Permalänk
Medlem

Gilla-knappen

Skulle det gå att fixa så man vet om man redan gillat ett inlägg?

Ibland glömmer jag att jag redan gillat ett inlägg och så klickar jag så "ogillar" jag det istället. Inget stort problem men lite småstörande, skulle vara nice om man kunde förtydliga att man redan gillat det på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Det här har hänt mig många gånger också. Hade varit mycket skönt att få se en indikation om att jag har gillat inlägget i fråga.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det gick ju innan de gjorde om för nåt år sen. Då bytte symbolen färg när man själv hade tryckt. Nu byter den färg när antalet gilla är tre eller högre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

UI är fantastiskt, man lär sig nya saker hela tiden.
Har nog aldrig råkat "trycka fel" (Har nog mest varit orolig att över-gilla inlägg!), men jo förstår problemet. Nu tryckte jag fem gånger på första och såg att siffran pendlade snyggt i takt med mitt pekfinger, så en viss feedback finns det. Men det blir ju lite udda då flera gillar samtidigt. (8 klick(+1+1) 10 klick(+1-1) 10 klick (+1) 11)

En grön bakgrund kanske och behålla resten som det är. Men, allvarligt, UI blir inte enklare med mer finesser. Då ökar antalet ställen där hover-funktionen slänger upp en förklaring och tillslut går det inte att flytta musen utan att det flipprar överallt.

Gammal som jag är, finns det några oskrivna regler runt det här med att "gilla"? Jag använder det sparsamt på bra vinklingar och roliga inlägg.

Permalänk
Medlem

Om man gillar ett inlägg och sen glömmer bort det så kanske det inte är ett UI problem, utan man bör kolla om man har tidiga tendenser för Alzheimers

Nej, men håller med handen bör endast ändra färg när man själv gillat.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ skulle kunna vara att knappen får en ram när man själv klickat. Ungefär så här:

(Ursäkta frihandsritat streck...)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

På FZ så ändras texten till "ångra". kanske vore en idé. Tycker att den kan vara grå enda tills man har gillat, inte som nu att den blir orange när många gillat. Tycker att något borde ändras med just gillaknappen.

Edit: Den verkar bli orange när man gillat men också orange när man inte gillat men många andra gillat?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

På FZ så ändras texten till "ångra". kanske vore en idé. Tycker att den kan vara grå enda tills man har gillat, inte som nu att den blir orange när många gillat. Tycker att något borde ändras med just gillaknappen.

Edit: Den verkar bli orange när man gillat men också orange när man inte gillat men många andra gillat?

Jag tror den enbart blir orange när fler än x (x=3?) gillat.

I övrigt är min upplevelse att man märker att man redan gillat genom att inget händer när man klickar. Om man klickar en gång till så ångrar man?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller med om att UX här är lite märkligt. Man ser ju antalet gillamarkeringar inom parentes så varför ska det vara en viss färg när antalet är lika med eller överstigit 3? Det hade varit bättre att använda färgändring för att visa att man gillat istället.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror den enbart blir orange när fler än x (x=3?) gillat.

I övrigt är min upplevelse att man märker att man redan gillat genom att inget händer när man klickar. Om man klickar en gång till så ångrar man?

Och det behövs ju inte att den ändras på sådant vis när många gillat. Behöver inte markera när ett inlägg har många gilla.

Skrivet av Joppis:

Håller med om att UX här är lite märkligt. Man ser ju antalet gillamarkeringar inom parentes så varför ska det vara en viss färg när antalet är lika med eller överstigit 3? Det hade varit bättre att använda färgändring för att visa att man gillat istället.

Exakt så skulle det vara. som när inte många gillat så ändras färgen när man tryckt gilla och blir grå igen när man tar bort gilla.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Borde vara:
1 = Grå, vid 2 eller mindre gillar.
2 = Orange vid 3 eller flera gillar.
3 = Blå om du har "ångrat" din gilla.

Permalänk
Hedersmedlem

Enklast vore ju om själva knappen byter bakgrundsfärg om man gillat inlägget i fråga.

Men skulle jag beställa så skulle "gilla"-knappen bara vara en kontur när man inte klickat i den och sedan ifylld med färg när man klickat på den. Det mappar bättre mot hur många andra sociala appar idag fungerar.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av immutable:

Skulle det gå att fixa så man vet om man redan gillat ett inlägg?

Ibland glömmer jag att jag redan gillat ett inlägg och så klickar jag så "ogillar" jag det istället. Inget stort problem men lite småstörande, skulle vara nice om man kunde förtydliga att man redan gillat det på något sätt.

Du får en like för din trådstart. Nej, håller med. Någon form av tydlighet vore på sin plats.

Permalänk
Medlem

Försiktig evolution till det bättre, det är sådant vi gillar.

Permalänk
Medlem

Tänker mig att hela knappen blir orange om man klickat på den och antingen en tunn svart kontur runt symbol och antal klick eller något hade varit tydligare. Hur man än ändrar så kan det nog bara bli tydligare, inser att jag själv inte är den enda som avgillar inlägg ibland för att kolla om jag gillat eller inte. Eller för den delen feltryckt när jag scrollat på mobil/platta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...