Så tar du bort Onedrive från Windows för gott

Permalänk
Melding Plague

Så tar du bort Onedrive från Windows för gott

Onedrive har länge marknadsförts som molnlagringsstjänsten du måste ha – nu vänder Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wohooo, 304 MB mer ledigt utrymme på c:.

Permalänk
Medlem

Edge då ? skiten installerar om sig varje gång det kommer en större uppdatering.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra med möjligheter! Bort med krav på bloat.

Jag använder dock Onedrive tungt på mina enheter. Riktigt bra verktyg för mig. :=)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Att ta bort OneDrive är något en har kunnat göra sedan tidigare.

Nyheten är väl snarare att Microsoft numera erbjuder en guide, och eventuelt har gjort processen enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Edge då ? skiten installerar om sig varje gång det kommer en större uppdatering.

Precis, skulle inte den också kunna avinstalleras efter 6 mars?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtou:

Att ta bort OneDrive är något en har kunnat göra sedan tidigare.

Nyheten är väl snarare att Microsoft numera erbjuder en guide, och eventuelt har gjort processen enklare.

Känns inte som att det är någon ny guide heller: https://web.archive.org/web/20200811144337/https://support.mi...

Förvirringen är fullständig...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den åkte bort direkt. Ser fram emot att kunna ta bort bloat från mobiltelefonen också.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Precis, skulle inte den också kunna avinstalleras efter 6 mars?

Undrar samma sak. Hittar inte några vettiga svar någonstans. Installerade precis om windows men fick vända mig till github för att bli av med edge.

Permalänk

Ska in nu och se om man kan få bort detta på Windows 10

EDIT : Det var vist redan borta på tre W10 datorer, fixat med Powerchell Kanske

Get-Service -Onedrive | Remove-Service

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Detta tror jag att jag redan gjorde i oktober förra året efter installation av Windows 11. Det var inte jättesvårt att hitta var man gjorde det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Foxtou:

Att ta bort OneDrive är något en har kunnat göra sedan tidigare.

Nyheten är väl snarare att Microsoft numera erbjuder en guide, och eventuelt har gjort processen enklare.

Skrivet av evil penguin:

Känns inte som att det är någon ny guide heller: https://web.archive.org/web/20200811144337/https://support.mi...

Förvirringen är fullständig...

Ni har helt rätt! Stuvar om lite i rubrik och text för att göra detta tydligare. Bra att ni påpekar!

Permalänk
Medlem

Varför är alla så anti OneDrive? Tycker det är kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Undrar samma sak. Hittar inte några vettiga svar någonstans. Installerade precis om windows men fick vända mig till github för att bli av med edge.

One Drive åkte väck redan förra året från mina burkar, nu är Edge borta också, var smidigt tog knappt en minut.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Gör det i stället till en bra tjänst så man vill använda det. Typ 100 Tbyte i 100 år för 1000kr i engångskostnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför är alla så anti OneDrive? Tycker det är kanon.

För att om man vill ha one drive så installerar man det. Man ska inte behöva få det med datorn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför är alla så anti OneDrive? Tycker det är kanon.

Problemet är väl att man blir mer eller mindre påtvingad det?

Personligen så gillar jag att det är förinstallerat och redo att användas.

Orka behöva installera något extra... men det måste man ju iallafall.

Som jag nämnt någon gång eller flera så älskar jag standardisering... mindre alternativ och förhoppningsvis mindre krångel.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

One Drive åkte väck redan förra året från mina burkar, nu är Edge borta också, var smidigt tog knappt en minut.

Gjorde du något speciellt för att få bort edge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör det i stället till en bra tjänst så man vill använda det. Typ 100 Tbyte i 100 år för 1000kr i engångskostnad.

Med tanke på att en 20TB disk kostar 3500 ish för en konsument version så känns det lite larvigt att tro att vi skulle få 100 TB för 1000 kr, ens om året. Som en engångskostnad med garanti om 100 år så ja... Finns ju molntjänster som erbjuder lagring mot en engångskostnad men då snackar vi typ 2 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Problemet är väl att man blir mer eller mindre påtvingad det?

Personligen så gillar jag att det är förinstallerat och redo att användas.

Orka behöva installera något extra... men det måste man ju iallafall.

Som jag nämnt någon gång eller flera så älskar jag standardisering... mindre alternativ och förhoppningsvis mindre krångel.

Då passar Apple dig troligen mycket bättre. Windows har för stor marknadsandel på datorer för att ens *få* göra så lagligt p.g.a. monopol lagar (som är otroligt bra att dom finns, för oss konsumenter och för marknaden i stort över tid). Det eller någon nischad Linux distribution.

Permalänk
Avstängd

Finns ett väldigt bra program som inte bara avinstallerar programmet i sig utan även kvarliggande filer.

Även radera bloatware som kommer ifrån Microsoft

https://www.revouninstaller.com/sv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

blablabla
Även radera bloatware som kommer ifrån Microsoft

Få saker ger mig lika mycket glädje som att se någon rekommendera bloatware för att avinstallera "bloatware".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Edge då ? skiten installerar om sig varje gång det kommer en större uppdatering.

Snart möjligt med en EU version av Windows.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2023/11/16/previewi...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Gjorde du något speciellt för att få bort edge?

https://github.com/ShadowWhisperer/Remove-MS-Edge

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Finns ett väldigt bra program som inte bara avinstallerar programmet i sig utan även kvarliggande filer.

Även radera bloatware som kommer ifrån Microsoft

https://www.revouninstaller.com/sv/

Closed source. Oklart vilka som ligger bakom detta. Inte min taktik men kör på du

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Detta har man kunnat göra sen win 10 släpptes ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Har kört CMD Command i åratal för att avinstallera Onedrive fullständigt. Inget nytt för mig.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag har avaktiverat Onedrive ända sedan de började tvinga på oss det, men att avinstallera det helt var nytt för mig. Ska testa med en gång.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bra, då behöver jag förhoppningsvis inte ta till lika mycket våld nästa gång jag blir ofrivilligt infekterad av OneDrive, för det har åtminstone förr varit väldigt omständigt att HELT dräpa den förbannade skiten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Musikälskare

Den ryker!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?