Fullspäckat januari bjuder på mycket ny hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Fullspäckat januari bjuder på mycket ny hårdvara

Här är de viktigaste hårdvarulanseringarna planerade under januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägg även till oneplus 12 som släpps den 23 januari? Jag gissar priset kommer landa på runt 10-11 i Sverige och det är riktigt konkurrenskraftigt med tanke på den hårdvara som flaggskeppet kommer få.
Referens: https://www.oneplus.com/se/launch/12

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@JonasT & @CrispVanDahl:
Blir det CES i år?

Permalänk
Medlem

De processorer och GPU:er som hoppar upp en pinne kommer ju dock under sista kvartalet. Ryzen 8000, Intel 15000, Nvidia 5000 osv.

Allt som släpps i form av CPU/GPU i år innan dess känns som utfyllnadsprodukter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

De processorer och GPU:er som hoppar upp en pinne kommer ju dock under sista kvartalet. Ryzen 8000, Intel 15000, Nvidia 5000 osv.

Allt som släpps i form av CPU/GPU i år innan dess känns som utfyllnadsprodukter.

Tror vi ens att 5090 kommer i år?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa ett 7800 XT först, men det blir ett 4070 Super istället. Jag hade gärna velat köra AMD den gär gången, men 4070:t är alldeles för effektivt helt enkelt. Det passar bättre för vad jag ska göra. Verkar vara ett väldigt nice prestandalyft från vanliga 4070 med enbart 20W ökning i effekt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror vi ens att 5090 kommer i år?

Både 3090 och 4090 kom väl i september/oktober för respektive år. Finns det indikationer på att Nvidia tänker om kring detta?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Både 3090 och 4090 kom väl i september/oktober för respektive år. Finns det indikationer på att Nvidia tänker om kring detta?

Första rykten sade 2025 och detta skulle bli en av de första där de inte följer sitt vanliga släpp mönster.

Jag tror inte 5000 kommer om inte amd släpper något vettigt, vilket rykten säger att de inte kommer heller då de utvecklar "gemeneman" kort denna gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Första rykten sade 2025 och detta skulle bli en av de första där de inte följer sitt vanliga släpp mönster.

Jag tror inte 5000 kommer om inte amd släpper något vettigt, vilket rykten säger att de inte kommer heller då de utvecklar "gemeneman" kort denna gen

Känns som i 4090-klassen konkurrerar Nvidia mest med sig själv såvida nu inte AMD mot förmodan faktiskt får ut något kraftfullt i och med 8000-serien. Och Intel är inte ikapp på denna prestandanivån men hoppas de tar ett rejält kliv uppåt i lägre segment iallafall.

Personligen hoppas jag på ett 5090 i år, 2 år sedan i höst sedan 4090 lanserades och vore kul med något nytt som tar ett rejält kliv framåt prestandamässigt igen. Vore trist om vi får max ett 5080 inledningsvis men kan ju alltid hända att Nvidia har ett 5090 redo att svara AMD vid behov. 1080Ti blev så bra som den blev då Nvidia förmodligen oroade sig för vad AMD skulle presentera. Istället fick vi Vega 56/64 och från Nvidia ett av de kanske mest galna och prisvärda kort vi någonsin fått, då när den lanserades.

Hoppas på bra leveranser från samtliga (inkl Intel och deras GPU'er) även om det enda som lär vara aktuellt för mig personligen är ett 5090, eller invänta 6090 eller motsvarande. Mycket beror på hur 4090 presterar när en ersättare väl är ute. Och innan dess har det nog troligen blivit en uppgradering till en 8800X3D eller 8900X3D förhoppningsvis. Men samtidigt lär väl X3D-modellerna dröja lanseringsmässigt med även denna gång. Men värd att vänta på, förhoppningsvis.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Känns som i 4090-klassen konkurrerar Nvidia mest med sig själv såvida nu inte AMD mot förmodan faktiskt får ut något kraftfullt i och med 8000-serien. Och Intel är inte ikapp på denna prestandanivån men hoppas de tar ett rejält kliv uppåt i lägre segment iallafall.

Personligen hoppas jag på ett 5090 i år, 2 år sedan i höst sedan 4090 lanserades och vore kul med något nytt som tar ett rejält kliv framåt prestandamässigt igen. Vore trist om vi får max ett 5080 inledningsvis men kan ju alltid hända att Nvidia har ett 5090 redo att svara AMD vid behov. 1080Ti blev så bra som den blev då Nvidia förmodligen oroade sig för vad AMD skulle presentera. Istället fick vi Vega 56/64 och från Nvidia ett av de kanske mest galna och prisvärda kort vi någonsin fått, då när den lanserades.

Hoppas på bra leveranser från samtliga (inkl Intel och deras GPU'er) även om det enda som lär vara aktuellt för mig personligen är ett 5090, eller invänta 6090 eller motsvarande. Mycket beror på hur 4090 presterar när en ersättare väl är ute. Och innan dess har det nog troligen blivit en uppgradering till en 8800X3D eller 8900X3D förhoppningsvis. Men samtidigt lär väl X3D-modellerna dröja lanseringsmässigt med även denna gång. Men värd att vänta på, förhoppningsvis.

Tyvärr hoppar amd dem bästa korten nästa gen.
Battlemage lär väl fightas runt xx70 korten (förhoppningsvis)

Jag tror nvidia fokuserar på AI så mycket det går med tanke på blockaden mot Kina så lär de anpassa korten för den marknaden då den är väl bland deras största.

Senaste ryktena är väl om AMD lanserar en vettig produkt så släpper dem 5090,om inte så avtäcks den under CES 2025

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Blir det en PC version av The Last of Us 2? Eller bara en remaster?

Permalänk

När kommer nästa gen cpu från AMD och Intel? Det är det som hindrar mitt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När kommer nästa gen cpu från AMD och Intel? Det är det som hindrar mitt bygge.

Oktober/november brukar vara kärnornas krig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tyvärr hoppar amd dem bästa korten nästa gen.
Battlemage lär väl fightas runt xx70 korten (förhoppningsvis)

Jag tror nvidia fokuserar på AI så mycket det går med tanke på blockaden mot Kina så lär de anpassa korten för den marknaden då den är väl bland deras största.

Senaste ryktena är väl om AMD lanserar en vettig produkt så släpper dem 5090,om inte så avtäcks den under CES 2025

Är det bekräftat att AMD gör så? Känns något felprioriterat, de är en bra bit efter redan idag. Än mer om man inte bara ser till användning som rena spelkort. Får hoppas de satsar mer på mjukvaran och stöd för korten isåfall. Ingen rolig syn när man kollar hur de presterar med F@H exempelvis.

Har sett de ryktena med men då källan när jag såg var Moores law is dead så har jag inte tagit så seriöst på det personligen. Men långt kvar tills vi är där i år samtidigt så vi får se helt enkelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

@JonasT & @CrispVanDahl:
Blir det CES i år?

Vi täcker från hemmaplan i år och siktar på Computex istället.

Permalänk
Medlem

Ett billigt men bra grafikkort? Snääälla...?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Vfan 4070 Super och Ti Super? Vad röker Nvidia nu för tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi täcker från hemmaplan i år och siktar på Computex istället.

Kul att det blir mässa i alla fall!

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Vfan 4070 Super och Ti Super? Vad röker Nvidia nu för tiden..

Jag tror mer att dom super på arbetstid 😁

Permalänk
Medlem

Kanske OT men är det bara jag som tycker det är roligt att de digitalt ritat över en fysisk kalender i bilden?

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vfan 4070 Super och Ti Super? Vad röker Nvidia nu för tiden..

Ser ju inte riktigt vad som är konstigt med de suffixen iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Är det bekräftat att AMD gör så? Känns något felprioriterat, de är en bra bit efter redan idag. Än mer om man inte bara ser till användning som rena spelkort. Får hoppas de satsar mer på mjukvaran och stöd för korten isåfall. Ingen rolig syn när man kollar hur de presterar med F@H exempelvis.

Har sett de ryktena med men då källan när jag såg var Moores law is dead så har jag inte tagit så seriöst på det personligen. Men långt kvar tills vi är där i år samtidigt så vi får se helt enkelt.

Hur är det felprioriterat att satsa på de segment som säljer överlägset bäst?

Inget är givetvis bekräftat men uppgifterna om att AMD bara kommer med relativt små chip (64 CUs på det största), och endast singelchip, kommer från kopite7kimi och han brukar vara rätt träffsäker.

Dessutom, RDNA4-chippen lär vara TSMC N4P. Ska de konkurrera på allvar lär de ändå behöva TSMC N3E så det är nog lika bra att de väntar in RDNA5 och 2025. Då är ju dessutom Nvidias line-up känd.

Ang 5090. Vi får se hur det blir (5090 och t.o.m. 5080 skulle ju kunna få plats ovan snart lanserade 4080S) men som redan påpekats så skulle Nvidia lätt kunna vänta till CES 2025 utan att de drabbas nämnvärt. Ett ytterligare, väldigt starkt, skäl skulle kunna vara att allokera all TSMC N3-tillverkning till sina AI-kunder. Nvidia har ju som bekant en viss förkärlek för $$$...

Skulle jag tvingas satsa pengar så skulle jag satsa på Q1 2025 för 5090. Och att sen 40-serien gradvis ersätts under resten av året (eller vem vet, masskortet 5060 kanske t.o.m. dröjer till 2026...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser ju inte riktigt vad som är konstigt med de suffixen iofs.

4070ti super låter ju inte riktigt klokt samt att set blir väldigt liten skillnad prestanda mässigt om en massa olika 4000-kort finns som: 40xx, 40xx Super, 400xx-Ti och 40xx-Ti Super..
Lägg sen på olika minnesmängd samt Dragon och kombos som jag säkert glömt nämna och det blir en ordentligt klusterf*ck i min mening
Men visst det har varit rörigt förr så kör på för all del^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

4070ti super låter ju inte riktigt klokt samt att set blir väldigt liten skillnad prestanda mässigt om en massa olika 4000-kort finns som: 40xx, 40xx Super, 400xx-Ti och 40xx-Ti Super..
Lägg sen på olika minnesmängd samt Dragon och kombos som jag säkert glömt nämna och det blir en ordentligt klusterf*ck i min mening
Men visst det har varit rörigt förr så kör på för all del^^

Begreppen "Ti" och "Super" har två olika betydelser så jag vet inte varför folk blir så förvirrade när båda används samtidigt...hade det varit enklare om refresh-kort fick en femma (4075 t.ex.) istället?

4070Ti och 4080 kommer att utgå ur sortimentet så så många kort blir det inte.

Sen kan man absolut tycka att Super-konfigurationerna är vad resp kort borde varit från början men man får vara glad åt det lilla, bättre det än att Nvidia inte gjort nått åt sina kort alls.

En förhoppning är ju att Super även denna gång inte bara är en teknisk refresh utan även viss justering prismässigt (nedåt då... )

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska död start på året. Förhoppningsvis blir det några överraskningar.

Permalänk
Medlem

Ser förstås mest fram mot Vision OS/Vision Pro lanseringen. Lär bli ett event i Januari; eller Februari som senast.

Permalänk

Riktigt taggad på Tekken 8. Demon finns ute på PS5, sjukt bra spel