Hur skaffa mobilt bank id?

Permalänk
Medlem

Hur skaffa mobilt bank id?

Köpte nyss en iPad 10th gen (2022). Klantig som jag var raderade jag den gamla ipaden med fungerande bank id. Loggar in på min bank via datorn/bank id id via kabel och beställer ett nytt mobilt bank id. För upp QR koden men min nya iPad har tydligen inte NFC, och hur är tanken att få in mobilt bank id då?

Kan man göra det via telefonen som har NFC? Provade men fick varning om att mitt befintliga mobilt bank id raderas och ersätts med det nya, det är ju på ipaden jag vill ha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Köpte nyss en iPad 10th gen (2022). Klantig som jag var raderade jag den gamla ipaden med fungerande bank id. Loggar in på min bank via datorn/bank id id via kabel och beställer ett nytt mobilt bank id. För upp QR koden men min nya iPad har tydligen inte NFC, och hur är tanken att få in mobilt bank id då?

Kan man göra det via telefonen som har NFC? Provade men fick varning om att mitt befintliga mobilt bank id raderas och ersätts med det nya, det är ju på ipaden jag vill ha det

Du måste kontakta banken. Vissa banker kan tillfälligt ta bort kravet på NFC, annars måste du besöka ett fysiskt kontor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du måste kontakta banken. Vissa banker kan tillfälligt ta bort kravet på NFC, annars måste du besöka ett fysiskt kontor.

Vilket krångel. Sitter här med pass, körkort, telefon med NFC men kan alltså inte få till det utan NFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Vilket krångel. Sitter här med pass, körkort, telefon med NFC men kan alltså inte få till det utan NFC

Jag hade samma problem, fast med en telefon som inte har NFC, men en annan som har NFC. Man måste ha NFC:n på samma enhet vad jag sett. Körkort har dock ej NFC så den kan du inte använda. I ditt fall är det passet du får använda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Vilket krångel. Sitter här med pass, körkort, telefon med NFC men kan alltså inte få till det utan NFC

Tacka bedragare som lurar folk att ställa ut bankid över telefon+remote desktop.

Permalänk
Medlem

Ringde banken och nu är det löst

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig. Det där med NFC hade jag inte koll på. Skaffade bankid på två plattor nyligen. Inget tal om NFC där. Nu har jag iofs Danske Bank, det kanske skiljer sig mellan bankerna?

Dock är ju processen lite antiintuitiv om man inte gjort det förut iaf. Att man måste beställa det med en enhet man inte vill ha det på, för att kunna scanna QR med plattan eller vad nan nu vill ha det på.
Men som sagt, gött att det löste sig till slut. Trist när det krånglar

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Gött att det löste sig. Det där med NFC hade jag inte koll på. Skaffade bankid på två plattor nyligen. Inget tal om NFC där. Nu har jag iofs Danske Bank, det kanske skiljer sig mellan bankerna?

Dock är ju processen lite antiintuitiv om man inte gjort det förut iaf. Att man måste beställa det med en enhet man inte vill ha det på, för att kunna scanna QR med plattan eller vad nan nu vill ha det på.
Men som sagt, gött att det löste sig till slut. Trist när det krånglar

Ja, det kan skilja. Men du kan också få kravet även om du loggat in på ett sätt som banken säger att det inte ska ge kravet på NFC. Det åkte jag på en gång.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Vilket krångel. Sitter här med pass, körkort, telefon med NFC men kan alltså inte få till det utan NFC

Och enligt ett av iaf swedbanks senaste utskick jag fick så ska de börja med att slumpvis kräva att man scannar sitt id när man använder det dessutom...

Så mobilt bankid är totalt värdelöst framöver om man dessutom kommer vilja använda det ute på stan med telefonen då du dessutom måste släpa runt på id kortet ifall de skulle kräva id verifiering...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows