Testpilot: Thermal Grizzly Kryosheet – Bättre än kylpasta?

Permalänk
Medlem

Provade faktiskt denna på polarens 7800x3d och funkade faktiskt väldigt fint även fast jag var en aning kritisk även fast jag sätt tester likt detta där de ska prestera likvärdigt med vanlig pasta!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu

Det är dessa kort Hellhound samt Red Devil som har något fel med plattan som ligger mot själva coren som heatpipesen sitter i.

Den är lite böjd, jag har haft båda korten och har re-pastat de och core samt hotspot är jättebra ca en vecka och sen sticker hotspot tempen iväg igen och man får göra om allt för att det ska funka en vecka igen.

Så det kan vara därför det inte fungerar med detta tunna då det inte fyller upp hålrummen.
Du får bra temp på core där det ligger emot i mitten på plattan men inget tryck på sidorna där hotspot är.

Korten är reklamerade och pengar återbetalade.

Bara googla på Red Devil 7900 xtx repaste.

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/13aociv/powercolor_...

Permalänk
Medlem

Hatten av för artikeln och testet! Länge sedan jag blev så taggad när jag såg vad det handlade om!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Otroligt att en till synes obetydlig detalj som värmeöverförings-skikt, kan vara ett så hett återkommande ämne. Men jag är inte förvånad, för det är ju en parameter konsumenten ganska enkelt kan påverka.

Kul att grafen letat sig ut som en användbar konsumentvara och till ett vettigt pris också (nåja, men i förhållande till nyhetsvärdet).

Egenskaperna är ju riktigt bra, den direkt positiva effekten, jämna kvaliten och breda arbetsområdet (temp).

Håller med någon av ovanstående kommentar, att dem här bladen blir standard från fabrik när man köper grafikkort eller CPU. Priset går förhoppningsvis ner vid ökad volym.

Permalänk
Medlem

Jag ser flera problem med denna recension.

Det första är att jag såg IGEN tydlig varning att paden är gjord av grafen och därmed EXTREMT elektriskt ledande!
https://www.thermal-grizzly.com/en/KryoSheet/S-TG-KS
https://www.thermal-grizzly.com/media/cf/5d/e9/1702479898/TG_...
2 va
Står klart och tydligt på produktsidan, Derbuer har själv i sin video talat om detta.
Dessa pads ska hanteras som flytande metall om dem appliceras på en GPU tex, får paden kontakt med SMD komponenter eller annat under monteringen och användaren inte ser det så kan du kyssa ditt grafikkort hejdå, kanske mer därtill. så det kan snabbt blir en DYR affär att använda dessa pads inkorrekt.

På bare die med SMD komponenter runtom ska conformal coating att rekommendera precis som flytande metall.

Med det sagt så finns det fler problem med recensionen.

Nummer 2 är att du verkar återanvända produkten och du skriver inte ut att paden är en "One Time Use".

Paden är som en packning och packningar byter man efter dom varit komprimerade en gång.
Den kommer bli komprimerad och ta formen av båda ytorna, därmed kommer den prestera sämre om du återanvänder den för du kan omöjligen få den på samma plats igen.
Om en användare VILL återanvända den, det är upp till användaren men tillverkaren säger att den kommer då prestera sämre.

https://youtu.be/k9TH7TeDZM8?feature=shared&t=1197
Skaparen själv säger att det är "one time use" här i en GN video "OM" du inte vill ha försämrade temperaturer.

Båda dessa två synpunkter är det många recensioner som missar tyvärr så du är inte ensam.

Tredje synpunkten är att du anger förbättringar i temperatur i procent.
Varför? Man gör inte det.

Hur kommer du fram till att tex negativ 26.2% förbättring i temperatur?
59/80?
59/80 ger 0.7375
Tar du ett minus det sedan för att få 0.2625?
Borde var 26.25% i så fall.
Oavsett en totalt onödig och meningslös procentuellt värde för en användare och jag kommer förklara varför.

Du ska ange skillnaden i Grader Celsius eller Kelvin, inte I procent.

Sedan faktoriserar du inte in rumstemperaturen vilket gör att procentvärdena nu beror på en okänd rumstemperatur, du sätter inte heller ett fast varvtal på fläkten som andra påpekat i tråden, så vi har i alla fall 2 okända variabler här som direkt påverkar vad för resultat vi får.

Du kan omöjligt komma under rumstemperaturen så är den 21C varför räknar du ut procentuellt skillnad mellan tex 59C och 80C?
Du kan ju bara räkna förbättringen på temperaturer ÖVER rumstemperaturen för du kan ju aldrig komma under rumstempraturen eller hur.
Du kan ju inte nå noll C om du inte har det som rumstemperatur så varför räkna ut en procentuell skillnad på ett span där du aldrig kan komma under tex 21Celler vad du nu hade i rummet.
Mitt labb ligger på 16C på vintern, 30C på sommaren så räknar man som du blir det ju helt olika "vinster" beroende på årstidens påverkan på rummets temperatur du inte faktoriserade in.

Du måste ha rumstemperaturen först, tex 21C sedan ha ett fast fläkt varvtal som folk påpekat, sedan räkna ut skillnaden så uppmätt temperatur minus rumstemperatur.

Så tex om uppmät GPU temp är 80C och rumstemperaturen är 21C så är den riktiga skillnaden 59C över rumstemperatur.
Använder du sedan paden och får tex 63C och rumstemperaturen fortfarande är 21C så får du 42C över rumstemperatur.
Det är en förbättring om 17C.
Sedan bör man ju också se till att köra öppen test bänk, alternativt se till att ha fast varvtal på chassifläktarna och även mäta temperatur in på grafikkortsläktarna där istället och ha det som referens för "rumstemperaturen"
Allt är relativt.

Problemen jag ser med denna recension.

1. Igen varningstext att du kan döda din hårdvara med dessa då dom är elektriskt ledande.
2. Igen text att dessa är avsedda för "en" montering, och förstår jag testet rätt så återanvände du dom flera gånger så testet är därmed meningslöst.
3. Rumstemperaturen tas inte in i mätningarna så alla mätvärden är relativt en okänd rumstemperatur.
4. Fläktarnas varvtal är inte kontrollerade och utgör ytterligare en andra variable utöver rumstemperaturen.
5. Mer än en montering görs med samma pad vilket enligt tillverkaren försämrar temperaturen så en 3:e okänd variabel införs.
6. Relativa procentvärden används vilket är fel och kan ej översättas till en annan användares "use case" så dom är av inget värde.
7. Som andra påpekat, igen normalisering av varvtalen på fläktarna, alltså fast varvtal hade krävts, annars blir uppmätta temperaturer meningslösa då kylförmågan hos fläns/fläkt varierar.

Tyvärr är detta test i princip helt oanvändbart, säger inget om hur dessa pads presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag ser flera problem med denna recension.

Det första är att jag såg IGEN tydlig varning att paden är gjord av grafen och därmed EXTREMT elektriskt ledande!
https://www.thermal-grizzly.com/en/KryoSheet/S-TG-KS
https://www.thermal-grizzly.com/media/cf/5d/e9/1702479898/TG_...
2 va
Står klart och tydligt på produktsidan, Derbuer har själv i sin video talat om detta.
Dessa pads ska hanteras som flytande metall om dem appliceras på en GPU tex, får paden kontakt med SMD komponenter eller annat under monteringen och användaren inte ser det så kan du kyssa ditt grafikkort hejdå, kanske mer därtill. så det kan snabbt blir en DYR affär att använda dessa pads inkorrekt.

På bare die med SMD komponenter runtom ska conformal coating att rekommendera precis som flytande metall.

Med det sagt så finns det fler problem med recensionen.

Nummer 2 är att du verkar återanvända produkten och du skriver inte ut att paden är en "One Time Use".

Paden är som en packning och packningar byter man efter dom varit komprimerade en gång.
Den kommer bli komprimerad och ta formen av båda ytorna, därmed kommer den prestera sämre om du återanvänder den för du kan omöjligen få den på samma plats igen.
Om en användare VILL återanvända den, det är upp till användaren men tillverkaren säger att den kommer då prestera sämre.

https://youtu.be/k9TH7TeDZM8?feature=shared&t=1197
Skaparen själv säger att det är "one time use" här i en GN video "OM" du inte vill ha försämrade temperaturer.

Båda dessa två synpunkter är det många recensioner som missar tyvärr så du är inte ensam.

Tredje synpunkten är att du anger förbättringar i temperatur i procent.
Varför? Man gör inte det.

Hur kommer du fram till att tex negativ 26.2% förbättring i temperatur?
59/80?
59/80 ger 0.7375
Tar du ett minus det sedan för att få 0.2625?
Borde var 26.25% i så fall.
Oavsett en totalt onödig och meningslös procentuellt värde för en användare och jag kommer förklara varför.

Du ska ange skillnaden i Grader Celsius eller Kelvin, inte I procent.

Sedan faktoriserar du inte in rumstemperaturen vilket gör att procentvärdena nu beror på en okänd rumstemperatur, du sätter inte heller ett fast varvtal på fläkten som andra påpekat i tråden, så vi har i alla fall 2 okända variabler här som direkt påverkar vad för resultat vi får.

Du kan omöjligt komma under rumstemperaturen så är den 21C varför räknar du ut procentuellt skillnad mellan tex 59C och 80C?
Du kan ju bara räkna förbättringen på temperaturer ÖVER rumstemperaturen för du kan ju aldrig komma under rumstempraturen eller hur.
Du kan ju inte nå noll C om du inte har det som rumstemperatur så varför räkna ut en procentuell skillnad på ett span där du aldrig kan komma under tex 21Celler vad du nu hade i rummet.
Mitt labb ligger på 16C på vintern, 30C på sommaren så räknar man som du blir det ju helt olika "vinster" beroende på årstidens påverkan på rummets temperatur du inte faktoriserade in.

Du måste ha rumstemperaturen först, tex 21C sedan ha ett fast fläkt varvtal som folk påpekat, sedan räkna ut skillnaden så uppmätt temperatur minus rumstemperatur.

Så tex om uppmät GPU temp är 80C och rumstemperaturen är 21C så är den riktiga skillnaden 59C över rumstemperatur.
Använder du sedan paden och får tex 63C och rumstemperaturen fortfarande är 21C så får du 42C över rumstemperatur.
Det är en förbättring om 17C.
Sedan bör man ju också se till att köra öppen test bänk, alternativt se till att ha fast varvtal på chassifläktarna och även mäta temperatur in på grafikkortsläktarna där istället och ha det som referens för "rumstemperaturen"
Allt är relativt.

Problemen jag ser med denna recension.

1. Igen varningstext att du kan döda din hårdvara med dessa då dom är elektriskt ledande.
2. Igen text att dessa är avsedda för "en" montering, och förstår jag testet rätt så återanvände du dom flera gånger så testet är därmed meningslöst.
3. Rumstemperaturen tas inte in i mätningarna så alla mätvärden är relativt en okänd rumstemperatur.
4. Fläktarnas varvtal är inte kontrollerade och utgör ytterligare en andra variable utöver rumstemperaturen.
5. Mer än en montering görs med samma pad vilket enligt tillverkaren försämrar temperaturen så en 3:e okänd variabel införs.
6. Relativa procentvärden används vilket är fel och kan ej översättas till en annan användares "use case" så dom är av inget värde.
7. Som andra påpekat, igen normalisering av varvtalen på fläktarna, alltså fast varvtal hade krävts, annars blir uppmätta temperaturer meningslösa då kylförmågan hos fläns/fläkt varierar.

Tyvärr är detta test i princip helt oanvändbart, säger inget om hur dessa pads presterar.

Du verkar helt ha missat ett det är en testpilot och inte en Swec recension. Det står en disclaimer högst upp att det är sponsrat av tillverkaren och en riktig recension från Swec har efterfrågats i kommentarerna. Testpiloter är alltid marknadsföring, inte objektiva tester. Som mest duger de bara till diskussionsunderlag, inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Du verkar helt ha missat ett det är en testpilot och inte en Swec recension. Det står en disclaimer högst upp att det är sponsrat av tillverkaren och en riktig recension från Swec har efterfrågats i kommentarerna. Testpiloter är alltid marknadsföring, inte objektiva tester. Som mest duger de bara till diskussionsunderlag, inte mer.

Nej jag vet mycket väl vad sweclockers TESTpiloter är.

Tyvärr är det inte samma sak som en riktig testpilot som är expert på sin sak.

Swec testpiloter är också nåt jag inte är för, dem ger ofta missvisande information, det leder i detta fallet till att folk kan förstöra sina grafikkort men även köpa produkter baserat på felaktig information där produkten sedan inte lever upp till förväntningarna.

Men kör på med dumma ursäkter!

DIsclamers ursäktar inte rena felaktigheter och är igen ursäkter när någon eldar upp sitt grafikkort dom betalat 15K för.
Eller är det OK bara för a att swec ska tjäna lite extra på Reklam och Sponsor intäkter?
Ska dom det får recensionen vara vettig!

I så fall kan vi lika väl ha recension och tester som är helt påhittade och ren fantasy om en "disclamer" ursäktar allt som kan hända som ett resultat!

Dessutom TROR jag inte skaparen av produkten vill vara indirekt ansvarig för rena felaktigheter sprids på stora nyhetsidor, inte intrycket han get mig i alla fall.

Så nej just att det är Swec och en Tespilot retar mig nästan mer, så jag har inte missuppfattat något!

Jag rapport artikeln direkt till redaktionen efter jag postade första inlägget och har i princip sagt detta redan, vad jag tycker om testpiloter i detta fallet och att granskning bör göras!

Upp till Sweclockers vad dom vill göra nu.

Mins Quizen rätt nyligen där flera medlemmar rättade Swec men Enviro vägrade rätta den, mins också A750 reviewn som var sen, felaktiga priser, ursäkter....

Jag gillar inte att ändra tonläge men nu har jag det och sagt vad jag vill och hoppas det räddar någons grafikkort och annan hårdvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Om man använder kryosheet istället för pasta, borde inte fördelen vara att den inte blir gammal som pasta blir? Som jag förstått det på entusiaster så bör man byta ut pasta på processorer/GPU med jämna mellanrum, typ med ett par år? Eller är det en myt?

Högst oseriöst test men jag laddade ner HWinfo64 på dotterns dator med 3570K och amd 6600.
Drog igång RDRo processor användning 94-95% han bara några få minuter innan det krascha (det gör det på alla mina datorer ibland) men temp blev bara 53° idle är ca 40°
Evo 212 med 9-10år gamma arctic mx5 tror jag.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Söker råd. Har 7900 XTX R.D med Garanti kvar. Men jag känner att den hade gillat ny pasta. Värt att öppna och förstöra garantin, eller låta bli? Kortet gillar att ha rätt hög Hotspot.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

Söker råd. Har 7900 XTX R.D med Garanti kvar. Men jag känner att den hade gillat ny pasta. Värt att öppna och förstöra garantin, eller låta bli? Kortet gillar att ha rätt hög Hotspot.

XFX låter dig öppna upp ditt kort och byta kylpasta etc utan att det påverkar garantin.

Kolla om din tillverkare har samma garantier.

Permalänk
Skrivet av Godisskålen:

XFX låter dig öppna upp ditt kort och byta kylpasta etc utan att det påverkar garantin.

Kolla om din tillverkare har samma garantier.

Powercolor verkar väldigt nitiska om man öppnar upp korten, förstod det som "rör ej" i stora bokstäver på deras hemsida. Garantin förs inte över om du säljer vidare kortet heller tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Söker råd. Har 7900 XTX R.D med Garanti kvar. Men jag känner att den hade gillat ny pasta. Värt att öppna och förstöra garantin, eller låta bli? Kortet gillar att ha rätt hög Hotspot.

Din reklamationsrätt påverkas inte, så det har du i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thechosenone:

Powercolor verkar väldigt nitiska om man öppnar upp korten, förstod det som "rör ej" i stora bokstäver på deras hemsida. Garantin förs inte över om du säljer vidare kortet heller tydligen.

Tråkiga typer, då vet jag vilka jag ej ska köpa från framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

XFX låter dig öppna upp ditt kort och byta kylpasta etc utan att det påverkar garantin.

Kolla om din tillverkare har samma garantier.

Kontaktade proshop och enligt dem så rivs garantin så fort jag öppnar kortet. Misstänker att proshops garanti är inte samma som AMD egna eller?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Du verkar helt ha missat ett det är en testpilot och inte en Swec recension. Det står en disclaimer högst upp att det är sponsrat av tillverkaren och en riktig recension från Swec har efterfrågats i kommentarerna. Testpiloter är alltid marknadsföring, inte objektiva tester. Som mest duger de bara till diskussionsunderlag, inte mer.

Borde i alla fall korrigera temps, anges alltid i absoluta kelvin. % på temperatur finns inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pa1983:

Nej jag vet mycket väl vad sweclockers TESTpiloter är.

Tyvärr är det inte samma sak som en riktig testpilot som är expert på sin sak.

Swec testpiloter är också nåt jag inte är för, dem ger ofta missvisande information, det leder i detta fallet till att folk kan förstöra sina grafikkort men även köpa produkter baserat på felaktig information där produkten sedan inte lever upp till förväntningarna.

Men kör på med dumma ursäkter!

DIsclamers ursäktar inte rena felaktigheter och är igen ursäkter när någon eldar upp sitt grafikkort dom betalat 15K för.
Eller är det OK bara för a att swec ska tjäna lite extra på Reklam och Sponsor intäkter?
Ska dom det får recensionen vara vettig!

I så fall kan vi lika väl ha recension och tester som är helt påhittade och ren fantasy om en "disclamer" ursäktar allt som kan hända som ett resultat!

Dessutom TROR jag inte skaparen av produkten vill vara indirekt ansvarig för rena felaktigheter sprids på stora nyhetsidor, inte intrycket han get mig i alla fall.

Så nej just att det är Swec och en Tespilot retar mig nästan mer, så jag har inte missuppfattat något!

Jag rapport artikeln direkt till redaktionen efter jag postade första inlägget och har i princip sagt detta redan, vad jag tycker om testpiloter i detta fallet och att granskning bör göras!

Upp till Sweclockers vad dom vill göra nu.

Mins Quizen rätt nyligen där flera medlemmar rättade Swec men Enviro vägrade rätta den, mins också A750 reviewn som var sen, felaktiga priser, ursäkter....

Jag gillar inte att ändra tonläge men nu har jag det och sagt vad jag vill och hoppas det räddar någons grafikkort och annan hårdvara!

Jag gör detta sällan men nu får det vara nog.

Jag förstår att du är irriterad, det framgår, och jag förstår att du också tillhör falangen som inte uppskattar det arbete som vi Testpiloter gör för Sweclockers.

Utan att raljera om hela syftet med Testpiloter så summerar jag det väldigt kort. Att vara en Testpilot är en ynnest, men det är också extremt svårt och hårt arbete. Syftet är inte att vara Steve på Gamers Nexus, som har en hel stab med människor och 20 års erfarenhet i branschen, tillgång till massiva resurser och kunskap för att göra mycket professionella tester. Testpiloterna är tänkta att ge ett intryck från hur en vanlig dödlig entusiast uppfattar produkten, sen försöker vi efter bästa förmåga också ge objektiva tester utifrån de förutsättningar vi har, vilka varierar vilt eftersom vi inte sitter på standardiserad utrustning.

Som Testpilot så är man en privatperson som alla andra, som har tillgång till en extremt begränsad uppsättning hårdvara, man har det som man själv har investerat i, sen får man, på egen begäran kringutrustning och hårdvara från Sweclockers för att kunna använda testprodukten på det sättet som det är tänkt. Att göra riktigt bra tester är mycket svårt då det finns många tankefällor och misstag som man kan göra på vägen. Lägg därtill att många gånger får vi en produkttyp vi kanske aldrig hanterat tidigare, vilket innebär åtaliga timmar av research och undersökande för att undvika just att bli spikad på korset av en arg experttyckare som dig själv.

Med detta sagt så lyfter du fram väldigt relevant kritik på en del punkter, vilket jag tycker är bra för det är enda sättet att kunna utvecklas men vad du högst uppenbarligen inte förstår är att ditt aggressiva tonläge och din direkt nedvärderande inställning till Testpiloten är kontraproduktivt. För att citera Big Lebowski: "You're not wrong Walter. You're just an asshole."

Det är inte svårt att sitta bekvämt i hemmets still vrå och kritisera andras insatser. Jag tar av min hatt för @Yatagarasu för att han ger sig in i ringen och försöker ge en så bra bild av produkten som han kan, med de metodiker han har till förfogande. Han har garanterat mycket kvar att lära och om du hade haft en annan inställning till andras arbete och istället valt att påpeka de detaljer som du ansåg kunde göras bättre på ett humant och välkomande sätt så hade han säkerligen också kunnat lära sig mycket av en diskurs tillsammans med dig.

Istället så valde du att bete dig som ett barnsligt praktarsle. Det är upp till dig om du faktiskt vill ha en dialog kring detta eller om du bara vill trycka ner människor, den metodiken som du valde ovan kommer aldrig leda någon vart mer än till konflikt, vilket kanske var din avsikt, vad vet jag men DU har väldigt mycket att lära när det kommer till att kommunicera, sanmarbeta och att hjälpa andra att utvecklas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Borde i alla fall korrigera temps, anges alltid i absoluta kelvin. % på temperatur finns inte.

nja, borde anges i delta-temp över ambient, vilket är den relevanta temperaturen vid kylning.
EDIT: vill säga att jag tycker att det är ett väl utfört test med tanke på förutsättningarna, jag har varit väldigt intresserad av dessa pads sedan IC-graphite släpptes.
blev beställning av en till CPU och en till GPU för att testa här hemma, bör det penslas nagellack runt GPUn innan?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nja, borde anges i delta-temp över ambient, vilket är den relevanta temperaturen vid kylning

nja borde kanske vara ja istället eftersom det är exakt det jag säger, har man inte tagit ambient så är antagandet att det är samma och knappast så stort att det skulle påverka resultaten. Kelvin är enheten för delta-temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

nja borde kanske vara ja istället eftersom det är exakt det jag säger, har man inte tagit ambient så är antagandet att det är samma och knappast så stort att det skulle påverka resultaten. Kelvin är enheten för delta-temperatur.

Nej, du skrev att temperaturerna skulle korrigeras till absoluta kelvin, vilket inte har något alls med delta att göra egentligen.
Du kan mäta ett delta i vilken skala som helst, men kelvin är SI

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag gör detta sällan men nu får det vara nog.

Jag förstår att du är irriterad, det framgår, och jag förstår att du också tillhör falangen som inte uppskattar det arbete som vi Testpiloter gör för Sweclockers.

Utan att raljera om hela syftet med Testpiloter så summerar jag det väldigt kort. Att vara en Testpilot är en ynnest, men det är också extremt svårt och hårt arbete. Syftet är inte att vara Steve på Gamers Nexus, som har en hel stab med människor och 20 års erfarenhet i branschen, tillgång till massiva resurser och kunskap för att göra mycket professionella tester. Testpiloterna är tänkta att ge ett intryck från hur en vanlig dödlig entusiast uppfattar produkten, sen försöker vi efter bästa förmåga också ge objektiva tester utifrån de förutsättningar vi har, vilka varierar vilt eftersom vi inte sitter på standardiserad utrustning.

Som Testpilot så är man en privatperson som alla andra, som har tillgång till en extremt begränsad uppsättning hårdvara, man har det som man själv har investerat i, sen får man, på egen begäran kringutrustning och hårdvara från Sweclockers för att kunna använda testprodukten på det sättet som det är tänkt. Att göra riktigt bra tester är mycket svårt då det finns många tankefällor och misstag som man kan göra på vägen. Lägg därtill att många gånger får vi en produkttyp vi kanske aldrig hanterat tidigare, vilket innebär åtaliga timmar av research och undersökande för att undvika just att bli spikad på korset av en arg experttyckare som dig själv.

Med detta sagt så lyfter du fram väldigt relevant kritik på en del punkter, vilket jag tycker är bra för det är enda sättet att kunna utvecklas men vad du högst uppenbarligen inte förstår är att ditt aggressiva tonläge och din direkt nedvärderande inställning till Testpiloten är kontraproduktivt. För att citera Big Lebowski: "You're not wrong Walter. You're just an asshole."

Det är inte svårt att sitta bekvämt i hemmets still vrå och kritisera andras insatser. Jag tar av min hatt för @Yatagarasu för att han ger sig in i ringen och försöker ge en så bra bild av produkten som han kan, med de metodiker han har till förfogande. Han har garanterat mycket kvar att lära och om du hade haft en annan inställning till andras arbete och istället valt att påpeka de detaljer som du ansåg kunde göras bättre på ett humant och välkomande sätt så hade han säkerligen också kunnat lära sig mycket av en diskurs tillsammans med dig.

Istället så valde du att bete dig som ett barnsligt praktarsle. Det är upp till dig om du faktiskt vill ha en dialog kring detta eller om du bara vill trycka ner människor, den metodiken som du valde ovan kommer aldrig leda någon vart mer än till konflikt, vilket kanske var din avsikt, vad vet jag men DU har väldigt mycket att lära när det kommer till att kommunicera, sanmarbeta och att hjälpa andra att utvecklas.

Om det krävs att jag är ett praktarsle så får jag väl vara det om det betyder att folk inte eldar upp sina grafikkort när swec redaktion helt ignorerar det faktum att grafen är elektriskt ledande.
Ni borde se till att det är med, kolla vad testpiloten skrivit och förslå ändringar om det behövs, han representerar i andras ögon er oavsett vad ni tycker.
Allt som krävs är att nån köper ett större ark än chipet/kislet eller får det på sniskan så är det grafikkortet dött om det kortar SMD komponenter runtom kislet-
Och ja alla har ansvar i alla led, Swec redaktionen, Författaren av artikeln, och användaren att läsa manualen, men räcker att någon sätter en "disclamer" med no fucks given och sedan hoppar över vital information så är man ett steg närmare en olycka.
Räcker att användaren tror att artikeln har all info den behöver för att göra en korrekt installation.

Vad det gäller övriga mätningar och testmetoder så hade jag inte brytt mig om det inte var för helheten.

Men som sagt jag är gärna röven och syndabocken om det sparar någon från att döda sitt grafikkort eller andra komponenter.
I bland krävs det att nån säger nåt, och i bland är det inte helt enkelt att framstå som snäll även om man vill, verkligheten suger.

Mitt andra inlägg du citerade var som jag skrev för att någon antog saker om mig och ja då orkar jag inte vara snäll.

Men jag har sagt mitt och jag kan gärna vara skitstöveln om det sparar någon från en dålig dag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pa1983:

Jag ser flera problem med denna recension.

Det första är att jag såg IGEN tydlig varning att paden är gjord av grafen och därmed EXTREMT elektriskt ledande!
https://www.thermal-grizzly.com/en/KryoSheet/S-TG-KS
https://www.thermal-grizzly.com/media/cf/5d/e9/1702479898/TG_...
2 va
Står klart och tydligt på produktsidan, Derbuer har själv i sin video talat om detta.
Dessa pads ska hanteras som flytande metall om dem appliceras på en GPU tex, får paden kontakt med SMD komponenter eller annat under monteringen och användaren inte ser det så kan du kyssa ditt grafikkort hejdå, kanske mer därtill. så det kan snabbt blir en DYR affär att använda dessa pads inkorrekt.

På bare die med SMD komponenter runtom ska conformal coating att rekommendera precis som flytande metall.

Med det sagt så finns det fler problem med recensionen.

Nummer 2 är att du verkar återanvända produkten och du skriver inte ut att paden är en "One Time Use".

Paden är som en packning och packningar byter man efter dom varit komprimerade en gång.
Den kommer bli komprimerad och ta formen av båda ytorna, därmed kommer den prestera sämre om du återanvänder den för du kan omöjligen få den på samma plats igen.
Om en användare VILL återanvända den, det är upp till användaren men tillverkaren säger att den kommer då prestera sämre.

https://youtu.be/k9TH7TeDZM8?feature=shared&t=1197
Skaparen själv säger att det är "one time use" här i en GN video "OM" du inte vill ha försämrade temperaturer.

Båda dessa två synpunkter är det många recensioner som missar tyvärr så du är inte ensam.

Tredje synpunkten är att du anger förbättringar i temperatur i procent.
Varför? Man gör inte det.

Hur kommer du fram till att tex negativ 26.2% förbättring i temperatur?
59/80?
59/80 ger 0.7375
Tar du ett minus det sedan för att få 0.2625?
Borde var 26.25% i så fall.
Oavsett en totalt onödig och meningslös procentuellt värde för en användare och jag kommer förklara varför.

Du ska ange skillnaden i Grader Celsius eller Kelvin, inte I procent.

Sedan faktoriserar du inte in rumstemperaturen vilket gör att procentvärdena nu beror på en okänd rumstemperatur, du sätter inte heller ett fast varvtal på fläkten som andra påpekat i tråden, så vi har i alla fall 2 okända variabler här som direkt påverkar vad för resultat vi får.

Du kan omöjligt komma under rumstemperaturen så är den 21C varför räknar du ut procentuellt skillnad mellan tex 59C och 80C?
Du kan ju bara räkna förbättringen på temperaturer ÖVER rumstemperaturen för du kan ju aldrig komma under rumstempraturen eller hur.
Du kan ju inte nå noll C om du inte har det som rumstemperatur så varför räkna ut en procentuell skillnad på ett span där du aldrig kan komma under tex 21Celler vad du nu hade i rummet.
Mitt labb ligger på 16C på vintern, 30C på sommaren så räknar man som du blir det ju helt olika "vinster" beroende på årstidens påverkan på rummets temperatur du inte faktoriserade in.

Du måste ha rumstemperaturen först, tex 21C sedan ha ett fast fläkt varvtal som folk påpekat, sedan räkna ut skillnaden så uppmätt temperatur minus rumstemperatur.

Så tex om uppmät GPU temp är 80C och rumstemperaturen är 21C så är den riktiga skillnaden 59C över rumstemperatur.
Använder du sedan paden och får tex 63C och rumstemperaturen fortfarande är 21C så får du 42C över rumstemperatur.
Det är en förbättring om 17C.
Sedan bör man ju också se till att köra öppen test bänk, alternativt se till att ha fast varvtal på chassifläktarna och även mäta temperatur in på grafikkortsläktarna där istället och ha det som referens för "rumstemperaturen"
Allt är relativt.

Problemen jag ser med denna recension.

1. Igen varningstext att du kan döda din hårdvara med dessa då dom är elektriskt ledande.
2. Igen text att dessa är avsedda för "en" montering, och förstår jag testet rätt så återanvände du dom flera gånger så testet är därmed meningslöst.
3. Rumstemperaturen tas inte in i mätningarna så alla mätvärden är relativt en okänd rumstemperatur.
4. Fläktarnas varvtal är inte kontrollerade och utgör ytterligare en andra variable utöver rumstemperaturen.
5. Mer än en montering görs med samma pad vilket enligt tillverkaren försämrar temperaturen så en 3:e okänd variabel införs.
6. Relativa procentvärden används vilket är fel och kan ej översättas till en annan användares "use case" så dom är av inget värde.
7. Som andra påpekat, igen normalisering av varvtalen på fläktarna, alltså fast varvtal hade krävts, annars blir uppmätta temperaturer meningslösa då kylförmågan hos fläns/fläkt varierar.

Tyvärr är detta test i princip helt oanvändbart, säger inget om hur dessa pads presterar.

Skrivet av justabit:

Du verkar helt ha missat ett det är en testpilot och inte en Swec recension. Det står en disclaimer högst upp att det är sponsrat av tillverkaren och en riktig recension från Swec har efterfrågats i kommentarerna. Testpiloter är alltid marknadsföring, inte objektiva tester. Som mest duger de bara till diskussionsunderlag, inte mer.

Skrivet av pa1983:

Nej jag vet mycket väl vad sweclockers TESTpiloter är.

Tyvärr är det inte samma sak som en riktig testpilot som är expert på sin sak.

Swec testpiloter är också nåt jag inte är för, dem ger ofta missvisande information, det leder i detta fallet till att folk kan förstöra sina grafikkort men även köpa produkter baserat på felaktig information där produkten sedan inte lever upp till förväntningarna.

Men kör på med dumma ursäkter!

DIsclamers ursäktar inte rena felaktigheter och är igen ursäkter när någon eldar upp sitt grafikkort dom betalat 15K för.
Eller är det OK bara för a att swec ska tjäna lite extra på Reklam och Sponsor intäkter?
Ska dom det får recensionen vara vettig!

I så fall kan vi lika väl ha recension och tester som är helt påhittade och ren fantasy om en "disclamer" ursäktar allt som kan hända som ett resultat!

Dessutom TROR jag inte skaparen av produkten vill vara indirekt ansvarig för rena felaktigheter sprids på stora nyhetsidor, inte intrycket han get mig i alla fall.

Så nej just att det är Swec och en Tespilot retar mig nästan mer, så jag har inte missuppfattat något!

Jag rapport artikeln direkt till redaktionen efter jag postade första inlägget och har i princip sagt detta redan, vad jag tycker om testpiloter i detta fallet och att granskning bör göras!

Jag gillar inte att ändra tonläge men nu har jag det och sagt vad jag vill och hoppas det räddar någons grafikkort och annan hårdvara!

Skrivet av Dinoman:

Jag gör detta sällan men nu får det vara nog.

Jag förstår att du är irriterad, det framgår, och jag förstår att du också tillhör falangen som inte uppskattar det arbete som vi Testpiloter gör för Sweclockers.

Utan att raljera om hela syftet med Testpiloter så summerar jag det väldigt kort. Att vara en Testpilot är en ynnest, men det är också extremt svårt och hårt arbete. Syftet är inte att vara Steve på Gamers Nexus, som har en hel stab med människor och 20 års erfarenhet i branschen, tillgång till massiva resurser och kunskap för att göra mycket professionella tester. Testpiloterna är tänkta att ge ett intryck från hur en vanlig dödlig entusiast uppfattar produkten, sen försöker vi efter bästa förmåga också ge objektiva tester utifrån de förutsättningar vi har, vilka varierar vilt eftersom vi inte sitter på standardiserad utrustning.

Som Testpilot så är man en privatperson som alla andra, som har tillgång till en extremt begränsad uppsättning hårdvara, man har det som man själv har investerat i, sen får man, på egen begäran kringutrustning och hårdvara från Sweclockers för att kunna använda testprodukten på det sättet som det är tänkt. Att göra riktigt bra tester är mycket svårt då det finns många tankefällor och misstag som man kan göra på vägen. Lägg därtill att många gånger får vi en produkttyp vi kanske aldrig hanterat tidigare, vilket innebär åtaliga timmar av research och undersökande för att undvika just att bli spikad på korset av en arg experttyckare som dig själv.

Med detta sagt så lyfter du fram väldigt relevant kritik på en del punkter, vilket jag tycker är bra för det är enda sättet att kunna utvecklas men vad du högst uppenbarligen inte förstår är att ditt aggressiva tonläge och din direkt nedvärderande inställning till Testpiloten är kontraproduktivt. För att citera Big Lebowski: "You're not wrong Walter. You're just an asshole."

Det är inte svårt att sitta bekvämt i hemmets still vrå och kritisera andras insatser. Jag tar av min hatt för @Yatagarasu för att han ger sig in i ringen och försöker ge en så bra bild av produkten som han kan, med de metodiker han har till förfogande. Han har garanterat mycket kvar att lära och om du hade haft en annan inställning till andras arbete och istället valt att påpeka de detaljer som du ansåg kunde göras bättre på ett humant och välkomande sätt så hade han säkerligen också kunnat lära sig mycket av en diskurs tillsammans med dig.

Istället så valde du att bete dig som ett barnsligt praktarsle. Det är upp till dig om du faktiskt vill ha en dialog kring detta eller om du bara vill trycka ner människor, den metodiken som du valde ovan kommer aldrig leda någon vart mer än till konflikt, vilket kanske var din avsikt, vad vet jag men DU har väldigt mycket att lära när det kommer till att kommunicera, sanmarbeta och att hjälpa andra att utvecklas.

Jag uppskattar all saklig och konstruktiv feedback, och jag har helt klart fångat upp ett och annat i kommentarfältet tillhörande denna testpilot. Inte minst den undermåliga metodik som använts både till att mäta temperatur och att presentera detta i ett korrekt format, samt eventuella varningstexter. Däremot förväntar jag mig tillbaka att den kritik som framförs görs sakligt och genomtänkt, med ett gott tonläge och utan animositet – annars finns risken att det inte åhörs

Jag vill även passa på att påminna om vad en Testpilot faktiskt är:
Det är inte redaktionellt innehåll i samma anda som om SweClockers egna redaktion skulle utföra kontrollerade tester i deras testlabb. Det är ingen större skillnad på om du, jag eller nästa person skulle köpa en produkt och recensera denna här på forumet. Vi har alla vida skilda kunskaper och inte minst verktyg till vårt befogande. Det mesta av det vi gör sköts med egna medel, om inte annat anges i artikeln (t.ex. att Inet lånat ut datordelar för detta test, och att sponsorn Thermal Grizzly stod för Kryosheets).

Den noterbara skillnaden mellan Testpiloter och vilken annan medlem som helst, det är att vi har fått privilegiet att med hjälp av SweClockers och sponsorer få testa på saker vi annars kanske inte hade köpt själv – sedan recensera dessa saker utifrån ett konsumentperspektiv. Men dessa privilegier kommer inte utan ansvar, detta inkluderar bland annat: Inhämtning av förkunskap och information, utförandet av produkttest, fotografering och skrivande, sedan till sist sammanställning av en publicerbar artikel.

Här kan det bära och brista i olika befattning, beroende på vilken pilot som utför jobbet och vilka förkunskaper som finns inom gällande produktsegmentet i fråga. Men ingen ska tro att det är en dans på rosor för oss, inte minst när vi gör snedsteg eller missar i våra tester. SweClockers är en entusastisk plattform, med allt vad det innebär!

Kort version:
Jag är öppen för all form av konstruktiv kritik, jag har redan tagit med mig en massa från många kommenterar tillhörande denna artikel! Det hjälper andra medlemmar på forumet att bygga en större förståelse för ämnet, samt mig själv att växa och ökar chansen för att framtida tester blir bättre utförda. Men det ska presenteras i god ton också, nedsättande eller aggressivt tonläge riskerar att falla på döva öron.

Jag vill även passa på att länka in vad vi Testpiloter är och vad vi gör. Kort sagt är det konsument-recensioner, inte redaktionellt innehåll. Vi gör såklart vårt bästa att leva upp till förväntingarna som placeras på oss (rimliga som orimliga), men vi har ett annat utgångsläge rent krasst än vad redaktionen eller större internetprofiler har både sett till erfarenhet, resurser och inte minst sett till test-utrustning.

Avslutningsvis önskar jag alla läsare och forum-medlemmar en god jul och gott nytt år!

Ändrade grammatisk struktur för lättare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pa1983:

Om det krävs att jag är ett praktarsle så får jag väl vara det om det betyder att folk inte eldar upp sina grafikkort när swec redaktion helt ignorerar det faktum att grafen är elektriskt ledande.
Ni borde se till att det är med, kolla vad testpiloten skrivit och förslå ändringar om det behövs, han representerar i andras ögon er oavsett vad ni tycker.
Allt som krävs är att nån köper ett större ark än chipet/kislet eller får det på sniskan så är det grafikkortet dött om det kortar SMD komponenter runtom kislet-
Och ja alla har ansvar i alla led, Swec redaktionen, Författaren av artikeln, och användaren att läsa manualen, men räcker att någon sätter en "disclamer" med no fucks given och sedan hoppar över vital information så är man ett steg närmare en olycka.
Räcker att användaren tror att artikeln har all info den behöver för att göra en korrekt installation.

Vad det gäller övriga mätningar och testmetoder så hade jag inte brytt mig om det inte var för helheten.

Men som sagt jag är gärna röven och syndabocken om det sparar någon från att döda sitt grafikkort eller andra komponenter.
I bland krävs det att nån säger nåt, och i bland är det inte helt enkelt att framstå som snäll även om man vill, verkligheten suger.

Mitt andra inlägg du citerade var som jag skrev för att någon antog saker om mig och ja då orkar jag inte vara snäll.

Men jag har sagt mitt och jag kan gärna vara skitstöveln om det sparar någon från en dålig dag.

Jag noterar att du helt missar min poäng

Alla kritik är bra, om framförd på rätt sätt.

Du behöver inte vara ett arsle när du framför den. Du säger att det krävs, det gör det inte. Tro mig. Vi hör dig och testpiloten i fråga har visat det.

Lär dig att bete dig så kommer du fram till andra människor. Fortsätt vara obstinat och vi kommer ignorera dig för du kastar bara skit runt omkring dig. Ingen tycker om en människa som kastar skit runt omkring sig.

Så enkelt är det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kul att se någon hands on temperatur. Missade jag vad det var för kylpasta som det jämfördes med på processorn?
Tyckte det bara stod stock eller var det en högkvalitets kylpasta som Noctua nt-h2? Eller var det okänd pasta som kan vara mycket sämre än t ex nt-h2?

Ska själv byta snart och funderade på om jag ska köra en sådan här istället eller köra nt-h2. Beror på om jag kan utläsa om den här är lika eller sämre som sådan pasta om man monterar normalt med värmespridaren kvar.

För lite fakta så finns det en film där skapare der8auer går igenom produkten. Några saker:
1. Den här skiljer sig från andra då tuberna står upp vertikalt och inte ligger horisontellt. Materialet har nämligen väldigt bra värmeledningsförmåga i en riktning. Därför är den inte heller egentligen återanvändningsbar eftersom tuberna kompakteras. Du kan återanvända men du tappar prestanda.
2. der8auer säger rakt ut att i jämförelse med flytande metall på direct die är den här 5 grader varmare just för att den flytande metallen är tunnare. Dock har jag inte sett någon jämförelse med högkvalitativ pasta och med värmespridaren kvar.
3. Det är framtaget med ett svenskt bolag

Ja, den är elektriskt ledande och ska klippas till så den passar värmespridaren och inte kommer åt några andra delar. Sen kan man sätta lite pluttetunn pasta i hörnen på värmespridaren för att "limma fast" arket vid montering.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Har nu monterat CPU-padden, och fick helt ok temps (gjorde dum som jag är inte någon check med kylpastan) men cpun höll sig SUB-80 genom cinebench vilket jag inte tror att den gjorde innan (men det kan ha varit med högre ambient).
Med tanke på att jag "aldrig" kommer att behöva byta denna är jag sjukt nöjd med detta

Blir att invänta nästa gång jag orkar ta isär datorn för att fixa GPUn, vet inte om jag vågar återanvända alla andra kylpads dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag ser flera problem med denna recension.

Det första är att jag såg IGEN tydlig varning att paden är gjord av grafen och därmed EXTREMT elektriskt ledande!
https://www.thermal-grizzly.com/en/KryoSheet/S-TG-KS
https://www.thermal-grizzly.com/media/cf/5d/e9/1702479898/TG_...
2 va
Står klart och tydligt på produktsidan, Derbuer har själv i sin video talat om detta.
Dessa pads ska hanteras som flytande metall om dem appliceras på en GPU tex, får paden kontakt med SMD komponenter eller annat under monteringen och användaren inte ser det så kan du kyssa ditt grafikkort hejdå, kanske mer därtill. så det kan snabbt blir en DYR affär att använda dessa pads inkorrekt.

På bare die med SMD komponenter runtom ska conformal coating att rekommendera precis som flytande metall.

Med det sagt så finns det fler problem med recensionen.

Nummer 2 är att du verkar återanvända produkten och du skriver inte ut att paden är en "One Time Use".

Paden är som en packning och packningar byter man efter dom varit komprimerade en gång.
Den kommer bli komprimerad och ta formen av båda ytorna, därmed kommer den prestera sämre om du återanvänder den för du kan omöjligen få den på samma plats igen.
Om en användare VILL återanvända den, det är upp till användaren men tillverkaren säger att den kommer då prestera sämre.

https://youtu.be/k9TH7TeDZM8?feature=shared&t=1197
Skaparen själv säger att det är "one time use" här i en GN video "OM" du inte vill ha försämrade temperaturer.

Båda dessa två synpunkter är det många recensioner som missar tyvärr så du är inte ensam.

Tredje synpunkten är att du anger förbättringar i temperatur i procent.
Varför? Man gör inte det.

Hur kommer du fram till att tex negativ 26.2% förbättring i temperatur?
59/80?
59/80 ger 0.7375
Tar du ett minus det sedan för att få 0.2625?
Borde var 26.25% i så fall.
Oavsett en totalt onödig och meningslös procentuellt värde för en användare och jag kommer förklara varför.

Du ska ange skillnaden i Grader Celsius eller Kelvin, inte I procent.

Sedan faktoriserar du inte in rumstemperaturen vilket gör att procentvärdena nu beror på en okänd rumstemperatur, du sätter inte heller ett fast varvtal på fläkten som andra påpekat i tråden, så vi har i alla fall 2 okända variabler här som direkt påverkar vad för resultat vi får.

Du kan omöjligt komma under rumstemperaturen så är den 21C varför räknar du ut procentuellt skillnad mellan tex 59C och 80C?
Du kan ju bara räkna förbättringen på temperaturer ÖVER rumstemperaturen för du kan ju aldrig komma under rumstempraturen eller hur.
Du kan ju inte nå noll C om du inte har det som rumstemperatur så varför räkna ut en procentuell skillnad på ett span där du aldrig kan komma under tex 21Celler vad du nu hade i rummet.
Mitt labb ligger på 16C på vintern, 30C på sommaren så räknar man som du blir det ju helt olika "vinster" beroende på årstidens påverkan på rummets temperatur du inte faktoriserade in.

Du måste ha rumstemperaturen först, tex 21C sedan ha ett fast fläkt varvtal som folk påpekat, sedan räkna ut skillnaden så uppmätt temperatur minus rumstemperatur.

Så tex om uppmät GPU temp är 80C och rumstemperaturen är 21C så är den riktiga skillnaden 59C över rumstemperatur.
Använder du sedan paden och får tex 63C och rumstemperaturen fortfarande är 21C så får du 42C över rumstemperatur.
Det är en förbättring om 17C.
Sedan bör man ju också se till att köra öppen test bänk, alternativt se till att ha fast varvtal på chassifläktarna och även mäta temperatur in på grafikkortsläktarna där istället och ha det som referens för "rumstemperaturen"
Allt är relativt.

Problemen jag ser med denna recension.

1. Igen varningstext att du kan döda din hårdvara med dessa då dom är elektriskt ledande.
2. Igen text att dessa är avsedda för "en" montering, och förstår jag testet rätt så återanvände du dom flera gånger så testet är därmed meningslöst.
3. Rumstemperaturen tas inte in i mätningarna så alla mätvärden är relativt en okänd rumstemperatur.
4. Fläktarnas varvtal är inte kontrollerade och utgör ytterligare en andra variable utöver rumstemperaturen.
5. Mer än en montering görs med samma pad vilket enligt tillverkaren försämrar temperaturen så en 3:e okänd variabel införs.
6. Relativa procentvärden används vilket är fel och kan ej översättas till en annan användares "use case" så dom är av inget värde.
7. Som andra påpekat, igen normalisering av varvtalen på fläktarna, alltså fast varvtal hade krävts, annars blir uppmätta temperaturer meningslösa då kylförmågan hos fläns/fläkt varierar.

Tyvärr är detta test i princip helt oanvändbart, säger inget om hur dessa pads presterar.

Tack för ditt kritiska förhållningssätt. Du underbygger dina argument med fakta vilket jag uppskattar.

Var på väg att trycka till på ett köpknappen bara för att testa, men inser att det här med ”one time use” och elektriskt ledande egenskaper tillsammans med prisskillnaden gör det svårt att begripa vad det faktiskt förbättrar, mot vanlig hederlig kylplasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Tack för ditt kritiska förhållningssätt. Du underbygger dina argument med fakta vilket jag uppskattar.

Var på väg att trycka till på ett köpknappen bara för att testa, men inser att det här med ”one time use” och elektriskt ledande egenskaper tillsammans med prisskillnaden gör det svårt att begripa vad det faktiskt förbättrar, mot vanlig hederlig kylplasta.

Den åldras inte, vilket får ses som en enorm vinst mot traditionell pasta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Tack för ditt kritiska förhållningssätt. Du underbygger dina argument med fakta vilket jag uppskattar.

Var på väg att trycka till på ett köpknappen bara för att testa, men inser att det här med ”one time use” och elektriskt ledande egenskaper tillsammans med prisskillnaden gör det svårt att begripa vad det faktiskt förbättrar, mot vanlig hederlig kylplasta.

Håller lägre än pasta och leder värme bättre så lägre temperaturer.
Så den är väl lämplig för en dator som inte ska rivas isär hela tiden, så dom flesta.

AMD använder ju nåt liknande på mitt RX5700, då grafen och grafit är besläktade och grafit har använts sedan 90 talet för kylning i datorer i alla fall, min Alpha hade grafit mellan CPU och kylare men det leder bäst horisontellt inte vertikalt som denna produkt.

Allt jag sett säger att produkten är bra om den används rätt, men så är det ju alltid, rätt produkt till rätt område.

För gpu'er är det nog bra med, men jag hade som sagt conformal coatat alla smd komponenter runt kislet precis som med flytnade meall, samma sak för delidad CPU, men då ryker ju eventuellt garanti också.