Internet funkar, men ändå inte, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Internet funkar, men ändå inte, behöver hjälp

För ungefär en timme sen kraschade ett spel och av nån anledning blev datorn småknäpp, så jag gjorde en systemåterställning.

Men sen dess vill mitt internet inte riktigt vara med.

Wifi är anslutet och har internetåtkomst, men jag kan inte komma in på nån sida i webbläsaren och jag kan inte ansluta till multiplayer i spel. Men Windows Update funkar, den laddade ner och installerade en kumulativ uppdatering utan problem. Och jag kan ansluta till VPN.

Jag har gjort en felsökning och nätverksåterställning samt avinstallerat allt i Enhetshanteraren som har med nätverk att göra och startat om datorn, men det har inte gjort nån skillnad.

Jag fattar ingenting.

EDIT: Det verkar som att systemåterställningen hade sönder några program, inklusive två webbläsare och spelklienten. Det verkar inte vara internet som det är fel på trots allt.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

DNS-problem kanske? Om du anger IP-adress och inte domännamn för VPN:en kan det vara så.

Testa att öppna en kommandoprompt (cmd), sen kör du "nslookup", och sen skriver du bara in lite domännamn. Typ sweclockers.com, svt.se, youtube.com osv.
Lyckas det?

Om det misslyckas, stäng av programmet med Ctrl+C och testa pinga några IP-adresser (som också råkar vara DNS-servrar).
Typ "ping 1.1.1.1", "ping 8.8.8.8"

Om de funkar, men inte nslookup, så är DNS-uppslagen problemen. Isåfall bör du kunna lösa det genom att byta DNS-servrar, t ex till de adresserna ovan. (8.8.8.8 är Google, 1.1.1.1 är Cloudflare.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200