Vilket program hindrar säker borttagning av externa hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Vilket program hindrar säker borttagning av externa hårddiskar?

Ibland är det inga problem med säker borttagning av mina externa hårddiskar, vilka varierar mellan 4TB till 8TB i storlek, men ibland så är det nästintill omöjligt.

Dessa två exempel har varit inaktiva i över en timme, men fortfarande går det inte att göra säker borttagning av dem.

Ingenting som har nåt med hårddiskarna att göra är öppet, inga program och inga mappar, åtminstone vad jag kan se i aktivitetsfältet.

Vilket program är det som hindrar hårddiskarna såna här gånger? Är det nåt som ligger i bakgrunden som man måste avsluta via aktivitetshanteraren bland de ca 150 aktiva processerna där?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Skulle tippa på en indexering.

Testa att stänga av det för diskarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Vilket program är det som hindrar hårddiskarna såna här gånger?

Det är inte indexeringstjänsten som spökar?

Permalänk
Hedersmedlem

Borde gå att se i resource monitor (inbyggt i windows) vilka applikationer som har handles mot den mappen eller disken.
Jag får inte öppna den på jobbdatorn och kolla närmre och kommer inte ihåg exakt hur man gör längre.

Men det bör gå att kolla vad som är igång mot den mappen om man klickar runt lite där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här är ett problem jag drabbades av för ett tag sedan i Win10 vilket gjorde att jag förlorade en del datainformation, räddningen för mig blev att köra "usb safely remove" och sedan dess har jag inte haft några problem. Vid ett tillfälle pluggade jag bort enheten utan att ta bort den och vid ett annat tillfälle tänkte jag, om datorn stängs av genom att man avslutar windows kommer det blir bra. Nix så blev det inte utan jag förlorade lite filer.

För inte tala om att windows kan bli knas med tiden om man pluggar in och ut för många olika USB enheter. Har hänt att tangentbord tappas bort och annat knas trots att dom sitter i samma port hela tiden.

Som tur var förlorade jag inte någon viktig data de fåtal gånger det hände. Men när jag skaffade det där programmet vad problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle tippa på en indexering.

Testa att stänga av det för diskarna.

Skrivet av walkir:

Det är inte indexeringstjänsten som spökar?

Tack för tipset! Googlade lite och hittade Indexeringsalternativ i Kontrollpanelen, men enligt det så verkar inte nån av de externa hårddiskarna E: och F: vara del av indexeringen. Eller?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

En film med egna textremsor från ext USBkälla i VLC-player, gör att rutan dyker upp.. fast filmen spelats klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Ibland är det inga problem med säker borttagning av mina externa hårddiskar, vilka varierar mellan 4TB till 8TB i storlek, men ibland så är det nästintill omöjligt.

Dessa två exempel har varit inaktiva i över en timme, men fortfarande går det inte att göra säker borttagning av dem.

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Ingenting som har nåt med hårddiskarna att göra är öppet, inga program och inga mappar, åtminstone vad jag kan se i aktivitetsfältet.

Vilket program är det som hindrar hårddiskarna såna här gånger? Är det nåt som ligger i bakgrunden som man måste avsluta via aktivitetshanteraren bland de ca 150 aktiva processerna där?

Svårt att veta vad det kan vara utifrån vad du skriver/visar men det finns ju verktyg som ska kunna svara på den typen av frågor:

Antingen då handle.exe från Sysinternals som du är kommandoradsräv

Eller "File Locksmith" från Powertoys om du är klickräv

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande bekymmer för några år sedan. Då med en WB My Book Duo. Jag är ganska säker på att det var WD's egna programvara som ställde till det, jag hade installerat "WD drive utilities". Om man stoppade den tjänsten gick det fint att koppla bort hårddisken.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Händer mig med ibland, brukar lösa sig om man spelar upp en filmsnutt från en annan disk så kan man koppla bort den första disken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden så orkar jag inte ens försöka leta efter boven när det där händer och kör helt enkelt en omstart av datorn.
Edit: annars tycker jag att dom två ovanstående tipsen låter vettiga.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Tack för tipset! Googlade lite och hittade Indexeringsalternativ i Kontrollpanelen, men enligt det så verkar inte nån av de externa hårddiskarna E: och F: vara del av indexeringen. Eller?

<Uppladdad bildlänk>

Testa det alternativet jag föreslog ovan.
Windows har ju ett verktyg inbyggt med grafiskt gränssnitt som kan visa just det du är ute efter.

Nu kollade jag på hur det ser ut lite närmre.

Öppna resource monitor.
Gå till tabben "disk"
Expancera vyn för disk activity.

Leta fram vilket program som är inne på din externa disk när det här inte fungerar som önskat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled