Youtube börjar med traditionella reklamavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Inte på en gammal uråldrig tv utan box

Oj, jag glömde att det fanns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har märkt senaste två veckorna hur antalet reklaminslag och längden på dem har ökat markant, via app i tv när man legat i sängen och kikat. Det är ofta det är 30 sek man inte kan skippa nu uppdelat på två olika reklamer där sista fortsätter i "oändlighet" om man inte skippar den. Sedan poppar det givetvis upp x-antal fler reklamavbrott under videons gång.

Känns som de verklige vill "tvinga" på folk att det ska vara en betaltjänst.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skitbra, äntligen. Nu kommer nog många överge youtube till andra alternativ.
Detta giriga tankesätt är resultatet om en aktör får för mycket makt.

Vilka alternativ värda namnet? Med samma antal regelbundna användare?
Youtube är en institution. Ohotad dessutom

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Har redan till 90% övergett YouTube, tråkigt att konkurenterna inte riktigt håller måttet ännu... men dom blir bättre med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Alltså reklam kommer vi inte undan, om vi inte vill stänga plattformarna och endast ha dem öppna för betalande användare.
Det man kan göra för att göra reklamupplevelsen så bra (mindre dålig? som möjligt är att kolla på NÄR reklamen visas och HUR den visas.

Ja, jag håller med om detta. Så som det var när SVT började med reklam var alldeles utmärkt. Det var endast mellan programmen, inget avbrott. Detta höll dock inte länge utan man började med att bryta långfilmer för reklam mitt i, sen började man med att bryta för reklam, nyheter, sen reklam igen. Idag är teve helt osebart med i princip inga hela programsegment utan avbrott för reklam flera gånger. Jag har get tupp teve helt pga detta. Men nu börjar det bli lika jävligt även på nätet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ja, jag håller med om detta. Så som det var när SVT började med reklam var alldeles utmärkt. Det var endast mellan programmen, inget avbrott. Detta höll dock inte länge utan man började med att bryta långfilmer för reklam mitt i, sen började man med att bryta för reklam, nyheter, sen reklam igen. Idag är teve helt osebart med i princip inga hela programsegment utan avbrott för reklam flera gånger. Jag har get tupp teve helt pga detta. Men nu börjar det bli lika jävligt även på nätet.

SVT har väl aldrig visat reklam förutom i undantagsfall i samband med större idrottsevenemang ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

SVT har väl aldrig visat reklam förutom i undantagsfall i samband med större idrottsevenemang ?

Troligen åsyftades just TV4 som just kör det upplägget. Reagerade först på det också men insåg direkt att det blivit en liten miss.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Oj, jag glömde att det fanns.

Men när det går att pausa har du helt rätt i att det funkar proma. Svtplay har jag inget mot

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

SVT har väl aldrig visat reklam förutom i undantagsfall i samband med större idrottsevenemang ?

Reklamen finns ju där, när det är vissa evenemang där sponsorer får visas. Normalt i idrottssammanhang, men kan vara galor och liknande också. Formellt räknas det inte som reklaminslag, men i praktiken är det ju det...
Å andra sidan är de flesta idrottssändningar i TV långa reklaminslag, med stora mängder reklamskyltar i bild för det mesta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

åHHHHH...Tittare föredrar färre men längre pauser när de ser på film och serier...says who?

Det är så skönt att det är testat och statistiskt vedertaget och inte godtyckligt(nu är jag ironisk)

Dåligt antagande, vem vill titta på youtube med reklampauser? Bara 5 sec pauser är ok...resten blockas så klart...

Permalänk

Går det att använda adblock på en Samsung tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fråga till er som proklamerar hur bra youtube premium är: får inte ni också reklamen som är inbakad i videos?
1 min reklamblock mitt i en video är ju absurt.
För vanliga dödliga så är det redan annan reklam som avbryter.
För er som betalar för att slippa reklam så får ni ändå reklam?

förtydligande: när det är skaparen själv som lagt in ett reklamblock för nordvpn eller dyl.

Ser inte problemet med reklam i videon för eventuell sponsor. Den kan skippas utan några som helst problem, oftast finns det kapitel i tidslinjen för att enkelt hoppa till "det riktiga" innehållet eller så trycker man på höger piltangent ett par gånger tills man skippat hela.

Ser verkligen inte problemet där. Om kanaler jag gillar att kolla på är sponsrade så de kan fortsätta göra vad de gör och jag kan skippa den reklamen utan några större problem then go for it. Hade det varit reklam som jag måste kolla på för att fortsätta se videon så hade du haft en poäng.

Finns ju add-ons för att även automatiskt skippa sån reklam, inte använt det själv sen jag började köra premium dock.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det tror jag inte, det är lättare att använda vpn och köpa premium för ett par tior än att hitta alla man följer på alternativa videosidor.

går det att använda sitt svenska debitkort med tex indisk IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Ser inte problemet med reklam i videon för eventuell sponsor. Den kan skippas utan några som helst problem, oftast finns det kapitel i tidslinjen för att enkelt hoppa till "det riktiga" innehållet eller så trycker man på höger piltangent ett par gånger tills man skippat hela.

Ser verkligen inte problemet där. Om kanaler jag gillar att kolla på är sponsrade så de kan fortsätta göra vad de gör och jag kan skippa den reklamen utan några större problem then go for it. Hade det varit reklam som jag måste kolla på för att fortsätta se videon så hade du haft en poäng.

Finns ju add-ons för att även automatiskt skippa sån reklam, inte använt det själv sen jag började köra premium dock.

Ser inte problemet med reklam i videon för eventuell sponsor. Den kan skippas utan några som helst problem
^
Du måste ju ändå manuellt skippa reklam.
Så du betalar inte för att slippa reklam, du betalar för att slippa viss reklam. Känns som en rätt dålig deal.

Du måste inte se ett problem i det hela - viss reklam vill du se för att stödja din kreatör vilket är roligt för er två.

Men som alternativ för att skippa ALL reklam låter inte youtube premium som ett bra alternativ.
Upplevelsemässigt är resultatet bättre med adblock + sponsorblock.
Vill man sedan supporta någon så gör det direkt via patreon eller dyl.

Edit: insikt; Om betalande folk skippar den sponsrade reklamen så lär det ju synas på clickthrough rate och kratören blir mindre attraktiv att sponsra eftersom företaget inte får så mycket ut av det - så kreatören riskerar att få mindre sponsring framöver. OM du vill stödja din kreatör borde du väl kolla reklamen?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har stört mig mer och mer på den tilltagande mängden reklam hos Youtube. Många gånger har jag börjat titta på en video, men stängt av då jag tröttnat på reklamavbrotten. Värst är det när man hoppar framåt något tiotal minuter och får flera ackumulerade reklamavbrott uppspelade på raken.

Detta har lett till att jag successivt tittat mindre på Youtube, tills jag slutligen insåg att jag mer eller mindre glömt bort att Youtube existerar.

Det enda sättet för mig att stå ut med Youtube är att betala för Youtube premium så att jag slipper reklamen

Permalänk
Medlem

Youtube har reklam?

Permalänk
Medlem

För 179 kronor i månaden får jag och min sambo båda våra youtube konton på alla enheter helt reklamfria, och tillgång till YouTube Music där vi flyttat över våra Spotify spellistor till.

Mer prisvärd än så är svårt att hitta. Speciellt för oss som säkert tittar på youtube 10 timmar i veckan.

Inte sett en reklam på flera år. Varken på tv appen eller datorerna/mobilerna.

Permalänk

Jag tröttnade också på reklamavbrott på Youtube speciellt när man hoppar framåt och de kommer gång på gång. Borde vara timer på reklam istället för tidpunkter i klippen. Sjukt irriterande.
Skaffade först en app som automatiskt blockar ads, sen gick jag över till en app som skippar ads som fort som möjligt.
Nu betalar jag 30kr i månaden istället för premium och slipper de helt och hållet. 😁

Permalänk
Medlem

140kr månad för reklamfritt är värt det för mig. Om dessutom mina favorit content creators får mer betalt för premium tittare är det ännu bättre.