Nätbutik avslöjar priser på Intels 14:e generation mellanklassprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Nätbutik avslöjar priser på Intels 14:e generation mellanklassprocessorer

Spanska Coolmod har publicerat priserna på de nya ej K-märkta modellerna i Intels 14:e generation Core-processorer som enligt rykten släpps 8 januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser dyrt ut rent spontant, liksom allt annat nuförtiden :/

Permalänk
Medlem

Core i5-14500 5,0 GHz 249,95

Core i5-14400 4,7 GHz 249,95

Varför skulle någon köpa 14400?

Permalänk
Medlem

Så blir väl ca 1500kr för 14100F här. Nog inte värt det mot 12100F när allt som skiljer bara är några hundra MHz.

Hade varit mer intressant om ryktena för ett tag sedan om i3 med 6 kärnor men samma 4 kärnor och samma CPU som 12100 och 13100.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Så blir väl ca 1500kr för 14100F här. Nog inte värt det mot 12100F när allt som skiljer bara är några hundra MHz.

Hade varit mer intressant om ryktena för ett tag sedan om i3 med 6 kärnor men samma 4 kärnor och samma CPU som 12100 och 13100.

Tror det hade dödat i5 marknaden om de körde 6c 12t så lär nog inte hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Tror det hade dödat i5 marknaden om de körde 6c 12t så lär nog inte hända

inte ifall de är riktigt långsamma, men jag ser inte poängen i det.

Eller ja, finns ju ändamål (ultra liten tyst mediaspelare) men utifrån ett business-perspektiv alltså

Permalänk
Medlem

Jösses. Jag antar att ens PC-byggardagar är gone nu. Förut bytte jag/testade olika komponenter hej vilt. Men nu får jag vänta många år innan jag ger mig in i att uppgradera eller testa nytt. Priserna har stigit på tok för mycket på alldeles för kort tid. Allt ökar i pris, medans löner stannar på samma nivå.

För några år sedan; CPU, moderkort och ram i bundle för 5-6 tusen kronor

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jösses. Jag antar att ens PC-byggardagar är gone nu. Förut bytte jag/testade olika komponenter hej vilt. Men nu får jag vänta många år innan jag ger mig in i att uppgradera eller testa nytt. Priserna har stigit på tok för mycket på alldeles för kort tid. Allt ökar i pris, medans löner stannar på samma nivå.

För några år sedan; CPU, moderkort och ram i bundle för 5-6 tusen kronor

Såvida du inte fått över 9% löneförhöjning har till och med lönerna inte stannat på samma nivå utan sjunkit i år...
Blir länge mellan uppgraderingarna nu för tiden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Jösses. Jag antar att ens PC-byggardagar är gone nu. Förut bytte jag/testade olika komponenter hej vilt. Men nu får jag vänta många år innan jag ger mig in i att uppgradera eller testa nytt. Priserna har stigit på tok för mycket på alldeles för kort tid. Allt ökar i pris, medans löner stannar på samma nivå.

För några år sedan; CPU, moderkort och ram i bundle för 5-6 tusen kronor

Det kommer bli billigt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

För några år sedan; CPU, moderkort och ram i bundle för 5-6 tusen kronor

Samma som idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Lite väl ghetto för det priset skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Minns när man kunde få typ den bästa i7:an i hela konsumentutbudet, en matchande moderbräda som kunde klocka i7:an ganska ordentligt och utöver det även erbjöd hela 5 års garanti, samt ett par gedigna RAM-minnen för den summan...

Visst går det att köpa datordelar för den summan även idag, men verkar ju som att man får nöja sig med en billigare mellanklassmodell som mest och ett nedskalat moderkort som fyller sin funktion men som saknar de nyaste funktionerna och inte helt stöder den senaste tekniken. Det enda som fortfarande verkar någorlunda oförändrat är väl att RAM fortsätter vara hyfsat överkomligt utan att behöva kompromissa på vare sig mängd eller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Lite väl ghetto för det priset skulle jag säga.

Skrivet av Timmy Fox:

Minns när man kunde få typ den bästa i7:an i hela konsumentutbudet, en matchande moderbräda som kunde klocka i7:an ganska ordentligt och utöver det även erbjöd hela 5 års garanti, samt ett par gedigna RAM-minnen för den summan...

Visst går det att köpa datordelar för den summan även idag, men verkar ju som att man får nöja sig med en billigare mellanklassmodell som mest och ett nedskalat moderkort som fyller sin funktion men som saknar de nyaste funktionerna och inte helt stöder den senaste tekniken. Det enda som fortfarande verkar någorlunda oförändrat är väl att RAM fortsätter vara hyfsat överkomligt utan att behöva kompromissa på vare sig mängd eller prestanda.

Precis vad jag syftade på

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Minns när man kunde få typ den bästa i7:an i hela konsumentutbudet, en matchande moderbräda som kunde klocka i7:an ganska ordentligt och utöver det även erbjöd hela 5 års garanti, samt ett par gedigna RAM-minnen för den summan...

Visst går det att köpa datordelar för den summan även idag, men verkar ju som att man får nöja sig med en billigare mellanklassmodell som mest och ett nedskalat moderkort som fyller sin funktion men som saknar de nyaste funktionerna och inte helt stöder den senaste tekniken. Det enda som fortfarande verkar någorlunda oförändrat är väl att RAM fortsätter vara hyfsat överkomligt utan att behöva kompromissa på vare sig mängd eller prestanda.

Håller med att priserna sköts i höjden.

Det finns många tillverkare av RAM chip på marknaden och någorlunda överkomligt konkurrens som man kan se genom prislappen.

På processor marknaden finns det bara två aktörer - svag konkurrens.
På gpu marknaden finns det 2,5 aktörer - svag konkurrens.

Däremot är det ganska ovanlig situation på moderbräddans marknad. Det finns många tillverkare, så att konkurrensen borde vara bra, som i sin tur ledde till låga/överkomliga/lägre priser, men nej. Jag tror att strategin ändrades över hela branschen och blev någon sort av: folk uppgrader mer sällan nu för tiden pga komponenter (är för bra? och) håller längre. Varför skall företag slösa resurser på billiga produkter och ta lite peng för det om man kan sälja medel/topp klass produkter med större marginaler. Företag är företag och inget välgörenhets organisation. De vill sälja sina produkter till konsumenter till så högt pris som möjligt och som konsument är villig att/kan betala.

Permalänk

Intels 14:e generation +200 MHz jämfört med 13:e, något annat?
Jäsp Intel 2024 riktigt tråkigt, hoppas Arrow lake (2025) blir bra.
Och nämn inte meteor lake, skulle vara så bra enligt Intel. 10 % långsammare än motsvarande Raptor lake och Ryzen 4 i CPU
Man tänkte ju att meteor lake skulle kunna vara bra, nodkrympning och Intels egna lov ord. Men visar sig vara blaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Core i5-14500 5,0 GHz 249,95

Core i5-14400 4,7 GHz 249,95

Varför skulle någon köpa 14400?

Standard Vs kampanjprodukt. Den ena planeras säljas till vardags och den andra kommer kampanjss, för att skydda prissättningen (och därmed marginalen), är min gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så blir väl ca 1500kr för 14100F här. Nog inte värt det mot 12100F när allt som skiljer bara är några hundra MHz.

Hade varit mer intressant om ryktena för ett tag sedan om i3 med 6 kärnor men samma 4 kärnor och samma CPU som 12100 och 13100.

Under blackweek så kunde man köpa en Ryzen 5 3600 hos Inet för under 1000kr.
6C/12T med boxad kylare.

Tycker det var prisvärt.
Men det är ju inte Intel, eller senaste generationen.

Annars har ju i3:orna blivit bättre.

På 7th gen (Kaby Lake) och tidigare så var i3 2 kärnor, men med hyperthreading, så 2C/4T.

På 8th gen (Coffe Lake) så klev i3 upp till 4 kärnor, men tappade HT.
Så 4C/4T.
Det som tidigare var i5.

De nya i3 fortfarande 4 kärnor men har HT så 4C/8T.
Det som i 7th gen och tidigare var i7.

Men ja du får nog gå upp till i5 om det ska vara lönt att uppgradera.
Eller vänta ett antal generationer till.