Konvertera gammal radio till datorchassi. Idéer till den gamla elektroniken?

Permalänk
Medlem

Konvertera gammal radio till datorchassi. Idéer till den gamla elektroniken?

Hej Sweclockare!
Jag har länge varit sugen på att konvertera en äldre radio/förstärkare eller liknande till ett datorchassi.
Anledningen till att jag skapar en tråd här, är för att jag tänkte höra med er vad ni har för idéer vad man ska göra med den gamla elektroniken som sitter i. Finns det något annat projekt här, eller är det bara att fara till tippen och dumpa det?

Det var en kompis till mig som hade en gammal LP-spelare och denna radio som bara stod och samlade damm hemma hos honom. Som den fantastiska vän jag är erbjöd jag mig att städa bort dom.

Datorn som ska husera i denna låda är min hemmaserver där jag har Nextcloud/Plex installerat.
Det kanske är bättre att skapa en annan tråd för detta, men jag funderar också på hur man ska få Av/på-spaken att fungera till servern. Hade varit skoj att få in funktionalitet på dom andra vreden också. Men vet inte riktigt vilka funktioner det skulle vara isåfall, då jag i princip aldrig rör den förutom att kontrollera den via SSH ibland, eller manuellt för över lite filer.

Radion som ska modifieras är en JVC JT-V31 Stereo Tuner. Bifogar lite bilder på hur det ser ut inuti.

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Oj, mycket luft i den där

Den gamla elektroniken är nog inte mycket att ha till annat än just att använda som radio. Du skulle kunna bygga in den i en kompaktare låda att ha i garaget eller något. Skippar du länkaget för tuning och gör det direkt på potentiometern utan feedback ser det inte ut att vara ett jätteavancerat projekt.

Märk dock väl att du har nätspänning i den där radion och således kommer ha med potentiellt livsfarlig spänning att göra. Ett alternativ är att ta mäta dig till vilka spänningar den inbyggda nätdelen levererar och försöka hitta något kapslat som kan ersätta den. Det kommer sannolikt bli knepigt om det alls finns något färdigt, ser ut att kunna vara några olika spänningar.

Exakt vad du kan använda de övriga reglagen har jag inte några idéer om, men det kunde nog vara ett kul litet nybörjarprojekt att bygga någon slags interface för det av en Arduino, ESP, RPi etc.

Vippbrytare och vridströmställare kan du styra digitalingångar med rakt av.

Beträffande volymratten går det säkert att stoppa dit en standardmässig pot med 6mm-spindel, som du kopplar in i som spänningsdelare med släpskons anslutning på analogingången och de två övriga anslutningarna på Vcc och jord respektive.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Haha jo mycket luft är det! Perfekt när det ska få plats med cpu kylare och lite sånt!
Tack för svar! Jo misstänkte att det var det som gällde för elektroniken tyvärr. Får se om jag ids göra någon mindre låda åt den. Kanske blir ett lagom sommarprojekt.
Den har inte varit påslagen eller inkopplad i strömuttag på över ett år, så jag antar att den borde hunnit ladda ur.
Har ett ESP32-kit hemma som då borde passa till att få ihop något av reglagen! Är helt nybörjare med sånt, så det blir kul att lära sig

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Något sånt?

Permalänk
Medlem

Antagligen ogörligt, men det vore riktigt kul om man kunde nyttja de analoga mätarna till nånting

Tex göra om Tuning reglaget så den blir en indikator på hur fyllda diskarna är, och Signal kunde vara en mätare för hastigheten på nuvarande datatrafik tex... Och sen kanske FM tuning ändrad till en tempmätare för CPU:n eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antagligen ogörligt, men det vore riktigt kul om man kunde nyttja de analoga mätarna till nånting

Tex göra om Tuning reglaget så den blir en indikator på hur fyllda diskarna är, och Signal kunde vara en mätare för hastigheten på nuvarande datatrafik tex... Och sen kanske FM tuning ändrad till en tempmätare för CPU:n eller liknande.

Jag gillar idén med hur fulla hårddiskarna är. Borde gå att göra med ett esp32 kort som hela tiden läser av hårddiskens utrymme och konverterar det till ett simplare värde och sedan koppla en motor. Så när hårddisken är 25% full så är motorn i läge x. 50% x*2?

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Jag gillar idén med hur fulla hårddiskarna är. Borde gå att göra med ett esp32 kort som hela tiden läser av hårddiskens utrymme och konverterar det till ett simplare värde och sedan koppla en motor. Så när hårddisken är 25% full så är motorn i läge x. 50% x*2?

Jo precis lär ju behöva konvertera till procentuellt värde, och du lär ju inte behöva kolla storleken speciellt ofta - den rör sig väl sällan flera procent i stöten.
En fråga är nog hur man håller koll var man är på skalan? Systemet ska ju klara hantera när man startar om osv oxå.
Kanske kan ha en självkalibrering vid uppstart att den snurrar och detekterar ändlägena vid uppstart? (Om den klarar känna när går på maxläget förstås…)
Jag har noll koll på sånt här dock - det vara bara en kul idé 😊

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Frekvensskalan skulle ju bli lite mer avancerad att använda. Man skulle behöva en liten nedväxlad dc-motor med en rotationsenkoder på, och sen en liten microswitch i varje ändläge av skalan. Vid uppstart kör den sakta nålen mot noll tills ändläget påverkas. Sen får den använda rotationsenkodern för att veta var den är, räkna pulser. Gränslägena i båda ändar av skalan får även agera "nödstopp" och se till att den stannar om den tappar bort sig å kör för långt. Skulle definitivt gå att styra med en microcontroller. Jag har gjort nästan exakt så en gång i tiden på en annan sak, men då styrt av en Siemens PLC.

De två små mätarna är vridspole-instrument och bör gå bra att styra med PWM ut från en microcontroller.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Haha jo mycket luft är det! Perfekt när det ska få plats med cpu kylare och lite sånt!
Tack för svar! Jo misstänkte att det var det som gällde för elektroniken tyvärr. Får se om jag ids göra någon mindre låda åt den. Kanske blir ett lagom sommarprojekt.
Den har inte varit påslagen eller inkopplad i strömuttag på över ett år, så jag antar att den borde hunnit ladda ur.
Har ett ESP32-kit hemma som då borde passa till att få ihop något av reglagen! Är helt nybörjare med sånt, så det blir kul att lära sig

Hehe, tänkte mest i hänseendet att JVC kunde gjort den en tredjedel så hög som den är, typ, och sparat väldigt mycket plats i användarnas stereobänkar

Ja, en ESP32 är utmärkt till det, och detta är ett perfekt nybörjarprojekt. Att hantera in- och utsignaler är nog typ det första man vill lära sig eller nåt.

En fin grej med ESP32 är att den har wifi, vilket exempelvis skulle göra det enkelt att hämta in data om du ville köra på förslaget att visa ledigt hårddiskutrymme (eller varför inte ramminnesanvändning?) på signalmätaren. Ett sätt att göra det kunde vara att köra en httpd på servern, publicera lagringsdata, och låta ESP:n hämta datan över nätverket. Annars finns ju sådant som MQTT också. Det finns färdiga librarys för protokolldelarna av det.

ESP32:s GPIO jobbar med 3.3V nominell spänning (läs: de kan trycka ut 0 - 3.3V). Skulle mätaren vilja ha något utanför det intervallet, så är det inget jätteavancerat projekt att knocka upp signalnivån heller. Är lite oklar över om ESP32 har några verkliga analogutgångar, men detta är ju inget problem att göra med pulsviddsmodulering av en digitalutgång heller. Det enda som skulle tillkomma är en kondensator om utspänningen behöver glättas för att dämpa instrumentet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu har jag påbörjat projektet på riktigt. Hittills mest demonterat och förstört. Men kommer förhoppningsvis påbörja montering i påsk!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712906-gammal-radio-b...

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Också haft sådana idéer med en gammal Onkyo som dog. Skall bli kul att se hur den blir.

Har du inga bättre idéer så kan du koppla volymratten till en fläktkontroller och nån av de andra switcharna till att slå på en LED vid mätarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT