Uppdaterat moderkortet till de senaste programmet, hittar ej SSD disk och M.2 disk efter detta

Permalänk
Medlem

Uppdaterat moderkortet till de senaste programmet, hittar ej SSD disk och M.2 disk efter detta

Hej, jag behöver er hjälp med att lösa problemet jag fick nu när jag uppdaterade moderkortet. Jag är ganska rookie när det kommer till program som inte funkar som det ska, försöker kolla videos på nätet och då brukar det lösa sig men detta fallet vet jag ej hur jag ska gå till väga med att lösa.

Moderkortet är en ROG STRIX B450-f gaming med Ryzen 7 2700X processor, Bios 5302 som är den nya uppdateringen, förra var 1003 och då hade jag inget problem med att hitta mina SSD och M.2 diskar ( C:, D: och E:) men efter uppdateringen så hittar inte Windows längre mina sista diskar som jag har övriga program på. Kollar jag i BIOS så finns C: och D: diskarna som är Samsung SSD 860 och 870 med på listan men M.2 SSD Kingston A1000 finns inte där. Har provat byta plats på diskarna i datorn men samma fel uppstår, den hittar bara disk C: Samsung 860. Även provat att lägga till dom igen i inställningar för Diskar och volymer i windows men går ej. Kan bara skapa virtuella diskar.. så jag har ingen aning om hur jag får fram mina diskar igen och för att få de att funka så jag uppskattar all hjälp jag kan få om detta.

Vet ej om det är rätt forum för detta men hoppas de.
Tack på förhand!
Mvh

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du råkar sitta på en Ryzen 3000-processor?
Såhär står det i en tidigare changelog för UEFI 2704:

"c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs"

Så kolla om det kan vara något som spökar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva till att det är en Ryzen 7 2700x processor

Permalänk
Rekordmedlem

Posta en bild från diskhanteraren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag får börja om

Citat:

SSD och M.2 diskar ( C:, D: och E:) men efter uppdateringen så hittar inte Windows längre mina sista diskar som jag har övriga program på. Kollar jag i BIOS så finns C: och D: diskarna som är Samsung SSD 860 och 870 med på listan men M.2 SSD Kingston A1000 finns inte där.

Så C: (SATA) 860 är din boot disk, som syns och du kan boota, men (SATA) D: 870 och (PCIe) E: A1000 saknas. När du säger att de syns i BIOS, är det i boot-listan du syftar till då? Förmodligen har du då A1000 som en ren data-disk, varpå den inte visas. (Kanske finns någon bootstruktur på D:)

Jag kikade i manualen för ditt moderkort för att se om det finns något samband mellan SATA-portarna och PCIe-dito, men jag såg inte något sådant vilket förenklar. Vissa kort kan "tappa" de två sista SATA-portarna om man använder vissa PCIe-portar.

Gjorde du någon "load default values" efter BIOS-uppgraderingen? Prova det (kan vara F5) och du kan sedan också gå in på SATA-inställningarna och bara ställa om portarna off/on och sedan spara värdena. Kolla också alla kablar nu när du provat att flytta om dem. Om inte det hjälper, leta rätt på CSM-inställningen. ("Compability mode" för äldre diskstrukturer.)

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware på din Kingston A1000, jag fick bekymmer (warm boot) med min när jag uppgraderade från 1300X till 5600 och därmed BIOS på mitt Asus-moderkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ursäkta, jag får börja om

Så C: (SATA) 860 är din boot disk, som syns och du kan boota, men (SATA) D: 870 och (PCIe) E: A1000 saknas. När du säger att de syns i BIOS, är det i boot-listan du syftar till då? Förmodligen har du då A1000 som en ren data-disk, varpå den inte visas. (Kanske finns någon bootstruktur på D:)

Jag kikade i manualen för ditt moderkort för att se om det finns något samband mellan SATA-portarna och PCIe-dito, men jag såg inte något sådant vilket förenklar. Vissa kort kan "tappa" de två sista SATA-portarna om man använder vissa PCIe-portar.

Gjorde du någon "load default values" efter BIOS-uppgraderingen? Prova det (kan vara F5) och du kan sedan också gå in på SATA-inställningarna och bara ställa om portarna off/on och sedan spara värdena. Kolla också alla kablar nu när du provat att flytta om dem. Om inte det hjälper, leta rätt på CSM-inställningen. ("Compability mode" för äldre diskstrukturer.)

Jag gick in i BIOS igen och kollade efter det du sa med att kolla vilka portar som är on/off, de stod tydligen på off. Så nu funkar min andra disk som jag hade "tappat". Så tack för hjälpen! BIOS kan jag så lite om så har inte pillat i de så mycket.

Men nu är det bara min M.2 SSD disk som jag inte kan får igång, den finns inte med på listan i där vilka portar som ska läsa diskar. Men den finns i boot konstigt nog..

Några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Uppdatera firmware på din Kingston A1000, jag fick bekymmer (warm boot) med min när jag uppgraderade från 1300X till 5600 och därmed BIOS på mitt Asus-moderkort.

Hej, det har jag försökt också att göra men programmet får inte upp någon drive, det är helt blankt i programmet. BIOS hittar inte häller min M.2 disk bland SATA portar, är den kass eller någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Hej, det har jag försökt också att göra men programmet får inte upp någon drive, det är helt blankt i programmet. BIOS hittar inte häller min M.2 disk bland SATA portar, är den kass eller någon som vet?

<Uppladdad bildlänk>

Kolla om du hittar den i diskhanteraren Win+R (kör) skriv "diskmgmt.msc" om du inte kör den som bootdisk så behöver du allokera dess partition.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Hej, det har jag försökt också att göra men programmet får inte upp någon drive, det är helt blankt i programmet. BIOS hittar inte häller min M.2 disk bland SATA portar, är den kass eller någon som vet?

<Uppladdad bildlänk>

Den m.2 disk du har är en nvme (pci-e) ssd, så den har inget att göra med Sata eller Sata-portar.

Det som kan ha hänt när du uppdaterade BIOS är att inställningarna har nollställts till default. Om du t.ex. hade CSM aktivt innan uppdateringen så behöver du ändra tillbaka det till samma inställning som du hade innan uppdateringen.

CSM är ett kompatibilitetsläge för äldre hårdvara och äldre operativsystem. Har man nyare prylar så bör man stänga av CSM i BIOS innan man installerar operativsystemet på sin SSD. Det går att stänga av CSM i efterhand, men då måste man även konvertera disken från MBR partitionstabell till GPT. Det finns guider för det om man söker efter "convert MBR to GPT".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Det finns en säkerhetsfunktion som sätter diskar i freeeze state om man drar ut strömmen, då måste man följa INSTruktionerna i manualen, vet ej om det kan vara det men ett tips iaf

https://linustechtips.com/topic/940582-ssd-in-frozen-state/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kolla om du hittar den i diskhanteraren Win+R (kör) skriv "diskmgmt.msc" om du inte kör den som bootdisk så behöver du allokera dess partition.

Jag hittar inte den i diskhanteraren, så då får jag göra de sistnämna du sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Den m.2 disk du har är en nvme (pci-e) ssd, så den har inget att göra med Sata eller Sata-portar.

Det som kan ha hänt när du uppdaterade BIOS är att inställningarna har nollställts till default. Om du t.ex. hade CSM aktivt innan uppdateringen så behöver du ändra tillbaka det till samma inställning som du hade innan uppdateringen.

CSM är ett kompatibilitetsläge för äldre hårdvara och äldre operativsystem. Har man nyare prylar så bör man stänga av CSM i BIOS innan man installerar operativsystemet på sin SSD. Det går att stänga av CSM i efterhand, men då måste man även konvertera disken från MBR partitionstabell till GPT. Det finns guider för det om man söker efter "convert MBR to GPT".

Aha, ja så mkt koll hade jag xD
Då kan man kolla de inne i BIOS om CSM? Eller det kan man kolla när man är inne i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Det finns en säkerhetsfunktion som sätter diskar i freeeze state om man drar ut strömmen, då måste man följa INSTruktionerna i manualen, vet ej om det kan vara det men ett tips iaf

https://linustechtips.com/topic/940582-ssd-in-frozen-state/

Okej, den tanken slog mig inte faktiskt så det ska jag göra. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Aha, ja så mkt koll hade jag xD
Då kan man kolla de inne i BIOS om CSM? Eller det kan man kolla när man är inne i datorn?

I BIOS.

CSM avstängt och UEFI aktivt för nyare datorer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

I BIOS.

CSM avstängt och UEFI aktivt för nyare datorer.

Okej, jag kommer dock inte ihåg om jag innan uppdatering hade CSM på eller inte. Men nör jag var inne i BIOS nu så är den aktiv. Så då ska jag bara stänga av den då? Var antingen Auto, on/off att välja på. Samtidigt kom där upp en varning när jag satta den på off. Något jag ska tänka på här?

Permalänk
Avstängd

du kan ju alltid formatera win11 från usb och med bara uefi på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Okej, jag kommer dock inte ihåg om jag innan uppdatering hade CSM på eller inte. Men nör jag var inne i BIOS nu så är den aktiv. Så då ska jag bara stänga av den då? Var antingen Auto, on/off att välja på. Samtidigt kom där upp en varning när jag satta den på off. Något jag ska tänka på här? <Uppladdad bildlänk>

Om du kan boota med CSM inaktivt så var det det du hade innan uppdateringen av BIOS. Kan du inte (dvs får upp felmeddelande vid boot om att boot device inte hittas) så får du antingen aktivera CSM igen eller följa en guide på hur man konverterar bootenheten från MBR till GPT.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du kan boota med CSM inaktivt så var det det du hade innan uppdateringen av BIOS. Kan du inte (dvs får upp felmeddelande vid boot om att boot device inte hittas) så får du antingen aktivera CSM igen eller följa en guide på hur man konverterar bootenheten från MBR till GPT.

Gick in i BIOS och in i SSD Secure Erase då ser jag alla mina diskar men M.2 disken står som ready och dom andra som frozen. Diskarna som är frozen funkat som de ska nu i datorn och kan komma åt filer/program. Eller det ska dom kanske inte? Eller det är M.2 disken som inte ska stå som ready?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Gick in i BIOS och in i SSD Secure Erase då ser jag alla mina diskar men M.2 disken står som ready och dom andra som frozen. Diskarna som är frozen funkat som de ska nu i datorn och kan komma åt filer/program. Eller det ska dom kanske inte? Eller det är M.2 disken som inte ska stå som ready?<Uppladdad bildlänk>

Aldrig varit med om det, så det vet jag inte.

Men kan eller kan du inte boota windows från C: disken?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Aldrig varit med om det, så det vet jag inte.

Men kan eller kan du inte boota windows från C: disken?

Aha okej, windows bootar från C: disken som är Samsung 860 Evo 1T och den funkar som den ska och även 870 som är min D: disk som jag har filer/program/spel och annat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Aha okej, windows bootar från C: disken som är Samsung 860 Evo 1T och den funkar som den ska och även 870 som är min D: disk som jag har filer/program/spel och annat på.

Så problemet är att du inte ser/kommer åt m.2 disken som har status ready?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så problemet är att du inte ser/kommer åt m.2 disken som har status ready?

Ja precis, den finns inte med i BIOS boot eller bland synliga diskar i BIOS eller windows. Här var det ända stället jag hitta min disk och den är i status ready. Så antar att man ska följa processen i SSD erase då för att kunna hitta den igen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Ja precis, den finns inte med i BIOS boot eller bland synliga diskar i BIOS eller windows. Här var det ända stället jag hitta min disk och den är i status ready. Så antar att man ska följa processen i SSD erase då för att kunna hitta den igen eller?

Nej, secure earase är för att radera all data på disken, så där ska du inte behöva göra något om inte syftet är att radera all data på disken.

Hur ser det ut i disk management i windows? Syns disken där?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, secure earase är för att radera all data på disken, så där ska du inte behöva göra något om inte syftet är att radera all data på disken.

Hur ser det ut i disk management i windows? Syns disken där?

Okej, det ser ut så här enligt bild. Får inte upp den alls där, även om jag skrollar ner i rutan där den visar diskarna i blått så kommer det inte upp någon annan disk.

Permalänk
Medlem

Titta i manualen för ditt moderkort (ROG STRIX B450-f gaming), på sidan "ix" under "Storage" finns tre diskreta noteringar som stjärnor som jag missade tidigare. De skall inte spela någon roll i dina problem, men kolla för säkerhets skull så att SATA-portarna 5/6 inte används fysiskt på kortet (du flyttade ju runt lite kablar tidigare). Gå sedan vidare till sidan 3-15 där NVME-inställningarna nämns.

Sätt inställningen för "SATA6G_1(Gray) - SATA6G_6(Gray)" till "Disabled". Starta om och prova.
Kika sedan på "NVMe RAID mode", något som jag normalt inte brukar röra, händer det något om du ändrar den. (Antar att den är "Disabled" som default.) Fick iden från https://www.easeus.com/data-recovery-solution/nvme-ssd-not-de...

Mina tankar svävar iväg på om enhetsbokstäverna krockar, men då borde disken synas i windows(?) även om du inte kommer åt den. I länken ovan tas detta upp. En orsak till att detta börjar strula är att enumreringen från BIOS har fått hicka.

Annars skulle det vara intressant att veta vad ett annat OS tycker om det hela. Om du har en ledig USB-sticka så skulle jag ladda hem en livelinux (Knoppix eller Ubuntu t.ex.) och ge kommandot "cat /proc/partitions" och se vilka diskar den ser. Om du ger dig i kast med detta så finns det några andra kommandon som visar liknande information, men om disken inte syns i "/proc/partitions" så är den blind.

https://www.tutorialspoint.com/4-ways-to-view-disks-and-parti...

$ lsblk (Lista blockenheter) $ blkid (visa mera uppgifter om blockenheter) $ su (Eskalera åtkomsträttigheter) # fdisk -l /dev/sda (Lista uppgifter och ev. partitioner på första disken.) # fdisk -l /dev/sdb (Andra disken, etc.. Se /proc/partitions)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Titta i manualen för ditt moderkort (ROG STRIX B450-f gaming), på sidan "ix" under "Storage" finns tre diskreta noteringar som stjärnor som jag missade tidigare. De skall inte spela någon roll i dina problem, men kolla för säkerhets skull så att SATA-portarna 5/6 inte används fysiskt på kortet (du flyttade ju runt lite kablar tidigare). Gå sedan vidare till sidan 3-15 där NVME-inställningarna nämns.

Sätt inställningen för "SATA6G_1(Gray) - SATA6G_6(Gray)" till "Disabled". Starta om och prova.
Kika sedan på "NVMe RAID mode", något som jag normalt inte brukar röra, händer det något om du ändrar den. (Antar att den är "Disabled" som default.) Fick iden från https://www.easeus.com/data-recovery-solution/nvme-ssd-not-de...

Mina tankar svävar iväg på om enhetsbokstäverna krockar, men då borde disken synas i windows(?) även om du inte kommer åt den. I länken ovan tas detta upp. En orsak till att detta börjar strula är att enumreringen från BIOS har fått hicka.

Annars skulle det vara intressant att veta vad ett annat OS tycker om det hela. Om du har en ledig USB-sticka så skulle jag ladda hem en livelinux (Knoppix eller Ubuntu t.ex.) och ge kommandot "cat /proc/partitions" och se vilka diskar den ser. Om du ger dig i kast med detta så finns det några andra kommandon som visar liknande information, men om disken inte syns i "/proc/partitions" så är den blind.

https://www.tutorialspoint.com/4-ways-to-view-disks-and-parti...

$ lsblk (Lista blockenheter) $ blkid (visa mera uppgifter om blockenheter) $ su (Eskalera åtkomsträttigheter) # fdisk -l /dev/sda (Lista uppgifter och ev. partitioner på första disken.) # fdisk -l /dev/sdb (Andra disken, etc.. Se /proc/partitions)

Kablarna till mina diskar sitter i portarna 1 och 3 för SATA igen efter jag flyttade runt dom, som du sa om 5/6 så ville inte datorn starta alls så den är prövad xD
Men jag ska kolla på de närmare med de du nämnde med RAID och gå in på länken som du skicka och prova mig vidare.
Men jag la märke till att när jag var inne i Datorhanteraren och klickade på Diskenheter och sen klickade på Visa dolda enheter så kommer min disk upp där. Har provat uppdatera disken man windows säger att den redan har de senaste, sen finns det avinstallera med att välja på. Den är som sagt dold och jag kan inte minnas att den var döpt till AMD-RAID Kingston, jag har för mig att jag döpte bara disken till Kingston A1000 när jag satte i den för ett tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drainmax:

Kablarna till mina diskar sitter i portarna 1 och 3 för SATA igen efter jag flyttade runt dom, som du sa om 5/6 så ville inte datorn starta alls så den är prövad xD
Men jag ska kolla på de närmare med de du nämnde med RAID och gå in på länken som du skicka och prova mig vidare.
Men jag la märke till att när jag var inne i Datorhanteraren och klickade på Diskenheter och sen klickade på Visa dolda enheter så kommer min disk upp där. Har provat uppdatera disken man windows säger att den redan har de senaste, sen finns det avinstallera med att välja på. Den är som sagt dold och jag kan inte minnas att den var döpt till AMD-RAID Kingston, jag har för mig att jag döpte bara disken till Kingston A1000 när jag satte i den för ett tag sen.
<Uppladdad bildlänk>

Då har förmodligen RAID varit aktiverat i BIOS när du installerade m.2 disken.

Vad händer om du installerar AMDs drivrutiner för RAID https://drivers.amd.com/drivers/amd_raid_software_2.20.19.037... ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Drainmax:

Kablarna till mina diskar sitter i portarna 1 och 3 för SATA igen efter jag flyttade runt dom, som du sa om 5/6 så ville inte datorn starta alls så den är prövad xD
Men jag ska kolla på de närmare med de du nämnde med RAID och gå in på länken som du skicka och prova mig vidare.
Men jag la märke till att när jag var inne i Datorhanteraren och klickade på Diskenheter och sen klickade på Visa dolda enheter så kommer min disk upp där. Har provat uppdatera disken man windows säger att den redan har de senaste, sen finns det avinstallera med att välja på. Den är som sagt dold och jag kan inte minnas att den var döpt till AMD-RAID Kingston, jag har för mig att jag döpte bara disken till Kingston A1000 när jag satte i den för ett tag sen.
<Uppladdad bildlänk>

Innebär inte MS storage spaces att du monterat en disk i en mapp på en annan disk alltså att du aktiverat dynamiska diskar ?
Har du kontrollerat hur stort utrymme som rapporteras på varje enhet så att det stämmer med den förväntade fysiska storleken eller är en enhet större än förväntad storlek och kan förklara var den saknade enheten har monterats i en mapp.

Jag är inte alls säker på det ovan men storage spaces är så vitt jag förstått inget man ser om man inte har dynamiska diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då har förmodligen RAID varit aktiverat i BIOS när du installerade m.2 disken.

Vad händer om du installerar AMDs drivrutiner för RAID https://drivers.amd.com/drivers/amd_raid_software_2.20.19.037... ?

Jag gick in i BIOS och aktiverade NVME, den var på off. Startar om datorn och går in i diskhanteraren, datorhanteraren och får upp min M.2 disk. När jag högerklickar på disk 3 som är M.2 disken så är allt grått, kan inte välja något av dom alternativ som finns. Men när jag går in i kontrollpanelen och in via lagringsutrymmen så får jag upp den överst med "Enheter med okänd konfiguration", väljer jag "ändra inställningar som administratör" så kan jag klicka på Återställ. Antar att jag ska göra detta för att få denna disk att funka igen då?