"Low Latency Audio" dist tips?

Permalänk
Medlem

"Low Latency Audio" dist tips?

Hej!

Tänkte se om ni sitter på några tips om en Linux dist som är utformad för "low latency audio". Varför jag söker det är då jag spelar bas och skulle vilja ha en optimerad upplevelse för det på alla sätt och vis. Oavsett applikationer etc ha så låg ljudlatens som det går.
I windows krävs det ASIO eller WASAPI (exclusive) för att uppnå tillfredsställande låg ljudlatens. Detta är lite tråkigt då det innebär att det inte går tex att få in basen via ett ljudkort och ljudet ut via ett annat och ha låg latens på ljudet hela vägen. Även så stödjer inte alla applikationer ASIO.

Så funderingen är om det finns en Linux dist optimerad så att hela kedjan har så låg ljudlatens som möjligt. Så jag kan testa och se om den är tillräcklig låg för mitt behov.

För mer information så varför jag vill ha ljud in i ett ljudkort och ut via ett annat är då jag har ett externt ljudkort som basen kopplas via och skulle ibland vilja ha ut ljudet via HDMI till min monitor/TV och slippa använda hörlurar.

Har tidigare testat Ubuntu Studio men kommer inte ihåg varför men något strulade så jag inte kunde använda den disten. Även tips på applikationer för basförstärkar/högtalar simulation uppskattas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Detta diskuteras ganska vettigt här. https://wiki.archlinux.org/title/Professional_audio

Du måste såklart inte köra Arch för att ta del av informationen. Konfiguration kan funka oavsett disk.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!