Permalänk
Medlem

Linux power management

Jag kör linux på alla mina maskiner.

Jag har några gamla bärbara datorer som jag kör Ubuntu/Fedora eller liknande på. De är inte de maskiner jag använder dagligen, för det har jag en stationär.

De bärbara används när jag är på resa och då vill jag att batteriet ska räcka så länge som möjligt: vad är era bästa tips?

De grundläggande sakerna jag gör är:
- Dra ner ljusstyrkan på skärmen.
- Använd hörlurar istället för högtalare.
- Kör Power Save Mode under inställningar.
- Kör TLP.

Vad finns det mer som man kan göra för att batterierna ska räcka längre?

Permalänk
Skrivet av anthra:

Jag kör linux på alla mina maskiner.

Jag har några gamla bärbara datorer som jag kör Ubuntu/Fedora eller liknande på. De är inte de maskiner jag använder dagligen, för det har jag en stationär.

De bärbara används när jag är på resa och då vill jag att batteriet ska räcka så länge som möjligt: vad är era bästa tips?

De grundläggande sakerna jag gör är:
- Dra ner ljusstyrkan på skärmen.
- Använd hörlurar istället för högtalare.
- Kör Power Save Mode under inställningar.
- Kör TLP.

Vad finns det mer som man kan göra för att batterierna ska räcka längre?

Om du kör AMD kan du använda CoreCtrl för att undervolta och underklocka gpu och till viss del cpu. Kom ihåg att du behöver att sätta featuremask vid boot för att kunna komma åt de inställningarna.

Permalänk
Medlem

Linux kan dra väldigt mycket ström när laptoppen går ned i strömsparläge suspend. Det finns olika typer av suspend. I Filen /sys/power/mem_sleep finns information om vilka som är aktiva. Deep ska vara den som drar minst batteri och är inte default. För att ändra permanent krävs en kernelparamter. Läs mer https://www.reddit.com/r/Ubuntu/comments/k24okb/battery_drain...