Permalänk
Medlem

Hjälp med kylare till Intel 14700K

Har för tillfället en Montech Metal DT24 Base som fungerade bra till min 5800X3D men inte riktigt klarar av min nya 14700K.

Kör jag någon CPU intensivt program som handbrake eller YOGA, pnggauntlet så går alla performance cores och CPU Package upp till 100 grader och börjar thermalthrottla inom några sekunder. Har testat att manuellt sätta alla fläktar i hela datorn på 100% samt öppna fönstret, datorn står precis brevid, men det hjälpte inte.

Delarna sitter i ett Define 7 i sever build med hårddiskar hela vägen upp + en bluray läsare.

Tror jag kan få plats med en 240 AIO i toppen men det känns som en större lufkylare borde vara bättre här? Sedan verkar det som att man behöver någon typ av plate för att sätta kylaren lite åt sidan för att kyla bättre, hur vet jag vilka kylare som kommer med den plattan?

Ska sätta dit ny kylpasta så länge men tar gärna emot förslag på förbättringar gällande kylning.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Har för tillfället en Montech Metal DT24 Base som fungerade bra till min 5800X3D men inte riktigt klarar av min nya 14700K.

Kör jag någon CPU intensivt program som handbrake eller YOGA, pnggauntlet så går alla performance cores och CPU Package upp till 100 grader och börjar thermalthrottla inom några sekunder. Har testat att manuellt sätta alla fläktar i hela datorn på 100% samt öppna fönstret, datorn står precis brevid, men det hjälpte inte.

Delarna sitter i ett Define 7 i sever build med hårddiskar hela vägen upp + en bluray läsare.

Tror jag kan få plats med en 240 AIO i toppen men det känns som en större lufkylare borde vara bättre här? Sedan verkar det som att man behöver någon typ av plate för att sätta kylaren lite åt sidan för att kyla bättre, hur vet jag vilka kylare som kommer med den plattan?

Ska sätta dit ny kylpasta så länge men tar gärna emot förslag på förbättringar gällande kylning.

Om du inte bryr dig om bling-bling så kommer du nog inte hitta bättre pris/prestanda än arctic liquid freezer III. Köper du direkt ifrån dom så har dom bra reapriser just nu (intro-rea då den släpptes nyligen).

https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Series

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Har för tillfället en Montech Metal DT24 Base som fungerade bra till min 5800X3D men inte riktigt klarar av min nya 14700K.

Kör jag någon CPU intensivt program som handbrake eller YOGA, pnggauntlet så går alla performance cores och CPU Package upp till 100 grader och börjar thermalthrottla inom några sekunder. Har testat att manuellt sätta alla fläktar i hela datorn på 100% samt öppna fönstret, datorn står precis brevid, men det hjälpte inte.

Delarna sitter i ett Define 7 i sever build med hårddiskar hela vägen upp + en bluray läsare.

Tror jag kan få plats med en 240 AIO i toppen men det känns som en större lufkylare borde vara bättre här? Sedan verkar det som att man behöver någon typ av plate för att sätta kylaren lite åt sidan för att kyla bättre, hur vet jag vilka kylare som kommer med den plattan?

Ska sätta dit ny kylpasta så länge men tar gärna emot förslag på förbättringar gällande kylning.

14700K är en het CPU och svår att kyla bra, men ditt främsta problem är att du inte har bra förutsättningar, iallafall inte med den CPU att kyla den bra..

Skulle föreslå först och främst byt chassi och ut med alla hårddiskar och lös lagringen på annat sätt.. kommer göra dramatisk skillnad på tempen med befintlig kylare...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Har för tillfället en Montech Metal DT24 Base som fungerade bra till min 5800X3D men inte riktigt klarar av min nya 14700K.

Kör jag någon CPU intensivt program som handbrake eller YOGA, pnggauntlet så går alla performance cores och CPU Package upp till 100 grader och börjar thermalthrottla inom några sekunder. Har testat att manuellt sätta alla fläktar i hela datorn på 100% samt öppna fönstret, datorn står precis brevid, men det hjälpte inte.

Delarna sitter i ett Define 7 i sever build med hårddiskar hela vägen upp + en bluray läsare.

Tror jag kan få plats med en 240 AIO i toppen men det känns som en större lufkylare borde vara bättre här? Sedan verkar det som att man behöver någon typ av plate för att sätta kylaren lite åt sidan för att kyla bättre, hur vet jag vilka kylare som kommer med den plattan?

Ska sätta dit ny kylpasta så länge men tar gärna emot förslag på förbättringar gällande kylning.

Om du är säker på din installation av kylaren och att den sitter riktigt, så är det rätt viktigt att prova se på vilken volt din cpu ber om att få, och det kan skilja rejält mellan olika kort vad de faktist ger. I tillägg är Intel överdrivet generösa med effekt som redan är fasade in i själva cpu'n. Vilket moderkort har du? I bioset, har du nått som heter VF curve? Kan du ta en bild av den sidan.
Om du kör hwinfo64 när du drar en full last, tex Cinebench 23. så loggas min/max samt bedd volt och given volt. Detta är riktigt bra verktyg. Det är inte som förr att man bara kunde sätta vcore och köra.

Om du i tillägg kan hänga en helt vanlig temperaturmätare i ditt chassi och se på den vid vanlig vila efter en halvtimme. Då kan man faktist se hur bra eller dålig din kylare är. Lokal temperatur är a och o när det gäller att välja kylare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Om du inte bryr dig om bling-bling så kommer du nog inte hitta bättre pris/prestanda än arctic liquid freezer III. Köper du direkt ifrån dom så har dom bra reapriser just nu (intro-rea då den släpptes nyligen).

https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Series

Tror du att en 240 AIO är tillräckligt då?

Skrivet av ggustavsson:

14700K är en het CPU och svår att kyla bra, men ditt främsta problem är att du inte har bra förutsättningar, iallafall inte med den CPU att kyla den bra..

Skulle föreslå först och främst byt chassi och ut med alla hårddiskar och lös lagringen på annat sätt.. kommer göra dramatisk skillnad på tempen med befintlig kylare...

Jo jag har funderat lite på det men det är så jävla gött att ha allt i ett, speciellt när man bor i en liten 1:a. Får se hur det blir.

Skrivet av marcusOCZ:

Om du är säker på din installation av kylaren och att den sitter riktigt, så är det rätt viktigt att prova se på vilken volt din cpu ber om att få, och det kan skilja rejält mellan olika kort vad de faktist ger. I tillägg är Intel överdrivet generösa med effekt som redan är fasade in i själva cpu'n. Vilket moderkort har du? I bioset, har du nått som heter VF curve? Kan du ta en bild av den sidan.
Om du kör hwinfo64 när du drar en full last, tex Cinebench 23. så loggas min/max samt bedd volt och given volt. Detta är riktigt bra verktyg. Det är inte som förr att man bara kunde sätta vcore och köra.

Om du i tillägg kan hänga en helt vanlig temperaturmätare i ditt chassi och se på den vid vanlig vila efter en halvtimme. Då kan man faktist se hur bra eller dålig din kylare är. Lokal temperatur är a och o när det gäller att välja kylare.

Jag bytte pasta idag och märkte då att all pasta från mitten av CPU'n var borta.

https://ibb.co/mGs4tVc

Vet ej hur exakt det har blivit så för jag vet att jag spred ut ett jämt lager och kylaren är designad så du inte kan dra åt den för hårt.

Nu ligger P-cores på 70-75 under load och Package på 80-85. Tycker fortfarande det känns aningen högt.

Tror jag sett att det står 1.5 Volt när jag varit inne i BIOS, modekortet är ett ASUS Prime Z790-A WIFI. Kör linux så kan inte kolla med dom programmen men ska kika i BIOS efter nåt som heter VF curve. Antar att jag bara kan testa sänka volten där?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Efter ett hundratal PNG optimeringar så har den börjat thermalthrottla igen, även med ny pasta på.

Det blir att jag offrar bluray-läsaren och möjligen den översta HDD:n för en Liquid Freezer III 420 i toppen av chassit.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Efter ett hundratal PNG optimeringar så har den börjat thermalthrottla igen, även med ny pasta på.

Det blir att jag offrar bluray-läsaren och möjligen den översta HDD:n för en Liquid Freezer III 420 i toppen av chassit.

Hur gick det? Samma processor med NH-D15 Kylare och peakar på 95 - 98c... funderar på en AIO, Men vill veta att det gör såpass stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Tror du att en 240 AIO är tillräckligt då?

Jo jag har funderat lite på det men det är så jävla gött att ha allt i ett, speciellt när man bor i en liten 1:a. Får se hur det blir.

Jag bytte pasta idag och märkte då att all pasta från mitten av CPU'n var borta.

https://ibb.co/mGs4tVc

Vet ej hur exakt det har blivit så för jag vet att jag spred ut ett jämt lager och kylaren är designad så du inte kan dra åt den för hårt.

Nu ligger P-cores på 70-75 under load och Package på 80-85. Tycker fortfarande det känns aningen högt.

Tror jag sett att det står 1.5 Volt när jag varit inne i BIOS, modekortet är ett ASUS Prime Z790-A WIFI. Kör linux så kan inte kolla med dom programmen men ska kika i BIOS efter nåt som heter VF curve. Antar att jag bara kan testa sänka volten där?

Hej och ursäkta sent svar.
Från din bild på cpu/pasta ser det ut som om du dragit bakplattan för hårt och ditt moderkort böjer sig aningen.
Det utgör rätt så mycket även om det inte ser så illa ut. Om du nån gång tar ut ditt moderkort med kylaren kvar så kommer du nog se att ditt moderkort ser böjt ut.
Antingen är monteringsanordningen till kylaren tekniskt dålig eller så har du dragit för hårt. Jag har själv råkat ut för detta massa gånger med dålig kylning som resultat samt massa konstiga fel med minne. (intel grej).

Bry dig inte om volt när din pc är i vila. Intel har ett lock på 1.740v vid idle. Hade du haft en massa ampere och 1.5v så förstår jag, men då hade du haft 120 grader. Både Asus och Intel tar i rätt häftigt med volt emellanåt. Men det är lätt att fixa.
Om du kör med helt standard inställningar lär din volt ligga nånstans kring 1.190v vid full belastning. Detta borde ge ca 250w.

Då du har ett Asus så om du vill, testa följande med kortet satt till default som grund.

AUTO - Lets BIOS Optimize
LLC#4
DC_LL = 1.02
AC_LL = 0.2

Kör med Cinebench R23 och ha hwinfo64 framme där du loggar min Vcore som ligger vid sensorn på ditt moderkort.
https://imgur.com/a/OZkDzCZ

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Thermalright peerless assassin för 399kr på webhallen just nu. ruskigt bra kylare!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Köp en thermal frame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phaze92:

Hur gick det? Samma processor med NH-D15 Kylare och peakar på 95 - 98c... funderar på en AIO, Men vill veta att det gör såpass stor skillnad

Med en Liquid Freezer 420 landar jag på 80-85 på multicore workload. Något som jag trorockså hjälpte, men inte han testa innam jag bytte kylare, var att stänga av Asus performance enhancement i EUFI.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3