Hjälp att hitta en Apple Carplay monitor!

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta en Apple Carplay monitor!

Tjena,

Letar med ljus och lykta efter en Android baserad monitor som har stöd för Apple Carplay som jag ska ha i en Volvo V90 CC från 2017. Den saknar idag stöd för Apple Carplay och det finns en uppsjö av varianter på marknaden.

Dock är jag ute efter en med några specifika egenskaper:
- Stöd för Apple Carplay
- Stöd för Wifi för att kunna ansluta en Wifi kamera som sitter bak på husvagnen - vill ej dra en kilometerlång kabel...
- Stöd för splitscreen så att jag kan köra Carplay och kameran samtidigt på skärmen
- Android 12 installerat så att man kan komma åt Google Play store då kameran körs via en tredjepartsapp

Det finns som sagt många varianter på marknaden, har bland annat spanat in dessa:
Carpuride W901 Plus - Problemet med denna är att dom påstår att den inte går att koppla till wifi kameran trots att den har stöd för att ansluta till hotspot. Gissar att dom är ute och cyklar så om någon har koll får ni gärna dela med er!

Eonon 9.33 tums - Linuxbaserad, snabb men går tydligen inte att köra Android 12 på den, således ingen Google Play Store och inte heller access till kamerans app som behövs

Om det finns ett alternativ där man kan köpa hårdvaran och installera Android 12 och Carplay stöd själv så är jag öppen för det med.

Alla tips tages tacksamt emot!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Keeper of the Bamse

Varför kör du inte bara på originalskärmen? Det går att eftermontera Apple carplay på din bil. Du missar ju dock stöd för wifi-kameran men hur ofta kör du den? Det låter som massa meck och strul för ett ganska smalt användarcase

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar du bara Carplay?

Har du skärmen så är det väl "bara" köpa en integrering?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Varför kör du inte bara på originalskärmen? Det går att eftermontera Apple carplay på din bil. Du missar ju dock stöd för wifi-kameran men hur ofta kör du den? Det låter som massa meck och strul för ett ganska smalt användarcase

1. Det kostar närmare 5 lax för att få in ett USB och allt lull-lull till - plus att Carplay på orginalskärmen är typ på en tredjedel av skärmen, så helt värdelöst. Skärmen är överlag väldigt trött på den här årsmodellen...

2. Jag kör med husvagnen rätt frekvent så inte så smalt användningsområde som man kan tänka sig

Skrivet av EyeNEye:

Saknar du bara Carplay?

Har du skärmen så är det väl "bara" köpa en integrering?

Yes kollat detta men som jag skrev ovan så kostar hårdvaran till min årsmodell 4 400 kr + montering (har inte dubbla USB uttag i mittkonsolen), inte värt pengarna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mastrovious:

1. Det kostar närmare 5 lax för att få in ett USB och allt lull-lull till - plus att Carplay på orginalskärmen är typ på en tredjedel av skärmen, så helt värdelöst. Skärmen är överlag väldigt trött på den här årsmodellen...

2. Jag kör med husvagnen rätt frekvent så inte så smalt användningsområde som man kan tänka sig

Yes kollat detta men som jag skrev ovan så kostar hårdvaran till min årsmodell 4 400 kr + montering (har inte dubbla USB uttag i mittkonsolen), inte värt pengarna.

Man behöver inte det extra usb-uttaget, även om volvo gärna påstår det. Hade också glömt bort att man bara fick carplay på nedre delen på sensus-bilarna, jag har google-bil numera så jag får helskärm. Då förstår jag ju

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Man behöver inte det extra usb-uttaget, även om volvo gärna påstår det. Hade också glömt bort att man bara fick carplay på nedre delen på sensus-bilarna, jag har google-bil numera så jag får helskärm. Då förstår jag ju

Jag har misstänkt att det skulle funka med ett USB uttag också men det blir ändå ca 2500-3000 kr monterat och klart. Man får en ganska schysst lösning för samma pengar tänker jag.

Och ja, sensus är skräp jämfört med Google, som natt och dag!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Hittat en lösning. Blir en iPad helt enkelt som är modifierad för ändamålet 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mastrovious:

Jag har misstänkt att det skulle funka med ett USB uttag också men det blir ändå ca 2500-3000 kr monterat och klart. Man får en ganska schysst lösning för samma pengar tänker jag.

Och ja, sensus är skräp jämfört med Google, som natt och dag!

Jag som gick från en 2018 volvo till en 2023, har hittat en del nackdelar med Android Automotive också kan jag lova. Mycket färre inställningsmöjligheter och jag har tappat funktioner som automatisk fickparkering. Inte för att jag litade på den med hänsyn till fälgskrap och sånt, men ändå en del grejer jag stör mig på i google-versionen, bara så du vet

Skrivet av mastrovious:

Hittat en lösning. Blir en iPad helt enkelt som är modifierad för ändamålet 😄

Du får nästan fixa en byggblogg så man kan följa då, finns säkert andra som sitter med moderna volvos här på forumet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag som gick från en 2018 volvo till en 2023, har hittat en del nackdelar med Android Automotive också kan jag lova. Mycket färre inställningsmöjligheter och jag har tappat funktioner som automatisk fickparkering. Inte för att jag litade på den med hänsyn till fälgskrap och sånt, men ändå en del grejer jag stör mig på i google-versionen, bara så du vet

Du får nästan fixa en byggblogg så man kan följa då, finns säkert andra som sitter med moderna volvos här på forumet

Ska göra det 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop