Android 15 kan få extra lättanvänt läge

Permalänk
Melding Plague

Android 15 kan få extra lättanvänt läge

Googles utvecklare har börjat experimentera med en enkel inställning för att göra hela Android enklare att använda, för ökad tillgänglighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är bra för tex äldre som har svårt att använda dem. Frågan är bara vad som kommer skilja sig från det lättanvända läget som redan finns i de flesta mobiler.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen super. Jag har rekommenderat iOS för äldre, just för att ”det bara funkar” och de flesta har erfarenhet av iOS, vilket gör det enkelt att assistera. Gränssnittet är nästan identiskt från version till version och främst på samtliga enheter.

Gör detta att Android kan framstå som mer tillgängligt är det fantastiskt. Doro skall inte vara det enda alternativet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det kan aktiveras relativt enkelt (exempelvis frågar skillt vid ibruktagningen), har för mig de inbyggda av tillverkaren är oftast rätt så bra gömda åt de som faktiskt skulle ha nytta av funktionen att de flesta vet väl inte av att det finns något easy mode för Samsung telefoner osv ens. Tror jag fick något samtal nångång av en person som lyckats aktivera i misstag och funderade varför telefonen plötsligt såg så annorlunda ut.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Det är bra om det kan förenklas, samtidigt bör gränssnittet vara likt det vanliga så de inte är totalt handlingsförlamade om de skulle låna en annan telefon. Och jag tolkar som att det nu mer är lite större ikoner och högre kontraster. Jag vill att fjärrstyrning ska vara superlätt att starta och då endast från godkända enheter och personer, där någon slags "förmyndare" (typ deras barn) endast har behörighet att lägga till nya användare. Telefonerna ska alltså kunna (valfritt) köra i ett läge där det krävs att någon "admin" ger dem rätt att installera nya program och göra vissa ändringar.

Ett stort problem med många i denna grupp är om något inte fungerar direkt, så ger de direkt upp. Medans vi andra också inte får saker att fungera precis direkt och skulle vi bete oss likadant så hade det mesta tekniska i världen ej fungerat.

Permalänk
Medlem

Farsan kör Doros telefoner som har en egen Android version pålagd ovanpå vanliga Androiden som gör den väldigt lättanvänd - kan jag rekommendera.

Tyvärr är hårdvaran skit men det bryr knappast dom gamla sig om.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jättebra!

Permalänk
Medlem

Super bra perfekt för föräldrarna

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Låter bra. Samsung har länge haft något liknande för start/app-skärm jag ställt in åt äldre släktingar. Räcker ofta med typ 5 appar och tydliga, enkla val. (vore dock bra om program automagiskt kunde få samma val)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Härligt! Det var på tiden

Permalänk
Medlem

Det finns ju inte så mycket att säga av vad alla andra har sagt:

a) bra för äldre
b) bra för handikappade (synskadade vad vet jag ).

Allt detta ligger helt i linje med att göra samhället mer lättillgängligt för alla.

Ni skulle se hur det ser ut i övriga delen av världen 🌏:

Har man "tur" så finns det EN eller TVÅ wheel chair ramps och detta i nåt överklassområde. En ramp i parken och den andra rampen vid ingången i den lokala affären... Det är ju lite slött av kommunens styrelse att sparsmakat spara in på dessa saker.

Dock: så är folk m e r försiktiga med att hamna i rullstol eftersom det allmänna inte betalar rehabilitering och utrustning så som i Sverige.

Så man ser inte många handikappade i vissa länder. Vilket jag tror att det beror på en sundare mathållning.

Jag frågade en drug store om det finns medicin för schizofreni eller t.e.x. ADHD, Tourettes syndrome eller vad vet jag.

De blev förvånade 😲 och sa:

a) det *finns* men under strikt läkarkontakt och med intyg + recept
b) de tog nästan lite "illa upp" (informellt menar jag vibbar i drug store etc.) eftersom man "gick in och frågade" om ett tungt och ej vanligt område
c) (det mest anmärkningsvärda är att) de hade inte något av dessa mediciner inne på lager just för att det är mer ovanligt att en medborgare skulle be eller fråga om dessa sortes mediciner än vad det är att ha en Biträdande Unicorn som moraliskt stöd och vittne vid löneförhandlingarna.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃