För mycket bumpning av artiklar just nu.

Permalänk
Medlem

För mycket bumpning av artiklar just nu.

Nu verkar bumpningsknappen hakat upp sig lite tror jag. Sista veckan har ni flyttat om artiklarna och bumpat som bara den. Idag t.ex låg en nyhet från ca 5.30 först, sedan dök en artikel från igår 17.30 överst. Den hann inte visas mer än 3 timmar innan ni körde dit en bumpning över. Ni har förklarat varför ni brukar bumpa artiklar, men om ni gör det med nästan varje artikel så blir det för rörigt och kommer inte fylla sin funktion.

Snälla, kolla till knappen så den inte hakar upp sig för mycket.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tja!
Vi kör två schemalagda bumpar om dagen. En nyhetsbump på morgonen och på eftermiddagen en bump av något av våra större grejer.

Det är samma schema som körts sedan ett bra tag tillbaka och ingenting vi kommer ändra på för tillfället. Alla hänger inte på SweC jämt och ständigt och vi måste se till att det vi produceras inte missas. Delad glädje är ju dubbel glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tja!
Vi kör två schemalagda bumpar om dagen. En nyhetsbump på morgonen och på eftermiddagen en bump av något av våra större grejer.

Det är samma schema som körts sedan ett bra tag tillbaka och ingenting vi kommer ändra på för tillfället. Alla hänger inte på SweC jämt och ständigt och vi måste se till att det vi produceras inte missas. Delad glädje är ju dubbel glädje.

Vilken glädje är det du pratar om? Själv gillar jag inte bumpade artiklar när det sker hela tiden, det känns mer som reklam än att man vill lyfta något potentiellt viktigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Förr visste jag att jag hade läst allt om jag kände igen senaste rubriken. Uppskattar att man provar nya saker, men jag skulle också personligen föredra att inte ha bumps alls. Kanske ett val för kronologiskt flöde, som på Twitter?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot så som det är nu. Det tar sekund av mitt liv att scrolla ned om det är så att en bumpad artikel jag läst hamnat överst.
Sen kan det vara så att jag missat något och om den är bumpad är det trevligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är väl inget jätteproblem, men ett irritationsmoment att man aldrig vet om man läst det senaste utan att behöva scrolla runt.

Personligen blir jag mindre intresserad av att titta på "framsidan" öht

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har inget emot så som det är nu. Det tar sekund av mitt liv att scrolla ned om det är så att en bumpad artikel jag läst hamnat överst.
Sen kan det vara så att jag missat något och om den är bumpad är det trevligt.

Tar det inte då även en eller några sekunder att scrolla för att se något du missat?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Mycket bumpande.. Ett lämpligare val om användaren själv bestämde om man skulle vilja se bumpande nyheter genom ett alternativ på hemsidan. Ungefär som att skifta vitt och dark mode.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Förr visste jag att jag hade läst allt om jag kände igen senaste rubriken. Uppskattar att man provar nya saker, men jag skulle också personligen föredra att inte ha bumps alls. Kanske ett val för kronologiskt flöde, som på Twitter?

Det finns väl redan om man väljer Artikelarkiv i menyn.

Permalänk
Medlem

Våga vägra bumpning.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Mycket bumpande.. Ett lämpligare val om användaren själv bestämde om man skulle vilja se bumpande nyheter genom ett alternativ på hemsidan. Ungefär som att skifta vitt och dark mode.

Skrivet av pt96hni:

Det finns väl redan om man väljer Artikelarkiv i menyn.

Så om det bara går att hitta en sponsor så kan vi kanske få Arkivclockers, där startsidan ersätts av arkivet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

En möjlig workaround är att plocka bort bumpade inlägg helt genom följande filter i Ublock Origin:

www.sweclockers.com##div.card:has(span:has-text(Missa inte))

Tyvärr blockar Ublock Origin också annonser.

Bättre vore ju om man kunde visa inläggen i kronologisk ordning men det blir svårt eftersom datumstämplarna försvinner helt för bumpade inlägg.

Gör inte så här, använd Artikelarkivet istället! Och kolla in @evil penguins inlägg om ett UserScript som gör att automatiskt alltid hamnar på artikelarkivet: #20374590

Strykt över mitt förslag och slussar till Artikelarkivet
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tar det inte då även en eller några sekunder att scrolla för att se något du missat?

Jag spenderar kanske 10-20 sekunder varje dag med att scrolla igenom sweclockers nyhetsflöde. Om det är 2 bumpade artiklar är det whatever.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av trickeh2k:

Vilken glädje är det du pratar om? Själv gillar jag inte bumpade artiklar när det sker hela tiden, det känns mer som reklam än att man vill lyfta något potentiellt viktigt.

Glädje i form av att folk som inte hänger på SweC 24/7 får ta del av publiceringar som annars kanske missats pga ligger långt ner, vilket i sin tur får dessa läsare att skriva i forumet och dela med sig av sina tankar och skapa mer diskussion. Sån glädje.
Sedan är det ju ett sätt att lyfta det som faktiskt är viktigt och läsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Glädje i form av att folk som inte hänger på SweC 24/7 får ta del av publiceringar som annars kanske missats pga ligger långt ner, vilket i sin tur får dessa läsare att skriva i forumet och dela med sig av sina tankar och skapa mer diskussion. Sån glädje.
Sedan är det ju ett sätt att lyfta det som faktiskt är viktigt och läsvärt.

Verkar lite udda att anpassa sidans beteende efter besökare som inte bryr sig speciellt mycket om sajten? Tror inte någon av oss som hänger här ofta ser det som något positivt. Jag har inga problem med att bumpas någon artikel här och där, men två gånger om dagen? Då har man problem med relevant innehåll snarare än att man "delar glädje" skulle jag säga.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Glädje i form av att folk som inte hänger på SweC 24/7 får ta del av publiceringar som annars kanske missats pga ligger långt ner, vilket i sin tur får dessa läsare att skriva i forumet och dela med sig av sina tankar och skapa mer diskussion. Sån glädje.
Sedan är det ju ett sätt att lyfta det som faktiskt är viktigt och läsvärt.

Jag förstår vad du menar.
Detta är även något som många använder sig av istället för att vara innovativa och skapa något nytt, det är ett enkelt sätt att generera inkomst utan att behöva anstränga sig så mycket.

Tack för att du är ärlig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av trickeh2k:

Verkar lite udda att anpassa sidans beteende efter besökare som inte bryr sig speciellt mycket om sajten? Tror inte någon av oss som hänger här ofta ser det som något positivt. Jag har inga problem med att bumpas någon artikel här och där, men två gånger om dagen? Då har man problem med relevant innehåll snarare än att man "delar glädje" skulle jag säga.

Men du måste också tänka att folk som besöker sidan frekvens också riskerar att missa saker som dyker upp i flödet.

Skrivet av backspace:

Jag förstår vad du menar.
Detta är även något som många använder sig av istället för att vara innovativa och skapa något nytt, det är ett enkelt sätt att generera inkomst utan att behöva anstränga sig så mycket.

Tack för att du är ärlig.

Det är värt att poängtera att bumpar varken tar tid eller plats från något nytt vi producerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är värt att poängtera att bumpar varken tar tid eller plats från något nytt vi producerar.

Det tar ju definitivt plats från något nytt ni producerar *för läsarna*, om vi nu ska ge oss in på det spåret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men du måste också tänka att folk som besöker sidan frekvens också riskerar att missa saker som dyker upp i flödet.

Det är värt att poängtera att bumpar varken tar tid eller plats från något nytt vi producerar.

Agree to disagree.

Skrivet av evil penguin:

Det tar ju definitivt plats från något nytt ni producerar *för läsarna*, om vi nu ska ge oss in på det spåret.

Precis, den knuffar ju ned artiklar och lyfter något äldre överst. För egen del känns det kontraproduktivt, men kanske bara jag som läser Swec flera gånger om dagen som uppfattar det så.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men du måste också tänka att folk som besöker sidan frekvens också riskerar att missa saker som dyker upp i flödet.

Vad snackar du om? Jag tror du underskattar folks förmåga att scrolla och navigera på en site. Varför detta vurmande över folk som i så fall måste vara förståndshandikappade då de inte förstår att det kan finnas fler nyheter och artiklar än de som syns på första sidan?

Det kanske är bättre att ta tag i elefanten i rummet istället. Ni behöver betala mindre i kostnader till skribenter när ni bumpar gamla nyheter istället för att skriva en ny.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Håller med om att det bumpas för mycket. Jag undviker startsidan allt mer pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nu verkar bumpningsknappen hakat upp sig lite tror jag.

Kan bara hålla med! Har även skickat det som feedback till Swec vid nått tillfälle utan respons, och säkert tjatat om det i några nyheter också...

Skrivet av Enviro:

Glädje i form av att folk som inte hänger på SweC 24/7 får ta del av publiceringar som annars kanske missats pga ligger långt ner, vilket i sin tur får dessa läsare att skriva i forumet och dela med sig av sina tankar och skapa mer diskussion. Sån glädje.
Sedan är det ju ett sätt att lyfta det som faktiskt är viktigt och läsvärt.

Kan ni inte åtminstone snälla konsekvent märka upp bumparna? Nuförtiden verkar det vara ren slump om de får "missa inte" taggen eller inte.
Det är förvånansvärt irriterande att börja läsa en artikel innan man kommer ihåg det är gamla värmda rester

Verkar inte speciellt konsekvent vad som lyfts igen heller. Och förstår inte trenden riktigt. Kommer inte på några andra sajter som gör samma sak?
Vore det inte bättre att bara producera nytt färskt material istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med övriga här, det är bara störigt ..plz stop
Eller åtminstone märk upp den gamla skåpmaten ..

Permalänk
Medlem

Känns som att ni borde kunna lägga in att man filtrerar bort bumpade artiklar baserat på om man redan läst nyheten. Finns liksom inget värde i bumpade artiklar för dom som varit inne redan. Win win och win. 3 parter vinner, varav sweclockers är en av dom då man istället läser nya nyheter istället för att skita i att kolla nyhetsflödet pga spam

Permalänk
Hedersmedlem

Har sagts förut och kan sägas igen, för dom som bara vill ha ett "kronologiskt flöde" utan bumpar så är det ju bara använda artikelarkivet. Såklart missar man ju eventuella pushar för forumtrådar och så, men det antar jag är det man vill

Ontopic: jag tycker det är jättebra att det bumpas material på framsidan så jag inte missar det.
Har det hänt att jag råkat klicka in på en artikel jag redan läst? Absolut, då hoppar jag bara tillbaka till framsidan och fortsätter surfa

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Intressant att jag inte är ensam om att tycka det dumpas för mycket. I början när ni började bumpa så va det för speciella artiklar, nu är det för alla. Bara för att ni har bestämt det. Jag vet bara att blaskorna kör med dumpade artiklar, flyttar på dom i flödet och så.

Om jag går in på en nyhetssida där jag inte varit på några dagar så brukar jag läsa nyheterna tills man känner igen en gammal nyhet. i kronologisk ordning, logiskt. Jag tror att de flesta som besöker sidan gör det också. tittar bakåt tills de ser något de känner igen.

Om vi tar ett exempel som det är nu så kan detta hände, observera att detta är när man inte är en inbiten SweC nörd som vi:

1. Jag besöker sidan och läser på framsidan, min sista nyhet jag läste var att "X går i konkurs"
2. Kommer in 5 dagar senare och börjar gå bakåt i nyhetsflödet, efter 6 nyheter så kommer "X går i konkurs"
3. Jag kommer sluta bläddra för det är ju den jag sett senast, vilket kan resultera i att jag missar kanske ca 6-10 nyheter

Om den nyheten om X går i konkurs inte hade bumpas skulle jag ha fortsatt skrolla tills jag såg den för 5 dagar sedan.

Eftersom de flesta besöker sidan med en mobiltelefon så är det mycket svårare att urskilja om ni bumpat eller inte. Helst eftersom ni glömmer "missa inte" skylten en del.

Detta är inte långt ifrån sanning som man kan tro, jag har själv missat nyheter tack vare bumpningen fast jag tittar flera gånger per dag.

Förra gången när vi diskuterade detta önskade vi lösning på detta genom att man som inloggad kan bocka av att man inte ska se bumpade nyheter, men tyvärr är det inget som ni tyckte var ett bra förslag. Jag tycker inte man ska behöva gå i arkivet för att få ett flöde som är kronologiskt, det är fel väg att gå. Det borde finnas en inställning på något sätt. Borde verkligen inte ta flera veckor att få till en sådan funktion, bara viljan finns.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Klorixx:

Har sagts förut och kan sägas igen, för dom som bara vill ha ett "kronologiskt flöde" utan bumpar så är det ju bara använda artikelarkivet. Såklart missar man ju eventuella pushar för forumtrådar och så, men det antar jag är det man vill

Ontopic: jag tycker det är jättebra att det bumpas material på framsidan så jag inte missar det.
Har det hänt att jag råkat klicka in på en artikel jag redan läst? Absolut, då hoppar jag bara tillbaka till framsidan och fortsätter surfa

This! Artikelarkivet är det bästa stället att hänga på om man vill ha kronologisk ordning. Det som missas då är dock trådar vi lyfter från forumet samt vår värdering av nyheter, reportage och tester, vilket visas i form av bumpar. Men om det är rent kronologiskt flöde som efterfrågas, så är det bara att tuta och köra med artikelarkivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

This! Artikelarkivet är det bästa stället att hänga på om man vill ha kronologisk ordning. Det som missas då är dock trådar vi lyfter från forumet samt vår värdering av nyheter, reportage och tester, vilket visas i form av bumpar. Men om det är rent kronologiskt flöde som efterfrågas, så är det bara att tuta och köra med artikelarkivet.

Så i princip säger du att vi som är mest aktiva och följer sweclockers varje dag ska använda artikelarkivet istället för framsidan?

Det är okej att vi missar trådar som lyfts från forumet, men inte okej för de som besöker Sweclockers mer sällan att få skrolla lite extra för att inte missa något? Då vet jag hur du tänker.

Synd också att förslag på lösningar som gör alla glada inte tas i beaktning.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Delad glädje är ju dubble glädje!

Permalänk
Medlem

Nu för tiden är det mycket vanligt att jag hittar artiklar för första gången under "nytt på forumet" innan jag har sett det i huvudflödet. Missar säkert de flesta nyheter på grund av hur ni har det nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB