Intels vd ristade sitt namn i alla 386-processorer

Permalänk
Melding Plague

Intels vd ristade sitt namn i alla 386-processorer

Pat Gelsinger är ingen nykomling på företaget han numera leder. Faktum är att varenda 386-processor i världen bär hans initialer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte varenda 386a i världen väl?
Innan Pentium fans ju flera tillverkare av samma processor, och 386 tillverkades även av AMD och IBM. /Besserwisser (men mest för kuriosa)

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Att göra samma sak idag är få som kan göra.

Ett mer vardagligt för oss utvecklare är att skriva vårt namn och kontaktuppgifter ovanför en funktion, där denna funktionen kan få leva i programkoden väldigt länge.
Sedan kan någon år 2038 kontakta personen och säga, denna programkod du skrev år 1984 har nu slutat att fungera för Y2K38 (Unix time) buggen.
Hur tänkte du egentligen? Tänker du rätta till din kod som ett garantiärende?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en del påskägg i flera olika kretsar men de är inte så lätta att hitta. Jag skulle inte bli förvånad om det finns även i modern hårdvara.

386-generationen är ur historiskt perspektiv väldigt intressant med tanke på att det var den första x86 cpun med 32-bitar. Den levde länge på marknaden och det hände enormt mycket under de åren den var mer eller mindre vanlig i datorer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sjukt. Går det att stämma honom likt de läkare som skurit in sin initialer i diverse organ och hud efter operationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sjukt. Går det att stämma honom likt de läkare som skurit in sin initialer i diverse organ och hud efter operationer?

Coolt skulle jag säga. Det påverkar ju inte funktionen på nåt vis. En kul grej. Sen var han ju säkert inte ensam om prestationen så egentligen borde ju alla nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sjukt. Går det att stämma honom likt de läkare som skurit in sin initialer i diverse organ och hud efter operationer?

På vilket sätt är det ens i närheten samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sjukt. Går det att stämma honom likt de läkare som skurit in sin initialer i diverse organ och hud efter operationer?

Håller med dig. De borde också gälla skolbarn som ristar in sina på skolbänken! In i fängelset med dom alla!!!

Hör du själv hur dumt de låter?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tror på detta. Det har varit manipulerade bilder genom åren där den ser ut att stå saker i chippet. En klassiker är "bill sux" för snart 20 år sen, men den var som sagt fejk.

Skrivet av lindahlj:

Sjukt. Går det att stämma honom likt de läkare som skurit in sin initialer i diverse organ och hud efter operationer?

Då måste du först demonstrera att du har lidit skada av tilltaget. Intel kanske kan om de kan visa att det kostade dem pengar, men jag tror inte att det når upp till mätbar gräns.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sjukt. Går det att stämma honom likt de läkare som skurit in sin initialer i diverse organ och hud efter operationer?

Skrivet av prozzac:

Håller med dig. De borde också gälla skolbarn som ristar in sina på skolbänken! In i fängelset med dom alla!!!

Hör du själv hur dumt de låter?

Finns väl en viss distinktion ändå. Eller ska vi hiva in alla konstnärer som signerar sina tavlor för en sju månaders sejour bakom galler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Inte varenda 386a i världen väl?
Innan Pentium fans ju flera tillverkare av samma processor, och 386 tillverkades även av AMD och IBM. /Besserwisser (men mest för kuriosa)

På den tiden tillverkade dom ju bara Intel-kloner så hans signatur borde finnas i de också.

Permalänk
Medlem

"Intels vd ristade sitt namn i alla 386-processorer"
Uppenbarligen hyfsat stadig på handen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

"Intels vd ristade sitt namn i alla 386-processorer"
Uppenbarligen hyfsat stadig på handen.

Jepp! och mer klick på rubriken

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Håller med dig. De borde också gälla skolbarn som ristar in sina på skolbänken! In i fängelset med dom alla!!!

Hör du själv hur dumt de låter?

Ja, när de ska försvara varför de gjorde det så låter de ganska dumma.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

På den tiden tillverkade dom ju bara Intel-kloner så hans signatur borde finnas i de också.

För 386 tror bara att de implementerade ISAn och använde samma protokoll för bussen, men jag kan minnas fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

VD-jobbet är väl straffet för hans klottrande. Nu får han jobba av det. Ungefär som en svensk samhällstjänst.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Håller med dig. De borde också gälla skolbarn som ristar in sina på skolbänken! In i fängelset med dom alla!!!

Hör du själv hur dumt de låter?

Det finns ju ett samband mellan barn som ritar initialer på skolbänkar och som vuxna idag är inlåsta på anstalter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

På den tiden tillverkade dom ju bara Intel-kloner så hans signatur borde finnas i de också.

Inte bara. En del 386 varianter från andra företag var reverse-engineerade. De hade knappast samma signatur i dem.

Permalänk
Medlem

Minns mycket väl min första dator som var en 386:a

Tänk att man kunde sitta och hålla på med den dag in dag ut, utan internet. Och ingen spelande, det blev det först med min 486:a

Kidsen idag när jag berättar brukar skaka på huvudet, "Vad gjorde du med den utan någon internet?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Minns mycket väl min första dator som var en 386:a

Tänk att man kunde sitta och hålla på med den dag in dag ut, utan internet. Och ingen spelande, det blev det först med min 486:a

Kidsen idag när jag berättar brukar skaka på huvudet, "Vad gjorde du med den utan någon internet?"

Nyfiken på vad du gjorde med din 386a som kunde underhålla så mycket om du inte spelade

Permalänk
Medlem

Sicken liten (smyg)narcissist, han förtjänar ett gat(e)lopp förbi alla andra involverade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Nyfiken på vad du gjorde med din 386a som kunde underhålla så mycket om du inte spelade

Jag minns att jag pillade mycket med ms-dos, tyckte det var hur kul som helt

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande vanligt att det smyger in initialer från konstruktörerna på en kisellayout. (jobbar i branschen) Bara de uppfyller designreglerna så är de inget problem. Förstår inte "nyhetsvärdet" i en sådan artikel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Det är fortfarande vanligt att det smyger in initialer från konstruktörerna på en kisellayout. (jobbar i branschen) Bara de uppfyller designreglerna så är de inget problem. Förstår inte "nyhetsvärdet" i en sådan artikel...

Jag vet inte om just nyhetsvärde är rätt ord, men jag uppfattar det snarare som lite kul trivia att Intels "nya" VD i sitt tidigare liv fick dit sina initialer i 386-kislet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

PPC (PowerPC) 604 som gick under kodnamnet ”Arthur” hade ett svärd ingraverat. Svärdet skulle föreställa Kung Arthurs svärd Excalibur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Det är fortfarande vanligt att det smyger in initialer från konstruktörerna på en kisellayout. (jobbar i branschen) Bara de uppfyller designreglerna så är de inget problem. Förstår inte "nyhetsvärdet" i en sådan artikel...

Jobbar själv inte i branschen, visste inte om initialerna, visste inte vad en 386-processor var och inte vem VDn var

Tyckte nyhetsartikel var bra för jag lärde mig ngt nytt, finns nog fler läsare som inte är lika insatta som dig inom denna nischade del av teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

PPC (PowerPC) 604 som gick under kodnamnet ”Arthur” hade ett svärd ingraverat. Svärdet skulle föreställa Kung Arthurs svärd Excalibur.

Jag vet inte varför jag kommer ihåg detta, men… Arthur var PowerPC 750, dvs G3. 604 vet jag inte vad den hette som kodnamn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Jag vet inte varför jag kommer ihåg detta, men… Arthur var PowerPC 750, dvs G3. 604 vet jag inte vad den hette som kodnamn.

Du har rätt.