Kör ni manuell uppdatering eller automatsik vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Kör ni manuell uppdatering eller automatsik vid uppstart?

Vi får ju dagligen mjukvaruuppdateringar och det är ju svårt att motstå dessa.
I mitt fall så kör jag dessa lite växlande via konsol och Fedoras "updates" samt "software".
Om jag inte startar om så kan det spöka endel.(oftast så börjar olika fönster att flimra, eller min klocka fryser så gäspandes sitter jag uppe förlänge, eller så har jag inte kunnat spara dokument i libreoffice)

Jag funderar nu ifall jag ska lägga in så den kör uppdatering redan under varje uppstart.
Ser ni någon nackdel i det?

--------

Fråga 2.
Senaste veckan så har uppdateringarna gjort min fedora-kde-maskin otroligt trög vid uppstart och min sekundära skärm funkar oftast inte. Har ni andra samma strul?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så beror det ju på vilken Linux-dist. man använder (gällande hur ofta man får uppdateringar). Debian/Ubuntu kör inte så kallat en rullande lansering (rolling release), medan till exempel Arch gör det. Jag använder EndeavourOS och får dagligen mer eller mindre 10 nya uppdateringen. När jag använde Linux Mint Cinnamon för några år sen (som bygger på Ubuntu), fick jag uppdateringar några fåtalet gånger per månad, om ens det. Nu pratar jag om uppdateringar som inte är till mjukvaror jag själv har installerat (webbläsare, textredigerare, chattjänster, med mera).

Jag har stängt av aviseringen om nya uppdateringar, och uppdaterar när jag uppdaterar helt enkelt. Ska göra detsamma för den bärbara datorn.

Om du ska köra på att uppdatera systemet vid uppstart, sätt då en fördröjning på kanske 10 sekunder. Annars kan uppstarten bli lite/mycket seg (som bevisat). Sen läste jag för några år sen att det inte är rekommenderat att installera uppdateringar i blindo (även om jag själv gör det ändå (yay -Syu --noconfirm)). Det kan finnas uppdateringar som kan krocka med andra mjukvaror, och då kan det bli lite/mycket fel (hänt mig minst 3 gånger).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av faber:

Vi får ju dagligen mjukvaruuppdateringar och det är ju svårt att motstå dessa.
I mitt fall så kör jag dessa lite växlande via konsol och Fedoras "updates" samt "software".
Om jag inte startar om så kan det spöka endel.(oftast så börjar olika fönster att flimra, eller min klocka fryser så gäspandes sitter jag uppe förlänge, eller så har jag inte kunnat spara dokument i libreoffice)

Jag funderar nu ifall jag ska lägga in så den kör uppdatering redan under varje uppstart.
Ser ni någon nackdel i det?

--------

Fråga 2.
Senaste veckan så har uppdateringarna gjort min fedora-kde-maskin otroligt trög vid uppstart och min sekundära skärm funkar oftast inte. Har ni andra samma strul?

Under uppstart låter som sämsta möjliga alternativ - särskilt om du dessutom upplever att uppdateringarna ibland stör.

Fedora berättar när det finns kritiska uppdateringar. Jag bockar i att installera dessa (och eventuellt annat som dykt upp) när jag stänger av datorn om det inte finns pressande orsaker att göra det vid andra tillfällen.

Permalänk
Medlem

Vis känns det som det kommer alldeles för mycket uppdateringar. De flesta uppdateringar är inte så kritiska heller.

Jag uppdaterar ca en gång i veckan med ett apt script som jag kör själv. Om datorn knasar eller har en uptime på mer än 14 dagar brukar jag starta om den. Använder Ubuntu desktop som utövar apt-get också använda snap för många program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Under uppstart låter som sämsta möjliga alternativ - särskilt om du dessutom upplever att uppdateringarna ibland stör.

Det beror väl på hur det är implementerat och vad som uppdateras? Linux/Unix i allmänhet har ju inga problem med att radera+ersätta en fil som används av en körande process. Den gamla versionen av filen kommer raderas när den användande processen avslutas och nya processer ser inte den gamla filen.

Problem och glitchar har störst risk att uppstå med långkörande processer som startar innan uppdateringen, öppnar filer under drift, och normalt inte stängs av förrän datorn stängs ner.

Som normal användare tycker jag att det glitchar mest med webbläsare, som kan uppdateras flera gånger innan jag dödar den och börjar köra den uppdaterade versionen.

Kerneln är förstås ett kapitel för sig, men ur ett rent användarperspektiv tycker jag den är oproblematisk, låt den uppdateras några gånger utan omstart och starta om när det känns bra.

Jag väljer rätt typer av uppdateringar (bara säkerhet om jag inte vill bli störd i onödan) och uppdaterar under drift. Omstart av lämpliga processer eller hela datorn beroende på om det känns motiverat baserat på typ av uppdatering.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det beror väl på hur det är implementerat och vad som uppdateras?

Återigen: trådstartaren skriver att de upplever problem efter att ha kört uppdateringar. Lägg till det att, som du säger, uppdateringarna inte tar effekt förrän processerna som är beroende av filerna startats om. Varför då inte installera uppdateringar vid nerstängning istället? Det sker ju lika ofta, och nästa gång du startar datorn har du ett fräscht system.

Med det sagt håller jag med om att det i övrigt inte spelar någon gång när under en användningssession man installerar uppdateringar på de flesta Linuxdistributioner.

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla lite då och då och uppdaterar om jag orkar eller om det inte är något som tar för lång tid medan jag vill t.ex. spela något. På Gentoo då, så det kan ju vara så att vissa paket tar ett par kvartar att kompilera om, typ Firefox. Men det tuffar annars bara på i bakgrunden så det är inga större problem. Jag har aldrig varit med om att datorn skulle bete sig konstigt för att det har installerats saker utan att datorn startats om. Det mesta fungerar ju ändå för mig med undantag av typ kerneln men det brukar ju inte vara så att det kommit funktioner som man vill testa akut i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Vi får ju dagligen mjukvaruuppdateringar och det är ju svårt att motstå dessa.
I mitt fall så kör jag dessa lite växlande via konsol och Fedoras "updates" samt "software".
Om jag inte startar om så kan det spöka endel.(oftast så börjar olika fönster att flimra, eller min klocka fryser så gäspandes sitter jag uppe förlänge, eller så har jag inte kunnat spara dokument i libreoffice)

Jag funderar nu ifall jag ska lägga in så den kör uppdatering redan under varje uppstart.
Ser ni någon nackdel i det?

--------

Fråga 2.
Senaste veckan så har uppdateringarna gjort min fedora-kde-maskin otroligt trög vid uppstart och min sekundära skärm funkar oftast inte. Har ni andra samma strul?

Jag kör mina uppdateringar 1 gång i veckan. Räcker finfint.

Grafikproblemen låter som något med inställningarna. Vet att gamla inställningar från ubuntu-paketen strulade till det när man bytte version mellan 19 / 20 / 21 utan en ren installation. Vanligt är att det ligger gammalt mög i dom dolda katalogerna i din hemkatalog. Även en grafikuppdatering på grafikuppdatering kan ge detta.

Trögheten kan bero på att du har gamla kärnor / beroenden kvar. Min M.2 blir väldigt trög om man inte städar sådant. Sedan sparar man också lite utrymme när man rensar sådant.

I system baserade på debian / ubuntu så är apt [ autoclean | autopurge | autoremove ] för att rensa gamla installationer. Antar att det finns något motsvarande för system baserat på RedHat.

Prova även sudo fstrim -av för att städa oanvänt utrymme på SSD:er.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch, som är rullande distro, och uppdaterar manuellt, kanske en gång i veckan via prompten. Är nu uppe i knappa 600 uppdateringar gjorda sen i Januari (och ingen har bråkat)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tycker man inte om uppdateringar bör man köra Debian, Ubuntu LTS, eller liknande.

Kör man Fedora kan man skapa ett litet skript som man kör för att stänga av (förutsatt att man brukar stänga av)
Sudo dnf update
Flatpak update
Shutdown now

Permalänk
Medlem

Patch fredag

Jag patchar saker som inte är kritiska på morgonen eftersom jag använder vissa saker under dagen, sen blir det oftasat en öl på kvällen när barnen lagt sig och uppdaterar de sista för att ifall något skulle strula så har jag helgen på mig att lösa det
Dock är det bara LibreNMS som strulade en gång med att den tog på rättigheter på mina konton utöver det så funkar det alltid galant.

Permalänk

jag kör manuel någon gång i månaden.

Permalänk
Sötast

Har latat mig litegrann när det kommer till att lösa uppdateringar så har valt en kväll var varannan vecka och uppdaterat samtliga servrar.

unattended-upgrades ser ju däremot busenkelt ut och lär väl plinka in det som ett projekt.

Permalänk

Jag kör cirka en gång i veckan mitt "uppdatera system, flatpak och stäng av" script. Detta på rullande dist OpenSuse Tumbleweed med automatisk (out of the box) btrfs snapshots. Så skulle det vara problem nästa gång jag startar datorn så rullar jag enkelt tillbaka i bootloadern.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

På de datorer och servrar där jag kör någon variant av Linux eller BSD så kör jag manuella uppdateringar då och då. Föredrar att veta vad som uppdateras.

Samma sak gäller i och för sig även på Windows-datorerna och telefonen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det där sköts automatiskt vid en förinställd tidpunkt och skulle ett problem uppstå så backar jag bara tillbaka till en äldre konfiguration.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

På Prod kör jag unattended-upgrades på servrarna som kör ubuntu server med endast säkerhetsuppdateringar. Sedan uppgraderas det övriga manuellt på fredagskvällen samtidigt som man tar en öl eller två.

På Test kör jag också unattended-upgrades men har då ställt in i configen att den ska ta alla uppdateringar.
Som tidigare nämnts så måste väl det vara bäst att köra uppdateringar när man stänger av datorn istället för när man startar den?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag gör så, kör Arch rullande, och rullar upp paket automatiskt med ett script när datorn startas (Om det finns uppdateringar),
( Gillar inte köra uppdateringar n'r datorn stängs av, för inge kul komma till en dator som inte funkar, föredrar göra det direkt under boot istället )

Eftersom så ofta är det väldigt få paket och går väldigt fort, sen kör jag timeshift som tar snapshot innan varje uppdatering, så lätt rulla tillbaka om något går fel.

Funkar jättebra för mig.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar mina system manuellt lite då och då med olika frekvens beroende vad jag använder systemet till.
Laptopen kör Fedora, den brukar jag uppdatera någon gång i månaden.
Stationära datorn kör Manjaro, väldigt sällan jag uppdaterar den då jag alltid får problem med att drivrutiner för nVidia går sönder, vilket brukar resultera i en ominstallation istället.

Körde automatiskt uppdatering under en tid för båda varianterna, men upplevde det ytterst ostabilt och irriterande med uppdateringar stup i kvarten. Fick lite Windows känsla över det hela och då kunde det lika gärna vara så jag fortsatta med manuell uppdatering.

Permalänk
Medlem

Manuella uppdateringar samt omstart av datorn 1 gång i veckan, oavsett dist.

Visa signatur