Kraftig nedgång i datorförsäljningar 2023 – spelkonsoler ökade

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Moderkort för nya generationen datorer börjar på 1400kr.
Bara så vi inte överdriver för mycket

Jo, men inte med fullt antal pcie och bra chipset

Permalänk
Medlem

Lär väl inte bli högre försäljning med Cloud Gaming som jag onekligen tror kommer att ta över gällande gaming.

Jag menar, 216:- i månaden för: (om man väljer 6 månader)
GeForce RTX 4080-rigg | RTX ON
Exklusiv tillgång till RTX 4080-servrar
8 timmar långa sessioner*
Upp till 4K-upplösning*
Upp till 120 FPS*

Samt att hårdvaran uppgraderas "automatiskt" så att du kan fortsätta spela nya/kommande titlar etc. Och hårdvaran man köpt är ju inte mycket värd när summan ovan kommer upp i samma nivå som en "värsting-rigg" med ett 4080 i. Bara kortet är väl ett snittpris på... 14-15k (?) vilket är strax över 5 år för att endast nå upp till vad grafikkortet kostar.

Minns inte vem på forumet som gillar att säga det... men frasen "You will own nothing and be happy about it" poppar alltid upp när man ser dagens priser och hur de står sig mot saker som ovan.

Nu var Geforce Cloud det första jag kom på, men har för mig att Amazon backar något liknande ganska kraftigt nu... Luna eller något sådant har jag för mig att det hette. Och det lär väl finnas en rad andra och flera i startgroparna eller under utveckling.

Edit:
Oh, såg att man kunde streama spel direkt till en Samsung tv utan att behöva en konsol t om med Gamepass Ultimate o_0

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om jag minns rätt kostade hela min nuvarande dator 16000kr att bygga. Det var i slutet av 2017 så det har gått ca 6 år sedan dess. Det blir 222kr/månaden utslaget över tid. Detta måste vara en av mina billigaste hobbys!

Lite komiskt i sammanhanget att vi under några månader förra året betalade dubbla denna månadskostnad för ViaPlay 🤣

16000/200=80
12x6=72

Om du har din dator i minst 6 år och 9 månader kommer du ner under 200kr/månad.

Du får såklart köpa nytt precis när du vill.
Men kanske kan vara en kul gräns att passera nu när du är ganska nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Intel är inte direkt känd som en prispressare så när de väl kommer ikapp iallafall AMD och kan leverera en bättre produkt så kommer priserna utvecklas därefter också.

Det sagt ser jag också fram emot att de avancerar då två aktörer är för lite. Och egentligen tre med. Men hellre 3 än 2 förstås.

Det är inte lätt att utveckla avancerade GPUer.

Nvidia, AMD och Intel (med partnertillverkare) släpper grafikkort löst för att montera i PC.
Men i någon mån finns det väl fler aktörer som jobbar med grafik.

Apple har väl sina egna grafiklösningar nu om man köper en Mac med Apple silicon.
Man blir begränsad till deras datorer och de är dyra, framförallt om man vill ha mer än baskonfigurationerna. Men de existerar.

Finns väl lite olika lösningar för ARM också (förutom Apple).
Säg om man köper en smartphone eller en enkortsdator eller något annat ARM baserat så har de ju någon form av grafiklösning och vanligtvis inte via Nvidia, AMD eller Intel.

Fanns väl något företag i Kina också som utvecklade någon inhemsk lösning för grafikkort som inte alls ligger i nivå med Nvidia och AMD, men ändå någon form av fungerande grafik.

Så det finns ju ändå folk som inte är anställda av Nvidia, AMD eller Intel som har någon kunskap om grafikhårdvara.
Men att lansera produkter som kan ge mer avancerad grafik än en Playstation 5 verkar vara väldigt dyrt och svårt att konkurrera mot de stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är inte lätt att utveckla avancerade GPUer.

Nvidia, AMD och Intel (med partnertillverkare) släpper grafikkort löst för att montera i PC.
Men i någon mån finns det väl fler aktörer som jobbar med grafik.

Apple har väl sina egna grafiklösningar nu om man köper en Mac med Apple silicon.
Man blir begränsad till deras datorer och de är dyra, framförallt om man vill ha mer än baskonfigurationerna. Men de existerar.

Finns väl lite olika lösningar för ARM också (förutom Apple).
Säg om man köper en smartphone eller en enkortsdator eller något annat ARM baserat så har de ju någon form av grafiklösning och vanligtvis inte via Nvidia, AMD eller Intel.

Fanns väl något företag i Kina också som utvecklade någon inhemsk lösning för grafikkort som inte alls ligger i nivå med Nvidia och AMD, men ändå någon form av fungerande grafik.

Så det finns ju ändå folk som inte är anställda av Nvidia, AMD eller Intel som har någon kunskap om grafikhårdvara.
Men att lansera produkter som kan ge mer avancerad grafik än en Playstation 5 verkar vara väldigt dyrt och svårt att konkurrera mot de stora.

Ja, Apple köpte ju PowerVR/Imagination Technologies och har vidareutvecklat och skalat upp för sina ARM-baserade enheter.
De större M1/2/3-varianterna är ju rätt imponerande sett till prestanda/W även vid bra GPU-prestanda. (Är väl mindre stark generellt, men har en del smarta optimeringar för specifika användningsområden)

Sedan har vi ju andra lösningar som kombineras med ARM, som Mali (är väl ARMs egna IP), Broadcom har Videocore, Qualcomm har Adreno, osv...
Sedan har ju både Nvidia och AMD varit där och gjort sådana varianter också.

Moore Threads tror jag det kan vara du syftar på vad gäller den kinesiska lösningen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ni som gått över till konsol, hur lär man sig att gilla kontroller? Jag avskyr verkligen kontroller och är i stort sett enda anledningen till varför jag inte spelar mer på konsol. Mus och tangentbord har jag växt upp med ...

Permalänk
Medlem

Börjar bli för dyrt med datorer helt enkelt.

Nu köpte jag själ en ny laptop, då man inte kan göra allt på en konsol. Hade det bara varit spel hade jag nog köpt en sådan istället.

Letade dock reda på en demo dator med I9-13980HX och RTX 4090 till bra pris. MSI Raider GE78HX för 32.395:-, som fortfarande är för dyrt för det man egentligen får men...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Att det blivit dyrare ser vi nog alla.
Frågan som är viktigast är väl hur mycket dyrare det blivit om man jämför med tiden som gått.
Först när man tar det i åtanke och även inflation samt ökade tillverkningskostnader exempelvis är det väl möjligt att göra en mer rättvis bedömning.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

This man speaks the truth.....

Och ärligt talat är grafiken inte så otroligt mycket bättre på det grafikkortet.... undantaget switch möjligtvis.

Hur är det med prestandan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är väl klart att konsoler går bra medan pc går dåligt när pc är så hiskligt dyrt numera.

Jag själv skulle gärna vilja köpa en pc. Men om en PS5 Pro kostar 6000 sek blir det ett väldigt stort gap i pris. Det får mig att tveka måste jag erkänna.

Hiskligt dyra numera?

En PS5 kostar ca 7000*.
Du får en dator med marginal bättre prestanda för ca det dubbla.

Det förhållandet har det typ alltid varit. Dator har aldrig varit kostnadseffektivt (om man ser till hårdvarupriset) för rent spelande.

* Series X är iofs billigare om man kan tänka sig det på marknaden mindre populära alternativet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Sant. Switch kan rendera många spel som ett 4090 inte kan. Lagligt iaf.

Du får inget 4090 för 14-15k som de konsolerna går på....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Lär väl inte bli högre försäljning med Cloud Gaming som jag onekligen tror kommer att ta över gällande gaming.

Jag menar, 216:- i månaden för: (om man väljer 6 månader)
GeForce RTX 4080-rigg | RTX ON
Exklusiv tillgång till RTX 4080-servrar
8 timmar långa sessioner*
Upp till 4K-upplösning*
Upp till 120 FPS*

Samt att hårdvaran uppgraderas "automatiskt" så att du kan fortsätta spela nya/kommande titlar etc. Och hårdvaran man köpt är ju inte mycket värd när summan ovan kommer upp i samma nivå som en "värsting-rigg" med ett 4080 i. Bara kortet är väl ett snittpris på... 14-15k (?) vilket är strax över 5 år för att endast nå upp till vad grafikkortet kostar.

Minns inte vem på forumet som gillar att säga det... men frasen "You will own nothing and be happy about it" poppar alltid upp när man ser dagens priser och hur de står sig mot saker som ovan.

Nu var Geforce Cloud det första jag kom på, men har för mig att Amazon backar något liknande ganska kraftigt nu... Luna eller något sådant har jag för mig att det hette. Och det lär väl finnas en rad andra och flera i startgroparna eller under utveckling.

Edit:
Oh, såg att man kunde streama spel direkt till en Samsung tv utan att behöva en konsol t om med Gamepass Ultimate o_0

Problemet med cloud gaming är latens. Oavsett uppkopplingstyp så kommer man givetvis ha högre latens med datorer som ligger i datacenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keki2:

Problemet med cloud gaming är latens. Oavsett uppkopplingstyp så kommer man givetvis ha högre latens med datorer som ligger i datacenter.

Det är sant, men jag tror en stor andel gamers inte spelar "competative fps shooters" till den grad att det är på "liv och död" och kan acceptera en något högre latens. Sedan har vi ju en ganska stor marknad för spel där latens faktiskt inte direkt spelar någon roll, de flesta single player games lider ju inte direkt av en något högre latens. Samt att den ekonomiska faktorn för gemene man kommer att spela en roll. Att alltid kunna lira på senaste hårdvaran och alla nya titlar som kommer men med en något högre latens eller slänga ut 25-30k på en ny dator var femte år? Som högst antagligen även måste uppgradera grafikkortet för att orka driva de nya titlar som kommer mot slutet av denna 5-års period i t ex 4k 120fps.

Men självklart beror det ju på HUR mycket högre latens det verkligen blir och har en vag känsla av att det är något de aktivt försöker jobba med. Men hur smidigt är det inte att jag t ex kan skaffa Gamepass Ultimate (namn?) och sedan lira ALLA spel som ingår där direkt på min Samsung tv (kollade igår natt och jag kan tydligen göra det ha ha) utan någon konsol över huvudet taget?

Skulle jag säga att jag inte är sugen på att testa för att lira senaste Forza t ex skulle jag definitivt ljuga. Bara koppla en handkontroll till tv'n och sen är det tuta och köra

Så med dagens priser på det mesta förstår jag varför "vanliga" människor hellre skulle välja detta alternativ framför datorer, eller konsoler.

Skrivet av Tanax:

Ni som gått över till konsol, hur lär man sig att gilla kontroller? Jag avskyr verkligen kontroller och är i stort sett enda anledningen till varför jag inte spelar mer på konsol. Mus och tangentbord har jag växt upp med ...

Jag sitter i samma båt som dig här, jag kan inte med kontroller om det inte är rpg's, plattform eller typ bilspel och tyvärr är det alldeles för få spel till Xbox t ex som har stöd för mus och tangentbord. Fps med kontroller är bara att glömma för mig, har försökt otaliga gånger men ogillar det starkt och får det inte att stämma hur mycket jag än svär

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ni som gått över till konsol, hur lär man sig att gilla kontroller? Jag avskyr verkligen kontroller och är i stort sett enda anledningen till varför jag inte spelar mer på konsol. Mus och tangentbord har jag växt upp med ...

Jag har växt upp med Warcraft/starcraft/diablo/doom/civilisation med mera. Men jag har också en viss varna av kontroller (”Bond till N64”).

Jag tycker att det är en ren vanesak. Man kan lära sig att bli bekväm med kontroller och duktig på att sikta etc.

Men man kan aldrig bli lika duktig. Men man får vända på resonemanget. Hur ”realistiskt” är m + t-kontrollers egentligen? Egentligen är snabbheten i kontrollerna extremt orealistiskt. Att hålla in L2 för att sikta och skjuta med R2 och sikta med styrspaken är egentligen bra mkt mer verklighetstroget. I spel som ”ska” vara realistiska kan jag se en fördel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Ja som ovan säger så är det ju inte så konstigt då ett grafikkort idag kan kosta lika mycket som en premiumdator för ett gäng år sen. Helt sjukt.

Minns när GTX 580 kostade som ett 4060 Ti ligger idag på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är egentligen för dåligt insatt i PC numera för att kunna dra några större slutsatser. Men det är intressant det där med känsla kontra fakta.

När jag byggde ihop min senaste dator under pandemin landade jag på uppskattningsvis 6-8k med det uttalade målet att bräcka mitt gamla XBONE, som var vad jag huvudsakligen använde för spel på den tiden.

När jag igår kikade runt på byggen som åtminstone matchar mitt PS5/XSX hamnade jag på +15k, klart mer om jag dessutom slängde in det chassi jag helst ville ha et.c. Det kändes spontant extremt ovärt.

Samtidigt slog det mig hur jag förr i tiden (+20 år sedan) kunde lägga merparten av en månadslön på datorbyggen. Då kändes det inget konstigt alls.