Test av fyra AIO-kylare – Phanteks vinner testlabbets gunst

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Yes precis så. Hela idén med "effekt över tid"-grafen är ju som bekant att redovisa när proppen börjar strypa strömbudgeten för att kylaren inte räcker till. Borde såklart uppmärksammat detta tidigare, men stirrade mig mer blind på värdena för maximal strömbudget snarare än att den faktiskt nådde tillräckligt höga klockfrekvenser.

Ja, inte så konstigt att den kan vinna i temperatur om den körs i lägre effekt… ska bli spännande att se vad du hittar

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av huttala:

Låter bra det! Känns ju som att temperaturerna kylarna kan hålla blir väldigt missvisande när CPUn genererar olika mycket värme för varje kylare.
För just den upplåsta delen må tilläggas, allt annat är ju vettigt såklart!

Skrivet av medbor:

Ja, inte så konstigt att den kan vinna i temperatur om den körs i lägre effekt… ska bli spännande att se vad du hittar

Så nu är testet uppdaterat med nya siffror för det olåsta testet. Generellt kvarstår samma rangordning men skillnaderna mellan de olika kylarna minskar något. Den effekt som uppnås med Asus-kylare pendlar runt 265-275 W under hela körningen och den maximala temperaturen ökar något. det är en diskrepans på typ 10 W mellan de som bibehåller högst och lägst effektbudget under hela körningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fan, borde köpt på Inet när de kostade 1000kr.

Kommer säkert prissänkningar igen. Annars är 1400Kr fortfarande ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kommer säkert prissänkningar igen. Annars är 1400Kr fortfarande ett bra pris.

Vi får väl hoppas på det.

Angående fläktljud, min nuvarande Dark Rock 4 Pro är nämligen tyst ända upp till 80% fläkthastighet varför jag gärna inte byter till något brötigare. Nuvarande temps är trots allt väldigt bra med CO.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av medbor:

Missar målet-bilden ser ut som att den får ca 5/10, ganska bra poäng? Hade varit bättre om pilen satt utanför tavlan

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Eller en tumme ner?
Nu står det dessutom "Sweclockers missar målet"

Gillar de dubbla tummen upp för utmärkt. Idiotsäker tydlighet!

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att 3 av 4 är asetek aio, hade varit lite trevligare med lite mer varierande test där det inte bara är val av fläkt som påverkar prestandan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Wow Prisskillnad jag har en ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB som jag köpte i april då kostade den 1999kr. har även bytt ut alla fläktarna mot noctua fläktar så min är ju väldigt tyst

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Gjorde ni tester med rgb på eller av? Kul o veta prestanda mässigt 😃

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Thermalright tar 1300 för sin 360mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Gjorde ni tester med rgb på eller av? Kul o veta prestanda mässigt 😃

Såklart avslaget. Vore inte rättvist med RGB påslaget.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vore roligt att se en jämförelse med alla ni testat senaste 2 åren, så man kan se om AIO blir bättre eller är likvärdiga med den man redan har. Tex Arctics AIO som vann mot många dyrare alternativ för ett år sedan. Jag som sitter med en AMD 5800x letar hårt efter en AIO som är bättre med samma tysthet, jag kör min Arctic 280 i push pull för att få ner temp och den gör det ganska bra.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av FixT:

Gjorde ni tester med rgb på eller av? Kul o veta prestanda mässigt 😃

Som redan nämnts är den inaktiverad både i BIOS och inga kablar är inkopplade när vi testar.
Bör kanske speca det i metodiken nästa gång.

Skrivet av LSD:

Vore roligt att se en jämförelse med alla ni testat senaste 2 åren, så man kan se om AIO blir bättre eller är likvärdiga med den man redan har. Tex Arctics AIO som vann mot många dyrare alternativ för ett år sedan. Jag som sitter med en AMD 5800x letar hårt efter en AIO som är bättre med samma tysthet, jag kör min Arctic 280 i push pull för att få ner temp och den gör det ganska bra.

Min ambition är att fortsätta med metodiken i det här testet för att på sikt ha tillgång till en större mängd data för er läsare. Lite likt vad vi har för processorer och grafikkort. Mina AIO och kylartester har senaste tiden varit lite av ett experiment för att sätta en metodik som är lämplig att använda på sikt också. Detta för att slippa testa om så himla många kylare varje gång en ny ska testas. Det är förvånande tidskrävande att testa kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Skulle aldrig våga köpa något annat än Arctic Cooling Liquid Freezer II 240/360 idag. Det har fungerat i 5+ system i 2+ år utan bekymmer.

6 års garanti är också najs.

Instämmer, blir en till AC Freezer II när denna blir såpass gammal att det blir dags o byta, oslagbar prestanda / pris bland AIO. Enda nackdelen är väl den tjockare radiatorn gör att det inte passar alla chassin så man får göra hemläxa på förhand men tycks nyare chassin har överlag bättre plats för tjockare radiatorer då de börjat dyka upp på marknaden. Jag föredrog luftkylning förut då jag tyckte inte det var värt värt pengarna/besväret med vattenkylning men Freezer II är jag iaf såld på.

Skulle gärna få finnas fler alternativ som satsar helt i prestanda för pengarna som jag endast går ut efter, känns som många andra tillverkare satsar halva budgeten i designen...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional