Permalänk
Medlem

Atria Mesh ax3000

Hej! Får ej igång min mesh från atria. Någon som kan hjälpa?

Har en router från telenor, från den så har jag pluggat i "WAN" porten till Atrian. Jag hittar då den i WIFI i telefonen.

Ska då kunna logga in i atrias app men det går inte. Samt så när jag kör utan kabeln i WAN ingången och vill ha den på WIFI så går det inte.

Har provat att göra samma procedur direkt från modemet men det blev samma där.

Nånting jag missar?

Alltså köpte jag en lös "puck" Som jag då vill få att funka med wifi så jag kan ställa den i källaren och sen en internet kabel direkt från den till min stationära

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

Nånting jag missar?

Alltså köpte jag en lös "puck" Som jag då vill få att funka med wifi så jag kan ställa den i källaren och sen en internet kabel direkt från den till min stationära

Det finns inget i installationsmanualen som tyder på att du kan ha upplänken till internet över WiFi till en helt annan apparat än en annan Atria.

Om du har en Atria måste den vara kopplad via sladd direkt till internet (helst ingen annan router inblandad).

Om du har två Atria måste den första vara kopplad med sladd direkt till internet (helst ingen annan router inblandad). Den andra Atrian kan koppla till den första via WiFi och sedan kan du ha sladd till datorn från den andra Atrian.

Hade det varit flexibel mjukvara på den enda Atrian så skulle det, under vissa förutsättningar, kunna gått att göra det du vill. Men eftersom det är en nerdummad app-styrd konsumentprodukt så är det sannolikt så att det inte går.

Extrem överkurs: Scenariot du är ute efter kallas "Point-to-point bridges constructed from 802.11 4A mode STAs" och det länkade dokumentet berättar att detta explicit inte var standardiserat förr. Din Atria stödjer enligt marknadsföringen EasyMesh, där jag tror att det du vill göra faktiskt har standardiserats, men det hjälper inte ett skit om inte även Telenorroutern följer den nya standarden.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så är jag körd så länge jag inte köper en till atria ax3000 puck? Man kan inte koppla upp den jag har mot modemet/routern och ställa den halvvägs till datorn och kabel från pucken till datorn?

Ursäkta om jag verkar trög 😊

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns många "mesh"-definitioner/lösningar där få till inga är kompatibel över produktgränser (produkter från olika tillverkare).

Närmaste du kan komma det du efterlyser utan att göra dig av med skrotroutern från Telenor är att skaffa en wifi extender. Dessa har dock nackdelen att de agerar både klient och station på få kanaler (2x2) vilket resulterar i dålig upplevelse för enheter som ansluter till extender-enheten. Kort och gott, en dålig lösning.

En bättre lösning är att skaffa dig en ny router med mesh-funktionalitet, och kompatibla mesh-noder till denna. Exempelvis två Asus-routrar och köra deras AI-mesh, alternativt en UniFi Express och en valfri UniFi mesh-produkt för att förlänga räckvidden i önskad riktning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Om jag köper detta då?
Funkar det med min skrot telenor router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Om jag köper detta då?
Funkar det med min skrot telenor router?

Sitter du på mobilt internet så det är därför du envisas med att ens ha kvar routern som Telenor försåg dig med? Om du har fiber i huset med vanlig tjänstefördelare och kopparkabel till routern så slänger du ju bara in Telenor-routern in i en mörk garderob i källaren och så kopplar du in internet direkt till den primära TP-Link Deco M5:an som då blir router, och övriga blir mesh-accesspunkter som ansluter in mot denna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Sitter du på mobilt internet så det är därför du envisas med att ens ha kvar routern som Telenor försåg dig med? Om du har fiber i huset med vanlig tjänstefördelare och kopparkabel till routern så slänger du ju bara in Telenor-routern in i en mörk garderob i källaren och så kopplar du in internet direkt till den primära TP-Link Deco M5:an som då blir router, och övriga blir mesh-accesspunkter som ansluter in mot denna.

Perfekt, nu förstod jag exakt vad jag behöver göra bort med Telenor router och in med en av puckarna som ny router.. haha. Tack för hjälpen