Palit planerar passivt kylt Geforce RTX 3050 6GB

Permalänk
Melding Plague

Palit planerar passivt kylt Geforce RTX 3050 6GB

Med Nvidias stundande lansering av grafikkort i instegsklassen runt hörnet detaljeras nu flera modeller från Palit där en av dem är passivt kyld.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

endast kul ifall det inte kräver strömkabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

endast kul ifall det inte kräver strömkabel

Ja, det vore ju bra, behövs fler "snåla" kort som är helt tysta. Jag kör mina kort på silent-profiler, men de varvar ju upp ibland i onödan ändå kan jag tycka. HTPCn i sovrummet körs med en gammal Radeon HD7750 som är helt passiv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

75W or else!

Skulle verkligen vilja ha en ersättare till mitt KalmX 1050ti.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Åh, en KalmX. Som de övriga så säger jag likväl 75W or bust.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Antar att det är en kostnadsfråga men ett 4050 hade ju varit trevligare än ett avskalat 3050.
Redan 4060 är ju nere på 115w tbp. Så ett 4050 borde ju enkelt hamna på under 75w.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

endast kul ifall det inte kräver strömkabel

Det lär det inte göra då 75W är max vad ett kort får dra utan att det behövs extern kabel till kortet.

Permalänk
Medlem

Enligt rykte kommer 3050 6GB vara på 70W vilket inte bör behöva strömkabel. Med strömkabel förlorar nog kortet sitt existensberättigande.
Kan ju vara en fin uppgradering från 1050Ti.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Skulle nog lätt bli ett köp för mig, har sneglat på passiv dator länge men gpun är alltid problemet. Enda möjligheten till passiv GPU har varit ghettomoddade 1650 med gamla accelero-kylare

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk

Hoppas på en låg-profils 3050 utan strömkontakt.

Permalänk

Jag gillar tysta datorer och lever efter filosofin att de ska vara helt tystna vid väldigt enkla saker.
De flesta grafikkort idag är väl semipassiva idag och uppfyller mina krav. Hade det inte varit på detta sätt så hade jag varit intresserad. En fråga är såklart hur mycket last innan de börjar väsas.

Sedan vill man ej ha fläkt överallt av olika anledningar. Problemet är att värmen ska ut och man får tänka till med chassi.

Permalänk
99:e percentilen

Passiv kylning var något av en helig graal för mig förr, men sedan jag gått över till enbart Noctua-fläktar (inklusive på grafikkortet) ser jag ingen större poäng med det längre. Kanske om man sitter i ett sånt där knäpptyst specialbyggt rum med väggar av skumgummi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Enligt rykte kommer 3050 6GB vara på 70W vilket inte bör behöva strömkabel. Med strömkabel förlorar nog kortet sitt existensberättigande.
Kan ju vara en fin uppgradering från 1050Ti.

Hade varit betydligt bättre med 8GB än 6GB. 1050 Ti har ju 4GB vilket kändes tillräckligt 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Passiv kylning var något av en helig graal för mig förr, men sedan jag gått över till enbart Noctua-fläktar (inklusive på grafikkortet) ser jag ingen större poäng med det längre. Kanske om man sitter i ett sånt där knäpptyst specialbyggt rum med väggar av skumgummi.

Mjo. Dagens datorfläktar som faktiskt är gjorda för att vara tysta - inte bara snikvarianter av industrifläktar - tillsammans med att chassina är anpassade för större dito, har gjort det där med passiv kylning mer eller mindre redundant

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mjo. Dagens datorfläktar som faktiskt är gjorda för att vara tysta - inte bara snikvarianter av industrifläktar - tillsammans med att chassina är anpassade för större dito, har gjort det där med passiv kylning mer eller mindre redundant

Passiv kylning ger dock mer frihet i hur man använder chassifläktarna, ett grafikkort som har en fläkt som blåser och sedan en chassifläkt som drar in luft rakt i blåsfläkten motarbetar ju varandra. Det kan också frigöra mer utrymme i trånga chassin.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar att det är en kostnadsfråga men ett 4050 hade ju varit trevligare än ett avskalat 3050.
Redan 4060 är ju nere på 115w tbp. Så ett 4050 borde ju enkelt hamna på under 75w.

4050 verkar tyvärr ej komma annat än till laptop. Sen skulle de säkert ta 250 dollar eller ca 3300kr för den så inte så intressant ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har haft något av Palits tidigare KalmX kort.
Tror det var GTX 750Ti.
Tyst och fint och krävde ingen extra strömkontakt utöver PCI Express porten.

Borde finnas en marknad för grafikkort som har under 75W TBP och ändå presterar bättre än GTX 1650.

Tänker om det hade kunnat komma ett RTX 5050 med 65-70W TBP och runt RTX 4060 - 4060Ti prestanda så hade det varit ett trevligt kort om det inte blir alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem

Den är släppt nu...
GeForce RTX™ 3050 KalmX 6GB
Enligt Palit så drar den 70W med ett rekommenderat nätaggregat på 300W i datorn.