Tekniktoppar anklagar Nvidia för att vara en kartell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intel fulspelade absolut och de skall givetvis straffas för det. Min poäng är bara att deras fulspel faktiskt inte stoppade AMD från att ta andelar när P4an var undermålig. Det som stoppade AMD var att Intel släppte en bättre produkt.

AMDs nuvarande framgångar är ju för att de har kunnat behålla sin fördel i flera år, delvis för att de snilleblixtade med bra arkitektur och chipletdesign och delvis för att intel körde i diket på 14 och 10nm. Intel kunde därför inte dra en "core2duo"-kanin ur hatten för att svara på Ryzen.

Det är klart att det begränsade andelarna AMD realistiskt kunde ta? Eller?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intel vann pga Core-arkitekturen, inte fulspelen. När det stod mellan Athlon och P4 snodde AMD marknadsandelar utan problem, de var uppe på 26% i 2006.

Athlon lanserades 1999, knappt 1½ år innan P4, visst fick de marknadsandelar, men vad är 26% i jämförelse med om den betydligt ekonomiskt tyngre motståndaren inte hade varit ett as som mutade och hotade sig fram istället för att faktiskt konkurrera med en objektivt bättre produkt?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är klart att det begränsade andelarna AMD realistiskt kunde ta? Eller?

Svårt att säga säkert faktiskt. Enligt storyn kunde ju AMD inte möta efterfrågan med sin produktionskapacitet och i så fall slösade Intel pengar och rykte på att fulspela helt i onödan. AMD sålde allt de kunde sälja ändå. Nu är det inte säkert att storyn stämmer förstås men den citerar ju AMD's CEO.

Jag tror många dominanter är så paranoida att de slösar en massa pengar på fulspel i onödan. Att Google betalar hundratals miljarder kronor per år till Apple för att vara defaultsökmotor på iphones är ett exempel. Vad skulle Apple göra annars? Köra Bing? Knappast, användarupplevelsen skuille bli för dålig, men Google vågar inte chansa.

Om Bing betalde Apple hade det varit begripligt, de är inte bäst och måste därför betala för att bli default.

Men att den bästa sökmotorn betalar för att vara default är ju bananas. Likaså är det bananas om den som gör den bästa produkten fulspelar. Men det händer ju ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Athlon lanserades 1999, knappt 1½ år innan P4, visst fick de marknadsandelar, men vad är 26% i jämförelse med om den betydligt ekonomiskt tyngre motståndaren inte hade varit ett as som mutade och hotade sig fram istället för att faktiskt konkurrera med en objektivt bättre produkt?

Första Athlon tog marknadsandelar från P3, men Intel svarade med P4. P4 utkonkurrerades sedan av Athlon64, och Intel svarade med Core2Duo. AMD hade försprång i korta perioder.

Jag tror fulspelet skadade AMD emellanåt men jag tror inte det var avgörande. Det avgörande var att Intel - som hade fabrikerna, utvecklarna, chipseten, processorer för allt från laptops till servrar, och det starkaste varumärket - för det mesta även hade lika bra produkter som AMD. Det räckte inte att ha bara en bättre desktop-cpu i korta perioder för att välta Intel. Man måste vara konsekvent bättre under längre tid.

Det fulspelet som stör mig mest är att Intel bevisligen hade kapacitet att utveckla bättre produkter men valde att mjölka konsumenterna på pengar med varje generation så länge som möjligt. När de fick en konkurrent som utmanade så kom det en massa kvantsprång i princip direkt.

Just nu tror jag vi har de snabbaste processorerna som går att tillverka tillgängliga för produktiv användning tack vare att det är riktig konkurrens mellan Intel och AMD samt att ARM har börjat bli en faktor. Vi saknar tyvärr samma läge på GPU/compute-sidan, Nvidia kan sitta med flera generationers ny teknik och bara hålla på den för att mjölka nuvarande så länge som möjligt.