Så långt har Intels integrerade grafik kommit på fem generationer

Permalänk
Melding Plague

Så långt har Intels integrerade grafik kommit på fem generationer

Hur mycket snabbare är den integrerade grafiken i Meteor Lake än Intels föregående processorgenerationer? Phoronix har gjort ett utförligt test.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Vad händer om vi jämför en intel i-gpu storleksmässigt med en dåtida diskret grafikkortslösning från förr? Tycker det vore rimligt att räkna med kylare, kablar och allt som krävs för att det skulle fungera.

Är ofta en rolig tanke att tänka att t.ex en nyare mobil med en systemkrets som med enkelhet får plats i handen är extremt mycket snabbare än fulltower datorer för bara ett par år sedan. Sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

Intressant, hade gärna sett samma för AMD för att kunna ha mer att jämföra med...

@Sweclockers
Det hade varit väldigt intressant att se igpu-prestanda med AMDs stationära G-modeller, mobila varianter och Intels diton jämfört med budget-grafiikort med motiveringen att grafikkort är svindyrt och frågan är om man klarar sig ett tag om man avvaktar med GPUn

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Intressant, hade gärna sett samma för AMD för att kunna ha mer att jämföra med...

@Sweclockers
Det hade varit väldigt intressant att se igpu-prestanda med AMDs stationära G-modeller, mobila varianter och Intels diton jämfört med budget-grafiikort med motiveringen att grafikkort är svindyrt och frågan är om man klarar sig ett tag om man avvaktar med GPUn

Håller med.
5 gånger snabbare - visst, men det säger ju inget om hur snabbt det är i verkligheten. Kan det jämföras med ens ett 1030?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Intels utveckling på iGPU var så långsam och pinsam under de senaste 13 åren att jag till slut gav upp och valde dGPU i laptops, och nu har jag Apples Mx. ÄNTLIGEN har jag grafik värd att tala om.

Och dessutom: Allt jag använt laptoparna till genom åren är kontorssysslor. (Har stationär för spelandet.) Det är TOTALT skitsnack att inte även kontorssysslor kräver en hel del GPU-kraft. MÅNGA av mina kontorsprogram använder avancerad grafik, som transparens och antialias, rörliga bilder / video streams på flera ställen på skärmen samtidigt, videofilter vid videokonferens, hög refresh-rate, i viss utsträckning 3D-grafik i webbfönster, mer än 24-bits färgdjup, etc. ÄNTLIGEN har jag en FPS att tala om i mina kontorsprogram. Jag får på riktigt ont i kroppen / mushanden av låg refresh rate (pga den haltande precisionen).

Så, Intels GPU-utveckling är för ynklig för min del. (Däremot väljer jag fortfarande Intel för CPUer .. inget Intel-hat här inte.)

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

En annan kul grej relaterat till iGPU är att AMD's 780M är certifierad för Autodesk Fusion 360 (CAD-mjukvara).

Om jag fick önska mig något för 2024 så vore det att Sweclockers även hade ett prestanda-index för inbyggd grafik

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Varför sådana konstiga namn på laptop sidan. 155H låter ju inte som senaste. Går från 8000 till 1000 sen uppåt till 1100 och 1200 sen ner till 155.

Hade aldrig förstått att 155H var nya Meteor lake om man vara sett namnet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

en nyare mobil med en systemkrets som med enkelhet får plats i handen är extremt mycket snabbare än fulltower datorer för bara ett par år sedan.

Njae...

Inte ens nära faktiskt. Iaf inte i spel.

Permalänk

Och sedan bara uppgraderingsbara när det gäller ram och en ledig m.2 slot och vops finns det änligen bra och billiga laptops att köpa igen.

Men hela laptopsidan känns knepigt, ofta hyfsat dyr laptop och sedan inte senaste generation av cpu och typ ingen bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad händer om vi jämför en intel i-gpu storleksmässigt med en dåtida diskret grafikkortslösning från förr? Tycker det vore rimligt att räkna med kylare, kablar och allt som krävs för att det skulle fungera.

Är ofta en rolig tanke att tänka att t.ex en nyare mobil med en systemkrets som med enkelhet får plats i handen är extremt mycket snabbare än fulltower datorer för bara ett par år sedan. Sinnessjukt.

Om vi uppskattar GPU-delen till 25% av hela kretsen landar den på 64,26mm^2. Det är lite svårt att hitta jämförbara tester men i 3DMark Time Spy verkar den prestera lite sämre än ett GTX 970. GTX 970 är dock 520% större på 398mm^2.

Permalänk
Medlem

Imponerande när man ser över tid. Det är alltid trevligt när det ändå hålls en viss typ av hopp i prestanda mellan generationer och även när man kikar på det över ett par år. Det står ju inte stilla om man säger så.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Håller med.
5 gånger snabbare - visst, men det säger ju inget om hur snabbt det är i verkligheten. Kan det jämföras med ens ett 1030?

Borde vara betydligt snabbare än så. Grafikdelen verkar lite snabbare än 780M, och 780M är lite långsammare än ett GTX 1650 för bärbara datorer. Så förmodligen i nivå med just 1650 Mobile. Tillräckligt snabbt för att spela 2-3 år gamla spel i 1080p/60 i medium/low eller dagens tyngsta spel i 720p/30 i low. Men någon som köper en sådan här dator och har visst intresse av datorspelande spelar förhoppningsvis spel som kretsen klarar av på ett adekvat sätt.

Permalänk
Medlem

Är inte Core Ultra 7 155H en efterträdare till i7-13700H och inte till i7 1280P? Som är 12th gen med lägre TDP och lägre boost clock på GPU än i7-13700H?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag har sett en video för runt ett par år sedan på Youtube där de testade iGpu direkt med spel (inga syntetiska testreringar). Ett av de spel var Horizon och det var ga-a-anska hackigt. 1-3 fps. Undrar hur går det till med moderna (senaste) iGpu. Kan redaktionen testa det?

Permalänk
Medlem

Edit: Tycker titeln är missvisande då det egentligen är fyra grafikarkitekturer som jämförs och inte fem

Egentligen kan man tycka att det är onödigt att ha med 1280p då det bara är en uppskrämd Xe (lite prestandalyft i förhållande till högre effektförbrukning). Kul att se att deras nya arkitektur i 155H (som baseras på Xe om jag inte har fel) ger ett sånt lyft.

Håller med om att det skulle vara intressant att se tester mellan AMD och Intel på inbyggd grafik och i enklare spel snarare än 3 fps i Cyberpunk. Från Skylake gen 9 (2015) grafik till gen 12 idag

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Roligt med snabbare intern grafik. Jag skulle vilja se grafikkort som bättre utnyttjar processorns prestanda. Har man köpt en dator av senaste modell med en snabb CPU och massor av RAM men som inte utnyttjar det till fullo, så ska användaren kunna välja om man vill dela ut extra datorresurser till GPU-enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag har sett en video för runt ett par år sedan på Youtube där de testade iGpu direkt med spel (inga syntetiska testreringar). Ett av de spel var Horizon och det var ga-a-anska hackigt. 1-3 fps. Undrar hur går det till med moderna (senaste) iGpu. Kan redaktionen testa det?

Här är bra speltester med AMD 780M. Spelar man i 1080p medium/low så är det absolut spelbart i många fall.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Egentligen kan man tycka att det är onödigt att ha med 1280p då det bara är en uppskrämd Xe (lite prestandalyft i förhållande till högre effektförbrukning). Kul att se att deras nya arkitektur i 155H (som baseras på Xe om jag inte har fel) ger ett sånt lyft.

Håller med om att det skulle vara intressant att se tester mellan AMD och Intel på inbyggd grafik och i enklare spel snarare än 3 fps i Cyberpunk. Från Skylake gen 9 (2015) grafik till gen 12 idag

3fps i cyberpunk då använder du troligtvis en äldre intel cpu med illa valda inställningar.
Jag har betydligt bättre än så när jag spelar spelet på en AMD laptop (iGPU) med några år på nacken.
En nyare APU bör prestera liknande steam deck och vara fullt spelbart men inte i samma klass som en ny påkostad speldator.

Sökte lite snabbt på youtube och hittade denna sammanställningen i ett klipp.

Kanske inte det bästa klippet men Cyberpunk med steam deck för referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad händer om vi jämför en intel i-gpu storleksmässigt med en dåtida diskret grafikkortslösning från förr? Tycker det vore rimligt att räkna med kylare, kablar och allt som krävs för att det skulle fungera.

Är ofta en rolig tanke att tänka att t.ex en nyare mobil med en systemkrets som med enkelhet får plats i handen är extremt mycket snabbare än fulltower datorer för bara ett par år sedan. Sinnessjukt.

https://www.tomshardware.com/news/basemark-cross-platform-gpu...

Det är en artikel från 2022 visserligen, men iPhone 14 Pro och M1 är ungefär på en GPU-nivå av Steam Deck, M1 Ultra är 3-4 gånger detta

Du får gå tillbaka ganska långt för att hitta en full PC som är långsammare än detta

Apple ≈ 2500 poäng (iphone, m1/m2)
3050 ≈ 6500 poäng
M1 Ultra ≈ 9000 poäng
6700XT ≈ 16000 poäng
3090 ≈ 28000 poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

3fps i cyberpunk då använder du troligtvis en äldre intel cpu med illa valda inställningar.
Jag har betydligt bättre än så när jag spelar spelet på en AMD laptop (iGPU) med några år på nacken.
En nyare APU bör prestera liknande steam deck och vara fullt spelbart men inte i samma klass som en ny påkostad speldator.

Sökte lite snabbt på youtube och hittade denna sammanställningen i ett klipp.
<Uppladdad bildlänk>

Kanske inte det bästa klippet men Cyberpunk med steam deck för referens.
https://www.youtube.com/watch?v=d4dob-4XNFw

Jag har inte testat Cyberpunk på min laptop med Xe och det skulle aldrig falla mig in. Jag tycker detta spel ska upplevas på, om inte högsta grafikinställningar, höga inställningar. Annars finns det ingen mening med det. Det kommer antagligen flyta hyggligt på min stationära.

Jag drog bara till med 3 fps men skulle inte säga att de verkliga siffrorna du hittat gör det till en direkt spelbar eller trevlig upplevelse.

Min poäng var att Sweclockers skulle välja mer "spelbara" spel i sitt test. Där man kanske får 30-60 fps åtminstone

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Markusas:

Är inte Core Ultra 7 155H en efterträdare till i7-13700H och inte till i7 1280P? Som är 12th gen med lägre TDP och lägre boost clock på GPU än i7-13700H?

Meteor Lake är Intels största förändring av deras plattform sedan Core 2, så väldigt svårt att göra vettiga 1:1 jämförelser.

Sett till strömförbrukning ligger ju 155H klart under 1280P, båda dessa har också en "nominell TDP" på 28 W medan 13700H (hela H-serien) har en nominell TDP på 45 W. Så ur den aspekten är det mer en efterföljare till P-serien.

Men samtidigt har 155H en peak-effekt på hela 115 W, det är typ det dubbla mot P-serien och samma som 13700H. Så ur den aspekten kan man anses att det är en efterföljare till den serien.

Faktisk effekt under last säger ändå att oavsett så är 155H ett klart fall framåt. B-lags känslan infinner sig ändå när man sätter Meteor Lake i relation till Apples M-serie, man har nu nått single-core prestanda hos 3 år gamma M1 och Phoronix effektmätning visar att man gör det samtidigt som det drar mer ström...

Positiva är att iGPUn i Meteor Lake trots allt slår iGPU i M1 med hyfsad marginal.

Skrivet av medbor:

https://www.tomshardware.com/news/basemark-cross-platform-gpu...

Det är en artikel från 2022 visserligen, men iPhone 14 Pro och M1 är ungefär på en GPU-nivå av Steam Deck, M1 Ultra är 3-4 gånger detta

Du får gå tillbaka ganska långt för att hitta en full PC som är långsammare än detta

Apple ≈ 2500 poäng (iphone, m1/m2)
3050 ≈ 6500 poäng
M1 Ultra ≈ 9000 poäng
6700XT ≈ 16000 poäng
3090 ≈ 28000 poäng

Är som sagt en gammal artikel och vet inte riktigt om det går att slå ihop M1 och M2 när just GPU-delen var där prestanda ökade mest den generationen.

Men håller med om GPU-delen. Inte ens Iphone 15 Pro, som har mer än 50 % bättre GPU-prestanda ställd mot Iphone 13 som är du länkar, matchar high-end dGPU hos någon PC i närtid.

CPU-mässigt är Iphone 15 Pro rejält mäktig, den slår t.ex. CPUn i Steam deck med nästan en faktor x2 (GPU-mässigt är det "bara" 50 %). Den CPU-kraften (singel-thread) i Iphone spöar de flesta aktuella PC, bara de absolut högst klockade som är snabbare.

Sen hade M1 Ultra problem med skalningen, den var inte alls 2x mot M1 Max vilket den borde vara i teorin. Det problemet fixades hos M2 Ultra. M3 Max ligger typiskt mellan mobilvarianterna av 4070 och 4080, dock med en långt lägre strömförbrukning.

Så ställt mot det är det lite nedslående vilken gärdsgårdsserie Intels och AMDs snabbaste iGPUer spelar i. Det Intel gjort är imponerande ställt mot AMDs bästa, men det är skrattretande ställd mot Apple (man når Apples instegsmodell av M3).

Ska man ändå lyfta fram något som Intel ändå gjort riktigt bra med iGPU i Meteor Lake är det primärt två saker:

1. Att man slår 780M med någon procentenhet i genomsnitt är säker viktigt för Intel givet hur långt efter de normalt varit, men det långt mer imponerande givet närhistorien är att man vinner betydligt mer sett till perf/W.

Phoronix har även en jämförelse mellan Meteor Lake och 7840HS. Geo-mean över alla GPU-tester så drar 155H 87 % av 780M samtidigt som den presterar 8 % bättre geo-mean.

2. Phoronix har också jämfört prestanda hos 155H mellan Windows 11 mot Ubuntu 23.10. Det finns lite dippar i Linux, men totalt sett visar Intel åter igen att deras Linux-stöd är top-notch där prestanda på en helt nysläppt mobilplattform (som knappast har högsta prio för Linux, tyvärr) så är Ubuntu genomsnitt 15 % snabbare än Windows 11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Meteor Lake är Intels största förändring av deras plattform sedan Core 2, så väldigt svårt att göra vettiga 1:1 jämförelser.

Sett till strömförbrukning ligger ju 155H klart under 1280P, båda dessa har också en "nominell TDP" på 28 W medan 13700H (hela H-serien) har en nominell TDP på 45 W. Så ur den aspekten är det mer en efterföljare till P-serien.

<Uppladdad bildlänk>

Men samtidigt har 155H en peak-effekt på hela 115 W, det är typ det dubbla mot P-serien och samma som 13700H. Så ur den aspekten kan man anses att det är en efterföljare till den serien.

Faktisk effekt under last säger ändå att oavsett så är 155H ett klart fall framåt. B-lags känslan infinner sig ändå när man sätter Meteor Lake i relation till Apples M-serie, man har nu nått single-core prestanda hos 3 år gamma M1 och Phoronix effektmätning visar att man gör det samtidigt som det drar mer ström...

Positiva är att iGPUn i Meteor Lake trots allt slår iGPU i M1 med hyfsad marginal.

Är som sagt en gammal artikel och vet inte riktigt om det går att slå ihop M1 och M2 när just GPU-delen var där prestanda ökade mest den generationen.

Men håller med om GPU-delen. Inte ens Iphone 15 Pro, som har mer än 50 % bättre GPU-prestanda ställd mot Iphone 13 som är du länkar, matchar high-end dGPU hos någon PC i närtid.

CPU-mässigt är Iphone 15 Pro rejält mäktig, den slår t.ex. CPUn i Steam deck med nästan en faktor x2 (GPU-mässigt är det "bara" 50 %). Den CPU-kraften (singel-thread) i Iphone spöar de flesta aktuella PC, bara de absolut högst klockade som är snabbare.

Sen hade M1 Ultra problem med skalningen, den var inte alls 2x mot M1 Max vilket den borde vara i teorin. Det problemet fixades hos M2 Ultra. M3 Max ligger typiskt mellan mobilvarianterna av 4070 och 4080, dock med en långt lägre strömförbrukning.

Så ställt mot det är det lite nedslående vilken gärdsgårdsserie Intels och AMDs snabbaste iGPUer spelar i. Det Intel gjort är imponerande ställt mot AMDs bästa, men det är skrattretande ställd mot Apple (man når Apples instegsmodell av M3).

Ska man ändå lyfta fram något som Intel ändå gjort riktigt bra med iGPU i Meteor Lake är det primärt två saker:

1. Att man slår 780M med någon procentenhet i genomsnitt är säker viktigt för Intel givet hur långt efter de normalt varit, men det långt mer imponerande givet närhistorien är att man vinner betydligt mer sett till perf/W.

Phoronix har även en jämförelse mellan Meteor Lake och 7840HS. Geo-mean över alla GPU-tester så drar 155H 87 % av 780M samtidigt som den presterar 8 % bättre geo-mean.

2. Phoronix har också jämfört prestanda hos 155H mellan Windows 11 mot Ubuntu 23.10. Det finns lite dippar i Linux, men totalt sett visar Intel åter igen att deras Linux-stöd är top-notch där prestanda på en helt nysläppt mobilplattform (som knappast har högsta prio för Linux, tyvärr) så är Ubuntu genomsnitt 15 % snabbare än Windows 11.

Både iphone 13/14 är med (Apple A15/A16)

M2 presterar bättre än M1 absolut, jag bara förenklade lite. Den är en bit över 3000, fortfarande bara halva 3050 ungefär, så inte jätteintressant

Men summan är väl att iphones idag presterar bättre än steam deck och alltså bättre än ps4-generationen

Helt okej, men långt från en vanlig speldator, det var väl det jag ville visa. Såklart kan Ultra-kretsarna komma lite högre, men de sitter verkligen inte i någon telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Både iphone 13/14 är med (Apple A15/A16)

M2 presterar bättre än M1 absolut, jag bara förenklade lite. Den är en bit över 3000, fortfarande bara halva 3050 ungefär, så inte jätteintressant

Men summan är väl att iphones idag presterar bättre än steam deck och alltså bättre än ps4-generationen

Helt okej, men långt från en vanlig speldator, det var väl det jag ville visa. Såklart kan Ultra-kretsarna komma lite högre, men de sitter verkligen inte i någon telefon

Resident Evil 4 på A17Pro (iPhone 15Pro) är en riktig besvikelse.

PS4-settings, i vissa fall enklare, och ändå orkar den bara med ca 300p30 (med dippar!), ML-uppskalat till 720p-ish. Enl DFs senaste analys.

PS4 kör 900p30-60. Dålig port? Trodde skillnaderna skulle vara mkt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En annan kul grej relaterat till iGPU är att AMD's 780M är certifierad för Autodesk Fusion 360 (CAD-mjukvara).

Om jag fick önska mig något för 2024 så vore det att Sweclockers även hade ett prestanda-index för inbyggd grafik

Det verkar vettigt.
Att köra tester med "allt på ultra" kanske (?) hjälper till att driva försäljningen av dyra diskreta grafikkort, men det kommer inte att hjälpa försäljningen av system med inbyggd grafik. Det skulle inte gynna någon att testa dem under samma premisser (OK, nvidia).

Vad kan vara en rimlig, enkel, standardinställning över olika titlar? Även om slutanvändaren antagligen justerar grafikinställningarna själv, behöver ju Sweclockers ha en rättfram standard. Allt på lowest? Någon medelinställning? Om de inte standardiserar på absolut lägsta, så får de hitta en vettig medelinställning på respektive spel i testsviten. Verkar i och för sig inte ogörligt.

Vilka titlar skall testas? Vete fasen, men nuvarande testsvit verkar mest handla om att spelet skall vara tungdrivet, även om det inte är någon nackdel om det spelas av någon. Kanske vore det vettigt att låta sig inspireras av Steams most played lista. Det är ju spel som faktiskt spelas, och som därmed förmodligen är relevanta för den tänkta kundkretsen.

Integrerad grafik är en av de trender som kan tänkas driva försäljning. Det har skett en hyfsad utveckling över tid, bandbredd är väl den uppenbara begränsningen, men det finns ju lösningar på det också om marknadssegmenteringen tillåter. Det råder ingen tvekan om att spelprestandan redan täcker in de flestas behov, nu handlar det om att göra segmentet tillräckligt attraktivt - en lite annan grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Borde vara betydligt snabbare än så. Grafikdelen verkar lite snabbare än 780M, och 780M är lite långsammare än ett GTX 1650 för bärbara datorer. Så förmodligen i nivå med just 1650 Mobile. Tillräckligt snabbt för att spela 2-3 år gamla spel i 1080p/60 i medium/low eller dagens tyngsta spel i 720p/30 i low. Men någon som köper en sådan här dator och har visst intresse av datorspelande spelar förhoppningsvis spel som kretsen klarar av på ett adekvat sätt.

Trevligt. Det är ju lite dåligt med kort som inte behöver extra ström så då kan ju det här vara ett alternativ

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415