Nätverkskabeldragning till enheter - lösningar?

Permalänk
Medlem

Nätverkskabeldragning till enheter - lösningar?

Hej,

Jag ska dra nätverkskabel till eventuell IPTV-box eller till nuvarande Apple TV, för att optimera streamingen.

Finns det andra sätt att lösa det på, för att slippa dra flertals meter ethernetkablar från hallen till vardagsrummet där devicerna finns? Men att man ändå använder sig av ethernetkabel? Typ någon slags brygga/homeplug?

Det finns fiber installerat i lägenheten med en medieomvandlare installerad på väggen i hallen, och till den finns ett fiberuttag kopplat, med ett eluttag. Detta är det enda som finns och inga fler LAN-uttag finns i lägenheten.

Medieomvandlare är av modellen: Icotera i6407-55 
En ny router är inköpt, men ingenting är ännu installerad.

Då jag är novis i "nätverksvärlden", är jag tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova köra med homeplug om du inte vill dra TP-kabel, det beror lite på hur det ser ut i din fastighet men det kanske fungerar bra. Jag har aldrig provat själv men vad jag har hört så ska det funka ok enligt andra i forumet.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Du behöver fortfarande TP-kablar för att koppla ihop saker osv.

Permalänk
Medlem

Har kört homeplug i hus och lägenhet med blandade resultat. I lägenhet funkade det helt ok, men ibland tårtade pluggarna ur och jag var tvungen att köra norsk reset. I huset funkade det uselt, kan tänka mig att det beror på värmepump och andra prylar som smutsar ned elnätet. I bägge fall var det minst 10 år sedan så kan mycket väl funka bättre nuförtiden.
Har du ett ens hyggligt stabilt och modernt Wi-Fi finns väldigt lite poäng att dra nätverkskabel om enda användningsområdet är streaming. Streamingtjänsterna komprimerar otroligt hårt så bandbredden är knappast en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Det går också att köra en accesspunkt 'baklänges' så den i praktiken fungerar som ett trådlöst nätverkskort. Där kan du få ut minst en vanlig ethernetport. Behövs fler portar, sätter man in en liten switch mellan AP och utrustningen.

Kan vara lite knöligare att få igång, fast (WiFi)stabilt när det väl är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samieee:

Finns det andra sätt att lösa det på, för att slippa dra flertals meter ethernetkablar från hallen till vardagsrummet där devicerna finns? Men att man ändå använder sig av ethernetkabel? Typ någon slags brygga/homeplug?

Installation i hallen är beklagligt, irriterande beteende av den som gjorde det.

Om det är en fiberpatchkabel mellan fiberuttag och mediaomvandlare så kan man relativt enkelt skaffa en längre patchkabel och flytta mediaomvandlaren, förutsatt att man kan lösa dragningen av fiberpatchen. De flesta mediaomvandlare verkar ha en extra plastbox där man vindar upp fiberpatchen, så du kanske redan har en tillräckligt lång, så att du inte behöver ta riskerna med att koppla ur fiberpatchen. Fibern är något nättare att dra än installationskabel för ethernet.

Det finns platta ethernet-patch-kablar som inte är twisted pair och därmed inte följer standarden, men är lättdragna. Kanske eller kanske inte funkar på ditt avstånd och med din önskade hastighet.

Att köra trådlöst går, i syfte att få ett trådat uttag dit man inte vill dra ethernet. Jag har inga produkttips, men vilket WiFi ”mesh”-system som helst med ethernetuttag på satelliten bör fungera. Det som säljs som ”mesh” kör tydligen nästan alltid en teknik som kallas WDS eller 4-address. Det är inte standardiserat i produkter som finns på marknaden, så bägge ändar måste ha samma tillverkare (eller i alla fall operativsystem). Därmed lite olyckligt att du redan köpt router, det hade antagligen varit billigare att köpa ett paket (men fortfarande onödigt dyrt jämfört med kabeldragning).

Det finns nen del billiga bryggor/repeaters, men de verkar oftast allmänt kassa och det är helt hopplöst att läsa sig till exakt hur de funkar tekniskt. Omöjligt att veta om du skulle vara nöjd med en sådan eller inte. Kjell har typ åtta olika modeller i sitt sortiment.

”Homeplug”, nätverk över elnätet verkar fungera så där. Inget man maxar en 1Gbit/s-anslutning över.

Se till att ha öppet köp eller ångerrätt enligt distansavtalslagen (du betalar returen) oberoende av vad du köper för lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Installation i hallen är beklagligt, irriterande beteende av den som gjorde det.

Om det är en fiberpatchkabel mellan fiberuttag och mediaomvandlare så kan man relativt enkelt skaffa en längre patchkabel och flytta mediaomvandlaren, förutsatt att man kan lösa dragningen av fiberpatchen. De flesta mediaomvandlare verkar ha en extra plastbox där man vindar upp fiberpatchen, så du kanske redan har en tillräckligt lång, så att du inte behöver ta riskerna med att koppla ur fiberpatchen. Fibern är något nättare att dra än installationskabel för ethernet.

Det finns platta ethernet-patch-kablar som inte är twisted pair och därmed inte följer standarden, men är lättdragna. Kanske eller kanske inte funkar på ditt avstånd och med din önskade hastighet.

Att köra trådlöst går, i syfte att få ett trådat uttag dit man inte vill dra ethernet. Jag har inga produkttips, men vilket WiFi ”mesh”-system som helst med ethernetuttag på satelliten bör fungera. Det som säljs som ”mesh” kör tydligen nästan alltid en teknik som kallas WDS eller 4-address. Det är inte standardiserat i produkter som finns på marknaden, så bägge ändar måste ha samma tillverkare (eller i alla fall operativsystem). Därmed lite olyckligt att du redan köpt router, det hade antagligen varit billigare att köpa ett paket (men fortfarande onödigt dyrt jämfört med kabeldragning).

Det finns nen del billiga bryggor/repeaters, men de verkar oftast allmänt kassa och det är helt hopplöst att läsa sig till exakt hur de funkar tekniskt. Omöjligt att veta om du skulle vara nöjd med en sådan eller inte. Kjell har typ åtta olika modeller i sitt sortiment.

”Homeplug”, nätverk över elnätet verkar fungera så där. Inget man maxar en 1Gbit/s-anslutning över.

Se till att ha öppet köp eller ångerrätt enligt distansavtalslagen (du betalar returen) oberoende av vad du köper för lösning.

Tack för ditt svar. Då det är en hyresrätt och färdigmonterad, och min kunskap kring detta är begränsat så vågar jag inte flytta ner mediaomvandlaren.

Jag har ännu öppet köp på routern (en Asus RT-AX58U). Om inte den kan göras om till ett mesh på något sätt?
Dock är jag osäker hur mesh sätts upp i praktiken. Dvs ska ethernet-kabel dras från routern, till medieomvandlaren, sedan ett ethernet-kabel från routern till mesh pucken, och från den med ethernet kabel till IP-TV boxen/Apple TV?
För tanken är att det måste vara nätverkskabel till boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klomasdo:

Det går också att köra en accesspunkt 'baklänges' så den i praktiken fungerar som ett trådlöst nätverkskort. Där kan du få ut minst en vanlig ethernetport. Behövs fler portar, sätter man in en liten switch mellan AP och utrustningen.

Kan vara lite knöligare att få igång, fast (WiFi)stabilt när det väl är igång.

Hur gör man det? 🤔

Permalänk
Medlem

@Samieee du kan alternativt köra med t.ex. TP-link Deco system. Jag har ett själv jag kör och det funkar ganska bra. Anledningen till jag skaffade enheterna var att det har blivit en del störningar på WiFi så mitt klena WiFi nät funkade inte längre bra på 2.4Ghz.

Poängen med Mesh system är att varje enhet är en egen AP och därefter kör systemet själva trafiken till och från Internet via andra frekvenser mellan enheterna. Det blir lite som en virtuell RJ45 kabel fast trådlöst, en nackdelen är att en av Deco enheterna måste kopplas med RJ45 kabel till en router eller mediaomvandlare (fiberdosan). Man kan köra i både router mode och AP mode, jag skulle dock inte köra enheterna som router utan det är bättre att ha en separat sådan.

Det som jag drabbades av var att jag fick använda en laptop för att manuellt uppdatera firmware i enheterna. Det var ett attans jobb men det ska fungera via tp-link Deco app med automatik. Jag köpte dock M9 Plus enheterna som är betydligt äldre och det är nog så att den som haft systemet innan mig aldrig uppdaterat firmware. Därav problemet, men om man köper från t.ex. Kjell så får man säkert uppdaterade varianter då fabrikerna brukar skicka med relativt uppdaterad firmware i hårdvaran när man skickar ut nya batchar med prylar. Bara man sköter denna uppdatering då och då är det säkert inte några problem.

Sök på YouTube så finns det videos som förklarar hur Mesh system fungerar, det är inte så svårt att installera dessa system även om man inte kan mycket om datanät. Man behöver vara lite händig med telefonen och förstå lite av grunderna hur saker ska kopplas osv men det finns videos för sådant också. Man ska vara extremt oteknisk för att inte klara av det anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samieee:

Hur gör man det? 🤔

Man får surfa in i accesspunkten och leta sig fram till trådlösa inställningar. Det kan se lite olika ut beroende på modell.

Generellt gör man sedan så här:

  • Välja att accesspunkten ska vara 'Client' istället för 'Access Point'.

  • Välja vilket nät man ska koppla upp till och knappa in PSK/lösenordet.

  • Dubbelkolla att inte DHCP-server är aktiverat i denna enhet.

Får du inte ordning på det, så berätta vilken modell du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Samieee du kan alternativt köra med t.ex. TP-link Deco system. Jag har ett själv jag kör och det funkar ganska bra. Anledningen till jag skaffade enheterna var att det har blivit en del störningar på WiFi så mitt klena WiFi nät funkade inte längre bra på 2.4Ghz.

Poängen med Mesh system är att varje enhet är en egen AP och därefter kör systemet själva trafiken till och från Internet via andra frekvenser mellan enheterna. Det blir lite som en virtuell RJ45 kabel fast trådlöst, en nackdelen är att en av Deco enheterna måste kopplas med RJ45 kabel till en router eller mediaomvandlare (fiberdosan). Man kan köra i både router mode och AP mode, jag skulle dock inte köra enheterna som router utan det är bättre att ha en separat sådan.

Det som jag drabbades av var att jag fick använda en laptop för att manuellt uppdatera firmware i enheterna. Det var ett attans jobb men det ska fungera via tp-link Deco app med automatik. Jag köpte dock M9 Plus enheterna som är betydligt äldre och det är nog så att den som haft systemet innan mig aldrig uppdaterat firmware. Därav problemet, men om man köper från t.ex. Kjell så får man säkert uppdaterade varianter då fabrikerna brukar skicka med relativt uppdaterad firmware i hårdvaran när man skickar ut nya batchar med prylar. Bara man sköter denna uppdatering då och då är det säkert inte några problem.

Sök på YouTube så finns det videos som förklarar hur Mesh system fungerar, det är inte så svårt att installera dessa system även om man inte kan mycket om datanät. Man behöver vara lite händig med telefonen och förstå lite av grunderna hur saker ska kopplas osv men det finns videos för sådant också. Man ska vara extremt oteknisk för att inte klara av det anser jag.

Tack för ditt svar.

Tanken är att jag måste använda en ethernet kabel till IP-TV boxen pga streamingen buffrar.
Som jag förstår blir mesh pucken också trådlöst (ej förlängning av nätverket) vilket inte komma hjälpa i detta fallet, då vi måste köra med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Den bistra verkligheten är sådan att ska det vara garanterat stabilt, så är det kabel som gäller. Switchar kan man använda för att förgrena nätet vid behov.

Det kostar tid och pengar att göra, fast vinsten blir att det alltid kommer att hålla sig stabilt.

Permalänk
Medlem

Kan annars alternativet med tex TP-link deco mesh
vara ett alternativ, som diskuterats här, men att jag kör ”trådbundet”?

Osäker om jag tänker rätt här nu. Men kan dessa steg nedan kanske “lösa” problemet, ifall jag köper en TP-deco mesh? Så som denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t... och lämnar tillbaka Asus-routern jag köpte.

1) TP-huvudnoden kopplas in på port 1 på mediaomvandlaren, till WAN porten på TP-huvudnoden (routern).

2) Placerar nod 2 i vardagsrummet och drar ethernet kabel från den till IP-tv boxen.

3) Nod 3 placeras på valfritt ställe.

Alernativ 2:
1) Att behålla Asus-routern, och dra hela vägen från hallen till vardagsrummet med en flat-nätverkskabel (med extra skarvdon) till IP-tvn?

Jag hade ju föredragit alt 1, för att slippa dra kabel hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klomasdo:

Man får surfa in i accesspunkten och leta sig fram till trådlösa inställningar. Det kan se lite olika ut beroende på modell.

Generellt gör man sedan så här:

  • Välja att accesspunkten ska vara 'Client' istället för 'Access Point'.

  • Välja vilket nät man ska koppla upp till och knappa in PSK/lösenordet.

  • Dubbelkolla att inte DHCP-server är aktiverat i denna enhet.

Får du inte ordning på det, så berätta vilken modell du har.

Det är Asus RT-AX58U, som ännu inte har använts.
Men funderar på köpa denna mesh istället: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Kan man göra det du beskriver via mesh noderna? Alternativt att istället köra med nätverkskabel från nod2 till ip-tv boxen. Förhoppningsvis så klarar huvudnoden skicka tillräckligt med signaler till nod 2, för att den ska köra via tråd.

Permalänk
Medlem

@Samieee jag kör också med kabel till det som går, boxar, TV etc. Men jag har Deco M9 Plus enheter som mesh men jag kör dessa via kabel på ethernet backhaul för att slippa köra trafiken över det trådlösa även om WiFi fungerar som mesh. Maximera hastigheten och undvika störningar.

Permalänk
Medlem

Tack för allas hjälp! det får bli mesh men med ethernet sladd mellan ena noden till boxen.