Köpråd kring Miniled eller Qled (Jämförelse mellan två TV-apparater)

Permalänk

Köpråd kring Miniled eller Qled (Jämförelse mellan två TV-apparater)

Hej, jag söker lite input kring mitt kommande tv-köp. Jag har i nuläget två kandidater som ligger inom min prisklass. Vilken av dessa tycker ni är bäst, samt föredrar ni Mini-led eller QLED. Ännu en fråga är, tror ni att det kommer bättre "deals" om man väntar ut black friday?

TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Samsung 65" Q80C 4K QLED Smart TV (2023)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Uppskattar alla åsikter och input.

Tack!
//Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsternn:

Hej, jag söker lite input kring mitt kommande tv-köp. Jag har i nuläget två kandidater som ligger inom min prisklass. Vilken av dessa tycker ni är bäst, samt föredrar ni Mini-led eller QLED. Ännu en fråga är, tror ni att det kommer bättre "deals" om man väntar ut black friday?

TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Samsung 65" Q80C 4K QLED Smart TV (2023)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Uppskattar alla åsikter och input.

Tack!
//Hampus

Vänta helt klart till BF och köp en LG Oled eller någon annan oled för den delen istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamsternn:

Hej, jag söker lite input kring mitt kommande tv-köp. Jag har i nuläget två kandidater som ligger inom min prisklass. Vilken av dessa tycker ni är bäst, samt föredrar ni Mini-led eller QLED. Ännu en fråga är, tror ni att det kommer bättre "deals" om man väntar ut black friday?

TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Samsung 65" Q80C 4K QLED Smart TV (2023)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Uppskattar alla åsikter och input.

Tack!
//Hampus

Båda är QLED.

Vad man jämför är produkter och TCL MQLED80 är samma modell som TCL C805 och den är sprillans ny och ännu inte testad. Den är tekniskt på pappret lite modernare än Q80C. TCL är så gott som garanterat en VA-panel där Samsung har använt ADS-paneler i Q80-serien i olika omgångar och olika världsdelar. Jag vet inte vad som sitter i de europeiska Q80C-modellerna och ifall det är olika för olika panelstorlekar. 98-tummaren är garanterat VA-panel i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Vänta helt klart till BF och köp en LG Oled eller någon annan oled för den delen istället.

Tack för svar! Det känns dock som OLED ligger lite över min prisklass, ser priset som dessa som taket. Feedbacken jag fick från elgiganten var att skillnaden mellan OLED och Mini-led framförallt hur svart skärmen kan bli, något som jag inte bryr mig allt för mycket om. TVn kommer framförallt användas för sport och spel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Båda är QLED.

Vad man jämför är produkter och TCL MQLED80 är samma modell som TCL C805 och den är sprillans ny och ännu inte testad. Den är tekniskt på pappret lite modernare än Q80C. TCL är så gott som garanterat en VA-panel där Samsung har använt ADS-paneler i Q80-serien i olika omgångar och olika världsdelar. Jag vet inte vad som sitter i de europeiska Q80C-modellerna och ifall det är olika för olika panelstorlekar. 98-tummaren är garanterat VA-panel i alla fall.

Tack, haha jag är lite av en novis inom detta område. Är VA-paneler bättre än ADS-paneler? Vilken hade du rekommenderat för sport och spel samt delvis serietittande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamsternn:

Tack, haha jag är lite av en novis inom detta område. Är VA-paneler bättre än ADS-paneler? Vilken hade du rekommenderat för sport och spel samt delvis serietittande.

VA-paneler och ADS-paneler är olika (VA-typ=högre kontrast, sämre vinklar och IPS-typ, likt ADS, sämre kontrast, bättre vinklar) där man matchar det som passar ens behov. Vilket är lite svårt när man inte kan vara säker på vad som sitter i ena modellen. Skillnaden i kontrast och i viss mån även vinklar kommer delvis uppvägas av FALD:en.

Båda är lika kapabla för sport, spel och serietittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsternn:

Tack för svar! Det känns dock som OLED ligger lite över min prisklass, ser priset som dessa som taket. Feedbacken jag fick från elgiganten var att skillnaden mellan OLED och Mini-led framförallt hur svart skärmen kan bli, något som jag inte bryr mig allt för mycket om. TVn kommer framförallt användas för sport och spel.

Har för mig att LGs 65" OLED i B serien brukar hamna runt 12K under BF.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

VA-paneler och ADS-paneler är olika (VA-typ=högre kontrast, sämre vinklar och IPS-typ, likt ADS, sämre kontrast, bättre vinklar) där man matchar det som passar ens behov. Vilket är lite svårt när man inte kan vara säker på vad som sitter i ena modellen. Skillnaden i kontrast och i viss mån även vinklar kommer delvis uppvägas av FALD:en.

Båda är lika kapabla för sport, spel och serietittande.

Skulle du säga att OLED är avsevärt bättre för dessa anvädningsområden, jämför med de två ovanstående alternativ? Tror du att OLED TVs kommer att erbjudas runt samma prisklass på Black Friday?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamsternn:

Skulle du säga att OLED är avsevärt bättre för dessa anvädningsområden, jämför med de två ovanstående alternativ? Tror du att OLED TVs kommer att erbjudas runt samma prisklass på Black Friday?

OLED har en tekniskt kompentens runt bildkvaliteten som du inte riktigt kan matcha exakt med C805:n och Q80:n. Samtidigt har du andra aspekter som kan vara givande med modellerna du tittar på. De kommer inte kunna matcha en OLED vid HDR men hålla ljusstyrkan på högre nivåer vid SDR. Priserna är som regel lägre, fast det lär ju BF-kampanjerna avslöja.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

OLED har en tekniskt kompentens runt bildkvaliteten som du inte riktigt kan matcha exakt med C805:n och Q80:n. Samtidigt har du andra aspekter som kan vara givande med modellerna du tittar på. De kommer inte kunna matcha en OLED vid HDR men hålla ljusstyrkan på högre nivåer vid SDR. Priserna är som regel lägre, fast det lär ju BF-kampanjerna avslöja.

Tack för svaret! Såg att följande tv hade kommit på extrapris också, vilken av dom hade du valt?

TCL 65" - 65C849
https://www.elon.se/tcl-65c849#additional

tcl-65-mqled80
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Tänker framförallt på dessa eftersom BF-priserna för OLED verkar ligga aningen för högt.

Permalänk
Bildexpert 📺

C845 och C849 är samma TV, en tidig 2023-modell och efterföljare till C835 som räknas som en toppklassmodell. Eftersom modellen kom i våras har den droppat mer i pris.

C805, aka MQLED80 är den modell som från början kallades C755 och är en sen 2023/tidig 2024 och därför helt sprillans och förmodligen inte prispressad ännu.

C755 är den naturliga efterföljaren till C745, en 2023-mellanklassmodell som fått en FALD. Den är betydligt enklare än C8-modellerna. Nytt för C805 är mini-LED och ny FALD, så det kan vara så att man på pappret upprankar modellen från "C7-nivå" till "C8-nivå" men det är inte alls klart hur det skiljer sig. Modellen är så ny. C745 är inte så rolig i vinklar och har sämre reflexfilter än tidigare C8-serien. C7 har tidigare varit det stora klivet ned på alla punkter. Oklart om det är så med C805, aka MQLED80, aka C755 också. Finns inte nog med genomgripande tester ännu.

Oavsett ska C845/C849 vara steget modellen ovanför C805. Den logiken speglas i produktens beteckning genom den högre siffran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C845 och C849 är samma TV, en tidig 2023-modell och efterföljare till C835 som räknas som en toppklassmodell. Eftersom modellen kom i våras har den droppat mer i pris.

Vad är skillnaden, endast olika beteckningar för olika ÅF för att försvåra prisjämförelse/-matchning eller något annat typ färg, fot, ljudsystem, etc.?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mayhem SWE:

Vad är skillnaden, endast olika beteckningar för olika ÅF för att försvåra prisjämförelse/-matchning eller något annat typ färg, fot, ljudsystem, etc.?

Det framgår inte någonstans så det faller per default under förklaringen "...i syfte att försvåra prisjämförelser och prismatchning".

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Båda är QLED.

Vad man jämför är produkter och TCL MQLED80 är samma modell som TCL C805 och den är sprillans ny och ännu inte testad. Den är tekniskt på pappret lite modernare än Q80C. TCL är så gott som garanterat en VA-panel där Samsung har använt ADS-paneler i Q80-serien i olika omgångar och olika världsdelar. Jag vet inte vad som sitter i de europeiska Q80C-modellerna och ifall det är olika för olika panelstorlekar. 98-tummaren är garanterat VA-panel i alla fall.

Tjena Laxpudding, hur kommer det sig att MQLED80 är QLED när det står Mini-led på egenskapen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Majsgrillen:

Tjena Laxpudding, hur kommer det sig att MQLED80 är QLED när det står Mini-led på egenskapen?

Mini-LED = lysdioderna är modernare och mindre vilket gör möjlighet till bättre FALD och mer ljusstyrka.

QLED = färgfiltren i LCD-panelen är i varierande grad förstärkta med kvantprickar, quantum dot.

Det vill säga att QLED och mini-LED är inte varandras motsatser på något sätt utan två olika aspekter som kompletterar varandra.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Mini-LED = lysdioderna är modernare och mindre vilket gör möjlighet till bättre FALD och mer ljusstyrka.

QLED = färgfiltren i LCD-panelen är i varierande grad förstärkta med kvantprickar, quantum dot.

Det vill säga att QLED och mini-LED är inte varandras motsatser på något sätt utan två olika aspekter som kompletterar varandra.

Om jag förstår rätt så är C845 och C805 (MQLED80) är i princip samma tv?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Majsgrillen:

Om jag förstår rätt så är C845 och C805 (MQLED80) är i princip samma tv?

Nej, inte alls. Det är skillnad på produkterna. Att det är samma teknik är inte samma sak som identiska resultat.

C845/849 har högre ljusstyrka, troligtvis en mer omfattande processning/algoritm för FALD:en, troligtvis ett bättre reflexfilter, annan finish/byggkvalitet och relativt bättre ljudsystem. Samt säker andra små skillnader som ligger dolda nere i någon funktionslista någonstans.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så är nya Tekniken är QLED mini led?

samsung kallar tekniken Neo-QLED
sony o TCL o andra kallar det bara mini led

Så om man ska köpa ny TV ska man ha: QLED MINI LED.

OLED skulle inte ens rekommenderar för burn in. har haft LG oled.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Munya:

Om jag förstår rätt så är nya Tekniken är QLED mini led?

samsung kallar tekniken Neo-QLED
sony o TCL o andra kallar det bara mini led

Så om man ska köpa ny TV ska man ha: QLED MINI LED.

OLED skulle inte ens rekommenderar för burn in. har haft LG oled.

QLED = LCD med kvantprickar, quantum dot, i färgfiltret. Kan vara vanliga lysdioder och mini-LED. Samsung, TCL och Hisense, samt andra tillverkare som köper dessa paneler kallar dem QLED, till exempel Vestel-byggen. Samsung kallar det "neoQLED" för att särskilja från den

Mini-LED = modernare, mindre och effektivare lysdioder. Typiskt används blå mini-LED där kvantprickarna står för färgomvandlingen till rött och grönt.

Flera tillverkare andra använder kvantprickar utan att kalla det QLED, Sony och LG till exempel.

QLED med mini-LED har funnits nu i flera år. Nyaste tekniken som debuterade 2022 är QD-OLED som är blå OLED och kvantprickar för R och G.

Permalänk
Medlem

Vilken av dom här har bättre kvalite på bild?

Vad hade ni köpt folket? 1:an Samsung eller 2:an TCL ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Munya:

<Uppladdad bildlänk>

Vilken av dom här har bättre kvalite på bild?

Vad hade ni köpt folket? 1:an Samsung eller 2:an TCL ?

Informationen i tabellerna säger ingenting om kvaliteten på produkten. Ungefär som "80% bomull" inte säger något om kvaliteten på ett par byxor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Informationen i tabellerna säger ingenting om kvaliteten på produkten. Ungefär som "80% bomull" inte säger något om kvaliteten på ett par byxor.

Jaha ok vad ska man kolla efter då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Munya:

Jaha ok vad ska man kolla efter då?

Kvalificerade tester med omdömen som berättar om skillnaderna mellan produkterna. Detta matchar man mot de krav och önskemål man har. Finns några enkla pointers utifrån specar, likt att modeller med mini-LED idag har hög till mycket hög ljusstyrka. Samtliga modeller som idag använder mini-LED har också en FALD vilket i sin tur bättrar på möjligheterna till kontrastförhållande. Däremot är det inte att att en viss teknik automatiskt resulterar i en bättre produkt.

Permalänk

Hade personligen satsat på hisense u7k. Bra TV enligt recensioner och kostar 11k på power för en 65".

Permalänk
Medlem

OLED (helst LG) hade jag satsat på om du absolut inte måste ha väldigt hög ljusstyrka (t ex sitter 99% i ett rum som har extremt mycket dagsljus)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 55C845 från TCL och är väldigt nöjd!
Välidft bra svarta, otroligt bra ljusstyrka, färgar och stöd till alla Dolby/HDR formater utan att behlva oroa sig för inbränning som en OLED har vid intesiv användning.
TV är inte perfekt men för priset tycker leverarar otroligt bra

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

C845 och C849 är samma TV, en tidig 2023-modell och efterföljare till C835 som räknas som en toppklassmodell. Eftersom modellen kom i våras har den droppat mer i pris.

C805, aka MQLED80 är den modell som från början kallades C755 och är en sen 2023/tidig 2024 och därför helt sprillans och förmodligen inte prispressad ännu.

C755 är den naturliga efterföljaren till C745, en 2023-mellanklassmodell som fått en FALD. Den är betydligt enklare än C8-modellerna. Nytt för C805 är mini-LED och ny FALD, så det kan vara så att man på pappret upprankar modellen från "C7-nivå" till "C8-nivå" men det är inte alls klart hur det skiljer sig. Modellen är så ny. C745 är inte så rolig i vinklar och har sämre reflexfilter än tidigare C8-serien. C7 har tidigare varit det stora klivet ned på alla punkter. Oklart om det är så med C805, aka MQLED80, aka C755 också. Finns inte nog med genomgripande tester ännu.

Oavsett ska C845/C849 vara steget modellen ovanför C805. Den logiken speglas i produktens beteckning genom den högre siffran.

Har du någon kunskap om debatten kring SoCen? C845/c849 ska tydligen uppgraderats till Pentonic 700 likt den som sitter i c805 men osäker på ifall det gäller för Sverige. C849 ligger ju bra i pris idag i pågående rea men hört att första upplagan med gammal SoC kantats med en del buggar med dimming-algoritmen etc? Är så otroligt kluven ifall jag ska välja c805 eller c849, är ingen bildnörd mem önskar mjukvara som inte strular!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av solidvikke:

Har du någon kunskap om debatten kring SoCen? C845/c849 ska tydligen uppgraderats till Pentonic 700 likt den som sitter i c805 men osäker på ifall det gäller för Sverige. C849 ligger ju bra i pris idag i pågående rea men hört att första upplagan med gammal SoC kantats med en del buggar med dimming-algoritmen etc? Är så otroligt kluven ifall jag ska välja c805 eller c849, är ingen bildnörd mem önskar mjukvara som inte strular!

Om du söker en viss mjukvara och viss specifik funktion löser du det enklast genom att separat lösa situationen. Till exempel att köra Nvidia Shield Pro (som exempel) som är bekräftat fungerar på det sätt du söker. När du har löst detta kan du sedan välja vilken precis TV du vill.

Vad som gör köpen krångliga, man känner sig kluven, orolig för att det strular etc. är att man försöker lösa allt på samma produkt. Istället för att köpa en hammare vill man att det ska ingå en hammare i den schweiziska armékniven som en TV försöker vara.

Tusen personer kommer ha tusen åsikter om exakt hur TV:ns mjukvara ska fungera men ingen tillverkare kommer kunna svara på de tusen kraven med en och samma apparat. Ingen TV kommer kommer fungera exakt som man vill ned på minsta lilla beståndsdel. Så man löser situationen utanför TV:n.

Frågetecken runt TCL:s dimming låter för mig som att det har väldigt lite med SoC:n att göra. Det är nog mer att tillverkare som TCL och Hisense fortfarande är några år efter på den fronten. Plus att de som tillverkare kan tankemässigt ha andra idéer och visioner om av vad en bra FALD-algoritm förväntas göra. Där många köpare efter alla år med Sony, Samsung, Philips, Panasonic och LG:s algoritmer har en annan uppfattning. Inte att det är själva SoC:n som buggar.