arm Neoverse V2 design) och de, likt Qualcomm med deras egen "Oryon", kommer lansera sin "egen" design framåt (2025 säjer ryktena om Nvidias CPU).

Skrivet av Dinkefing:

Tror inte som många andra att det kommer gå så fort. Att köra x86 emulerade spel kommer hålla tillbaka ARM ytterligare ett par år eller mer.

Se bara Windows emulerade spel på de nyaste M3 modellerna. Det är fortfarande stora prestandaskillnader.

Dessutom ser vi fortfarande stora hopp mellan x86 generationer. Zen 5 ryktas få minst 15% ökad IPC. Inte ens Apple kan slå det med varken med M2 eller M3.

Jag tror AMD redan arbetar på en ARM-variant men den kommer ut när väl ARM för desktop blir mer relevant på mjukvarusidan.

Frågan är om ARM kan hålla någon form av momentum när det väl mognat. Att det mer energieffektiva kanske inte råder några tvivel om men sen?

Spel är specifikt det som fungerar klart bäst, d.v.s. får minst prestandapåverkan, av att köra binäröversaftt x86_64 kod till ARM64.

De DX12 spel som körs via Apples GameKit har de primära flaskhalsarna i ineffektivitet i att översätta DX12 till motsvarande Metal.

Tittar man bara på x86_64->ARM64 effekten är den rätt liten i de spel som finns "native" till MacOS om man jämför att köra x86_64 versionen via Rosetta 2 mot ARM64 "native" versionen.

Orsaken till det är flera, men primärt handlar det om att sättet binäröversättningen fungerar blir som mest effektiv i applikationer som körs relativt länge. Ovanpå det blir det ändå en viktig delmängd som körs i "native" i spel, allt som har med grafik och annat som hanteras av OS körs alltid "native".

"Worst-case" för binäröversättning är applikationer som är CPU-tunga och relativt kortlivande, kompilering via Rosetta 2 är en direkt katastrof prestandamässigt!

Och angående kompilering: AMD/Intel har lite att jobba på om de ska ta sig förbi M3...

M3 är ~25 % snabbare jämfört med 14900K

och ~35 % snabbare jämfört med 7950X

Inte viktigt för alla (men jag bryr mig då det är det som den största prestandaflaskhalsen för mig)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Frågan är om kontraktet mellan Microsoft och Qualcomm som går ut nästa år(?) bromsade utvecklingen eller inte? Det kanske vi aldrig får veta. Det enda vi vet är att Windows än så länge bara får köras på Qualcomms ARM-hårdvara ett tag till. Hoppas konkurrensen tar fart när kontraktet går ut.

Jag vet inte om det är qualcomm som hindrar Microsoft eller tvärtom i det partnerskapet ärligt talat. Microsoft verkar inte alls veta hur man kan ge utvecklare eller entusiaster incitament till att vilja bygga på en ny plattform. Apple, trots deras många brister är väldigt duktiga på att få industrin att stötta deras stora övergångar iaf senaste tiden, sedan är de också mycket duktigare på att marknadsföra sina lösningar som när de trycker fram Rosetta 2 och vad den kunde göra för övergångsperioden från x86 till ARM på mac-fronten där tanken alltid var att när nog med människor har ARM-maccar så kommer utvecklarna att göra mer native appar till macOS i vilket fall.

Microsoft verkar ju ha idén av "build it and they will come" vilket med tanke på hur det gick för Windows Phone inte är korrekt filosofi här när man vill trycka fram en ny konsument plattform. Om de vill göra en ordentlig marknads push för ARM så måste de ge utvecklare incitament för att bry sig, marknadsföra pushen till konsumenter och bygga intresse. Qualcomm kan ju inte ansvara för det direkt, det bästa de kan göra är att ge Microsoft något att jobba med hårdvarumässigt.