Öppna .rar och söka i stor fil?

Permalänk

Öppna .rar och söka i stor fil?

Hej.
Jag är windows-användare sen 1996.
Men har även någorlunda börjat orientera mig på linux, senaste fem åren.
Så att köra kommandon fungerar väl hyffsat i bland, på Mac datorns terminal.
För att kunna åtminstone utföra vissa saker i kommandoprompten som är enhetlig.

Det jag har problem att uppnå och skulle uppskatta step-by-step på är
att göra en viss åtgärd.
Det har förbryllat mig en del, trots lite googlingar och försökt följa guider så händer ingenting.

System: MAC Mini
OS: Monterey
12.5.1

Jag behöver:

1. Packa upp en .rar fil (på ca 530 MB)

2. Söka och leta efter värden, i denna förmodat stora databas.

Filen är alltså en datadump, som ska bestå av flera miljoner antal rader.
I allt detta virrvar ska jag leta efter en specifik användare, där nickname + epost är termer
man bör kunna söka på.

Status/Vad fungerar och inte:

Jag har hämtat filen till default location på datorn //hämtade filer

Men döm av min förvåning, verkar det inte gå göra något alls med den med tangenbord och mus.
Tex flytta fil, packa upp.
Öppna med förvalda "arkivhanteraren"
etc. I det rent grafiska gränssnitter har jag gått bet.

Jag har inte ens lyckats placera en arbetskopia på en önskad plats.
Det enda jag har lyckats är att skapa en identisk kopia av filen i samma mapp.
Alltså har jag inte ens kunnat kopiera filen till ett USB-minne för hantering i en annan 2:e maskin.

Alltså försökte jag då övergå till terminal. Och vill lära mig syntax för att bearbeta filen, packa upp , analysera innehållet.
(Ungefär som mkdir och andra handfasta knackningar får jobbet gjort i en annars seg, krånglande windows dator. För jämförelse)

Permalänk
Medlem

Du verkar ha problem i flera lager - att kopiera/flytta en fil till rätt ställe har normalt inget med filens struktur att göra då filen är bara en radda med binära värden så länge ingen försöker tolka något i denna och bör kunna flyttas runt som vilken annan fil som helst. Om du stöter på patrull där så är det förmodligen rättighets-problematik men jag har ingen koll hur sådant fungerar i macOS.

för att packa upp RAR-filen så behöver program installeras för att hantera RAR-filer - RAR-filer är väldigt lite använt utanför windows-världen så det är inget som finns automagiskt i använda OS - inte ens i windows själv.

De rar-verktyg som finns i Linux kanske inte kan öppna alla varianter av rar heller och är ofta också något som måste installeras med 'apt install' en gång.

---

om du är lite familjär med Linux - varför gör du inte dina analysförsök där istället för att bråka med en macOS och inte har färdiga program som kan hantera RAR-filer direkt - eventuellt kanske du får packa upp RAR-filen för att få ut datadumpen i tex. windows och sedan packa ned datadumpen till en zip-arkiv, gzip etc. då dessa är mer allmänt förekommande och har bättre stöd för det i använda OS. RAR är bara en komprimerande arkivformat som kapslar in filen du skall analyser för att ta mindre med plats - men vid analysen behöver du ändå ha din data i icke komprimerande format och skulle datadumpen bli enorm stor i sin uppackade format så kanske det hela skall hantera i en filsystem som kan hantera filerna i komprimerad form på filsystemnivå (tex BTRFS kan göra det utan att det syns för programmen som hantera filerna)

när det gäller sökning inom filen och det fins kända sökord så skulle jag börja med 'grep' - men i en databasdump behöver inte en namn och dess tillhörande email-adress ligga på samma ställe utan på helt olika platser och för att se relationen mellan dessa så behöver man förstå databasens struktur. Har du otur så är hela databasen/databasdumpen kanske i krypterad form...

Är det en minnesdump efter en programkrasch eller något som databasmotorn har kräkt ur sig? - är det en backup-dump så finns det logik i det hela och enklast är det nog att använda samma databasmotor för att suga i sig backupdumpen och sedan fråga databasen med SQL-frågor...

Permalänk
Medlem

på Mac kan du antagligen installera "unrar" med "brew install rar"

på Linux med din pakethanterare som följer med disten

Sen packar du helt enkelt upp med:

unrar e <filnamn>.rar

Frågan om databasen är ju omöjlig att svara på med tanke på att vi inte har en aning om vad det är för sorts databas.