Reddit-användare kyler RTX 3080 passivt med enormt kopparblock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Enda nackdelen är att denna kylarimplementering ser lite otymplig ut

Skrivet av Varg:

Istället har man en klump på 10 kg som inte får plats i ett chassi. Vet inte om jag tycker att det är någon direkt förbättring. Dessutom drar inte korten mindre ström för att du byter kylare.

absolut inte för alla, men jag bryr mig inte mycket om hur det ser ut. Som referens hade jag dator (moderkort & psu) öppet på bordet under en tid då jag testade lite saker och ting, och hade 2-3 cpu luftkylare staplade på varandra eftersom jag tillfälligt saknade passande fläkt

det ska vara tyst är poängen, inte att det ska dra mindre ström. använder i nuläget chassi men är inte direkt något jag behöver. Vi är olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

absolut inte för alla, men jag bryr mig inte mycket om hur det ser ut. Som referens hade jag dator (moderkort & psu) öppet på bordet under en tid då jag testade lite saker och ting, och hade 2-3 cpu luftkylare staplade på varandra eftersom jag tillfälligt saknade passande fläkt

det ska vara tyst är poängen, inte att det ska dra mindre ström. använder i nuläget chassi men är inte direkt något jag behöver. Vi är olika

Snyggt eller inte, det är väldigt opraktiskt med en sådan här lösning. Skulle nog säga att det är en väldigt liten minoritet som skulle föredra det här före konventionella medel. Det var du som tog upp det där med ström, jag svarade bara på det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

absolut inte för alla, men jag bryr mig inte mycket om hur det ser ut. Som referens hade jag dator (moderkort & psu) öppet på bordet under en tid då jag testade lite saker och ting, och hade 2-3 cpu luftkylare staplade på varandra eftersom jag tillfälligt saknade passande fläkt

det ska vara tyst är poängen, inte att det ska dra mindre ström. använder i nuläget chassi men är inte direkt något jag behöver. Vi är olika

Jag har inget emot passiv kylning, tidigare undervoltade jag och körde nästan fläktfritt med tre radiatorer. Bara pumpen som gick så det blir väl halvpassiv kylning, men det funkade inte superbra under full last. Nu har jag fläktar men den är tyst ändå eftersom de går på så låga varvtal.

Det finns bra passiva kylare, och så finns det dåliga. En bra passiv kylare går ut på att man vill maximera den yta på kylaren som exponeras mot luften. Att stoppa ett 10 kg kopparblock på chippet är nog ett av de sämre. Hur ska man få plats med något annat i chassit? Ett chassi måste inte vara köpes, vad som helst som håller delarna smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag tycker det räcker nu med bagagnade trams-nyheter kopierade från Tom's Hardware några dagar senare.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/redditor-show...

Jag hänger inte på Toms Hardware, så för mig var det en nyhet. Förstår inte detta gnäll. Ska vi som inte hänger på alla sidor där du hänger inte få läsa samma saker som du läser?

Permalänk
Medlem

Kul experiment.

Men tänker lite
NVIDIA GeForce RTX 3080 - TDP 320 W
NVIDIA GeForce RTX 4080 - TDP 320 W

RTX 3080 och RTX 4080 har samma TDP.
Om man ändå ska lägga pengar på det så borde ett 4080 vara bättre om det har samma TDP men högre prestanda än 3080.

Eller som någon nämnde RTX 4070 har ofta liknande prestanda som RTX 3080 men betydligt lägre strömförbrukning.
Eller om man ska skaffa hårdvara nu, kanske ett RTX 4070 Super istället.
Drar lite mer ström än vanliga 4070, men lyckas generellt vara mer strömeffektivt, så generellt bättre prestanda/watt.

RTX 4070 Super står sig bra i prestanda mot RTX 3080.
Men drar betydligt mindre ström/genererar mindre värme. Vilket är en ganska stor fördel om man ska göra passiv kylning.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Det kan ju knappast funka bra med den jättebiten koppar. Finns ju ingen avledning från ytan egentligen. Skulle vara kul att se ett experiment med och utan fläktar.

utveckla ditt resonemang. koppar är extremt värmeavledande. med så många kylflänsar finns mycket rumstemperatur som faktiskt kyler flänsarna, det kan vara tillräckligt för att hålla gpun under 80 grader.
gjorde en amatörmässig uträkning, kom fram till att 2.4m2 kylflänsar kan vara tillräckligt för att kyla om gpun ger ifrån 300w och ska hållas under 50 grader, med rumstemp på 25 grader. räknade med dåligt luftflöde.

nu kan ju gpun vara varmare än 50 grader, 80 är ju inga problem för 3080. då kommer vi behöva 1.1m2. så det bör faktiskt gå

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Skräckblandad förtjusning i stil med "Your Scientists Were So Preoccupied With Whether Or Not They Could, They Didn’t Stop To Think If They Should". You have created a monster with a purpose!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att den stora kopparbiten kommer antagligen nå en jämviktspunkt i temperatur som kommer vara ganska hög när det är såpass mycket volym upp till flänsarna som inte har någon vidare kontakt eller speciellt bra luftflöde. Kommer ju ändå vara en tröghet i systemet innan flänsarna kan avleda värmen till rummet. Kommer säkert funka, men lite tester med/utan en fläkt som trycker genom fläktarna hade varit kul at se.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Fick mig på något vis minnas ett gammalt galleri från forumet där en användare använt ett element som radiator till datorn. Kan nog vara uppåt tio år sedan och mer praktiskt än denna lösning.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fick mig på något vis minnas ett gammalt galleri från forumet där en användare använt ett element som radiator till datorn. Kan nog vara uppåt tio år sedan och mer praktiskt än denna lösning.

Element är ju en riktigt bra lösning, med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Element är ju en riktigt bra lösning, med vattenkylning.

Minns inte riktigt galleriet så väl men har för mig tanken var att elementet var så pass stort att det skulle kunna kylas passivt. Blir ju lite samma sak som en vanlig radiator men mycket större då förstås.

Har för mig det var en bild på kontoret med dator och väggmonterat stort element synligt som galleribild. Ganska kul lösning faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Kanske hög tid för mig att byta ut det där gamla RTX2060 till ett 4070 Ti Super, det har ju fungerat bra i fem år så varför inte?

Fungerar det inte kanske det går om jag "undervoltar" det lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Blaster:

Kanske hög tid för mig att byta ut det där gamla RTX2060 till ett 4070 Ti Super, det har ju fungerat bra i fem år så varför inte?
<Uppladdad bildlänk>
Fungerar det inte kanske det går om jag "undervoltar" det lite.

Ja, så där ser det ut om man vill göra det på ett vettigt sätt (till skillnad från Reddit-jeppens lösning som nog är den mest ineffektiva jag sett, både vad gäller pris och prestanda).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Blaster:

Kanske hög tid för mig att byta ut det där gamla RTX2060 till ett 4070 Ti Super, det har ju fungerat bra i fem år så varför inte?
<Uppladdad bildlänk>
Fungerar det inte kanske det går om jag "undervoltar" det lite.

Vissa nämner namn såsom Picasso, Van Gogh, Monet, Michelangelo eller Da Vinci i konversationer kring konst. Men detta, jag skulle inflika 3D-Blaster på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd

meningslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

...

RTX 3080 och RTX 4080 har samma TDP.
Om man ändå ska lägga pengar på det så borde ett 4080 vara bättre om det har samma TDP men högre prestanda än 3080.

Eller som någon nämnde RTX 4070 har ofta liknande prestanda som RTX 3080 men betydligt lägre strömförbrukning.
Eller om man ska skaffa hårdvara nu, kanske ett RTX 4070 Super istället.
Drar lite mer ström än vanliga 4070, men lyckas generellt vara mer strömeffektivt, så generellt bättre prestanda/watt.

...

Det var precis min första tanke också. Varför lägga ner massa onödiga resurser på att leda bort värme som inte ger någon extra prestanda? Ett 4070 med samma passiva kylning hade säkert gått att överklocka och krossat deras 3080. Men som sagt, kul experiment.