Ersätta WD Red NAS diskar med vad efter 90.000 timmar?

Permalänk
Medlem

Ersätta WD Red NAS diskar med vad efter 90.000 timmar?

Har redan fått byta 1 av 3 diskar i min Synology NAS och nu har de två äldsta diskarna snurrat 90.000 timmar. Är det kanske läge att byta diskarna även om de inte börjat bråka? Den nyaste disken är av modellen WD20EFZX-68AWUN0 och de två äldsta är WD20EFRX-68AX9N0. Ingen av dessa går att få tag på längre så vilken ska jag köpa? Jag är ganska imponerad av driftsäkerheten hos dessa diskar så vill gärna ha något liknande. Diskarna kör RAID 5 vilket kanske inte är det bästa men det verkar ju funka ganska bra så orkar inte ändra på det.

Permalänk
Medlem

Har du fullgod 3-2-1 backup?

Om inte så investera din pengar i det istället för att byta diskar som funkar är min filosofi.
Om du har din backup så ser jag inget problem med att rulla vidare.

Om du ändå vill byta så skulle jag fortsatt på wd red men kolla efter plus serien. Beroende på din setup kanske börja med en ny volym.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7280495

Permalänk
Medlem

Håller med @varget. Fullgod backup är bättre än att byta diskar som fungerar för att dom rullat väldigt länge.
Vad gör du om dom nya diskarna rasar inom 1 timme / dygn / vecka / månad / år?

En fullgod backup / redundans är bättre då det är lättare än att bara återställa filer än att återskapa filer. 90 000 timmar är drygt 10 år så lär ha hänt mycket. Jag skulle titta på garantivärden, MTBF och om diskarna är avsedda att köras som masslagring / RAID.

Seagate Ironwolf Pro har exempelvis 5 års garanti, 3 års rescue service och är avsedda att kunna köras med RAID i masslagring. WD har antagligen motsvarande diskar. Man får vad man betalar för helt enkelt.

För att gardera sig mot att få diskar med samma fel från samma batch så ska man välja minst två olika uppsättningar, gärna med två olika tillverkare. Detta minimerar risken att alla diskarna går samtidigt. Har varit med om detta, där alla mina diskar gick sönder efter några timmar i drift.

Oavsett är redundans betydligt bättre då det bara är att återskapa disken från en annan disk, än tiden det tar att få den återställd av ett företag som plockar ur data från trasiga diskar.

När en av mina diskar gick inom garantitiden så var det bara att byta ut den och sedan dumpa en annan disk till den nya.

En annan sak med 3-2-1 metoden är att det skyddar mot sådant som inte är ett fel på disken, som exempelvis fel på moderkortets hårddiskkontroller eller SATA-kabel. Fel här kan innebära att data som skrivs till disken blir förstörd för alltid oavsett vilka skydd filsystemet har inbyggt, speciellt kabeln eftersom felet inträffar efter att informationen släppts till disken.

200 MB/sekund är 720 GB per timme eller 17,28 TB per dygn. Vilket skriver 1TB på omkring 1,5 timmar.

Jag har sätt alla möjliga fel på media från enstaka trasiga diskar till trasiga moderkort / kablar / filsystem / strömavbrott etc.
Det andra är skit bakom spakarna eller virus / ransomware etc.

Backup är inget man gör, det är ett levnadssätt skulle jag säga. Alla filer jag sparar eller redigerar görs det backup på eller nya versioner av.

Finns det undantag? Ja, självklart. Men det är i princip filer som inte behöver backup, eller där ändringen inte innebär någon väsentlig skillnad, som exempelvis rättstavning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon