Microsoft blockerar anställda att använda Chat GPT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Okej. Så personlig integritet ligger alltså inte högt på din lista över rättigheter?

Jodå, men personuppgifter anser jag inte ingår i det. Namn, personnummer, adress, vad man äger, deklarerad inkomst, utseende, m m, är inte saker som behöver vara hemliga. Vad man tycker, tänker, läser, säger, skriver, var man rör sig och vem man umgås med, det är exempel på sånt som man ska få ha för sig själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Arla har en "egen" chatGPT.

Alla med 365 kan slå på Bing Search, så får man en egen ChatGPT, där datan används inom deras miljö/Tenant och inte tränar den generella modellen.

Skrivet av MORD:

Var det kanske så att de inte vill att anställda ska använda den öppna tjänsten hos OpenAI utan enbart deras egna slutna Azure OpenAI tjänst?

Jo, pg öppna modellen tränas av datan. Det gör inte den inbyggda som används av Bing search, Copilot etc. Användarna visste nog inte bättre och därför går de ut med infon

Skrivet av talonmas:

Finns redan, vi fick den precis. Vi är Microsoft s
Certified företag med ca 100k anställda. Endast beta just nu men vi ska träna den på vår interna data också och sen utvärdera. Licensen kostar apa!

30 Dollar per användaren, men ROI är 1-3 timmar i månaden på de bolagen jag vet som fick testa på. Så det är värt de... Alla bolag jag vet var med på Early access kommer vilja behålla de

Skrivet av MORD:

Precis, samma här. Kört på vår data sedan sommaren och information delas inte. Allegedly.

Behålls inom en tenant, så det kommer inte ut. Du kan även välja vilken typ av data den ska få tillgång till

Skrivet av Wilworin:

Hur påstår de att datan används då? Att allt som matas in av någon på ert företag används för att träna upp er kopia av modellen men inte används utanför? Dvs om någon hos er råkar mata in något känsligt och sen någon annan frågar om samma sak så kan den känsliga informationen potentiellt visas?

Vi har stränga regler mot att mata in någonting överhuvudtaget från en kund i en chatbot eller nåt liknande. Självklart främst för att det inte ska komma ut på nätet men mycket information får ju inte ens komma till en annan konsult. Vore lite intressant att höra hur de här lokala versionerna fungerar.

Du väljer vilken data den får ta del av, vart ifrån, vilken säkerhetsklassning/Label den får läsa av och inte etc. Har inte användaren behörighet till datan så kommer de inte åt dem och kommer inte få svar gällande de.

Allt behålls på tenant nivå och läcker inte ut. Inga prompts eller svar sparas.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Det är inte okej att arbetsplatser blockerar ChatGPT och liknande. Om dom ska börja blockera det, då kan de väl blockera hela internet

Det är klart att det är okej. Varför skulle det inte vara okej?

Du kan ju läsa här och återkomma: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778709/samsung-forbjud...

Tycker du det är fel att göra som bolagen i ovan notis?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, jag använder aldrig tjänster som kräver mitt mobilnummer. Vansinnigt korkat!

Sök på valfri sökmotor: disposable phone number. Funkar likabra för email. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är klart att det är okej. Varför skulle det inte vara okej?

Du kan ju läsa här och återkomma: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778709/samsung-forbjud...

Tycker du det är fel att göra som bolagen i ovan notis?

Håller med, det är standard praxis att blockera vissa sidor i större bolag...
Fan min OneDrive va blockerad på en konsultfirma jag var på, då jobbade jag som M365 konsult där...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jodå, men personuppgifter anser jag inte ingår i det. Namn, personnummer, adress, vad man äger, deklarerad inkomst, utseende, m m, är inte saker som behöver vara hemliga. Vad man tycker, tänker, läser, säger, skriver, var man rör sig och vem man umgås med, det är exempel på sånt som man ska få ha för sig själv.

Med andra ord så säger du emot dig själv. Ena sekunden så menar du att du är för personliga integritet och rättigheter och sekunden senare anser du att det inte skall inkludera en klar majoritet av den information som finns på internet.

Om du nu inte vill nyttja lagen är det fine. Det är upp till dig men samtidigt tycker jag det är lite väl att förkasta en lag som ger folk möjligheten att bestämma vilken information (inom vissa begräsningar) som skall finnas lättillgängligt på internet. Samma information som större sökmotorer antagligen säljer vidare (utan ens tillåtelse) så länge som nämnda lag inte utvidgas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första säkerhetsrisken med Chat GDT, de kräver man verifierar sig med ens telefonnummer för att använda tjänsten.

Antar du menar ChatGPT? Jag använde mig av Apple-inloggning som döljer min mejl när jag sajnade upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med andra ord så säger du emot dig själv. Ena sekunden så menar du att du är för personliga integritet och rättigheter och sekunden senare anser du att det inte skall inkludera en klar majoritet av den information som finns på internet.

Nix, det gör jag inte. Jämför med en låda. Du kan se var lådan är, hur den ser ut, måtten och så. Men innehållet är dolt. Det är precis den principen jag anser ska gälla människor. Namn, personnummer, folkbokföringsadress, fordonsinnehav, fastighetsinnehav, bolagsengagemang, det är offentliga saker. Då ska det vara fullt tillgängligt på enklaste möjliga sätt överallt. Men vad man tänker, känner, läser, skriver, tycker, säger, hör, osv, det är sånt man ska få ha för sig själv. Mer komplicerat än så är det inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer. Det är en sak om man ska handla en dator från en butik och de vill ha ens mobilnummer för att smsa en kod, som man skriver tillbaka för bekräftelse. Jag förstår då syftet och kan gå med på detta.
När det gäller Chat GDP så varför i h-lskotta ska de ha ens telefonnummer? Det känns att de begär uppgifter de inte behöver och då kanske samtidigt inte är så noggranna med hur de hanterar dessa.

Permalänk

Man kan tolka ditt inlägg olika, hur menar du?
Jag själv förespråkar att man bara ska lämna ut så mycket identitet som är rimligt. Står man i korvkiosken och ska köpa en korv med bröd så behöver man inte visa leg, på andra ställen är det mer rimligt.
Just telefonen så har de flesta problem med spam och då ska endast numret lämnas ut till tjänster som behöver det.
Jag ser inte alls poängen med att Chat GPT ska ha ens telefonnummer, legitimation, bankid etc just nu, kom igen när det är en betaltjänst.

Permalänk

Om man ser till frågan. Ett företag får väl blockera vad dom vill under arbetstid. Sedan om det innebär att folk inte kan läsa aftonbladet eller att deras arbetsuppgifter blir mer omständiga är ju en helt annan sak.

(Jag blockade aftonbladet på ett jobb när jag höll på att lära mig saker. Tog 3 minuter så såg jag en kollega gå in till chefen och skälla ut honom att han inte kunde göra så. Hen fick lugnt och tydligt tillbaka "Så du är arg på mig för att du inte kan sitta och göra saker på jobbet som inte har med ditt jobb att göra och jag vet att du är fullbelagd?". Sedan kom han in till mig, då jag redan tagit bort blockeringen igen. "Ta bort blockeringen igen, men jäkla intressant reaktion från hen. Hur tänkte hen där?")

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Att använda ChatGPT eller liknande är kopiöst användbart på jobbet. Går sjukt snabbt att skriva ansible playbooks, div. script och felsöka problem. Magiskt verktyg i DevOps-liknande roller med både drift och utveckling.

Ja, de ger en bra fingervisning men tycker de skriver ofta helt fel... men de kan ge bra idér

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nix, det gör jag inte. Jämför med en låda. Du kan se var lådan är, hur den ser ut, måtten och så. Men innehållet är dolt. Det är precis den principen jag anser ska gälla människor. Namn, personnummer, folkbokföringsadress, fordonsinnehav, fastighetsinnehav, bolagsengagemang, det är offentliga saker. Då ska det vara fullt tillgängligt på enklaste möjliga sätt överallt. Men vad man tänker, känner, läser, skriver, tycker, säger, hör, osv, det är sånt man ska få ha för sig själv. Mer komplicerat än så är det inte.

Kopplingen är att när en persons förment anonyma tankar och åsikter inte är anonyma längre via någon dataläcka eller dylikt är det enkelt att, om någon så vill, identifiera och trakassera personen med hjälp av de fantastiska offentliga uppgifterna.

Visa signatur

RIP 780