Säkerhestuppdateringar till android platta, vågar man...

Permalänk

Säkerhestuppdateringar till android platta, vågar man...

en ny platta med android 13 eller 14 fullt uppdaterad tills idag, Har fått för mig att om man gör en säkerhetsuppdatering så finns de en liten chans att plattan kan krascha o man behöver således återställa den och då försvinner alla appar o inställningar man har, vilket inte är bra...

Om man enbart använder 2-3 appar på plattan ibland , är de inte bättre att skita i dessa system update, hur påverkas apparna av detta, är de ens beroende av dessa uppdateringar... tycker när jag gjorde den senaste uppdateringen att de kändes liiiite som den kunde bryta ihop de står länge o inget händer, sen efter 20 min står de starta om, puuuuh...

Kan man skita i dessa updates och känna att apparna funkar som de ska utan oro? eller vad säger ni, för jag vill absolut inte råka ut för att jag måste återställa plattan, de skulle bli väldigt jobbigt med några appar jag har nu...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ja, installera alltid säkerhetsuppdateringar. Aldrig varit med om det du beskriver själv, har det ens hänt dig? Eller är du bara nojig helt i onödan?

Permalänk

nog nojig så klart, jag menar så klart att apparna uppdateras när de kommer ny version, men måste man köra dessa " systemuppdateringar" tycker ändå de känns som de kan haka upp sig o man ej kommer vidare

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

förstår att de flesta uppdaterar dessa, men ja tänker prio 1 att jag får ha kvar mina appar som de är, och de är mycket viktigare än att ha dessa updates för mig, men frågan är påverkas apparna av dessa " systemuppdateringar", alltså kan appen säga att den inte fungerar osv om man ej kör dessa updates?

som exempel, har en gammal android telefon, där dess enda syfte är att ha ett extra bank id om mitt primära i min telefon skulle lägga av, den luren är gammal med android 6 och har nog aldrig uppdaterats, ändå funkar bank id appen som den ska efter 2 år nu, aldrig protesterat... så min undran är ju , hur beroende är en app av dessa system uppdateringar egentligen???

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

en annan sak jag tänker på, t ex i windows så kan man ju göra en system image och återställa, finns de liknande till android, men funkar apparna isf efter återställningen eller måste man ladda ner de på nytt sen?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Apparna skiter fullständigt i om du fått säkerhetsuppdateringar eller ej, de vet inte ens om det. Säkerhetsuppdateringar är till för att hålla ditt system säkert, har inget med kompatibilitet med appar att göra.

Permalänk

ok, men då är de ju bättre o skita i dessa uppdateringar, om man bara vill använda apparna nån gång och prio 1 är att plattan inte låser sig...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du har redan bestämt dig för hur du tänker göra, du vill bara ha någon som bekräftar det.

Ingen kan ge dig den bekräftelsen på ett trovärdigt sätt eftersom du inte berättat 1) vilka appar det rör sig om och 2) vilka riskbeteenden du ägnar dig åt, så att bristen på säkerhetsuppdateringar blir ett stabilitetsproblem i sig.

Permalänk

Nää inte bestämt mig, har ju hittills uppdaterat allt typ... min fråga kanske var lite luddig, den kanske mer borde ställas så här; utifrån enbart att plattan ska kunna startas upp 2ggr per vecka och användas men några appar, är det säkrare att uppdataera eller inte? Alltså rent allmänt då...

Jag ser de fortfarande som så här: om man uppdaterar och speciellt system uppdateringar, så finns ju chansen att de kraschar, låter man bli så kommer man ju in på sin platta skulle de vara att man inte uppdaterat på 1 år och någon app säger ifrån att man måste uppdatera pga av de ena eller andra, så kan man ju uppdatera då...
De står ju ändå när man uppdaterar : varning, säkerhetskopiera om något skulle hända bla bla.... klart de avskräcker lite ju.. därav mina fråga..

Hade jag använt plattan vardagligen till allt och surfat o you-tubat och skitit om jag får återställa den ibland, då hade jag kört på, men nu används den enbart med några få appar 2ggr per månad i 5 minuter, därav min fråga..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |