Crucial tar fram minnesmoduler på 12 GB

Permalänk
Melding Plague

Crucial tar fram minnesmoduler på 12 GB

De nya SO-DIMM-modulerna på 12 GB kompletterar andra nya storlekar som 24 och 48 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör själv med 24 GB (16+8) på laptopen, känns som en lagom mängd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av C4illin:

Kör själv med 24 GB (16+8) på laptopen, känns som en lagom mängd

Kör 64GB i min laptop, ännu mer lagom skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4illin:

Kör själv med 24 GB (16+8) på laptopen, känns som en lagom mängd

Tappar man inte dual-channel då?

Permalänk
Medlem

nice, så kan man ha 2x12 för 24gb vilket är lagom för nya spel när 16 blir lite tight.

jag har 32, men endast vissa spel använder 14-18gb, de saker som det krävs mer för skulle man ofta ändå vilja ha typ 64gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tappar man inte dual-channel då?

Körde en i7 6700 med 4+16 GB och enligt bios osv var det två kanaler. Fick förklarat att man får den extra prestanda upp till den minsta gemensamma nämnaren i mitt fall 4GB. (Kanske var 8 GB var länge sen minns inte)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tappar man inte dual-channel då?

Dual channel funkar. Men det blir bara dual channel så länge det ena inte är fullt så runt 16 GB dual channel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kör 64GB i min laptop, ännu mer lagom skulle jag säga.

8 GB (2x4 ddr3) är full tillräckligt för min laptop

Permalänk
Medlem

Får mig att minnas alla mina konstiga uppsättningar från förr

Detta känns ändå genuint nytt, kanske det kan driva till mer varians på grafikkort också med utta minnesstorlekar på samma buss

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso inga DDR5 baserade system ännu.
Men spontant skulle jag inte vara intresserad av 12GB moduler om de inte tänker göra någon drastisk prisökning på 16GB moduler.
24GB moduler skulle i så fall kunna vara mer intressant om man vill ha lite mer minne, men tycker steget upp till 32GB moduler är onödigt stort och om prissättningen kan motivera ett sådant mellanalternativ.

Jag upplever inte att det finns ett behov för DDR5 moduler mindre än 16GB.

*Varning*
Stäng av din sarkasm-mätare innan du läser följande stycke, den kan annars gå sönder av för höga nivåer
---

Eller vad skulle nästa steg vara?
Stegen från 8 till 12 till 16 är för stora...
...
Vi Måste introducera 10GB och 14GB moduler...

...
Sen ett år senare komma med
9GB, 11GB, 13GB och 15GB moduler ...
För det är såååå meningsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Får mig att minnas alla mina konstiga uppsättningar från förr

Detta känns ändå genuint nytt, kanske det kan driva till mer varians på grafikkort också med utta minnesstorlekar på samma buss

Orkar inte googla det just nu.
Men har för mig att det funnits någon grafikkortsmodell som blandade minneschip av två olika storlekar för att få någon minnesmängd som traditionellt annars inte hade gått att få med den storleken på minnesbuss.

Har inte använts på massa år sedan dess så blev väl ingen jätte succé.
Men visst inte omöjligt att det skulle kunna användas igen.

Är ju inte som, var det GTX 970 som fick kritik för att deras 4GB var uppdelat i 3.5GB snabbt VRAM och 0.5GB långsamt VRAM.

Permalänk
Medlem

Detta med udda storlekar på minnet ingår i DDR5-standarden, bara att ingen brytt sig om att göra sådana tidigare.

Skrivet av C4illin:

Dual channel funkar. Men det blir bara dual channel så länge det ena inte är fullt så runt 16 GB dual channel.

Detta beror på vem som gör memory controllern. För Intel är det precis som du säger sen 2006 eller nåt sånt (965P, om nån minns det gamla chipsettet) men jag vet faktiskt inte hur AMD har gjort, och jag är rätt säker på att Apple inte brytt sig om det randfallet - de fyller vara kanalerna och tar betalt precis vad de vill.

Skrivet av GuessWho:

Är ju inte som, var det GTX 970 som fick kritik för att deras 4GB var uppdelat i 3.5GB snabbt VRAM och 0.5GB långsamt VRAM.

Ja, men det var mycket värre än vad du beskriver. Nvidia stängde av L2 och ROPparna för den sista (åttonde) memory controllern, så det fungerade inte alls om den inte fick låna den funktionen av den sjunde controllern - det fanns en crossbar som gjorde det möjligt. Nvidia gjorde det bästa av situationen, och stripade minnet över de övriga sju, så om man höll sig i de första 3.5GB var minnesbandbredden 7/8 av Nvidia hade sagt - fel, men rätt nära och helt OK. Problemet var om man måste använda de sista 0.5GB. Det kunde då inte göras parallellt med övriga accesser, utan det blev varannan gång. Bandbredden till dessa sista 0.5GB blev då 1/16 av vad Nvidia hade lovat - men bandbredden till de första 3.5 GB halverades också bara för att de sista 0.5GB var aktiva, så de blev 7/16 GB av vad Nvidia lovade. DET kändes.

Skvallret på den tiden var att det berodde på brist i kommunikationen, att nån mellanchef inte begrep och bara sa ”Kör på 4GB för det har Radeon 290 och vi kan inte vara sämre.”. Sagda mellanchef lär ha blivit uppkäkad levande när Läderjackan fick nys om vad som hade hänt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

nice, så kan man ha 2x12 för 24gb vilket är lagom för nya spel när 16 blir lite tight.

jag har 32, men endast vissa spel använder 14-18gb, de saker som det krävs mer för skulle man ofta ändå vilja ha typ 64gb

Fast det bästa med mycket minne är ju att du kan ha igång Chrome samtidigt som du spelar något.

Inte sällan jag önskar att jag körde på 64 GB istället för 32. Särskilt när man vill självhosta någon LLM.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett ddr5-system (HTPCn), men det blev 64GB; 2x8GB kostar ~998kr, och 64GB kostade ~2200, jag tyckte att det var tillräckligt liten skillnad för att inte tänka på det.
32GB skulle jag säga är sweet-spot just nu dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Känns som om man bara är en sådan som spelar så kan man väl lika bra ta 2x16 ist för 2x12? Det är som tur inte så dyrt nuförtiden.

För andra som gör mer så har de väl inte någon nytta heller. Då kör man 4x16 eller ännu mer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

...
Skvallret på den tiden var att det berodde på brist i kommunikationen, att nån mellanchef inte begrep och bara sa ”Kör på 4GB för det har Radeon 290 och vi kan inte vara sämre.”. Sagda mellanchef lär ha blivit uppkäkad levande när Läderjackan fick nys om vad som hade hänt.

En av "Läderjackans" läderjacka gjort av denne mellanchefs läder...
🤫

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

En av "Läderjackans" läderjacka gjort av denne mellanchefs läder...
🤫

Mellanchefens läderlappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta med udda storlekar på minnet ingår i DDR5-standarden, bara att ingen brytt sig om att göra sådana tidigare.

Detta beror på vem som gör memory controllern. För Intel är det precis som du säger sen 2006 eller nåt sånt (965P, om nån minns det gamla chipsettet) men jag vet faktiskt inte hur AMD har gjort, och jag är rätt säker på att Apple inte brytt sig om det randfallet - de fyller vara kanalerna och tar betalt precis vad de vill.

Var det för konsument, företag eller båda som de erbjöd detta 2006?

Alltid varit så noga med att man ska köra 2 likadana minnen så detta kommer lite oväntat.
Men i och med i alla fall DDR5 så kvittar detta, det är bara att hastighet och hur mycket utrymme för Dual-channel som man kan utnyttja bestäms av den minsta och svagaste minnes stickan?

Är det så Apple gör nu med när de har så konstiga storlekar på RAM med deras datorer?

Efter en snabb Googling så beskrev en sida att Dual-channel inte gör någon större skillnad längre(svar på Apple support sida).
Låter ju väldigt konstigt, finns det någon sanning i det?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför. Är det verkligen ett sånt stort hål mellan 2*8gb och 2*16gb moduler i pris att folk har skrikit efter detta?
Eller finns det nåt annat skäl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Förstår inte riktigt varför. Är det verkligen ett sånt stort hål mellan 2*8gb och 2*16gb moduler i pris att folk har skrikit efter detta?
Eller finns det nåt annat skäl?

Det beror på att de största minneskapslarna är 24 Gbit. En modul med 4 sådana blir 12 GB.

https://www.tweaktown.com/articles/10572/non-binary-24-gbit-m...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Var det för konsument, företag eller båda som de erbjöd detta 2006?

Alltid varit så noga med att man ska köra 2 likadana minnen så detta kommer lite oväntat.
Men i och med i alla fall DDR5 så kvittar detta, det är bara att hastighet och hur mycket utrymme för Dual-channel som man kan utnyttja bestäms av den minsta och svagaste minnes stickan?

Är det så Apple gör nu med när de har så konstiga storlekar på RAM med deras datorer?

Efter en snabb Googling så beskrev en sida att Dual-channel inte gör någon större skillnad längre(svar på Apple support sida).
Låter ju väldigt konstigt, finns det någon sanning i det?

Inte riktigt med på vad du frågar, men jag svarar så bra jag kan.

Intel erbjuder, fr.o.m 965, lösning att köra dual channel minne så länge det går, dvs har du 1GB i en kanal och 2GB i nästa så blir det dual channel de första 2GB och 1GB på resten. Nackdelen med detta är att du inte kan köra 128bit reads med det upplägget, men bandbredden blir samma.

Intel gjorde primärt detta för att hjälpa sina interna GPUer. De tappade rejält om de inte fick hela bandbredden från dual channel. Det gäller fortfarande - grafiken är det som tappar.

Apples udda minnesmängder på MBP beror på att de kör 192-bit minne i M3 Pro och dessa nya minneskretsar. Det blir alltså 6 st 32-bitars kanaler med 24Gbit=3GB på varje kanal eller 18GB totalt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte riktigt med på vad du frågar, men jag svarar så bra jag kan.

Intel erbjuder, fr.o.m 965, lösning att köra dual channel minne så länge det går, dvs har du 1GB i en kanal och 2GB i nästa så blir det dual channel de första 2GB och 1GB på resten. Nackdelen med detta är att du inte kan köra 128bit reads med det upplägget, men bandbredden blir samma.

Intel gjorde primärt detta för att hjälpa sina interna GPUer. De tappade rejält om de inte fick hela bandbredden från dual channel. Det gäller fortfarande - grafiken är det som tappar.

Apples udda minnesmängder på MBP beror på att de kör 192-bit minne i M3 Pro och dessa nya minneskretsar. Det blir alltså 6 st 32-bitars kanaler med 24Gbit=3GB på varje kanal eller 18GB totalt.

Ok, jo det svarar väl på det mesta.

Men det är fortfarande rekommenderat att köra 2st likadana minnen nu med, eller kvittar det nu med DDR5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men det är fortfarande rekommenderat att köra 2st likadana minnen nu med, eller kvittar det nu med DDR5?

Det är aldrig fel att köra 2 likadana minnen, och jag gör det själv. Det är bara det att skillnaden mot andra konfigurationer är mindre numer än när vi började köra med två minneskanaler. Faktum är att skillnaden i de allra flesta fall är omärkbar - speciellt om man inte kör integrerad grafik - men det är aldrig fel att köra 2 likadana minnen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av robbe60:

8 GB (2x4 ddr3) är full tillräckligt för min laptop

Hittade linux-användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Mellanchefens läderlappar?

Ja😉👍🤫

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Känns som om man bara är en sådan som spelar så kan man väl lika bra ta 2x16 ist för 2x12? Det är som tur inte så dyrt nuförtiden.

För andra som gör mer så har de väl inte någon nytta heller. Då kör man 4x16 eller ännu mer.

Nä precis.

Det hade varit skillnad om DDR4 hade haft stöd för sådana här icke binära minnesmängder och de lanserat 12GB DDR4 moduler för 8 år sen.
Då kan jag tänka mig att 2x12GB=24GB hade kunnat vara en bra mängd för många Kaby Lake system.

Men idag om man vill bygga ett nytt DDR5 system med prestanda i Kaby Lake nivå så är det väl de här Intel Processor N***. Exempelvis N100 som är populär i billigare mini PC och vissa DIY routers och dylikt.

Men de har bara stöd för 1 minneskanal.
Tekniskt sett är det väl möjligt att ha 2 minnesmoduler på 1 kanal.
Men de flesta moderkort för de systemen brukar innebära bara 1 slot.

Så om man vill bygga en N100 mini PC och spara 20kr på att köra med 12GB istället för 16GB RAM ?
Känns som en smal marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Var det för konsument, företag eller båda som de erbjöd detta 2006?

Alltid varit så noga med att man ska köra 2 likadana minnen så detta kommer lite oväntat.

Tror aldrig jag sett något företag erbjuda datorer som är konfigurerade så.

Men säg om du hade en dator med 1st 1GB modul och den/de andra platsen/platserna tomma.
Då kunde du köpa en 2GB modul och peta i och köra ihop med din 1GB modul du hade sen tidigare om du vill spara några kronor istället för att köpa 2st 2GB moduler.

Datorer utrustade med endast 1 minnesmodul har man sett från OEM och även möjligt att bygga ett sådan system själv om man vill minimera budgeten så långt det går.

Och ja,
Det är fortfarande rekommenderat att köra matchade minneskit för bästa prestanda och kompatibilitet.
Även om andra konfigurationer vanligtvis fungerar.
Men exempelvis om man blandar minnen av olika hastigheter så blir det minsta gemensamma nämnare. Att man får köra alla minnen efter vad de långsammaste klarar.

Permalänk

Måtte 12 GB bli det som ersätter snåla 8 GB på Apples prylar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Måtte 12 GB bli det som ersätter snåla 8 GB på Apples prylar.

Just Apple med LPDDR5 kör ju redan med 24Gbit kapslar (med M3 Pro, se mitt exempel ovan) så det kan de om de vill. De vill inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT