Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon för 14-15 papp. What the hell is wrong with the world?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Mobiltelefon för 14-15 papp. What the hell is wrong with the world?

Mobil är folks nya Dator, finns flera i min bekantskapskrets som inte har någon dator utan sköter allt i sin mobil.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mobil är folks nya Dator, finns flera i min bekantskapskrets som inte har någon dator utan sköter allt i sin mobil.

Med risk för att lägga ord i munnen på honom, Jag tror han menar att 15000 kr för en telefon är sjukt mycket och att du kan sköta allt från en telefon för halva det priset utan att märka någon skillnad.
Jag är själv en slav till" nyhetens behag" men senast jag bytte telefon fick jag mig en tankeställare då jag inte märkte någon skillnad mer än att batteritiden på den nya telefonen var marginellt bättre.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Visst förundras även jag ibland över att folk som mest tycks skicka meddelanden, chatta, Facebooka, betala räkningar, köper värsta iPhone eller Samsung; satte man en Galaxy A54 i handen på dem skulle de flesta nog inte märka någon större skillnad. Oftast har dock flaggskepp bättre och snabbare kameror.

Detta är dock inget nytt. Vet många som knappt kunde skicka SMS men som ändå skulle ha en värsting-Nokia på tiden det begav sig. Jag, som på den tiden verkligen var intresserad, försökte kolla Mail, etc, genom att 'wappa" på min 500-kronors Motorola v2288.

Vill till sist inflika att de flesta av oss kanske inte har det jobb vi hoppades få. Inte heller bor vi som vi vill. Vi kan aldrig köpa en NY bil. Etc. Men de flesta som har jobb KAN faktiskt, om vi prioriterar det, köpa en värstingtelefon.
Det ger en viss nöjdhetskänsla, att faktiskt ha det som är bäst. Vår gamla nemesis Göran Fredrik Peter Anders kanske lyckats bättre rent materiellt i livet. Men han har INTE bättre mobil.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mobil är folks nya Dator, finns flera i min bekantskapskrets som inte har någon dator utan sköter allt i sin mobil.

Där håller jag med nästan helt. Föredrar min dator till redigering av foto, excel word osv och att gajma på. ALLT annat gör jag med min s23 ultra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Med risk för att lägga ord i munnen på honom, Jag tror han menar att 15000 kr för en telefon är sjukt mycket och att du kan sköta allt från en telefon för halva det priset utan att märka någon skillnad.

Gör man allt på sin mobil så kanske man tycker det är värt att spendera 15k på en premium-mobil? Finns folk som lägger mer bara på ett grafikkort till sin dator.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Gör man allt på sin mobil så kanske man tycker det är värt att spendera 15k på en premium-mobil? Finns folk som lägger mer bara på ett grafikkort till sin dator.

Jag vet, jag är likadan själv.. men som jag skrev så märkte jag ingen skillnad i prestanda senast jag bytte telefon.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag vet, jag är likadan själv.. men som jag skrev så märkte jag ingen skillnad i prestanda senast jag bytte telefon.

Ja, man behöver inte byta varje generation, men det är som datorkomponeter de behöver man inte heller byta varje generation.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Imponerande.

Tycker det är kul att Samsung hämtat igen på de områden där de legat efter.
Själv har jag Iphone egentligen av följande anledningar som är väldigt viktiga för mig:
1. Lätt och snabb återställning vid ev. förlust eller skada av telefonen.
2. Telefonen känns modern längre. Mjukvaruuppdateringar över längre tid. Jag har mina telefoner ganska länge.

Rent användarvänligt och handhavandemässigt så har Android definitivt blivit bättre mot vad det var och känns nu nära Apple (även Apple har blivit bättre med filhanterare osv). Men tycker det fortfarande det är lite dåligt med säkerhetskopiering framför allt av data. De olika app-butikerna på telefonerna och det är inte alltid klart var de olika apparna lagrar informationen.
På en Samsung behöver du både Google och ett Samsungkonto. Samsungapparna sparar på en del på Samsungkontot och andra appar på Google.
Just att veta att informationen från mina anteckningar och olika appar backas upp är otroligt viktigt.

Jag brukar hjälpa kollegor med deras telefoner och många har Samsung och i princip ingen har Samsungkontot aktiverat eller förstår skillnaden mellan Samsungs appar och Googles, eller förstår var deras bilder lagras osv.
Det är så snittanvändaren ser ut och de bryr sig inte. Tycker det åligger telefontillverkarna att underlätta denna process och där har Apple ett klart försprång (min upplevelse).
I övrigt känns de jämförbara och jag tycker Samsung leder tekniken när det kommer till vikbara telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Bytte från iPhone 14 PM till 24 Ultra och tyckte om den väldigt mycket. När jag försökte flytta över alla mina betalkort från Apple Pay till Samsung Pay så insåg jag att Samsung Pay inte stödjer Amex-kort.
Mitt mål har alltid varit att slippa ha med en plånbok och ha alla betalkort och legitimationer i mobilen så det fick bli att skicka 24U på retur .

Skrivet av Aktsu:

Ja denna känns för mig också, min 15 PM flög ned för en stentrappa och ska in på reparation via hemförsäkringen så jag tog chansen och köpte en Fold 5 för att jag velat gå tillbaka till vikbart ett bra tag nu. Även om jag redan innan visste om att Amex inte funkade så har det visat sig att det tillräckligt jobbigt att behöva ha plånboken i fickan för att bli ett problem på sikt.

Är en del andra små störande saker med Android så det kommer nog bli till att sälja Folden när iPhonen är tillbaka från lagningen då jag köpte i butik och inte kan lämna tillbaka den, synd bara att de verkar ha så brutalt dåligt andrahandsvärde.

Sent svar men fungerar inte Google pay för Amex? Men det är klart att gillar ni inte telefonen i övrigt så är det ju ingen ide att behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja det var lite det jag menade med sista stycket.
En fantastisk cocktail av bostadsbubbla of doom, ohållbar mellanklass samtidigt som man når en demografisk peak utan att ha skapat en stabil ekonomisk bottenplatta kan ge väldigt intressanta resultat

Synd bara att vi alla är sammankopplade så när det väl ränner gäller det att ha tungan rätt i mun även här uppe...

Stäng av dina animationer (tillgänglighetsinställningar).

Där har du dina 20% extra prestanda. Helt plötsligt kan man behålla sin telefon i 5 år till, och den känns snabbare än det nyaste flaggskeppet...

Exakt (ang animationerna). Det är något av det första jag stänger av. Allting känns direkt så extremt mycket snabbare

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Kul och bra test. Intressant att se hur de står sig mot varandra. Nu är jag själv inne i Androidträsket och närmare bestämt Samsung, förutom två av barnen då som har Oneplus telefoner.

Testaren har ju rätt i det sista denne skriver - vad man väljer beror nog på vad man är van vid. Vidare tillkommer ju att man kanske redan har flera andra enheter från den ene eller andre tillverkaren och då är man inte så benägen att byta linje helt plötsligt.

För mig har det alltid och kommer fortsätta vara Samsung. Jag gillar Android och är inkörd med det, och Android körs imho bäst på en Samsungenhet ur S-serien men det är min åsikt.

Har en TV och 2 plattor och 1 telefon från Samsung så det finns inte på kartan att jag skulle byta till något från Apple idag.
Men båda telefonerna verkade ytterst kompetenta. Kul

Har en Samsung S20 som har några år på nacken men hänger med bra fortfarande. Den bästa telefon jag haft. Tills jag skaffar en nyare då

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Sent svar men fungerar inte Google pay för Amex? Men det är klart att gillar ni inte telefonen i övrigt så är det ju ingen ide att behålla den.

Nepp, Amex har bara stöd för iOS i Sverige vad gäller betalning med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Tycker det är kul att Samsung hämtat igen på de områden där de legat efter.
Själv har jag Iphone egentligen av följande anledningar som är väldigt viktiga för mig:
1. Lätt och snabb återställning vid ev. förlust eller skada av telefonen.
2. Telefonen känns modern längre. Mjukvaruuppdateringar över längre tid. Jag har mina telefoner ganska länge.

Rent användarvänligt och handhavandemässigt så har Android definitivt blivit bättre mot vad det var och känns nu nära Apple (även Apple har blivit bättre med filhanterare osv). Men tycker det fortfarande det är lite dåligt med säkerhetskopiering framför allt av data. De olika app-butikerna på telefonerna och det är inte alltid klart var de olika apparna lagrar informationen.
På en Samsung behöver du både Google och ett Samsungkonto. Samsungapparna sparar på en del på Samsungkontot och andra appar på Google.
Just att veta att informationen från mina anteckningar och olika appar backas upp är otroligt viktigt.

Jag brukar hjälpa kollegor med deras telefoner och många har Samsung och i princip ingen har Samsungkontot aktiverat eller förstår skillnaden mellan Samsungs appar och Googles, eller förstår var deras bilder lagras osv.
Det är så snittanvändaren ser ut och de bryr sig inte. Tycker det åligger telefontillverkarna att underlätta denna process och där har Apple ett klart försprång (min upplevelse).
I övrigt känns de jämförbara och jag tycker Samsung leder tekniken när det kommer till vikbara telefoner.

Intressanta perspektiv du kommer med och framförallt ett nyanserat men ändå neutralt inlägg helt utan fanboyismen. Jag är helt som du men Android och imho så får man den bästa upplevelsen av Android på en Samsung enhet ur S-serien. Har man vant sig vid den klassen på specs och skärmarna så vore det bara en besvikelse med något mindre premium. Det är såklart samma med de bästa Apple-telefonerna Tycker själv att Samsung har riktigt cool teknologi och har man flera enheter så pratar de helt fantastiskt med varandra med funktioner man aldrig visste att man skulle älska så mycket.
De är bra på kamerorna också även om jag ibland kan känna att färgerna drar åt det lite väl mättade hållet ibland, skärpa och "crisp" i bilden blir oftast väldigt bra dock. Men där finns ju tillverkare som är mkt bättre på just kamerabiten också, men uppe i de premiumsegmenten oavsett tillverkare så är det IMHO ganska subtila skillnader, så helhetsupplevelsen av telefonen eller plattan väger alltid tyngst för mig.

Du har helt rätt i din profilering av den vanlige användaren. Man frågar "vad har du för telefon" och får till svar "eh, en Samsung". Så där direkt fattar man nivån. Och här har ju Apple varit ledande länge med sin enkelhet och att det bara funkar. De är även bättre med kvaliteten på apparna, något man märker på större plattor med Android, Facebook osv är en uppblåst telefonapp bara Men där är Samsung DeX bra och jag anser att Samsung ligger långt före alla andra vad gäller desktopupplevelse på mobila plattformar.

Och att Android kan kännas lite mer "tekniskt" är precis vad jag gillar med det Men så är jag knappast representativ för normalanvändaren heller

Har man kollat runt lite i OS:et så är det ganska straightforward med backup på det du beskriver. Men jag tror att jag själv skulle känna mig ganska ovan vid hur det där fungerar om jag fick en IOS enhet i näven så det är nog lite vana också tror jag.

Fridens

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Skrivet av lundagrabb:

2. Telefonen känns modern längre. Mjukvaruuppdateringar över längre tid. Jag har mina telefoner ganska länge.

Bra text. Just denna punkt så håller jag med om man köper flaggskepsmodellerna som iPhone 15 Pro Max .
Men inte på iPhone Se med 1334 * 750 upplösning och utseende som härstammar från runt år 2016.

Det många gör är att de inte köper mobiler för över 20 000kr, de köper en enklare Android eller ed begagnad iPhone. Då borde Androiden ha nya funktioner som gör att den känns modernare. Men det beror såklart på vad för mobiler man väljer. När utvecklingen stagnerar så gör det att den äldre iPhonen känns mindre gammal. Som att iPhone 15 känns ny även nästa år.
iPhone 14 hade också känns modern om den inte hade haft en laddport som inga "nya produkter" längre kommer ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Sent svar men fungerar inte Google pay för Amex? Men det är klart att gillar ni inte telefonen i övrigt så är det ju ingen ide att behålla den.

Amex går att lägga till i Google Pay men går då bara att använda vid onlinebetalningar och inte i fysiska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Mobiltelefon för 14-15 papp. What the hell is wrong with the world?

Jag håller absolut med om att det är mycket pengar. Men det är också extremt komplex teknologi och kraftfull hårdvara i ett omöjligt litet utrymme. Läste nånstans att t.ex Snapdragon 8 gen1 var ungefär ekvivalent med en i5-8400 (osäker på vilken variant dock). Och på Applesidan iaf i tablets o dyl har vi de helt galna M1,2,3 cpuerna t.ex.

I dessa telefoner finns förutom bra med computingpower även kameror som ibland överstiger resultaten med en systemkamera men med en bråkdel av komplexiteten.
Och mycket annat. Så ja, mycket pengar men om man funderar vad man får så är det ganska galet

Jag som är 70talist kan iaf inte låta bli att bli lite hänförd över vilken teknologi vi har idag är man intresserad så finns det så mycket att gotta sig i

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Mobiler är ett nödvändigt ont men ack så tråkig produkt att köpa...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Och här har ju Apple varit ledande länge med sin enkelhet och att det bara funkar. De är även bättre med kvaliteten på apparna, något man märker på större plattor med Android, Facebook osv är en uppblåst telefonapp bara Men där är Samsung DeX bra och jag anser att Samsung ligger långt före alla andra vad gäller desktopupplevelse på mobila plattformar.

Samsung DeX är trevligt, där Apple har även en liknande lösning med Stage Manager tillsammans med extern skärm. Tyvärr finns det bara i iPadOS och macOS än så länge.

Permalänk
Medlem

För mig är Apple och iPhone premium rakt av. Tror inte många äldre Androider hänger efter idag, däremot funkar en iPhone 8.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

För mig är Apple och iPhone premium rakt av. Tror inte många äldre Androider hänger efter idag, däremot funkar en iPhone 8.

Vet inte riktigt om det där stämmer.
Har flera gamla sony, samsung, xiaomi och huawei. Samtliga är bara att kasta in laddaren på och använda.
Nån har spräckt baksida men annars fungerar dom som dom ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

För mig är Apple och iPhone premium rakt av. Tror inte många äldre Androider hänger efter idag, däremot funkar en iPhone 8.

Jag tycker inte heller detta påstående stämmer faktiskt. Jag har med varit Apple fanboy länge, men har varit tvungen att tänka om när jag sett vad t.ex. Samsung, One+ och Google med Pixel har åstadkommit sista åren. Riktigt fina telefoner! Jag har även en gammal Samsung av billigare modell liggande på jobbet, typ 10 år gammal. Bara att plugga in, uppdatera och sedan köra (nästan) vad man vill på än idag. Tunn och fin är den också, så formfaktorn håller i dagens mått.

Visa signatur

ProxMox-maskin: AMD Ryzen 7 2700x, Corsair Vengeance LPX black 32GB, Fractal Design Define C, Gigabyte B450 Aorus Elite
Spelmaskin: Intel i5-6600K, Kingston 16GB, Fractal Design Define R5, Asus GeForce 1060 OC 3GB, Samsung 850 EVO 500GB
NAS: FreeNAS 2x4TB