PS5 Pro-detaljer smyger sig ut på internet

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

The Last Of Us Part 1 remastered samt Ratchet and Clank Rif Apart och God of War är spelen som kommer från Sony Studios.
De spel behöver en mycket starkare gpu än det som finns i ps5, typ mellan 3060ti och 4060ti för att leverera en upplevelse i samma klass som ps5.
Detta behöver ändå inte betyda att det är samma skillnad för alla spel.
Men att få full stöd från utvecklarna för att optimera till 1 config gör det alltid bättre på dag 1 upplevelse. Jag misstänker till exempel att Alan Wake 2 var en tydligt bättre upplevelse på ps5 än det var på en RTX 2070 Super vid release.

Vad gäller 30fps/60fps och 120fps är det ändå nu många spel som låter spelarna välja själva. Jag körde Cyberpunk på 60FPS och Rift Apart på 60FPS+ (VRR runt 75fps) för att jag tyckte att det var skönare att spela på det sättet. Spelar jag Zelda så funkar 30FPS helt okej. Spelar jag en flipper spel vill jag ha 120FPS.

En ps5 Pro skulle kanske tillåta 120FPS i tunga mulitplayer som Battlefield eller snyggare performance 60FPS för solo upplevelse.
Jag har själv upplevt 240FPS på PC och tycker att 60HZ svider lite i Battlefield. 120HZ i Rainbow Six Siege kan jag leva med.

Kör du motsvarande konsol inställningar på Alan Wake 2 med RTX 2070 Super så rullar det på som på en PS5. Om vi inte räknar med eventuell shader caching, ssd prestanda osv men rent grafiskt.

Det är simpel matematik man kan inte få dubbel dps med samma inställningar om inte hårdvaran är dubbelt så snabb. Konsoler har ingen secret sauce.

Det man dock kan se är att spel är snyggare ibland för det är optimerat för PS5 hårdvaran men det går ändå att reproducera när spelet släpps till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Alltså rent logiskt och prismässigt så kan de inte sälja till sådan förlust och de kan inte höja priset för mycket. Det är vad jag tror.

Sony kommer definitivt sälja konsolen med förlust. Det är inte där de drar in pengar. Sen tror jag att priserna på komponenter kommer att sjunka. Sedan tror jag att priset kommer att öka. Blir inte ett dugg förvånad om priset blir typ 8495 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Är det inte 50/60% i RT men ungefär dubbla prestandan i övrigt? Enligt flera läckor är det ungefär dubbla prestandan som ska gälla. Men vi vet ju inget än. Vi får vänta och se.

Nyheten som denna tråden tillhör säger tvärtom, 100% RT och 50-60% raster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nyheten som denna tråden tillhör säger tvärtom, 100% RT och 50-60% raster.

Hur som helst. Om prestandan hamnar mellan 3070ti och 4070 är det ändå ”bra”. Men vi vet inte något om det. Personligen blir jag inte förvånad om det blir ”ungefär som 4070”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

GTA VI och 60 fps lägets vara eller inte vara blir spännande. Något av denna generations "sanningens minut".

Det finns ju en metoder att ta till även i CPU begränsade scenarios; inte minst att minska antalet aktörer (NPCs etc) och kanske även minska uppdateringsfrekvensen på dem. Men frågan är om R* VILL göra detta - i nån mån blir det ett annat spel efter sådana tilltag.

Jag tippar att de kommer göra det, dvs att bas-PS5 och Series X faktiskt kommer ha ett [upp till] 60 fps performance läge.

Gör de det inte så är som sagt tippande #2 att inte heller PS5 Pro kommer ha ett 60 fps läge i spelet.

R* största huvudvärk lär dock vara att få in liret i Series S patetiska 10 GB minne. Idiot-konsol, MS förtjänar att vara distanserad 3a och sist denna generation.

Tror inte heller att PRO får 60 fps om inte basmodellerna får det. Isf blir högre uppdateringsfrekvenser exklusivt för PC eller next-gen. Knuffar folk mot dubbel- eller trippeldip a la GTAV.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Tänk er en PS5 Pro med SteamOS3 då hade jag varit taggad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Tror inte heller att PRO får 60 fps om inte basmodellerna får det. Isf blir högre uppdateringsfrekvenser exklusivt för PC eller next-gen. Knuffar folk mot dubbel- eller trippeldip a la GTAV.

Det där är ju ren spekulation. Som att spå i kaffesumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det där är ju ren spekulation. Som att spå i kaffesumpen.

Därav ”tror”.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Därav ”tror”.

Tro med grund skulle jag säga. Rent tekniskt finns det inte så mkt som motiverar att endast Pro får 60 fps läge så man behöver inte ens ta fram dubbeldipp argumentet.

Ang next-gen så viskas det nu en hel del om det jag spekulerade om för länge sen, att MS planerar att kicka igång next-gen tidigt [hårdvarumässigt då, mjukvaran lär inte ha bråttom att lämna nuvarande gen, långt ifrån]. Vilket oxå förklarar avsaknaden av Series Pro.

Skulle inte förvåna [halvt skämt, halvt allvar] om MS hittat mer Office/Azure-pengar att slänga på Xbox så att de därigenom kan köpa sig "konsol-exklusiv 60 fps" för GTA VI ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Konsoler är maskiner för 6000 sek. Är det rimligt att de ska presentera som high end pc? Nej, det är väldigt orimligt.

Däremot är konsol prisvärt och ”tillräckligt bra” för många gamers.

Vi vänder på det. Är det rimligt att konsoler som marknadsförs som 4K-120 fps-maskiner, endast lyckas prestera 30 FPS i 1440p?

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem

PS5 Slim kostar 7200kr.
Tror inte jättemånga betalar över 10.000 kr för lite bättre raytracing.