Microsoft tjatar på användare att uppgradera till Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Kanske spel på linux är tillräckligt bra när win 10 inte får säkerhetsuppdateringar längre att man kanske inte ens behöver 11 (gammal CPU, 8700K)?

Har nyligen bytt till Linux. Allt jag spelar funkar, men det finns stora spel som inte funkar p.g.a. anticheat som inte är kompatibelt. Du får kolla upp vad du spelar. ProtonDB är en bra källa till information om detta, om inte spelet har en native Linux-version.

Permalänk
Medlem

Om man har datorer som inte uppfyller kraven för Windows 11 så försöker inte Microsoft påtvinga en Windows 11 uppdatering.
Har flera äldre datorer som inte har någon TPM.

På en Ryzen dator så fick jag något meddelande med något i stil med
Grattis din dator uppfyller kraven för Windows 11
Vi är så snälla att vi börjar ladda hem uppdateringar åt dig för senare installation

...

Sen gick jag in i BIOS/UEFI och avaktiverade TPM och sen efter det har den inte "påmint" mig igen.

Då har jag troligtvis ett delvis nerladdat Win 11 på "hårddisken" (SSD).
Men orkade inte bry mig om att ominstallera för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag tycker att Windows 11 är betydligt bökigare att använda än 10. Inställningar är svårare att hitta, många funktioner kräver fler knapptryck och har överlag ett sämre UI. Startmenyn är sämre, vilket jag inte trodde var möjligt.

Är medveten om att det finns olika vägar att blockera uppdateringar, men att det öht behövs är irriterande.
Man ska bara behöva trycka på "Nej tack" en gång.

Jag gillar den nya inställningar än den i W10. W10 såg mycket fullare ut medans i W11 mycket snyggare. Vad är det med Inställningarna som är svårt att hitta? Tycker de är på samma ställe som i W10?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

  • Ännu fler datainsamlingar = absolut noll integritet. Exempel 1, 2 och 3

  • Microsoft bestämmer oftast över användaren. Exempel 1, 2, 3 och 4

  • Otroligt likt KDE

  • Sjukt mycket mer bloatware

Tro mig, det minns många anledningar till att fortfarande vilja ha kvar Windows 10. Du har varit produkten för Microsoft ända sedan Windows XP SP3, men Windows 11 tar priset. Du köper en mjukvara nästan endast för att bli spårad och såld till tredjepartsföretag. Den nya versionen av Outlook är ett perfekt exempel för detta. Källa 1 och 2.

Om du vill behålla en hel del av din integritet med ett operativsystem från Microsoft, så ska du inte välja Windows 11!

Om du är en av de personer (som blir fler och mer för var månad som går, oftast endast tack vare Windows 11) som vill behålla sin integritet med ett operativsystem, så ska du välja någon Linux-dist. som inte är Ubuntu, till exempel Linux Mint Cinnamon (om du inte använder Snap). Absolut noll telemetri? Främst Arch.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är ju inte falskt när det kommer till Microsoft? (De har haft två positiva förändringar sen Win 7, och hundratals negativa)

Vilka är de två positiva ändringarna sedan W7? 100 negativa blir kanske jobbigare att fråga om.
Å andra sidan har de haft flera 1000 positiva förändringar sedan W3.11, en rätt bra resa tycker jag, om man ska prata om positiva förändringar menar jag.

Skrivet av Tommy:

Linux Mint är en av dom vanligaste rekommendationerna som ny i linuxvärlden. Den är stabil och desktopen är väldigt Windows-lik så man brukar känna sig hyfsat hemma. Min sambo har det på sin laptop, funkar hur bra som helst för surf och sånt, vill man spela får man installera Steam och använda Proton såklart.

Tack för svar. Proton?

Skrivet av Allexz:

Du sa ju det själv... "var i mitten"?

Jag placerar dig i mitten av min lilla låda med favoritmedlemmar över åren <3

Skämt å sido så såg jag att du yttrade intresse för linux, enjoy your voyage of hate, suffering, panic and with time... zen!

Tack. Gött att någon tar ironi osv här

Skrivet av Ozzed:

Skulle inte förvåna mig om det var sant. Om det ser ut som malware, beter sig som malware, luktar som malware och smakar som malware... Så är det förmodligen malware

<3

Permalänk
Medlem

1. Ta bort kravet på konto hos Microsoft
2. Gör det helt gratis
3. Gör det möjligt att köra på äldre hårdvara
4. Gör det mer resurseffektivt

Så kanske jag avbryter min pågående migrering från Windows till Linux därhemma
Burk efter burk kommer migreras

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Om du är en av de personer (som blir fler och mer för var månad som går, oftast endast tack vare Windows 11) som vill behålla sin integritet med ett operativsystem, så ska du välja någon Linux-dist. som inte är Ubuntu, till exempel Linux Mint Cinnamon (om du inte använder Snap). Absolut noll telemetri? Främst Arch.

Om du tycker att det är för mycket att Ubuntu skickar väldigt grundläggande information om vilken sorts dator du har (ganska relevant information för att Ubuntu-projektet ska kunna prioritera vad man lägger resurser på hårdvarustöd), som dessutom går att välja bort vid installation på en tydlig skärm, då tror jag att du bör välja bort Steam också. Steam kör en regelbunden "Steam Hardware Survey" där de samlar in information om vilken hårdvara steam-användare använder.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att investera min tid tungt i Fusion 360. Fantastiskt CAD-program men har bara stöd för Windows och MacOS. Har verkligen försökt att gå över till FreeCAD istället. Hade jag gillat det så hade jag kunnat lämna Microsoft och gå över till exempelvis Linux Mint. Har inte gett upp än dock.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

1. Ta bort kravet på konto hos Microsoft
2. Gör det helt gratis
3. Gör det möjligt att köra på äldre hårdvara
4. Gör det mer resurseffektivt

Så kanske jag avbryter min pågående migrering från Windows till Linux därhemma
Burk efter burk kommer migreras

Alla punkter går att ordna fyran kanske man kan diskutera, skaffa bättre propp kanske?
I övrigt så citerar jag min vän @Allexz angående Linux;
enjoy your voyage of hate, suffering, panic and with time... zen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Tack för svar. Har Radeon GPU.
Vilken Linux-dist skulle du rekommendera för en total noob som verkligen vill gå all in men det måsta fungera?
(kan inget om kommandon eller SUDO etc, jag är totalt nollad där)

Helt klart fel tråd, sorry till alla W7/W10 anhängare
Dra ett PM om du orkar berätta för mig om Linux. Tack på förhand!

Ubuntu. Den är inte nödvändigtvis bäst på något sätt men du kan installera senaste "stabila" version och inte få några förändringar annat än buggfixar eller säkerhetsuppdateringar så länge den är supporterad (5 år från första release, 10 år med ubuntu pro som är gratis för hemanvändare). Eller så kan du installera nyaste version var 6:e månad med en kort supportcykel.

Dessutom är det det närmaste du kan komma en "standardversion". Vissa som utvecklar "kommersiell" mjukvara eller portar till Linux har endast Ubuntu och några få andra som officiellt supporterad distro. Kör du någon annan kommer det antagligen gå att få igång det mesta, men det är att bädda för problem.

Det är absolut det jag skulle köra på en jobbdator eller något annat som bara måste funka, men om man är entusiast och vill prova nya grejer så kanske man vill åt något som är mer kontinuerligt uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Skrivet av Falcon:

Förstår och håller med dig.
"Konsult" är inte IT-tekniker? D.v.s. det var inte ditt fel att det sket sig, inte heller MS fel. Eller?

Jag ber om ursäkt om jag härledde svaret lite defust. Tanken var att svara dig på första inlägget, varför man inte alltid uppdaterar en gratis uppdatering. Det är ju varken mitt eller MS fel givetvis. Ibland funkar bara inte gammal programvara med senaste OS. Jag skulle kunna hävda att MS är tvingade att hålla mina program fullt kompatibla i all framtid, men det är ju bara dumt. Bättre å uppdatera när programvaran hinner ikapp OS:et skulle jag säga 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

1. Ta bort kravet på konto hos Microsoft
2. Gör det helt gratis
3. Gör det möjligt att köra på äldre hårdvara
4. Gör det mer resurseffektivt

Så kanske jag avbryter min pågående migrering från Windows till Linux därhemma
Burk efter burk kommer migreras

1. Går att köra utan MS konto, krävs bara under första uppstarten, du kan konvertera till lokalt konto direkt efter första uppstarten.
3. Går att köra på äldre hårdvara relativt enkelt. Kör W11 på en HP Elitebook från 2012 som exempel.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stäng av TPM, job done (so far).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är ren och skär boomer-mentalitet. Förändring = dåligt.

Får ju inte utmana långtidsminnet och muskelminnet allt för mycket, med nya menyer osv.

Egentligen vill jag hålla med mig, men då jag nu börjar bli gammal men fortfarande minns hur det var förr så vill jag nog ändå säga att en del förändringar är dåliga. Enligt mig.

I mjukvaruvärlden är det liksom inte ovanligt de senaste 20-30 åren. När det är sagt, jag använder hellre Windows 11 än Windows XP, då förbättringarna överväger försämringarna.

Jag hade dock hellre kört iphoto och iTunes än photos och Music. Talar nu om Mac uppenbarligen, då Windows lämnat walk over gällande medföljande programvaror.

Länkar som vanligt till klassikern http://xpwasmyidea.blogspot.com/ som tyvärr inte uppdaterats på många år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Microsoft visar inte att man tänker skärpa sig i Windows 11, nu senast att man återkommande klagar på alla som inte använder Onedrive och den så kallade backup-funktionen. Man har lärt sig att man kommer undan med sånhär skit eftersom det tar lång tid innan det kommer på tal om utredning i något konkurrensverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilka är de två positiva ändringarna sedan W7? 100 negativa blir kanske jobbigare att fråga om.

Utökat clipboard (win + v) samt snipping tool (win + shift + s).

Riktigt smidiga och något som inte kommer ivägen om man inte vill använda det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Går att köra utan MS konto, krävs bara under första uppstarten, du kan konvertera till lokalt konto direkt efter första uppstarten.
3. Går att köra på äldre hårdvara relativt enkelt. Kör W11 på en HP Elitebook från 2012 som exempel.

1. Rättelse. Går fortfarande att skippa konto redan från start vid installation av Windows 11. Kräver inget direkt fulhack heller

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Windows 11 är windows som en tjänst där du är produkten

Windows 10 är den sista som är byggd för att funka offline, utan telemetri, med lokalt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du tycker att det är för mycket att Ubuntu skickar väldigt grundläggande information om vilken sorts dator du har (ganska relevant information för att Ubuntu-projektet ska kunna prioritera vad man lägger resurser på hårdvarustöd), som dessutom går att välja bort vid installation på en tydlig skärm, då tror jag att du bör välja bort Steam också. Steam kör en regelbunden "Steam Hardware Survey" där de samlar in information om vilken hårdvara steam-användare använder.

Jag nekar Steam Hardware Survey när de frågar mig. Även om den datan inte är lika farlig som vad personlig datainsamling är, så är det ändå en insamling om ens hårdvara och (gällande bland annat Ubuntu) ens val i systemet. Om jag kan neka till detta, så gör jag det.

Men hela poängen med mitt förra inlägg, var att systemen inte ska göra en automatisk datainsamling (oavsett data) redan från start. Alternativt att det valet är inaktivt som standard. Du som användare ska få ha valet mitt upp i ditt ansikte om utvecklarna skulle vilja samla in datan om dig.

Nu säger jag dock emot mig själv då jag automatiskt samlar in besökarnas användaragenter och när de besökte en sida, på någon av mina listade webbsidor. Hm. Jag övertänker nog om insamling av hårdvaruinfo.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:
  • Ännu fler datainsamlingar = absolut noll integritet. Exempel 1, 2 och 3

  • Microsoft bestämmer oftast över användaren. Exempel 1, 2, 3 och 4

  • Otroligt likt KDE

  • Sjukt mycket mer bloatware

Tro mig, det minns många anledningar till att fortfarande vilja ha kvar Windows 10. Du har varit produkten för Microsoft ända sedan Windows XP SP3, men Windows 11 tar priset. Du köper en mjukvara nästan endast för att bli spårad och såld till tredjepartsföretag. Den nya versionen av Outlook är ett perfekt exempel för detta. Källa 1 och 2.

Om du vill behålla en hel del av din integritet med ett operativsystem från Microsoft, så ska du inte välja Windows 11!

Om du är en av de personer (som blir fler och mer för var månad som går, oftast endast tack vare Windows 11) som vill behålla sin integritet med ett operativsystem, så ska du välja någon Linux-dist. som inte är Ubuntu, till exempel Linux Mint Cinnamon (om du inte använder Snap). Absolut noll telemetri? Främst Arch.

Bra summerat, särskilt intressant med wireshark-videon vs XP.

Problemet för MS är att eftersom alla i praktiken är tvungna att köra windows oavsett så finns det ingen ekonomisk tillväxt i att förbättra produkten för användarna. Kunderna köper windows oavsett hur dåligt det är. Man kan bara tjäna mer genom att lägga mindre pengar på vidareutveckling, man kan inte öka antalet kunder.

Så det MS har gjort är att snegla på FB och Google, insett att användardata och reklam är en fontän som sprutar pengar och tryckt in det överallt i windows. Att det gör windows sämre för användarna spelar ingen som helst roll för ekonomerna som fattar besluten.

Hoppas de tänker om innan det blir ännu sämre. :-/

Permalänk
Medlem

Förstår personligen inte varför det är så jobbigt att uppdatera?
Inte haft problem sedan kanske mellan Windows 7 och 8 men inte ens då kan jag minnas något problem...
På min privata dator i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Windows 11 är windows som en tjänst där du är produkten

Windows 10 är den sista som är byggd för att funka offline, utan telemetri, med lokalt konto

Har själv gjort tester med Wireshark och både Windows 10 och Windows 11 har aktiv telemetri med lokalt konto. Båda OS fungerar lika bra med lokalt konto.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Jag nekar Steam Hardware Survey när de frågar mig. Även om den datan inte är lika farlig som vad personlig datainsamling är, så är det ändå en insamling om ens hårdvara och (gällande bland annat Ubuntu) ens val i systemet. Om jag kan neka till detta, så gör jag det.

Men hela poängen med mitt förra inlägg, var att systemen inte ska göra en automatisk datainsamling (oavsett data) redan från start. Alternativt att det valet är inaktivt som standard. Du som användare ska få ha valet mitt upp i ditt ansikte om utvecklarna skulle vilja samla in datan om dig.

Nu säger jag dock emot mig själv då jag automatiskt samlar in besökarnas användaragenter och när de besökte en sida, på någon av mina listade webbsidor. Hm. Jag övertänker nog om insamling av hårdvaruinfo.

Jo, det hade så klart varit lite bättre om det förvalda alternativet är "nej", men min poäng är att när Steam kommer och frågar efter en hardware survey så är det förvalda valet också "Ja", precis som när du installerar Ubuntu.

Om du avråder från Ubuntu bör du också avråda från Steam av samma anledning, om du ska vara konsekvent.

Som sagt, Ubuntu är inte den perfekta disten på något sätt, Canonical har ju så klart gjort flera misstag, bl.a. för några år sedan då de lade in Amazonbutikssökning som standard i OS:et, men de verkar faktiskt lärt sig av sina misstag, till skillnad från t.ex. MS som bara blir värre med åren.

Personligen tycker jag inte att den datainsamligen Ubuntu gör som standard, är extremt transparent med, och är lätt att välja bort är skäl nog att välja bort Ubuntu helt. Men så klart kan man tycka annorlunda, det är lite av charmen med Linux, du kan alltid välja en annan Linuxdist. Svårare med Windows, där du gör som Microsoft vill vare sig du vill eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 11 mycket pga HDR som har uselt stöd i både Windows 10 och i Linux. Ser fantastiskt ut i många spel. Så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för svar. Har Radeon GPU.
Vilken Linux-dist skulle du rekommendera för en total noob som verkligen vill gå all in men det måsta fungera?
(kan inget om kommandon eller SUDO etc, jag är totalt nollad där)

Helt klart fel tråd, sorry till alla W7/W10 anhängare
Dra ett PM om du orkar berätta för mig om Linux. Tack på förhand!

Kolla in den här serien.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:
  • Ännu fler datainsamlingar = absolut noll integritet. Exempel 1, 2 och 3

  • Microsoft bestämmer oftast över användaren. Exempel 1, 2, 3 och 4

  • Otroligt likt KDE

  • Sjukt mycket mer bloatware

Tro mig, det minns många anledningar till att fortfarande vilja ha kvar Windows 10. Du har varit produkten för Microsoft ända sedan Windows XP SP3, men Windows 11 tar priset. Du köper en mjukvara nästan endast för att bli spårad och såld till tredjepartsföretag. Den nya versionen av Outlook är ett perfekt exempel för detta. Källa 1 och 2.

Om du vill behålla en hel del av din integritet med ett operativsystem från Microsoft, så ska du inte välja Windows 11!

Om du är en av de personer (som blir fler och mer för var månad som går, oftast endast tack vare Windows 11) som vill behålla sin integritet med ett operativsystem, så ska du välja någon Linux-dist. som inte är Ubuntu, till exempel Linux Mint Cinnamon (om du inte använder Snap). Absolut noll telemetri? Främst Arch.

Bryr mig inte så mycket om integritet. Om facebook, google och microsoft ger mig bra produkter och gratis (i pengar) uppdateringar så kan jag gärna betala i data för att hjälpa alogritmerna och ai att bli bättre. Tycker det handlar lite om att ge och ta. Inget är gratis och det med all rätt.

Microsoft har 230.000 anställda och 1.5 miljarder kunder. Det finns ingen som är intresserad av att gräva i min personliga data ens om dom dom har möjlighet, vilket jag tvivlar på att ens 229.800 av dessa anställda skulle kunna göra om dom så ville, resterande 200 personer kanske kan det men skiter fullständigt i mig av 1.5 miljard användare.

Man utvärderar data samtalat från miljon eller miljardtals enheter och söker efter saker som kan bli bättre i ett stort data exempel.

Tycker det är ett bra sätt. Dels kan dom ge bra uppdateringar och stå för bra programvara och service, i min tur kan jag hjälpa microsoft med data att bli bättre för framtiden.

Bloatware-program har jag bara raderat, tog max en timma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Två år gammal. Framför allt har det största hindret för Linux, gaming oändligt mycket bättre med Proton.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Bra summerat, särskilt intressant med wireshark-videon vs XP.

Problemet för MS är att eftersom alla i praktiken är tvungna att köra windows oavsett så finns det ingen ekonomisk tillväxt i att förbättra produkten för användarna. Kunderna köper windows oavsett hur dåligt det är. Man kan bara tjäna mer genom att lägga mindre pengar på vidareutveckling, man kan inte öka antalet kunder.

Yepp, det är en intressant video

Problemet är egentligen att utveckla mjukvaror för Linux istället för Windows, kostar för mycket, eftersom allt redan fungerar i Windows. Varför kosta på en massa då? Det de som tänker så inte tänker på, är att de använder ett system som kan krascha, och som utgör en säkerhetsrisk och integritetsrisk för företagens/myndighetens/statens/regionens kunder.

När jag satt och väntade på min tur till labb i vårdcentralen för ett bra tag sen, kraschade deras biljettautomat. Två personer från receptionen stängde ner mjukvaran och försöka starta den igen, vilket inte gick. De var tvugna att starta om operativsystemet i maskinen. Problemet här, är att biljettautomaten körde Windows 10 eller 11 (fokuserade inte på systemets gränssnitt). Jag tänkte då för mig själv, "hade det där varit Linux, skulle de inte ha haft så mycket problem som de har nu".

En kommun i mitt län vägrade samtala med mig när jag ville prata om att förbättra deras ekonomiska situation och även göra så att de har mindre saker att tänka på. De blånekade min hjälp. Förståeligt då hjälpen/förslagen inte kom från en "högre makt", men de borde åtminstone tacka och höra på vad jag har att säga. Vem säger nej till gratistjänster som vem som helst, oavsett "position" (företag, stat, myndighet, whatever) kan använda, utan något kontrakt?

Skrivet av 0cool:

Så det MS har gjort är att snegla på FB och Google, insett att användardata och reklam är en fontän som sprutar pengar och tryckt in det överallt i windows. Att det gör windows sämre för användarna spelar ingen som helst roll för ekonomerna som fattar besluten.

Hoppas de tänker om innan det blir ännu sämre. :-/

Ja, tyvärr har de gjort det. Jag var ett stort fan av Windows tills det blev allt mer känt om att Microsoft samlar in personlig data om en. Windows 10 var mitt sista system från Microsoft som jag använde, innan jag bytte helt till Linux. Du ska inte vara produkten av något du har köpt, och inte av något som du använder som är OSS (Open Source Software), främst inte FOSS, vilket egentligen "aldrig" sker. Jag ser Big Tech (Microsoft, Google, Meta, Amazon, Apple, med flera) som sjukligt giriga och pengakåta av sig (främst Apple gällande det sistnämnda). De som har störst aktie/pengakonto "vinner" och är därmed störst, bäst och vackrast. Jag spyr på sånt!

Nä, tacka vetja Windows 2000 och Windows XP SP1 & SP2. Hittade en gammal användarhandbok om Windows 98 hemma hos farsan förra veckan. Nostalgitripp deluxe! Goa tider det du

Skrivet av pv2b:

Jo, det hade så klart varit lite bättre om det förvalda alternativet är "nej", men min poäng är att när Steam kommer och frågar efter en hardware survey så är det förvalda valet också "Ja", precis som när du installerar Ubuntu.

Om du avråder från Ubuntu bör du också avråda från Steam av samma anledning, om du ska vara konsekvent.

Som sagt, Ubuntu är inte den perfekta disten på något sätt, Canonical har ju så klart gjort flera misstag, bl.a. för några år sedan då de lade in Amazonbutikssökning som standard i OS:et, men de verkar faktiskt lärt sig av sina misstag, till skillnad från t.ex. MS som bara blir värre med åren.

Personligen tycker jag inte att den datainsamligen Ubuntu gör som standard, är extremt transparent med, och är lätt att välja bort är skäl nog att välja bort Ubuntu helt. Men så klart kan man tycka annorlunda, det är lite av charmen med Linux, du kan alltid välja en annan Linuxdist. Svårare med Windows, där du gör som Microsoft vill vare sig du vill eller ej.

Ja, såklart det är så. Men i Steam har man åtminstone valmöjligheten att välja "nej". I Ubuntu sker allt i bakgrunden tills man självmant går till systemets inställningar och väljer "nej". Åtminstone sist jag testade Ubuntu virtuellt för några år sen.

Eftersom jag är en gamer (mja, var det mer förr) och har spelat sen runt mitten av 90-talet, främst när Deus Ex och Half-Life kom ut, men främst det sistnämnda! Hoho! Jag var helt fast! <3 Ahem, sidospår. Men eftersom jag har haft Steam sen kanske 2006 (överbelastade servrar efter Half-Life 2-lanseringen), så har jag valt att acceptera datainsamling till Valve. Fast å andra sidan litar jag mycket mer på Gabe Newell än på Satya Nadella/Bill Gates.

Skrivet av Belgaar:

Bryr mig inte så mycket om integritet. Om facebook, google och microsoft ger mig bra produkter och gratis (i pengar) uppdateringar så kan jag gärna betala i data för att hjälpa alogritmerna och ai att bli bättre. Tycker det handlar lite om att ge och ta. Inget är gratis och det med all rätt.

Microsoft har 230.000 anställda och 1.5 miljarder kunder. Det finns ingen som är intresserad av att gräva i min personliga data ens om dom dom har möjlighet, vilket jag tvivlar på att ens 229.800 av dessa anställda skulle kunna göra om dom så ville, resterande 200 personer kanske kan det men skiter fullständigt i mig av 1.5 miljard användare.

Man utvärderar data samtalat från miljon eller miljardtals enheter och söker efter saker som kan bli bättre i ett stort data exempel.

Tycker det är ett bra sätt. Dels kan dom ge bra uppdateringar och stå för bra programvara och service, i min tur kan jag hjälpa microsoft med data att bli bättre för framtiden.

Bloatware-program har jag bara raderat, tog max en timma.

"Inget är gratis och det med all rätt". Säg det till FOSS-projekt.

Windows kommer aldrig bli bättre om de fortsätter med deras planer, främst med att göra Windows till en molntjänst.

Har lagt in ett ej populärt utsago i en spoiler då den kan ses som en personlig attack, fastän den inte är det. Ta inte den personlig, utan ta den som en hetsig kommentar.

Jag är kortfattad i mitt svar för jag är anti mot personer som dig. Det är främst på grund av er som Big Tech fortfarande kan leva och frodas och göra precis vad de vill. Ni bara hejjar på medan de "förstör" andras liv. GDPR finns av en anledning, tänk på det.

Dold text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Min dator från 2016 med Intel i5 6600k kan inte köra Windows 11 så jag slipper testa. Får väl byta vid EOL.

För mig så lutar det åt att nästa dator får Linux Mint Cinnamon eller motsvarande och att den handfull av program som inte stöds av Wine kan snurra på i en VM vid behov.

Vi blir ju inte mindre övervakade nuförtiden och känner att det blir mer och mer sådant i nya Windows 11.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Ja, såklart det är så. Men i Steam har man åtminstone valmöjligheten att välja "nej". I Ubuntu sker allt i bakgrunden tills man självmant går till systemets inställningar och väljer "nej". Åtminstone sist jag testade Ubuntu virtuellt för några år sen.

Har du ens läst artikeln du själv länkade? Skärmdump direkt från denna artikel: